Notat
EMU med uafhængig strømforsyning (dvs. batteri) (IPEMU)
Baggrund
I flere lande (fx Storbritannien og Japan) tester man i øjeblikket EMU'er, (”Electric
Multiple Unit” eller elektriske togsæt) der strømforsynes via batteri, og som kan køre en
vis afstand på batteriet, mens genopladningen sker under køreledningerne. Sådanne tog
med genopladning kaldes ”Independently Powered Electric Multiple-Unit” (eller
IPEMU)
Konceptet med
IPEMU er målrettet mod at
udfylde huller i elektrificeringen, dvs. at
betjene ikke-elektrificerede linjer, der går ud fra en elektrificeret hovedlinje, uden at
passagererne skal skifte.
I januar 2015 satte Bombardier
et prototypetog i drift i Storbritannien, baseret på et
konverteret 'Class 379 Electro Star' af EMU-typen med 6 batteripakker installeret.
Efterfølgende er toget blevet testet på ruten fra Harwich til Manningtree (operatør Abellio
Greater Anglia). Bombardier har til hensigt at implementere samme koncept på Talent2-
platformen (planlagt præsentation af en prototype på InnoTrans 2016). Ifølge Bombardier
kan Talent2 køre ca. 50 km på batteristrøm ved en hastighed på 120 km/t.
Det har været drøftet, om denne teknologi kan bruges i Danmark for at undgå
investeringer i renovering af broer i forbindelse med elektrificeringsprogrammet (dvs.
broer, der i øjeblikket er for lave til elektrificering).
Strategi &
Togmateriel
30. juni 2016
DSB
Sølvgade 40
DK-1349 København K
Mobil +45 24682020
www.dsb.dk
Anvendelse i DK:
“Brug under broer”:
Ifølge Banedanmark er det nødvendigt at ombygge ca. 150-200 broer i
forbindelse med elektrificeringsprogrammet – da de er for lave til, at der kan installeres
køreledninger. Disse broer er spredt tilfældigt over hele jernbanenettet.
I princippet er det muligt at sænke pantografen før en bro og hæve den igen efter broen -
og at bruge den igangværende bevægelse til at passere under broen (selv med et
"normalt" elektrisk tog uden batteri). De nuværende pantografer er imidlertid
ikke
udformet til hyppigt at blive sænket og hævet, og dertil kommer, at hævninger og
sænkninger af pantografen nødvendigvis skal automatiseres via on board signalenheden
efter implementering af det nye EU-normfastsatte ERTMS-signalsystem, hvilket vil kræve
implementering af en ny funktionalitet, som der ikke findes en udviklet EU-norm for. At
tilføje et batteri vil primært tilsikre, at toget aldrig kommer for langt ned i hastighed / går i
stå i et område uden køreledning.