Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 342
Offentligt
Ønske om foretræde for Transportudvalget.
Indledning
Tusindvis af skatteborgere, der ønsker at komme frem og tilbage på arbejde, er siden december 2015 blevet hårdt
ramt af den nye trafikkontrakt og herunder DSB’s køreplan K16. DSB har valgt at reducere driften i K16 med 8 stop
dagligt i Hedehusene, Borup og Viby. Af alle togafgange i fem måneder har rettidigheden på banestrækningen kun
været 53 % i myldretiden. Vi har også været udsat for daglige aflysninger, hvoraf en del ikke har medført, at andre tog
ekstraordinært er stoppet ved vores stationer.
Daglige problemer
Myldretidstogene bliver tit aflyst, er forsinket og overfyldte. Siddepladser til pendlerne i
Hedehusene og Viby er en sjælden oplevelse
Årsag til problemerne
Pendlerne er hårdt ramt af regeringens nye årlige besparelser på DSB’s rammebudget, da det betyder en
stram køreplan med for lidt slæk (luft i planen)
Pendlernes mulighed for at komme på arbejde er forringet væsentligt. 3 afgange er fjernet i
morgenmyldretiden fra Hedehusene. Borup og Viby har mistet 1 tog. Tilsvarende hjem om eftermiddagen.
Flytning fra større byer til mindre byer modarbejdes med den nye køreplan, og folk der nu er flyttet ud til
stationsbyerne føler sig bondefanget pga. voldsom nedskæring i antal afgange.
Årsag til de nedlagte afgange er reducerede krav i den nye trafikkontrakt til standsning ved stationerne i
Hedehusene, Borup og Viby. DSB overholder kontrakten lyder standardsvaret fra DSB, når vi fra
passagerernes side påpeger de færre afgange/stop.
Slidt materiel og manglende midler til enten at leje eller købe nyt betyder flere aflysninger
Reduceret mandskab betyder større risiko for aflysninger.
Rigid målstyring ud fra trafikkontrakten betyder, at DSB straffes ved forsinkelser i gennemsnit og
ikke pr. afgang, derfor rammes Ringstedbanen ekstra hårdt, da den står først for i
aflysningsrækkefølge.
Ønsker
Vi ønsker, at trafikkontrakten genforhandles således at togbetjeningen i Borup, Viby og Hedehusene
fremadrettet vil være:
o
Minimum 2 tog i timen i tidsrummet 05:00 - 20:59 og 1 tog i timen i tidsrummet 21:00 - 02:00 i Viby
og Borup og i Hedehusene 2 tog i tidsrummet 21:00 og 24:00. I myldretiden ønskes 20 minutters
drift for alle 3 stationer.
o
Nivå og Ringsted Systemet ændres til et system med 20 minutters drift, evt. uden for myldretid i
20/40 minutters drift af Viby Sjælland og Borup, det sidste tog vender i Roskilde.
o
Heraf 1 tog til Lufthavnen i timedrift over Ny Ellebjerg. F. eks. Næstved - Lufthavnen, stop ved alle
stationer mellem Ringsted og Høje Taastrup, samt Ørestaden.
o
Fusioneres Nivå og Ringsted Systemerne til et system vil man samtidig fjerne et behov for 2 tog i
gennem røret (København - Østerport). Det vil give en bedre køreplan.
Ovennævnte er på vegne af Pendlerklub Hedehusene og Borup-Viby Pendlerklub