PALLUDAN Fremtidsforskning
København, den 4. august 2016
Til Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
Jeg sender denne henvendelse om batteridrift af tog, fordi jeg erfarer, at DSB har sendt udvalget et
notat, der giver et helt misvisende indtryk af perspektiverne og mulighederne for batteridrift. Jeg har
siden 2009 arbejdet med batteridrift af tog og har i 2010 lavet et forprojekt herom sammen med
Dong Energy.
DSB har længe modarbejdet nytænkning også i denne sammenhæng, så det er ikke overraskende, at
notatet er fyldt med unøjagtige og endda direkte fejlagtige oplysninger og afviser tanken om
batteridrift.
Formålet med batteridrift er således ikke bare, som DSB skriver, at undgå, at broer skal løftes i
forbindelse med elektrificering med køreledninger, men simpelthen at undgå selve den
omkostningskrævende ledningselektrificering fuldt og helt, da batteritog i almindelig drift er en reel
mulighed og desuden er både grønnere og billigere end almindelige elektriske tog. Tilsvarende er
det revet ud af luften, når DSB i notatet hævder, at batteritog ikke kan køre hurtigere end 120 km/t.
Batteridrift er relevant i forbindelse med drift af både højhastighedstog og godstog!
Folketingets trafikudvalg fortjener derfor at få lidt information om batteritog, der ikke er styret af
DSB’s virksomhedsinteresser, der jo går imod at gennemføre besparelser, der ikke kommer DSB
selv tilgode. I dette tilfælde er det således kun BaneDanmark og ikke DSB, der vil nyde godt af
besparelserne.
Den nyere historie om batteritog er, at jeg i 2009 fik den idé, at elektriske tog, altså de allerede
eksisterende elektriske tog måtte kunne drives af strøm fra batterier i lighed med el-biler. Da jeg
godt 20 år tidligere havde arbejdet i DSB og dengang havde skrevet DSB-notater til bl.a. dette
udvalg om, hvorfor det var en god ide at satse på at udvikle IC3-dieseltogene som alternativ til
elektrificeringen med ledninger, slog det mig straks, at argumenterne for batteritog var præcist de
samme.
Altså: argumenterne for batteritog som alternativ til ledningselektrificering var DSB’s egne 25 år
gamle argumenter for at satse på diesel frem for elektrificering. Argumenter, som viste sig at holde.
IC3 har som bekendt været en bragende succes.
Jeg gik så til DONG Energy - vel vidende, at det ikke ville give nogen mening at gå til DSB og
sammen lavede vi et ganske omfattende projekt om batteritog.
Det viste sig, at der i efterkrigstiden havde kørt batteritog i Vesttyskland, men på gammeldags bly-
syre batterier (traditionelle akkumulatorer) og ikke de nu moderne Li-Ion-batterier med meget større
kapacitet. Alle tekniske data var tilgængelige. Vi kunne derfor regne på dem og tilføje data om Li-
Ion batteriteknologi.
Resultatet var nærmest chokerende. Det stod klart,
at selv med de dengang eksisterende bilbatterier
gav det ikke længere økonomisk mening at ledningselektrificere de danske jernbaner.
Det var
konklusionen allerede i 2010.
PALLUDAN Fremtidsforskning
Sigbrits Alle 13A DK-2300 København S
+45 2144 5366
palludan.dk