Netværk for bæredygtig trafik
16. august 2016
Til Transport- og Bygningsministeren og
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
Togbetjeningen mellem Danmark og Tyskland
Til køreplansskiftet i december indskrænkes den internationale togbetjening mellem
Danmark og Tyskland kraftigt.
Dette skyldes dels de kommende års sporarbejder med spærringer for togdriften, dels
at de nuværende indlejede tyske ICE tog forventes taget ud af drift og erstattet af et
mindre antal IC3 togsæt med færre pladser.
Dette kommer ovenpå forrige års nedlæggelse af nattoget fra Danmark til Prag, Basel
og Amsterdam og sidste års nedlæggelse af de direkte tog fra København og Aarhus
til Berlin.
Togdrift er på alle måder mere miljø- og klimavenligt end de øvrige transportmåder
mellem Danmark og Tyskland og det øvrige Europa. Især flytrafikken, som må
forventes at overtage en stor del af trafikken, er en stor klimasynder.
Der er derfor brug for en styrkelse af den internationale togdrift i Europa hvortil
forbindelsen mellem København og Hamburg er en vigtig del.
I forbindelse med DSBs kommende anskaffelser af nye elektriske lokomotiver må det
derfor sikres, at der fra starten også anskaffes to-strøms lokomotiver, der kan køre i
både Danmark og Tyskland, med tilhørende vogne.
Netværket for bæredygtig transport har i vedlagte notat beskrevet et forslag til
hvordan et nyt togsystem kan indsættes. Herunder hvordan dette togsystem kan
bruges til at genindføre nattog til udlandet.
Med venlig hilsen
Gunnar Boye Olesen, Vedvarende Energi
Ivan Lund Pedersen, NOAH Trafik
Lasse Jesper Pedersen, Danmarks Naturfredningsforening
Thomas Meinert Larsen, Klimabevægelsen i Danmark
Claus Bonnevie, Cyklistforbundet
Runa Sand, Jyder Mod Overflødige Motorveje
Kjeld A Larsen, Rådet for Bæredygtig Trafik