Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 348
Offentligt
1657202_0001.png
Netværk for bæredygtig trafik
16. august 2016
Forslag til bedre togbetjening mellem Danmark og Tyskland
Baggrund
I de kommende år vil udbygningen og opgraderingen af Sydbanen mellem Ringsted
og Femern medføre indskrænkninger af trafikken på grund af omfattende
sporarbejder. Der påregnes således i både 2018 og 2019 sporspærringer i 7 – 8 uger
ad gangen. Med den besluttede fremrykning af arbejdet forventes også spærringer i
2017.
Dette må formodes i særlig grad at kunne gå ud over de internationale tog mellem
København og Hamburg, der forventes erstattet af togbusser.
Hertil kommer at de nuværende indlejede tyske ICE tog (med 195 pladser) forventes
taget ud af drift ved køreplansskiftet den 11. december 2016 (K 17), og erstattet af et
mindre antal IC3 togsæt (med 151 pladser) med sikkerhedsudrustning til kørsel i
Tyskland.
Der vil derfor også være mangel på materiel med færre afgange og færre pladser til
følge. Enkelte af afgangene vil muligvis kunne køres med 2 togsæt, og dermed lidt
flere pladser end i de tyske togsæt, men totalt set bliver der færre pladser.
I alt udbydes der i K16 i sommer-højsæsonen ca. 1.500 pladser i togene. Fra K17 vil
der formentlig maksimalt kunne udbydes ca. 900 pladser.
Med færre afgange bliver der også færre forbindelser til tog videre sydpå i Tyskland.
Der er derfor et akut og påtrængende behov for at se på alternative muligheder for
såvel togbetjening som materiel.
Den nuværende togbetjening og materielanvendelse
Der er i dag 4 direkte tog mellem København og Hamburg via Femern, udvidet til 7
tog i ferieperioderne, hvor der således er tog hver anden time. Køretiden er ca. 4
timer og 50 minutter.
Hertil kommer muligheden for hver anden time at køre via Flensburg med skift i
Fredericia og Flensburg. Der er dog 2 direkte tog (i ferieperioderne 3) mellem
(Aalborg) Fredericia og Hamburg og dermed kun et skift København-Hamborg.
Køretiden den vej er ca. 5 timer og 15 minutter mellem København og Hamborg.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Henvendelse af 16/8-16 vedrørende togbetjeningen mellem Danmark og Tyskland, fra Rådet Bæredygtig Trafik m.fl.
1657202_0002.png
2
I dag anvendes på ruten via Femern ud over de indlejede tyske ICE dieseltog enkelte
IC3 dieseltogsæt udstyret med tysk sikkerhedssystem.
Også togene mellem Aalborg og Flensburg/Hamburg kører med IC3 dieseltogsæt med
tysk sikkerhedssystem.
Der er i alt kun 16 af disse IC3-togsæt med tysk sikkerhedssystem til rådighed. Heraf
anvendes i K16 op til 6 sæt i trafikken mellem København og Hamburg via Femern og
7 togsæt i trafikken mellem Aalborg og Flensburg/Hamburg. De resterende 3 togsæt
anvendes på grund af DSBs kritiske materielsituation i indenlandske IC-tog.
Forslag til ny togbetjening
Til supplering og delvis erstatning for det nuværende togsystem via Femern bør der
hurtigst muligt indsættes et nyt togsystem hver anden time i form af hurtige tog
mellem København og Hamburg via Fyn og Jylland. Togene bør køre med få stop og
uden om Fredericia, hvilket sparer 15-20 min.
Et sådant togsystem forventer vi vil kunne få en køretid på ca. 4 timer og 50
minutter, svarende til den tid der i dag bruges via Femern.
Togsystemet tænkes indsat som et supplerende lyntogssystem med afgang �½ time
forskudt for de nuværende lyntog, i minuttal -25 i de lige timer.
Som udgangspunkt med samme stop som lyntogene over Sjælland og Fyn, altså alene
i Høje Taastrup og Odense, men der kan også tænkes enkelte andre stop, som f.eks.
Slagelse. Mellem Odense og Flensburg bør der alene standses i Kolding og evt.
Tinglev. Evt. grænsekontrol skal så ske i togene, som det tidligere har været praksis.
For så vidt angå kørslen i Tyskland mellem Flensburg og Hamburg må DSB indgå en
aftale med de tyske trafikselskaber og togoperatører. Afhængig af antallet af stop på
den tyske delstrækning kan de nye tog muligvis erstatte nogle eksisterende tog der i
dag køres af Schleswig-Holsteins trafikselskab (NAH.SH). Umiddelbart vil det hurtigste
være at køre med kun et stop undervejs som de nuværende tog mellem Aalborg og
Hamburg (f.eks. i Rendsburg).
Det er vigtigt, at såvel de tog der fortsat kører via Femern som de nye tog til
Hamburg via Flensburg får gode skiftemuligheder til vigtige tog videre mod
- Berlin
- Paris
- München
- Basel
- Köln, Bruxelles, Amsterdam
og sikrer gode forbindelsesmuligheder til de østrigske baners nattog i Hamburg.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Henvendelse af 16/8-16 vedrørende togbetjeningen mellem Danmark og Tyskland, fra Rådet Bæredygtig Trafik m.fl.
1657202_0003.png
3
Det nye togsystem vil formentlig aflaste andre togforbindelser mellem København og
Odense, som derved i et vist omfang kan køre med færre togsæt der i stedet kan
anvendes til opformeringer eller nyindsættelser andre steder. Herunder kan de 3
resterende IC3-togsæt med udrustning til kørsel i Tyskland overføres til brug for flere
afgange mellem København og Hamburg via Femern.
Nyt materiel
Til indsættelse i de nye tog mener vi at der bør anvendes et antal 2-systems
elektriske lokomotiver med tilhørende vognstammer. De vil kunne indsættes langt
hurtigere end togsæt, og de vil have den fleksibilitet at de i mange år frem vil kunne
bruges til mange formål, både i Danmark og i internationale tog. I Østrig kører
lokomotivtrukne eksprestog op til 230 km/time.
En anden fordel ved at vælge lokomotivtrukne tog er at der er et marked for udlejning
af togvogne i Europa, så den danske togvognspark kan nemmere justeres end med
togsæt. Der er dog ikke et godt marked for udlejning af lokomotiver.
Ved at køre elektrisk udnyttes endvidere den allerede eksisterende elforsyning, og der
undgås kørsel med dieseltog under køreledninger. Ved at anvende 2-systems
lokomotiver undgås bytte af lokomotiv i Padborg med den længere køretid dette
medfører.
Det anslås at der skal bruges mindst 7 togstammer plus reserver til at køre
togsystemet.
Da DSB står overfor at bestille nye elektriske lokomotiver er det vigtigt, at en del af
disse anskaffes som 2-system lokomotiver.
Det forventes af DSB vil anskaffe mindst 26 elektriske lokomotiver til brug i den
sjællandske regionaltrafik sammen med de eksisterende dobbeltdækkervogne.
DSB forventes også at have en option på 12 lokomotiver som 2-systems lokomotiver.
Det bør imidlertid ikke være en option, men en del af bestillingen helt fra starten,
således at lokomotiverne til brug for togene til Hamburg kan leveres så hurtigt som
muligt.
DSB bør også samtidig bestille de vogne, der skal bruges til togene til Tyskland. Det
kan eksempelvis være samme type dobbeltdækkervogne, som nu indkøbes og
anvendes til IC-togene i Tyskland og som dermed er en hyldevare.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Henvendelse af 16/8-16 vedrørende togbetjeningen mellem Danmark og Tyskland, fra Rådet Bæredygtig Trafik m.fl.
1657202_0004.png
4
Forbindelsen via Femern
Indtil en fast Femern forbindelse står klar og indtil nyt materiel er indkøbt, må DSB
indsætte så mange afgange med IC3-togsæt som muligt. Det vil sige dels de
forventede 6 togsæt som skal køre fra K17 som de sidste 3 togsæt. Det vil formentlig
betyde at der kan opretholdes en køreplan næsten som den nuværende, men
desværre stadig med færre pladser.
Da der næppe vil kunne køres et højfrekvent (to-timers i højsæsonen) togsystem som
”fri trafik”, vil det også i fremtiden være nødvendigt at køre togene mellem
København og Hamburg via Femern som en del af DSB’s trafikkontrakt, der derfor må
justeres.
Igen nattog til udlandet
De direkte nattog til udlandet bortfaldt fra køreplanskiftet i december 2014 og har
været stærkt savnet, ikke mindst af deres tidligere 170.000 årlige passagerer.
Disse nattog kørte også med elektriske lokomotiver (der dog måtte byttes i Padborg)
og via Flensburg.
Med det nye foreslåede nye togsystem vil det igen være muligt at indføre nattog til
udlandet ved at opformere togene med sove- og liggevogne, som kan fortsætte fra
Hamborg til destinationer i det sydlige udland. Dette kræver dog et samarbejde med
en nattogsoperatør i Tyskland fx de østrigske baner (ÖBB).
Vi opfordrer derfor også til at nattog igen indføres som en del af trafikkontrakten med
DSB eller anden togoperatør, og at der optages forhandlinger med ÖBB, som fra
december 2016 overtager nattogsdriften i Tyskland.
Andre fordele
I de nuværende tog via Femern er det ikke muligt at medtage cykler. Dette vil være
muligt med et nyt togsystem. Der vil også være muligt at indsætte café- eller
spisevogne i de nye tog.