Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 360
Offentligt
Christianshavn, d. 24. august 2016.
Til Folketingets Retsudvalg.
Foreningen Christianias Naboer, der repræsenterer Christianshavns Idræts Klub,
Christianshavns Gymnasium og 10 beboerforeninger i Christianias nærområde, har
med års mellemrum haft møder med Folketingets Retsudvalg, hvor vi har gjort
opmærksom på alvorlige problemer i vores område, der skyldes negative virkninger
fra Christiania. Retsudvalget har også gjort sit til at forbedre forholdene i Christianias
nabolag.
Vi naboer til Christiania har i årevis døjet med nogle kaotiske parkerings- og
trafikforhold i gaderne omkring Christiania, som hverken Københavns Kommune
eller politiet har været i stand til at råde bod på. Det drejer sig hovedsagelig om to
problemer: ulovligt holdende taxaer ud for Christianias hovedindgang og parkering af
christianitternes kæmpe bilpark i gaderne uden for Christiania, ikke mindst på
Refshalevej.
Der holder på mange tider af døgnet en lang række taxaer halvvejs oppe på cykelstien
i Prinsessegade ud for Christianias hovedindgang, hvor de er til stor gene for busser
og biler, og ikke mindst til fare for cyklisterne. Det er taxaer, der venter på turister og
især på kunder, som har besøgt hashmarkedet. Iflg. en repræsentant for 4 x 35 holder
de præcis på det sted, fordi det er der, hvor de har størst chance for at kapre kunder,
mens de er mindre tilbøjelige til at anvende de taxaholdepladser, som kommunen har
oprettet i Bådsmandsstræde. Ifølge politiet er der blevet uddelt mange bøder til
taxachaufførerne, uden at det har fået dem til at ændre adfærd. Vi mener, at taxaernes
massive ulovlige parkering er en vigtig del af problemet med det ulovlige
hashmarked.
Vi Christianias Naboer har igennem tre år forgæves forsøgt at bevæge Christiania til
at afhjælpe dette kæmpe trafikproblem i en gade, der stadig bliver mere trafikeret
pga. nedlæggelsen af busslusen på Holmen, udbygningen af Margretheholm,
byggeriet og den snarlige åbning af den store børneby på hjørnet af Prinsessegade og
Refshalevej, de mange hundrede skolebørn og gymnasieelever der færdes i gaden, og
endelig turiststrømmen til samt den forestående bebyggelse af
Papirøen/Christiansholm.
Vi har foreslået Christiania at indrette taxavende- og holdepladser inde på deres eget
område, idet vi har peget på, at det er Christiania, der tjener penge på at være en
turistmagnet og på at være Nordens største hashmarked. Men ingen argumenter har
bidt på hverken Christianias kontaktgruppe eller på Fonden Fristaden Christiania
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 360: Henvendelse af 24/8-16 vedrørende parkerings- og trafikforhold omkring Christiania, fra foreningen Christianias Naboer
(herefter Fonden). De henholder sig til, at der i aftalen med Staten fra 2013 flere
steder står, at Christiania skal forblive et grønt og bilfrit område.
Det andet store problem er, at christianitterne har deres mange privatbiler holdende
uden for Fristaden, hovedsagelig på Refshalevej. Det er i praksis Christiania, der
bestemmer over denne i teorien offentlige vej, hvor parkering, bortset fra de første
par hundrede meter fra Prinsessegade, ikke er reguleret af myndighederne.
Kommunen har ligesom vi forsøgt at bevæge christianitterne til at parkere deres biler
inde på deres eget område, men er blevet mødt med total afvisning, igen med
henvisning til hvad der står i aftalen mellem Staten og Fonden. I vores samtaler med
dem henviser de også til, at Fristaden er og skal forblive et rekreativt område, mens
de ser bort fra, at Fristaden også rummer et illegalt stormarked og masser af
restauranter, cafeer, butikker, værksteder og spillesteder med dertil hørende
tilstrømning af kunder og turister.
Som en undtagelse fra dogmet om bilfrihed og i strid med aftalen med Staten tillader
Christiania og Fonden dog, at der inde på Fristaden er indrettet en del private p-
pladser bl.a. til beboerne af den såkaldte Rockerborg ved Bådsmands-stræde. Man
kan derfor spørge, hvorfor der ikke også må indrettes taxaholde-pladser inde på
området. Vi kan ikke tro, at Staten har lovet christianitterne, at de kan opretholde
dogmet om Christiania som bilfri by, uden at de enten påtager sig selv at blive bilfri,
eller at de bygger nogle underjordiske p-pladser til deres bilpark.
I denne sommer har Christianshavns Lokaludvalg henvendt sig til Københavns
Kommune og bedt om, at der i forhandlingerne mellem Kommunen og Fonden om en
såkaldt partnerskabsaftale også vil blive taget hensyn til christianshavnernes
interesser. Men Fonden har afvist at inddrage løsninger af de problemer, som
Christiania påfører sit nabolag.
Da det ikke er lykkedes politiet at få taxaselskaberne og taxachaufførerne til at
overholde færdselsloven i Prinsessegade, og da det ikke er lykkedes hverken
Københavns Kommune eller os naboer at få Christiania og Fonden til at indgå en
mindelig aftale om løsning af de to nævnte problemer, henvender vi os nu som sidste
udvej til Folketingets Retsudvalg.
I et svarbrev til os fra Bygningsstyrelsen af 3. juli 2015 står der, ’at der ikke i
aftalerne mellem Fonden Fristaden Christiania og Den Danske Stat
v/Bygningsstyrelsen er noget til hinder for, at der anlægges parkerings- samt
taxavende- og holdepladser på den del af området, som pr. 1. juli 2012 blev
overdraget Fonden Fristaden Christiania, og som er beliggende uden for det fredede
fortidsminde Christianshavns Vold.’ (Se vedlagte dokument).
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 360: Henvendelse af 24/8-16 vedrørende parkerings- og trafikforhold omkring Christiania, fra foreningen Christianias Naboer
1659879_0003.png
I lyset af dette svar forestiller vi os, at det vil være muligt for Retsudvalget at sørge
for, at bestemmelsen om, at Christiania fortsat skal være bilfrit område, for fremtiden
ikke længere skal medføre alvorlige trafik- og parkerings-problemer i Christianias
nabolag.
Med venlig hilsen
På vegne af foreningen Christianias Naboer
Julius Lund
Formand
Brobergsgade 8,2.th.
1427 København K.
Mail.:
[email protected]
Tlf. 30326766