Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 36
Offentligt
1561229_0001.png
Trafikulykker
om natten
Hovedbudskaber fra
Temarapport nr. 12
2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Havarikommissionen for vejtrafikulykkers Temarapport nr. 12 om trafikulykker om natten, fra transport- og bygningsministeren
1561229_0002.png
Trafikulykker om natten
Havarikommissionen for vejtrafikulykker har dybdeanalyseret 27 trafikulykker, der
skete om natten på landeveje. Formålet har været at undersøge, hvorfor ulykkerne
skete, så arbejdet med at forebygge denne type ulykker kan målrettes yderligere.
Fritid eller arbejde
Natulykkerne kan opdeles i to hovedgrupper: ulykker sket i forbindelse med fri-
tidsrelateret færdsel og med arbejdsrelateret færdsel, hvor trafikanten enten var
på arbejde eller på vej til eller fra arbejde.
Fritidsrelateret færdsel
Denne gruppe udgør hovedparten af ulykkerne i undersøgelsen. En stor del af
ulykkerne i denne kategori var soloulykker, der skete i vejkurver i weekenden. Trafi-
kanterne var typisk tæt på hjemmet og på vej til eller fra sociale sammenkomster.
Ca. halvdelen af fritidstrafikanterne var under 30 år, og resten var mellem 30 og
50 år. Langt de fleste var mænd. Disse ulykker skete ofte på grund af et eller flere
af følgende forhold:
Alkoholpåvirkning
For høj hastighed
Utilstrækkelig orientering
Fejltolkning af vejens forløb eller modparten
Forkert manøvre/reaktion
Arbejdsrelateret færdsel
Denne gruppe udgør en mindre del af ulykkerne i undersøgelsen. I ulykkerne med
arbejdsrelateret kørsel var der oftest flere involverede parter. Ulykkerne skete
typisk natten før en hverdag, og flere førere var over 10 km fra deres hjem.
Næsten alle var mænd og over 30 år. Disse ulykker skete ofte på grund af et eller
flere af følgende forhold:
• Uopmærksomhed og manglende agtpågivenhed
• Søvn og træthed
Om undersøgelsen
I undersøgelsen indgår i alt 27 ulykker, der er sket mellem kl. 22-06
i landzone med mindst én alvorlig tilskadekommen og mindst et motor-
køretøj involveret. Undersøgelsen er gennemført med en bevilling fra Pul-
jen for bedre trafiksikkerhed fra den politiske aftale i 2009 om ”En grøn
transportpolitik”.
Resultaterne er offentliggjort i oktober 2015 i temarapport nr. 12 Trafik-
ulykker om natten, som kan downloades på havarikommission.dk eller
bestilles i trykt form på [email protected]
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Havarikommissionen for vejtrafikulykkers Temarapport nr. 12 om trafikulykker om natten, fra transport- og bygningsministeren
1561229_0003.png
Derfor skete ulykkerne
Alkohol var medvirkende i to ud af tre ulykker
Alkoholpåvirkning medvirkede til at forklare, at ca. to ud af tre af de undersøgte
natulykker skete. Dette er en stor andel set i forhold til alle de ulykker, Havari-
kommissionen hidtil har undersøgt, hvor alkohol samlet set kun lå bag ca. en ud
af fem af ulykkerne. Der var ofte tale om meget høje promiller på 1 eller derover.
Alkoholpåvirkningen var hos ca. en ud af tre af de berusede trafikanter sammen-
faldende med sociale konflikter og aggression forud for ulykken. Ophidselsen var
med til at påvirke trafikantadfærden, hvad angår opmærksomhed, manøvrering
og hastighed.
For høj hastighed i ca. halvdelen af ulykkerne
For høj hastighed medvirkede til, at ca. halvdelen af natulykkerne skete. Heraf blev
der i ca. halvdelen af tilfældene kørt for stærkt i forhold til hastighedsgrænsen – ofte
med ret høje fartovertrædelser. I den anden halvdel af tilfældene blev der kørt for
stærkt forholdene taget i betragtning. I mange ulykker var der både tale om alkohol-
påvirkning og for høj hastighed, hvilket medvirkede til, at føreren ikke orienterede
sig tilstrækkeligt, fejltolkede vejforløbet forude, ikke kunne styre gennem en kurve
eller havde svært at redde sig ud af situationen, da det var ved at gå galt.
Mørke afgørende i fodgængerulykker
I tre ulykker blev berusede fodgængere påkørt. Fodgængerne havde mørkt tøj på
og bar ikke reflekser e.l. På grund af mørket havde førerne ikke en chance for at
se dem i tide. Det medvirkede dog også til ulykkerne, at fodgængerne fejltolkede
afstanden til den anden part eller placerede sig langt ude på vejen, og at nogle
førere kørte for stærkt forholdene taget i betragtning.
Uopmærksomhed og træthed
I de ulykker, der skete i forbindelse med arbejdsrelateret kørsel, var der i flere til-
fælde tale om, at føreren var uopmærksom eller ikke tilstrækkeligt agtpågivende.
Det betød, at føreren ikke fik orienteret sig ordentligt eller kørte for stærkt forhol-
dene taget i betragtning. Det sås også i et par tilfælde, at en lastbilchauffør vendte
på et ulovligt sted, så det kom bag på modparten. I et par tilfælde skete ulykken,
bl.a. fordi føreren faldt i søvn. I andre tilfælde var der indikationer på, at førerne var
trætte, og at det havde en vis betydning for ulykkerne.
Vejtræer og ældre køretøjer forværrede personskaderne
Mange af soloulykkerne skete på ældre landeveje med skarpe kurver, og hvor
førerne i flere tilfælde kørte ind i vejtræer eller andre faste genstande, der var for
tæt på vejen i forhold til vejtekniske anbefalinger. At trafikanterne generelt kørte
i lidt ældre biler end gennemsnitsalderen af den danske bilpark, medvirkede til
at forværre personskaderne. Kommissionen har gennemført en delundersøgelse,
som viser, at ca. halvdelen af ulykkerne kunne være undgået, hvis førerne havde
kørt i en ny bil med det nyeste sikkerhedsudstyr. I yderligere knap en femtedel af
ulykkerne ville der have været reduceret personskade.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Havarikommissionen for vejtrafikulykkers Temarapport nr. 12 om trafikulykker om natten, fra transport- og bygningsministeren
1561229_0004.png
Anbefalinger
Havarikommissionen anbefaler på baggrund af
undersøgelsen følgende:
En skærpet indsats mod kørsel
om natten i påvirket tilstand
Forstærket politikontrol på udvalgte landeveje om
natten og et lovkrav om alkolås til dømte spiritus-
bilister. Kommunikationsindsatser især målrettet
trafikanternes omgangskreds om at undgå spiritus-
kørsel og kørsel i stærkt sindsoprevet tilstand.
En skærpet indsats mod kørsel
om natten med for høj hastighed
Forstærket politikontrol om natten på landevejene
og automatiske hastighedskontroller. Øget fokus
bl.a. i køreundervisningen på at tilpasse hastig-
heden efter forholdene.
Tiltag for at forbedre fodgængernes
sikkerhed og bilisternes orientering i mørke
Kommunikation om at bruge reflekser og reflek-
terende tøj. Udvikling af f.eks. overtøj med
reflekterende materiale. Udbredelse af avanceret
nødbremsesystem med fodgængerdetektor i
køretøjerne. Forbedring af bilisternes oriente-
ring i mørke gennem bedre afmærkning af kurver
og fokus på altid at bruge fjernlys i mørke, når
det er muligt uden at blænde.
Tiltag for at forebygge ulykker
på grund af kørsel i træt tilstand
Kommunikation om risikoen ved at køre i træt
tilstand. Desuden udbredelse af trætheds- og
vognbaneskiftealarm i bilerne og rumleriller på
vejene. Kommunikation om at være opmærk-
som, selvom vejene kan virke øde om natten.
Faste genstande tæt på vejen fjernes
Gennemgang af landevejene for at fjerne træer
og andre genstande tæt på vejen, især i kurver.
Oplysning om betydningen
af sikkerhedsudstyr ved bilkøb
Oplysning om sikkerhedsmæssige fordele ved
ESC, der kan forhindre, at en bil kommer i slin-
ger og vælter, samt ved gardin- og sideairbag i
forbindelse med køb af brugt bil.
Nærmere oplysninger kan
fås hos sekretariatet
Havarikommissionen
for vejtrafikulykker
C/O Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
DK-1022 København K
Telefon: 72 44 32 04
www.havarikommission.dk