Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 354
Offentligt
1659259_0001.png
Notat
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Orientering vedrørende ombygningen af DSB’s EA lokomotiver
I den politiske aftale om bedre og billigere kollektiv trafik fra 2012 blev der afsat
50 mio. kr. til ombygning af DSB’s seks EA lokomotiver. Hensigten var, at EA
lokomotiverne skulle overtage en del af kørslen med dobbeltdækkervogne i den
sjællandske regionaltrafik og derved frigive IR4 togsæt til kørsel i
landsdelstrafikken.
Det var nødvendigt at ombygge EA-lokomotiverne for at lokomotiverne kunne
trække dobbeltdækkervognene. Ombygningen skulle sikre, at der kunne ske
udveksling af meldinger og ordrer mellem henholdsvis styrevogn og lokomotiv,
som er en forudsætning for, at EA-lokomotivet kan trække
dobbeltdækkervognene. Ombygningen indebar indbygning af dørstyringsanlæg
samt tilhørende softwareopdatering i såvel lokomotiv som i styrevogn. Det blev
desuden besluttet at udskifte en række nedslidte komponenter, hvoraf flere ikke
længere var hyldevarer. Herunder nyt meldedisplay og nye hjælpeomformere med
større redundans, som skal sikre så stor trækkræft som muligt.
Ombygningen har imidlertid været genstand for en række forsinkelser, fordyrelser
og uforudsete udfordringer, da der er tale om gamle lokomotiver (anskaffet i
perioden 1981-1993). Det har blandt andet været vanskeligt at skaffe
reservedele, ligesom ombygningen er vurderet til at være sikkerhedsmæssig
signifikant, hvilket betyder, at der er indhentet ibrugtagningstilladelser for hvert
enkelt lokomotiv fra Trafik – og Byggestyrelsen. For de ældste lokomotiver har
der været behov for to ibrugtagningstilladelser grundet opdeling af ombygning.
Med baggrund i udfordringerne i forbindelse med ombygningen har DSB besluttet,
at kun fem ud af de seks EA lokomotiver vil blive indsat i drift. Komponenterne i
det sjette lokomotiv vil i stedet blive anvendt som omløbsdele.
Det er DSB’s forventning, at der vil være fem funktionsdygtige EA-lokomotiver
med alle godkendelser på plads til K17 i december 2016, men det er under
forudsætning af, at der ikke opstår flere hændelser.
Behovet og planen for anvendelse af EA er ændret, siden projektet blev igangsat.
Forventninger er p.t., at der anvendes to EA i drift i K16 og K17 og fire i drift i K18
og K19 i spidsbelastningen. Med færdiggørelse af fem EA vil der forsat være et EA
i reserve. Dobbeltdækkerafgange, som er planlagt kørt med EA, kan på udvalgte
Direktions-
sekretariatet
10. august 2016
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
Direkte 24681010
[email protected]
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 354: Orientering om DSB’s ombygning af seks EA-lokomotiver, fra transport- og bygningsministeren
1659259_0002.png
afgange erstattes af ME-tog (diesellokomotiver), og beslutningen om at have fem
EA i stedet for seks EA til rådighed bør derfor ikke påvirke driften.
Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Kontorchef
Side 2/2