Netværk for bæredygtig trafik
16. august 2016
Forslag til bedre togbetjening mellem Danmark og Tyskland
Baggrund
I de kommende år vil udbygningen og opgraderingen af Sydbanen mellem Ringsted
og Femern medføre indskrænkninger af trafikken på grund af omfattende
sporarbejder. Der påregnes således i både 2018 og 2019 sporspærringer i 7 – 8 uger
ad gangen. Med den besluttede fremrykning af arbejdet forventes også spærringer i
2017.
Dette må formodes i særlig grad at kunne gå ud over de internationale tog mellem
København og Hamburg, der forventes erstattet af togbusser.
Hertil kommer at de nuværende indlejede tyske ICE tog (med 195 pladser) forventes
taget ud af drift ved køreplansskiftet den 11. december 2016 (K 17), og erstattet af et
mindre antal IC3 togsæt (med 151 pladser) med sikkerhedsudrustning til kørsel i
Tyskland.
Der vil derfor også være mangel på materiel med færre afgange og færre pladser til
følge. Enkelte af afgangene vil muligvis kunne køres med 2 togsæt, og dermed lidt
flere pladser end i de tyske togsæt, men totalt set bliver der færre pladser.
I alt udbydes der i K16 i sommer-højsæsonen ca. 1.500 pladser i togene. Fra K17 vil
der formentlig maksimalt kunne udbydes ca. 900 pladser.
Med færre afgange bliver der også færre forbindelser til tog videre sydpå i Tyskland.
Der er derfor et akut og påtrængende behov for at se på alternative muligheder for
såvel togbetjening som materiel.
Den nuværende togbetjening og materielanvendelse
Der er i dag 4 direkte tog mellem København og Hamburg via Femern, udvidet til 7
tog i ferieperioderne, hvor der således er tog hver anden time. Køretiden er ca. 4
timer og 50 minutter.
Hertil kommer muligheden for hver anden time at køre via Flensburg med skift i
Fredericia og Flensburg. Der er dog 2 direkte tog (i ferieperioderne 3) mellem
(Aalborg) Fredericia og Hamburg og dermed kun et skift København-Hamborg.
Køretiden den vej er ca. 5 timer og 15 minutter mellem København og Hamborg.