Notat
22.08.2016
Forsinkelse af fornyelsesarbejdet på Køge Bugt-banen
Banedanmark har siden juni 2016 været i gang med en omfattende fornyelse af S-togsstrækningen på
Køge Bugt-banen fra Dybbølsbro til Køge Station. Fornyelsen af Køge Bugt-banen består af tre
delprojekter; fornyelse af spor mellem Hundige og Køge, udskiftning af kørestrømsanlæg fra
Dybbølsbro til Køge og renovering af 24 broer på hele strækningen.
Som led i fornyelsesarbejdet er strækningen Køge – Hundige planlagt totalspærret i perioden 4. juli til
28. august 2016. Fra den 4. - 19. juli 2016 omfatter spærringen også strækningen Hundige – Åmarken.
Billede af Køge Bugt banen
Fornyelse af strækningen Hundige-Åmarken
Den 20. juli 2016 kl. 21:15 blev sporspærringen på strækningen Hundige – Åmarken ophævet, hvilket
var 19 timer senere end planlagt. Den primære årsag til forsinkelsen skyldes, at Banedanmark havde
udfordringer med at tilkoble det såkaldte HKT-system, der overvåger S-togene på banen. Desuden har
der været enkelte udfordringer med underentreprenørens svejsekompetencer, sporskifteudveksling
m.v. Banedanmark og DSB valgte at udsætte den daglige drift med yderligere 24 timer, hvilket
medførte, at trafikken blev genoptaget 48 timer senere end planlagt.
Fornyelse af strækningen Hundige-Køge
Arbejderne med den maskinelle sporombygning og ballastrensning har først kunne starte 29. juli 2016.
Årsagen hertil skyldes, at entreprenørens maskiner fra henholdsvis Italien og Bosnien, til brug for
arbejderne, er ankommet til Danmark fire uger senere end forventet. Ifølge entreprenøren skyldes
maskinernes sene ankomst vanskelig sagsbehandling og godkendelsesprocedurer, samt godkendelse af
transportveje fra Italien og Bosnien.
Som følge af maskinernes sene ankomst er projektet blevet udfordret med hensyn til færdiggørelse af
de planlagte arbejder, inden sporspærringen ophører den 28. august 2016.
Anlæg & Fornyelse
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
2615 5818
banedanmark.dk
Journalnr.
NFSP0427
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)