Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 353
Offentligt
1658332_0001.png
Notat
22.08.2016
Forsinkelse af fornyelsesarbejdet på Køge Bugt-banen
Banedanmark har siden juni 2016 været i gang med en omfattende fornyelse af S-togsstrækningen på
Køge Bugt-banen fra Dybbølsbro til Køge Station. Fornyelsen af Køge Bugt-banen består af tre
delprojekter; fornyelse af spor mellem Hundige og Køge, udskiftning af kørestrømsanlæg fra
Dybbølsbro til Køge og renovering af 24 broer på hele strækningen.
Som led i fornyelsesarbejdet er strækningen Køge – Hundige planlagt totalspærret i perioden 4. juli til
28. august 2016. Fra den 4. - 19. juli 2016 omfatter spærringen også strækningen Hundige – Åmarken.
Billede af Køge Bugt banen
Fornyelse af strækningen Hundige-Åmarken
Den 20. juli 2016 kl. 21:15 blev sporspærringen på strækningen Hundige – Åmarken ophævet, hvilket
var 19 timer senere end planlagt. Den primære årsag til forsinkelsen skyldes, at Banedanmark havde
udfordringer med at tilkoble det såkaldte HKT-system, der overvåger S-togene på banen. Desuden har
der været enkelte udfordringer med underentreprenørens svejsekompetencer, sporskifteudveksling
m.v. Banedanmark og DSB valgte at udsætte den daglige drift med yderligere 24 timer, hvilket
medførte, at trafikken blev genoptaget 48 timer senere end planlagt.
Fornyelse af strækningen Hundige-Køge
Arbejderne med den maskinelle sporombygning og ballastrensning har først kunne starte 29. juli 2016.
Årsagen hertil skyldes, at entreprenørens maskiner fra henholdsvis Italien og Bosnien, til brug for
arbejderne, er ankommet til Danmark fire uger senere end forventet. Ifølge entreprenøren skyldes
maskinernes sene ankomst vanskelig sagsbehandling og godkendelsesprocedurer, samt godkendelse af
transportveje fra Italien og Bosnien.
Som følge af maskinernes sene ankomst er projektet blevet udfordret med hensyn til færdiggørelse af
de planlagte arbejder, inden sporspærringen ophører den 28. august 2016.
Anlæg & Fornyelse
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
2615 5818
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
NFSP0427
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 353: Notat fra Banedanmark af 22/8-16 om forsinkelse af fornyelsesarbejdet på Køge Bugt-banen samt udkast til pressemeddelelse, fra transport- og bygningsministeren
Som konsekvens af maskinernes sene ankomst udarbejdede projektet i samarbejde med entreprenøren
og Trafik- og Byggestyrelsen en plan for at lægge ekstra pres på leverandørerne i forhold til en åbning
til den 28. august 2016. Planen betød dels forcerede arbejder, dels at andre arbejder blev taget ud af
projektet med henblik på senere udførelse.
Det har imidlertid vist sig, at maskinerne ikke kan holde den daglige produktion med henblik på en
planlagt genåbning af strækningen for normal togtrafik til den 28. august 2016:
Konkret har ballastrensningen af strækningen ikke kunnet gennemføres fuldt ud, hvilket vil
betyde, at sporet vil ligge for højt. Strækningen ville således åbne uden den forudsatte fulde
funktionalitet og i enkeltsporsdrift,
Det vil være nødvendigt at gennemføre de resterende sporarbejder på et senere tidspunkt med
deraf følgende trafikale konsekvenser, herunder sporspærringer i dagtimerne,
Eventuelle nedbrud på maskiner, herunder ballastrenseren, ville give yderligere forsinkelser
og ville næppe kunne indhentes indenfor tidsplanen.
Banedanmark har derfor efter samråd med DSB den 19. august 2016 besluttet at forlænge den
nuværende køreplan til den 11. september 2016, kl. 09.00. Herefter vil projektet være fuldt gennemført
som forudsat, og strækningen vil blive testkørt af DSB. Trafikken ventes således genoptaget den 12.
september 2016, kl. 04.00 i henhold til parternes aftale om genåbningen af strækningen. Banedanmark
og DSB ønsker at melde forsinkelsen officielt ud senest i morgen tirsdag formiddag den 23. august
2016.
Banedanmark og entreprenøren har udarbejdet en ny tidsplan for færdiggørelse af alle projektets
sporarbejder, der tager udgangspunkt i en konservativ estimering af den nuværende maskinelle
dagsproduktion. Dette tiltag er iværksat for at sikre robustheden i den ny tidsplan, samt for at kunne
udmelde et nyt åbningstidspunkt. Konkret er tidsplanen funderet i den antagelse, at den maskinelle
ballastrensning gennemsnitlig udgør 60 pct. af den til dato præsterede.
Der vil blive tilkaldt ekstra mekanikerassistance, ligesom reservedelslageret vil blive forøget i
perioden indtil den 11. september 2016. Der vil være ekstra stor fokus på den daglige opfølgning af
alle aktiviteter i marken, således at der hurtigt kan sættes ind, hvis der skulle opstå problemer.
På baggrund af årets større sporombygningsprojekter har Banedanmark iværksat to initiativer:
Der er allerede igangsat en analyse, hvor der vil blive samlet op på erfaringerne fra årets
sporombygninger på Østfyn og Køge Bugt-banen med henblik på at kunne tage højde for disse
i sporombygningsprojekterne i 2017. Analysen ventes at være færdig i september 2016, så
resultaterne kan indarbejdes i udbudsmaterialet for sporombygningerne på hhv. Kystbanen og
S-banestrækningen Valby-Svanemøllen.
Banedanmark har endvidere besluttet at gennemføre en større evaluering af den samlede
strategi for gennemførelsen af fornyelsesprojekter, herunder om projekterne er blevet for store
og komplekse til, at entreprenører kan håndtere dem, samt Banedanmarks rolle i
projektforberedelsen. Dette arbejde vil være gennemført inden julen 2016.
TMR/KJA, 22.08.2016.
Side 2/2