Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 337
Offentligt
1655057_0001.png
Notat
Trafikudvalget
Svar til trafikudvalget vedr. sammenligning af IC4/IC3 omkostninger
DSB har 82 IC4 togsæt og 96 IC3 togsæt. Heraf er 64 IC4 togsæt og alle IC3
togsæt aktuelt i drift. DSB har således en ledig kapacitet på 18 IC4 togsæt.
Et IC4 togsæt har 204 pladser og et IC3 togsæt har 151 pladser. Fordi et IC4
togsæt kan transportere væsentlig flere passagerer end et IC3 togsæt bør en
sammenligning mellem IC4 og IC3 ske på omkostninger pr. pladskilometer og
ikke pr. kørt litrakilometer.
I 2015 kørte IC4 togsæt 1.058 mio. pladskilometer og IC3 togsæt 4.558 mio.
pladskilometer.
Omkostningerne til energi, vedligehold og materiel udgjorde i 2015 0,62 kr. pr.
pladskilometer for IC4 og 0,21 kr. for IC3. Dermed er omkostningerne pr.
pladskilometer 3 gange højere for IC4 end for IC3. Heri indgår alle omkostninger
til IC4 og IC3, det vil sige også omkostninger til de 18 IC4 togsæt, der ikke aktuelt
indgår i driftspuljen.
Omkostningerne pr. pladskilometer faldt fra 2014 til 2015 med 30 pct. for IC4,
mens de omvendt steg med 8 pct. for IC3. Årsagen er at IC4 kørte mere i 2015
som følge af indsættelsen på Nordvestbanen mellem København og Kalundborg,
og at IC3 med alderen kræver mere vedligehold.
Hvis IC4 anvendes mere i produktionen fremover, falder omkostningerne pr.
pladskilometer yderligere. Dette forudsætter dog en bedre driftsstabilitet, hvor
toget kører flere kilometer pr. forsinkende hændelse. Det vurderes, at
omkostningerne pr. pladskilometer under alle omstændigheder vil være højere
for IC4 end det aktuelt ses for IC3 - selv i en situation, hvor alle 82 IC4 togsæt
indgår i driftspuljen, og hvor driftsstabiliteten er øget til et niveau svarende til
IC3’s aktuelle niveau.
Økonomi
Økonomistyringsmodellering
10. juni 2016
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
Mobil 24684454
[email protected]
www.dsb.dk