Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 349
Offentligt
1657285_0001.png
Rapport fra arbejdsgruppen
om sikkerhed i taxier
August 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0003.png
3
Rapport fra arbejdsgruppen
om sikkerhed i taxier
Indhold
Indhold
1.
2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
4.
4.1.
4.2.
4.2.1.
4.2.1.1.
4.2.1.2.
4.2.1.3.
4.2.1.4.
4.2.1.5.
4.2.1.6.
4.2.1.7.
4.2.2.
4.2.2.1.
4.2.2.2.
4.2.3.
4.2.3.1.
5.
Bilag:
Bilag 1: Kommissorium
Bilag 2: Rapport om sikkerhed for taxichauffører – resultater af landsdækkende
undersøgelse udført i april 2015
Bilag 3: Ny førerkortprøve - Forundersøgelse - ved udvikling af ny
førerkortprøve i Taxinævnet i Region Hovedstaden, september 2015
Bilag 4: Taxibranschen i Sverige, En rapport från Svenska
Transportarbetareförbundet, 2013
Bilag 5: Hot och våld mot taxiförare, Uppfoljning av ett TYA-projekt från 1999/2000,
2007
Bilag 6: Vern av kollektivtransportens ansatte mot vold, trusler og ran, TØI rapport
769/2005
Bilag 7: Staying Safe: guidance for taxi drivers, Department for Transport, UK
Bilag 8: Taxi Industry Safety And Security Taskforce, Final report, December 2007,
Ministry of Transport New South Wales
Bilag 9: No. 179, Preventing Assaults on Taxi Drivers in Australia, November2000,
Australian Institute of Criminology
Baggrund, kommissorium og anbefalinger
Beskrivelse af taxierhvervet
Omfang af trusler og vold i taxibranchen
Spørgeskemaundersøgelse
Konklusioner af Spørgeskemaundersøgelse
Omfang af hændelser
D e utrygge situationer
Andre transportformer – Metro og DSB
Arbejdsgruppens udbytte af Spørgeskemaundersøgelsen
Tiltag som kan øge sikkerheden
De adspurgtes forslag til tiltag ifølge
Spørgeskemaundersøgelsen
Forslag til tiltag fra arbejdsgruppen for sikkerhed i taxier
Tiltag før hændelsen/forebyggelse
Revision af uddannelse af chauffører – mere
konflikthåndtering
Ny efteruddannelse af chauffører, herunder
konflikthåndtering
Modernisering af førerkortprøve
Udarbejdelse af beredskabsplaner
Uniformering
Pengeløse taxier
Kontrol af TV-overvågningsudstyr
Tiltag under hændelsen
Brug af bærbare alarmer
Klare rutiner for den enkelte aktør i overfaldssituationer
Tiltag efter hændelsen/opfølgning
Klare rutiner for opfølgning
Tiltag der ikke arbejdes videre med
5
8
9
9
10
11
12
15
16
17
17
18
18
18
20
21
21
23
23
24
24
24
25
25
25
26
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0005.png
5
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Baggrund, kommissorium og anbefalinger
1. Baggrund, kommissorium og anbefalinger
Baggrund
På baggrund af de tragiske overfald, som har fundet sted mod taxichauffører,
har transportministeren primo november 2014 afholdt møde med
taxibranchen om trusler og vold i branchen. Der var under mødet enighed om
at nedsætte en arbejdsgruppe bestående af relevante aktører, der skal se på
problemets omfang og mulige præventive tiltag.
Der blev nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra
Transportministeriets departement, Trafikstyrelsen (formand), Dansk Taxi
Råd, Dansk Erhverv, Kommunernes Landsforening, 3F og Arbejdstilsynet.
Arbejdsgruppen afsluttede sit arbejde i december 2015.
Kommissorium
Arbejdsgruppen havde en to-delt opgave:
1. At afdække omfanget af trusler og vold i branchen
Gruppen skulle så vidt muligt afdække omfanget af trusler og vold i
taxibranchen, herunder beskrive antal, art og udvikling i overtrædelserne. Der
skulle endvidere ses på, om det var muligt at belyse omfanget af trusler, mv.,
der ikke umiddelbart førte til anmeldelser.
Endelig skulle arbejdsgruppen under denne del undersøge, om der var sket
ændringer i antal overfald efter indførelse af den lovpligtige TV-overvågning,
som har virket fra 1. juli 2012.
2. At se på mulige tiltag, der kunne øge sikkerheden for taxichauffører
Gruppen skulle overveje mulige tiltag, der kunne øge sikkerheden for
taxichauffører. Arbejdsgruppen skulle se på forebyggelse af trusler og vold og
håndtering af episoder.
Arbejdsgruppen skulle overveje forbyggende tiltag. Det kunne eventuelt være
bedre sikring af chaufføren i bilen, herunder eventuelle tekniske tiltag.
Arbejdsgruppen skulle endvidere se på muligheder for øget uddannelse for
taxivognmænd og -chauffører i konflikthåndtering.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0006.png
6
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Baggrund, kommissorium og anbefalinger
Herudover kunne arbejdsgruppen overveje processer hos vognmanden efter
et overfald, f.eks. klare rutiner for rapportering og opfølgning af overfald,
beredskabsplaner mv.
I forbindelse med overvejelser om mulige tiltag, skulle arbejdsgruppen
inddrage relevante udenlandske erfaringer, herunder svenske erfaringer.
Den fulde ordlyd af kommissoriet vedhæftes som bilag 1.
Anbefalinger
Arbejdsgruppen har fundet det mest hensigtsmæssigt at arbejde med tiltag til
at øge trygheden for taxichauffører ved at fokusere på tiltag i de tre
tidsmæssige faser i forbindelse med en hændelse:
1. før hændelsen/forebyggelse,
2. under hændelsen og
3. efter hændelsen/opfølgning.
Arbejdsgruppens anbefalinger til tiltag kan opdeles i de tre faser som følger:
Tiltag før hændelsen/forebyggelse:
-
-
-
-
-
-
-
Revision af uddannelse af chauffører/vognmænd
Ny efteruddannelse af chauffører/vognmænd
Modernisering af førerkortprøve
Udarbejdelse af beredskabsplaner
Uniformering
Pengeløse taxier
Kontrol af TV-overvågningsudstyr
Tiltag under hændelsen:
-
-
Brug af bærbare alarmer
Klare rutiner for den enkelte aktør
Tiltag efter hændelsen/opfølgning:
-
Klare rutiner for opfølgning
Anbefalingerne ligger primært inden for uddannelsesområdet, og herudover er
der anbefalinger inden for både processuelle og tekniske områder.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0007.png
7
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Baggrund, kommissorium og anbefalinger
Da anbefalingerne især ligger inden for uddannelsesområdet, forslås det, at
der nedsættes en særlig arbejdsgruppe, der skal se herpå.
Arbejdsgruppen skal have deltagelse af bl.a. repræsentanter fra Dansk Taxi
Råd, 3F, KL, og Dansk Erhverv, Transporterhvervets Uddannelser (TUR),
Trafik- og Byggestyrelsen og andre relevante interessenter.
Arbejdsgruppen skal se nærmere på følgende spørgsmål om uddannelse:
en revision af uddannelse af taxichauffører og vognmænd
introduktion af en ny efteruddannelse af taxichauffører og
taxivognmænd
modernisering af førerkortprøve
Ud over uddannelsesmæssige tiltag anbefales det, at der arbejdes videre med
følgende tiltag:
Beredskabsplan:
arbejdsmarkedets parter gør taxivognmænd
opmærksom på vigtigheden af at have en beredskabsplan for
vognmænd, chauffører og bestillingskontorer, således at alle
involverede parter ved, hvad de skal gøre under og efter en hændelse.
Uniformering:
Trafik- og Byggestyrelsen undersøger, om der kan
findes evidens for, at uniformering har en effekt på sikkerhed i taxier.
Pengeløse taxier:
Transport- og Bygningsministeriet sender en
anbefaling til Erhvervs- og Vækstministeriet om at undersøge
mulighederne for helt eller delvist at ophæve kravet om, at man skal
modtage kontante penge i en taxi.
Kontrol af TV-overvågningsudstyr og f.eks. alarmer:
Trafik- og
Byggestyrelsen arbejder videre med, at denne kontrol omfattes af
taxameterkontrollanters øvrige kontrol af taxier.
Bærbar positionsgivende alarm uden for bilen:
Dansk Taxi Råd, Dansk
Erhverv og arbejdsmarkeds parter arbejder videre med de tekniske og
økonomiske muligheder for bærbar positionsgivende alarm uden for
bilen. Efter tre måneder skal de give en indstilling til Trafik- og
Byggestyrelsen, om bærbare alarmer efter deres opfattelse bør være
obligatorisk.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0008.png
8
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Beskrivelse af taxierhvervet
2. Beskrivelse af taxierhvervet
Taxierhvervet omfatter godt 2.800 virksomheder, og antallet af taxier på
landsplan var ved årsskiftet 2014/2015 4.300-4.500. Erhvervet omfattede ca.
6.000 fuldtidsbeskæftigede.
Antallet af tilladelser til at drive taxivognmandsvirksomhed har været
nedadgående de sidste par år og er samlet set faldet med 1.000 tilladelser
siden 2010.
Taxierhvervet er i modsætning til det øvrige arbejdsmarked meget intensivt
reguleret. Det er således ikke muligt at etablere en taxivirksomhed uden
tilladelse fra den kommune, hvor virksomheden skal drives.
Administration af taxiloven er udlagt til kommunerne og fælleskommunale
myndigheder, det vil sige Taxinævnet i Region Hovedstaden (omfatter
samtlige kommuner i Region Hovedstaden bortset fra Bornholm) samt
Taxinævn Syd (Sønderborg og Aabenraa Kommuner).
Taxiloven bygger på tilladelseskrav, begrænsning af antal taxitilladelser,
geografisk begrænsning af udnyttelsen af taxier, tilslutningspligt til et
bestillingskontor og på offentligt fastsatte maksimaltakster. Antallet af
taxitilladelser fastsættes af kommunerne på grundlag af en vurdering af
behovet for taxibetjening i de enkelte kommuner.
Hertil kommer en række krav til erhvervets udøvere mv.
Ansøgere af
taxitilladelser (vognmandstilladelser),
skal opfylde følgende
betingelser:
Have gennemført og bestået et af Trafik- og Byggestyrelsen godkendt
kvalifikationskursus
Have bopæl i Danmark eller i en EU/EØS-stat
Være myndig
Må ikke have forfalden restance til det offentlige på 50.000 kr. eller
derover
Skal dokumentere en egenkapital på 50.000 kr. for den første
tilladelse. Ved ansøgning om flere tilladelser stiger egenkapitalkravet
med 25.000 kr. for hver yderligere tilladelse.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0009.png
9
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Omfang af trusler og vold i taxibranchen
Må ikke være dømt for strafbare forhold, der begrunder en
nærliggende fare for misbrug af den ansøgte virksomhed
Personer, der ønsker at føre taxi, skal godkendes af den kommune, hvor
føreren er ansat. Godkendelsen meddeles i form af et førerkort.
Personer, der ønsker at blive godkendt som
taxichauffører,
skal opfylde
følgende betingelser:
Have gennemført og bestået et af Trafik- og Byggestyrelsen godkendt
kvalifikationskursus
Have bopæl i Danmark eller i en EU/EØS- stat
Være myndig
Må ikke være dømt for strafbare forhold, der begrunder en
nærliggende fare for misbrug af den ansøgte virksomhed
Skal have et tilfredsstillende kendskab til lokalområdets geografi
Skal beherske det danske sprog med henblik på udførelse af taxikørsel
og deraf følgende opgaver
Skal have erhvervsmæssigt kørekort
Indehavere af taxitilladelser (vognmandstilladelser), som ønsker at føre en
taxi, skal udover taxitilladelsen være godkendt som taxichauffør.
3. Omfang af trusler og vold i taxibranchen
3.1. Spørgeskemaundersøgelse
For at få afdækket omfanget af trusler og vold i taxibranchen har
arbejdsgruppen for sikkerhed i taxibranchen bedt konsulentvirksomheden
Deloitte om at foretage en analyse heraf. Det har mundet ud i ”Rapport om
sikkerhed for taxichauffører – Resultater af landsdækkende undersøgelse
udført i april 2015” (Spørgeskemaundersøgelsen)
Undersøgelsen er gennemført som en spørgeskemaundersøgelse. Skemaet er
sendt til taxibranchens vognmænd og bestillingskontorer og derfra
videresendt til chauffører. Der er indkommet 769 besvarelser fra chauffører,
vognmænd og bestillingskontorer fra det meste af landet. Det svarer til en
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0010.png
10
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Omfang af trusler og vold i taxibranchen
svarprocent på ca. 12 %, hvilket ifølge rapporten er tilfredsstillende, men
giver ikke mulighed for detaljerede konklusioner på kommuneniveau.
Spørgeskemaundersøgelsen giver et billede af den oplevede utryghed i
taxibranchen, herunder om der er en oplevet utryghed, hvor stor utrygheden
opleves, og hvad utrygheden går ud på. Spørgeskemaundersøgelsen
vedhæftes som bilag 2.
Det har ikke været muligt at skaffe materiale om antal og art af
politianmeldelser af trusler og vold i taxibranchen, idet Rigspolititiet ikke kan
udskille de sager, hvor taxichauffører er forurettede. Politiet journaliserer og
registrerer sagerne på gerningsindholdet, f.eks. vold eller trusler, men ikke på
forurettedes erhverv. Det har derfor heller ikke været muligt at undersøge,
om der er sket ændringer i antal overfald efter indførelse af den lovpligtige
TV-overvågning i taxier, som har virket fra 1. juli 2012.
3.2. Konklusioner af Spørgeskemaundersøgelse
Spørgeskemaundersøgelsens konklusioner er, at taxibranchen er en branche,
hvor utrygheden er en del jobbet over hele landet. I undersøgelsen når man
frem til, at:
Utryghed og voldsomme episoder ikke kun er et storbyfænomen.
Undersøgelsen viser klart, at sikkerhed og utryghed ikke kun er et
tema i de største, danske byer.
Næsten hver femte taxichauffør har oplevet en grov voldsepisode i
2014. 20 % af de chauffører, som har besvaret spørgeskemaet,
vurderer således, at de har været udsat for en grov voldsepisode i
2014.
Utryghed er en del af jobbet. En stor andel af chaufførerne har oplevet
mindre grove episoder, f.eks. ubehagelige situationer med kunderne,
eller ikke-grove trusler (ca. 80 % for begge typer). Stort set alle
chauffører har oplevet utrygge situationer - i gennemsnit 15-20
utrygge situationer pr. år.
De grove oplevelser sætter spor. Blandt de chauffører, der oplever
grove trusler eller grove voldsepisoder, er påvirkningen betydelig.
Omkring halvdelen af chaufførerne bliver nervøse eller bange for at
passe deres arbejde. 10-20 % oplever problemer med at sove om
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0011.png
11
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Omfang af trusler og vold i taxibranchen
natten, og ca. halvdelen af de chauffører, der har besvaret
spørgsmålene, overvejer at finde et andet erhverv.
Natkørsel - særligt fredag og lørdag - er det mest utrygge.
Chaufførerne angiver, at kørsel fredag og lørdag nat er de mest
utrygge perioder på ugen. Den mest utrygge måned er december. Det
indikerer, at kørsel med påvirkede - og dermed mere utilregnelige
kunder - er et utryghedsmoment.
Spørgeskemaundersøgelsens konklusioner viser, at kameraer og
alarmknapper i dag er de to mest udbredte metoder til at undgå
ubehagelige hændelser. På tredjepladsen kommer hjælp fra andre
taxier i nærområdet.
3.3. Omfang af hændelser
I følge Spørgeskemaundersøgelsen oplevede de deltagende chauffører i
gennemsnit ca. 20 utrygge hændelser i 2014. Ca. hver femte oplevede en
episode, som de kategoriserer som grov vold.
Mønsteret med et relativt højt niveau for utrygge hændelser er på ingen måde
et storbyfænomen, men kan opleves i alle typer kommuner - tilsyneladende
især i de større og mellemstore bykommuner. En chauffør i en større eller
mellemstor by bliver således udsat for 22,4 hændelser pr. år i forhold til et
gennemsnit på 17,9 på landsplan.
Tabellen nedenfor viser hændelser pr. år fordelt på større og mellemstore
byer, Taxinævnets område (Hovedstadsområdet), øvrige kommuner og
gennemsnit.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0012.png
12
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Omfang af trusler og vold i taxibranchen
Tabel 1 – Fordeling af årlige hændelser blandt chauffører
Større og
Hændelser pr. år
mellemstore
bykommuner
Ubehagelige
hændelser per
chauffør
Trusler per
chauffør
Grove trusler per
chauffør
Vold per chauffør
Grov vold per
chauffør
Antal hændelser
per chauffør
10,9
8,4
7,5
8,9
Taxinævnets
område
(Hovedstaden)
Øvrige
kommuner/Land-
kommuner
Gennemsnit
8,4
6,1
6,2
6,9
1,6
0,8
0,4
0,9
1,4
1,0
1,2
1,2
0,1
0,2
0,1
0,1
22,4
16,5
15,4
18,0
1
3.4. De utrygge situationer
De utrygge situationer opstår ifølge Spørgeskemaundersøgelsen primært i
forbindelse med ubehagelige kunder. 50 % af chaufførerne oplever således
utryghed ved kørsel med ubehagelige kunder. Herefter følger natkørsel og
opsamling/afsætning i bestemte områder.
Figuren nedenfor viser i hvilke situationer, chaufførerne føler sig mest
utrygge.
1
Afrunding kan medføre mindre forskelle i decimaler.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0013.png
13
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Omfang af trusler og vold i taxibranchen
Figur 1 – Grad af utryghed blandt chauffører fordelt på situation
Blandt de chauffører, der har svaret
"jeg føler mig meget utryg",
er
størstedelen fra Taxinævnets område (Hovedstadsområdet).
Figuren nedenfor viser, i hvilke situationer utrygheden blandt de chauffører,
der føler sig mest utrygge, er størst, set ud fra en geografisk betragtning.
Figur 2 – Geografisk fordeling af situationer med utrygge chauffører
Julefrokostsæsonen og ture natten efter fredag og lørdag er de mest utrygge
arbejdsperioder hen over året og ugen. Det er formentlig nattelivet og
kunder, som er påvirket af alkohol eller andre rusmidler, der øger utrygheden.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0014.png
14
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Omfang af trusler og vold i taxibranchen
Figur 3 – Fordeling af utryghed på ugebasis
Utryghed på ugebasis
Tid
24:00 –
06:00
06:00 –
12:00
12:00 –
18:00
18:00 –
24:00
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Lørdag
Søndag
Forklaring på skala
Ingen utryghed Mindre utryg
Utryg
Mere utryg
Meget utryg
Spørgeskemaundersøgelsen viser, at de grove episoder påvirker chaufførerne
mest. En femtedel af chaufførerne har således oplevet en for dem grov
voldsepisode i 2014. Cirka 20 % af disse chauffører oplever problemer med at
sove om natten. Cirka 30 % af de, som har oplevet grove trusler, vold og
grov vold, overvejer at søge et andet erhverv. Tendensen er, at grov vold
påvirker de yngre chauffører mere end de ældre. I det hele taget bliver
utrygheden mindre med stigende anciennitet hos chaufføren.
Ubehagelige oplevelser og ikke-grove trusler er de mest forekommende med
oplevelser hos op mod 80 % af chaufførerne.
Figuren nedenfor viser procentandel af chauffører, der har været udsat for en
hændelse inden for 12 måneder.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0015.png
15
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Omfang af trusler og vold i taxibranchen
Figur 4 – Andel af chauffører udsat for hændelse inden for 12 måneder
3.5. Andre transportformer – Metro og DSB
Metro
Ifølge Spørgeskemaundersøgelsen har man hos Københavns Metro
implementeret en række tiltag, der skulle nedbringe antallet af hændelser
mod stewarder, hvilket har givet tydelige resultater fra 2013 til 2014.
Det samlede antal overfald er således faldet med 27 % og det samlede antal
fysiske overfald er faldet med 37 %. Antallet af overfald uden fravær anmeldt
som arbejdsulykke er faldet med 77 %, jf. tabel nedenfor.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0016.png
16
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Omfang af trusler og vold i taxibranchen
Tabel 2 – Overfaldshændelser i Metro
2013
Antal hændelsesrapporter
Fysiske overfald
Verbale overfald
206
74
132
2014
149
46
103
Anmeldt som arbejdsulykke
Overfald uden fravær
Overfald med fravær
30
21
9
30
28
2
DSB
Hos DSB er antallet af hændelser steget med gennemsnitligt 15 % årligt, men
med 190.200.000 rejsende årligt synes 303 hændelser for 2014 ikke
iøjefaldende.
Tabellen nedenfor viser udviklingen i antal hændelser hos DSB for fysisk vold
og trusler.
Tabel 3 – Hændelser hos DSB
2011
Fysisk vold
Trusler
Total
104
95
199
2012
100
123
223
2013
139
133
272
2014
138
165
303
3.6.
Arbejdsgruppens udbytte af Spørgeskemaundersøgelsen
Arbejdsgruppen finder, at Spørgeskemaundersøgelsen giver et troværdigt
billede af situationen for taxichauffører i dag.
Undersøgelsen viser, at det er nødvendigt at sætte fokus på, hvordan
sikkerheden og trygheden for taxichauffører kan øges.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0017.png
17
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Tiltag som kan øge sikkerheden
Arbejdsgruppen lægger især vægt på det store omfang af oplevet utryghed
hos chauffører samt, at utrygheden ikke alene er et storbyfænomen, men er
landsdækkende. Endelig er det vigtigt at notere den store negative betydning
det har for både den enkelte chauffør og erhvervet, når der er oplevet vold
eller trusler.
Det er nødvendigt at arbejde med tiltag, som kan øge sikkerheden og
trygheden for chauffører. Undersøgelsen kan bruges som et godt springbræt
til det videre arbejde med at udvikle tiltag, som kan være med til øge
trygheden for taxichauffører.
4. Tiltag som kan øge sikkerheden
Nedenfor gengives først de adspurgtes forslag til tiltag i
Spørgeskemaundersøgelsen.
Herefter beskrives arbejdsgruppens forslag til tiltag. Tiltagene er delt op i de
typiske faser i forbindelse med en hændelse: før hændelsen, under
hændelsen og efter hændelsen.
4.1. De adspurgtes forslag til tiltag ifølge Spørgeskemaundersøgelsen
Spørgeskemaundersøgelsens konklusioner viser, at kameraer og
alarmknapper i dag er de to mest udbredte metoder til at undgå ubehagelige
hændelser. På tredjepladsen kommer hjælp fra andre taxier i nærområdet.
Selvom Spørgeskemaundersøgelsen viser, at kameraer og alarmknapper er de
to
mest udbredte
metoder i dag til at undgå ubehagelige hændelser, viser
undersøgelsen også, at de adspurgte vurderer, at brugen af alarmknapper og
hjælp fra andre taxier i nærområdet er de
mest effektfulde
metoder blandt de
nuværende sikkerhedstiltag.
De adspurgte beretter, at kameraerne ikke er lige så effektfulde som
alarmknapperne og hjælp fra andre taxier i nærområdet.
Blandt mulige nye tiltag peger de adspurgte især på følgende indsatsområder
for videre udvikling af sikkerheden:
afskærmning/glas mellem chauffør og kunde
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0018.png
18
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Tiltag som kan øge sikkerheden
taxichauffører skal klassificeres som tjenestemænd
uddannelse i konflikthåndtering
pengeløse taxier
ingen selepligt
bærbar alarmknap
4.2. Forslag til tiltag fra arbejdsgruppen for sikkerhed i taxier
Arbejdsgruppen har fundet det mest hensigtsmæssigt at arbejde med tiltag til
at øge trygheden for taxichauffører ved at fokusere på tiltag i de tre
tidsmæssige faser i forbindelse med en hændelse:
1. før hændelsen/forebyggelse,
2. under hændelsen og
3. efter hændelsen/opfølgning.
Arbejdsgruppen har i løbet af sit arbejde udarbejdet et katalog over tiltag,
som kan øge sikkerheden og trygheden for taxichauffører i de tre faser. Der
er tale om et "brutto-katalog", hvor alle forslag til tiltag er nævnt ganske kort.
Bruttokataloget er derefter blevet gennemgået og prioriteret af medlemmerne
af arbejdsgruppen med henblik på at fokusere på de 5-10 mest
hensigtsmæssige forslag. I prioriteringen er der indgået flere elementer som
effekt, omkostninger, arbejdsmiljø samt praktiske og juridiske muligheder.
Der er i det følgende ikke taget stilling til eventuelle nødvendige godkendelser
fra andre myndigheder eller spørgsmål om eventuelle DUT-krav.
Det har resulteret i fokus på følgende prioriteringer:
4.2.1. Tiltag før hændelsen/forebyggelse
4.2.1.1. Revision af uddannelse af chauffører – mere
konflikthåndtering
Det anbefales, at der nedsættes en arbejdsgruppe med deltagelse af bl.a.
repræsentanter fra Dansk Taxi Råd, 3F, KL, og Dansk Erhverv,
Transporterhvervets Uddannelser (TUR), Trafik- og Byggestyrelsen og andre
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0019.png
19
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Tiltag som kan øge sikkerheden
relevante interessenter for at se nærmere på en revision af uddannelse til
taxichauffører, så der bliver flere timer i konflikthåndtering.
På trods af at der allerede findes et Brancheudvalg for personbefordring under
TUR, der er udviklingsansvarlig for personbefordringsuddannelserne under
arbejdsmarkedsuddannelseslovgivningen (AMU), finder arbejdsgruppen det
alligevel relevant, at der nedsættes en bredere arbejdsgruppe for at se
nærmere på en revision af uddannelsen af taxichauffører med udgangspunkt i
anbefalingerne i denne rapport.
Arbejdsgruppen skal vurdere, hvor mange flere timer, der vil være
hensigtsmæssigt at bruge på undervisning i konflikthåndtering og vurdere,
om timerne skal være ekstra eller i stedet for noget andet. Indholdet af de
ekstra timer skal endvidere fastlægges.
Arbejdsgruppen kan ved samme lejlighed vurdere, om det vil være
hensigtsmæssigt at revidere uddannelsen for taxivognmænd, hvad angår
ansvar for egen og medarbejderes konflikthåndtering. Endelig skal det
overvejes, om der er brug for en særlig uddannelse til medarbejdere på
bestillingskontorer.
Baggrund:
De nuværende uddannelseskrav til chauffører blev iværksat ved ændring af
taxibekendtgørelsen i maj 2012. Her blev det daværende grundkursus
reduceret fra 10 dage til 6 dage. Tilbagemeldinger fra de godkendte
uddannelsesudbydere er, at der med kravene til indhold er tale om en meget
presset model (tidsrammen).
En styrkelse af visse emner (konflikthåndtering og evt. kundeservice) inden
for den eksisterende tidsramme vil medføre, at andre emner vil få mindre tid.
Det kan endvidere være vanskeligt at omfordele tidsrammen mellem de
eksisterende emner, især da visse emner er bundet af andre regler (f.eks.
førstehjælpsundervisningen).
I den eksisterende uddannelse er der et vejledende timetal til emnet
konfliktafværgelse på 3 timer. Hvis man ser på selvstændige kurser med
dette emne, varierer de i varighed fra 1-3 dage. Som en naturlig følge heraf
ville det kvalificere chaufførerne væsentligt i dette emne ved en forøgelse det
vejledende timetal.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0020.png
20
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Tiltag som kan øge sikkerheden
Hvis der ønskes et øget fokus på visse emner, kan det ske ved at øge den
samlede kursustid ved at udvide det samlede timetal. Det vil medføre øgede
omkostninger i forhold til i dag. Alternativt kan man se på, om enkelte emner
helt kan udgå af kurset.
4.2.1.2. Ny efteruddannelse af chauffører, herunder
konflikthåndtering
Det anbefales, at der ses nærmere på indførelse af en ny, obligatorisk
efteruddannelse af chauffører, herunder konflikthåndtering. Det synes at være
hensigtsmæssigt, at den arbejdsgruppe, som er beskrevet oven for, også
undersøger dette punkt.
Arbejdsgruppen kan ved samme lejlighed vurdere, om det vil være
hensigtsmæssigt at indføre efteruddannelse for vognmænd og medarbejdere
på bestillingskontorer.
Baggrund:
I taxierhvervet er der i dag en del chauffører, der har været i branchen fra
før, der blev krav om grunduddannelse og således slet ingen uddannelse har
– herunder i konflikthåndtering.
Samtidig viser praksis, at en repeterende uddannelse har en stor effekt, både
i forhold til egentlig indlæring, men også i forhold til holdningspåvirkning.
Man har tidligere drøftet fag som: Færdselslov og taxilovgivningen,
Førstehjælp, Konfliktafværgelse og kundeservice, Sundhed for chaufføren og
Individuelle køretimer. Man kunne ved at indføre krav om en repeterende
efteruddannelse sikre, at alle i taxibranchen får bedre kvalifikationer på
udvalgte emner.
Kurset skulle være en forudsætning for at få fornyet sit førerkort.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0021.png
21
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Tiltag som kan øge sikkerheden
4.2.1.3. Modernisering af førerkortprøve
Det anbefales, at rapporten fra Taxinævnet om førerkortprøve og
sprogkundskaber
2
indgår i den ovenfor foreslåede arbejdsgruppes arbejde.
Rapporten vedhæftes som bilag 3.
Baggrund:
Rapporten fra Taxinævnet viser, at sprogbarrierer mellem chauffør og kunde
er et stort problem. Mange konflikter opstår eller eskalerer på grund af
sproglige misforståelser mellem chauffør og kunde – eller fordi chaufføren
ikke kan komme overens med kunden.
I den forbindelse skal det nævnes, at det er Taxinævnets ønske, at en ny
førerkortprøve i højere grad skal afspejle kommunikationen i den daglige
praksis og forventninger til kommunikative færdigheder i dag og fremover.
Rapporten foreslår en mulig model for en førerkortprøve, som kan afprøves.
Modellen består af tre dele: en ordforrådsprøve, en find vej del og en find
sted del.
Rapporten viser også, at vognmænd og bestillingskontorer generelt finder, at
den praktiserede rækkefølge med først et fagligt chaufførkursus og dernæst
en førerkortprøve ikke virker hensigtsmæssigt. Det skyldes, at gennemsnitligt
90 % består det faglige chaufførkursus første gang, og ca. 60 % dumper
efterfølgende ved førerkortprøven. Man skal være opmærksom på, at
rapporten er fra Københavns Taxinævn, hvorfor den ikke nødvendigvis er
repræsentativ for hele landet.
4.2.1.4. Udarbejdelse af beredskabsplaner
Det anbefales, at arbejdsmarkedets parter er opmærksomme på vigtigheden
af, at taxivognmænd har en beredskabsplan for vognmænd, chauffører og
bestillingskontorer.
2
”Ny førerkortprøve - Forundersøgelse - ved udvikling af ny førerkortprøve i Taxinævnet i Region
Hovedstaden”, september 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0022.png
22
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Tiltag som kan øge sikkerheden
Pga. forskelligartede geografiske og organisatoriske forhold i branchen
vurderes det at være vanskeligt at udarbejde en standard beredskabsplan,
som skal gælde for alle.
Baggrund:
En løbende og effektiv forebyggelse af vold og et godt beredskab til at
håndtere voldsepisoder er med til at skabe klarhed og tryghed hos chaufføren
og kan dermed også være med til at holde sygefraværet nede. Derfor er det
nyttigt at have en beredskabsplan, som adresserer de forskellige faser i et
forløb. Der er ikke et lovpligtigt krav om at udarbejde beredskabsplaner for en
arbejdsgiver.
En beredskabsplan kan med fordel bestå af to dele: tiltag under og efter en
voldsepisode. Under en voldsepisode kunne elementer være at anvende
nødvendige tekniske hjælpemidler, f.eks. alarm og kaldesystemer, komme
hinanden til undsætning, hvis det er forsvarligt samt følge instruktioner for
voldsepisoder.
Umiddelbart efter en voldsepisode kunne elementer være en opfølgende
samtale med de involverede og information af andre kollegaer. På længere
sigt kunne elementer være at tilbyde krisehjælp, kontakte sygemeldte,
anmelde til Arbejdstilsynet, Arbejdsskadestyrelsen og eventuelt politi samt
evaluere forebyggelsen. Herudover er der krav om, at en arbejdsgiver skal
stille psykisk førstehjælp til rådighed
3
.
Der findes allerede materiale, som kan bruges som inspiration til at udarbejde
beredskabsplaner, f.eks.:
Allerede eksisterende vejledninger fra branchen
Arbejdstilsynets vejledning "Voldsrisiko i forbindelse med arbejdets
udførelse", kapitel 4. Vejledningen præsenterer en systematisk tilgang
til voldsforebyggelse, hvor det effektive beredskab til forebyggelse og
håndtering af vold er et vigtigt omdrejningspunkt. Vejledningen kan
findes på følgende link:
http://arbejdstilsynet.dk/da/REGLER/At-vejledninger/V/D-
4-3-Vold-ifm-arbejdets-udfoerelse.aspx
3
Jf. bekendtgørelse om arbejdets udførelse § 23, stk. 1, nr. 2.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0023.png
23
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Tiltag som kan øge sikkerheden
Værktøjskasse fra Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros til
opfølgning på voldsomme oplevelser. Værktøjskassen består af en BAR
vejledning, "Bliv køreklar igen efter en voldsom oplevelse", som giver
enkle, praksisnære råd til, hvordan chauffører, ledere og andre kan
følge op på en voldsom hændelse. Der er også en beredskabsplan,
som en vognmand kan downloade og udfylde sammen med
chaufførerne. Værktøjskassen kan findes på følgende link:
http://www.bartransportogengros.dk/Persontransport-paa-vej/Personstransport-paa-
vej
4.2.1.5. Uniformering
Det anbefales, at Trafik- og Byggestyrelsen undersøger, om der kan findes
evidens for, at uniformering har en effekt på sikkerhed i taxier. Det kan gøres
ved at undersøge effekten af uniformering af f.eks. buschauffører, p-vagter og
andre sammenlignelige grupper.
Baggrund:
I dag er det sådan, at nogle vognmænd stiller krav til deres chauffører om
beklædning, hvorimod andre ikke gør det, hvilket kan gøre det vanskeligt at
genkende en taxichauffør.
Et krav om uniformering i en eller anden form vil dels sikre og fastholde en
høj kvalitet inden for taxierhvervet pga. en ensartet fremtoning, dels lette
genkendeligheden af taxichauffører. Spørgsmålet er, om det også vil være
autoritetsskabende, hvis der er tale om en synlig og egentlig uniformering.
Der findes i øjeblikket ikke nogen evidens herfor.
4.2.1.6. Pengeløse taxier
Det anbefales, at Transport- og Bygningsministeriet sender en anbefaling til
Erhvervs- og Vækstministeriet om at undersøge muligheden for helt eller
delvist at ophæve kravet om, at man skal modtage kontante penge i en taxi.
Baggrund:
Baggrunden for nedsættelse af arbejdsgruppen for sikkerhed i taxier var en
tragisk hændelse i en taxi, som netop havde udspring i en
berigelsesforbrydelse. Selv om betalingssituationen ifølge de adspurgte i
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0024.png
24
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Tiltag som kan øge sikkerheden
Spørgeskemaundersøgelsen ikke er en af de største kilder til utryghed, finder
arbejdsgruppen, at dette emne er væsentligt.
Hvis der ikke er kontanter i bilen, er der den fordel for chaufføren, at det vil
mindske risikoen for røverier.
Man kan dog ikke se bort fra den ulempe, at det kan medføre praktiske
vanskeligheder for den del af kunderne, som ikke bruger betalingskort, hvilket
kan mindske omsætningen. Det vil typisk være en af branchens primære
kundegrupper som for eksempel ældre. Det kunne eventuelt løses ved brug af
dankort, Mobile Pay mv. for disse grupper. Sidstnævnte løsning vil imidlertid
være omkostningskrævende for erhvervet.
Hvis man både kan have kontanter og andre løsningsmuligheder synes
risikoen for chaufføren ikke at være mindsket.
4.2.1.7. Kontrol af TV-overvågningsudstyr
Det anbefales at Trafik- og Byggestyrelsen arbejder videre med muligheden
for, at taxameterkontrollanter udvider deres kontrol, således at de også
undersøger, om TV-overvågningsudstyr og eventuelt alarmudstyr fungerer i
overensstemmelse med kravene.
Baggrund:
Det er under arbejdet blevet tilkendegivet, at TV-overvågningsudstyr ikke
altid virker optimalt.
En taxameterkontrollant kontrollerer allerede i dag, at taxameter og
kontrolapparat fungerer i overensstemmelse med lovgivningen, herunder at
kontrolapparat og taxameter ikke kan manipuleres.
4.2.2. Tiltag under hændelsen
4.2.2.1. Brug af bærbare alarmer
Det anbefales, at Dansk Taxi Råd, Dansk Erhverv og arbejdsmarkeds parter
arbejder videre med de tekniske og økonomiske muligheder for bærbar
positionsgivende alarm uden for bilen. Efter tre måneder skal de give en
indstilling til Trafik- og Byggestyrelsen, om bærbare alarmer efter deres
opfattelse burde gøres obligatorisk.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0025.png
25
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Tiltag som kan øge sikkerheden
Baggrund:
Der er i dag forskelligt teknisk udstyr hos bestillingskontorerne, men
funktionsmåden er den samme. Typisk vil der i bilerne være en
aktiveringsknap, der som regel er monteret til betjening med foden.
Der er dog kun ganske få bestillingskontorer, som har en bærbar enhed, som
kan aktivere alarmsystemet uden for bilen. Det foreslås, at chaufføren har de
samme muligheder, hvis der sker noget uden for bilen, som hvis det var sket
inden for bilen.
4.2.2.2. Klare rutiner for den enkelte aktør i overfaldssituationer
Det er vigtigt med klare rutiner for, hvad den enkelte aktør skal gøre i
overfaldssituationen. Se punkt 4.2.1.4 om udarbejdelse af beredskabsplan.
4.2.3. Tiltag efter hændelsen/opfølgning
4.2.3.1. Klare rutiner for opfølgning
Det er vigtigt med klare rutiner for opfølgning af overfald, herunder at
vognmanden sikrer oplysninger fra TV-overvågning. Se punkt 4.2.1.4 om
udarbejdelse af beredskabsplan.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0026.png
26
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Tiltag der ikke arbejdes videre med
5. Tiltag der ikke arbejdes videre med
Arbejdsgruppen har endvidere drøftet andre tiltag end de ovennævnte. Man
har dog ikke fundet det hensigtsmæssigt at gå videre med disse forslag på
nuværende tidspunkt.
Det drejer sig om:
Interne guidelines hos bestillingskontorer (f.eks. at lempe
kørselspligten i forskellige situationer), da det vurderes, at disse
allerede findes.
Afskærmning mellem chauffør og passager, da det kan give et dårligt
arbejdsmiljø og reducere kapaciteten i taxien.
Installering af spejle som giver fuldt overblik over bagsæderne, da det
ikke vurderes at give den nødvendige effekt.
Sidestille chauffører med tjenestemænd, idet reguleringen hører under
Justitsministeriets ressortområde og har derfor ikke været en del af
kommissoriet for arbejdsgruppen.
Fritagelse for brug af sikkerhedssele, idet det ikke findes ønskværdigt
at tilsidesætte trafiksikkerheden.
Udvendigt signal på taxien, idet det vurderes at kunne optrappe
konflikten.
Krisehjælp, idet det vurderes allerede at være til stede.
IT-mæssig sammenkobling af alle/flere centraler hos
bestillingskontorerne, således at alle kontorer får besked om en alarm
fra enten en indvendig eller en bærbar alarm på én gang, idet det
vurderes at være meget ressourcekrævende. Kan revurderes efter
man har set, hvordan de øvrige tiltag har hjulpet.
Udenlandske tiltag
Arbejdsgruppen for sikkerhed i taxier har screenet rapporter fra Sverige,
Norge, UK og South Wales i Australien, som er indgået i arbejdet.
Rapporterne vedhæftes som bilag 4-9.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
1657285_0027.png
27
Rapport fra arbejdsgruppen om
sikkerhed i taxier
Tiltag der ikke arbejdes videre med
I det arbejde er man imidlertid ikke stødt på nye ideer, og erfaringerne er
derfor alene blevet brugt til at kvalificere arbejdet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 349: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier, fra transport- og bygningsministeren
Trafik- og Byggestyrelsen
Edvard Thomsens Vej 14
DK-2300 København S
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Rapport fra arbejdsgruppen
om sikkerhed i taxier
ISBN Skriv ISBN her