Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 333
Offentligt
Aftale
mellem
Regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om:
Kørsel i hashpåvirket tilstand og alkolåse
30. juni 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 333: Henvendelse af 11/6-16 fra Alkolåsbranchen, vedrørende alkolåse og aftale om kørsel i hashpåvirket tilstand
1654088_0002.png
Kørsel i hashpåvirket tilstand
Parterne noterer sig, at der i Danmark er fastsat en såkaldt bagatelgrænse
(nulgrænse) på 1 mikrogram THC pr. liter blod, hvilket betyder, at en person
kan straffes for hashkørsel, hvis indholdet af THC i blodet under kørslen over-
stiger bagatelgrænsen.
Uanset hvor meget bagatelgrænsen er overskredet, straffes en førstegangskørsel
med hash i blodet over bagatelgrænsen med en bøde svarende til en månedsløn
og ubetinget frakendelse af førerretten i 3 år.
Parterne finder dette sanktionsniveau uproportionalt og er på den baggrund
enige om at støtte gennemførelsen af en lovændring, således at sanktionssyste-
met for hashkørsel bygges op efter en trappestigemodel, hvor straffen for kørsel
med hash i blodet stiger i takt med det målte indhold af THC i blodet. Parterne
er enige om, at lovændringen skal udarbejdes med udgangspunkt i nedenståen-
de:
THC
mikro-
gram/l
svarer til
promille
Sanktion
under 1
1–3
3–9
over 9
Side 2/3
under 0,2
Straffri
0,2 – 0,5
Bøde (1/2 må-
neds nettoløn)
og 1 klip i køre-
kortet
0,5 – 1,2
Bøde
(1 måneds
nettoløn)
og betinget
frakendelse
af kørekor-
tet i mindst
et år
over 1,2
Bøde
(1 måneds
nettoløn),
ubetinget
frakendelse
af kørekor-
tet i mindst
3 år samt
evt. betin-
get eller
ubetinget
fængsel
Det nye sanktionssystem evalueres senest efter 2 år.
Principper for en ny alkolåsordning
Parterne noterer sig, at den nuværende alkolåsordning trådte i kraft den 1. april
2015, og at der indtil videre er ca. 15 personer, der har valgt at køre med alkolås
siden ordningens ikrafttræden.
Parterne er på den baggrund enige om, at der allerede nu er behov for, at alkolå-
sordningen ændres.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 333: Henvendelse af 11/6-16 fra Alkolåsbranchen, vedrørende alkolåse og aftale om kørsel i hashpåvirket tilstand
1654088_0003.png
Parterne er enige om at støtte gennemførelsen af en lovændring, således at alko-
låsen skal kunne vælges som
alternativ
til ubetinget frakendelse i situationer,
hvor den pågældende fører er dømt for spirituskørsel
o
o
én gang med en promille på mellem 1,2 og 2,0
eller
to gange, hvor promillen første gang var højst 2,0 og anden gang
var højst 1,2.
Side 3/3
Dette svarer til de situationer, hvor det efter de gældende regler er muligt at
vælge alkolås efter den såkaldt
frivillige ordning,
hvor 3 års frakendelse af fø-
rerretten kan veksles til 2 års ubetinget frakendelse plus 2 år med alkolås. I dis-
se situationer skal ændringen af lovgivningen indebære, at 3 års frakendelse
efter den nye ordning kan veksles direkte til 3 års kørsel med alkolås.
Parterne er enige om, at det skal være valgfrit, om den pågældende fører vil køre
med alkolås. Hvis føreren ikke vælger alkolåsordningen, frakendes førerretten
som hidtil ubetinget.
Parterne er endvidere enige om, at i de tilfælde, hvor den pågældende fører har
forårsaget personskade eller har udsat nogen for alvorlig fare, skal alkolåsen af
hensyn til retsfølelsen ikke kunne anvendes som et fuldt alternativ til ubetinget
frakendelse.
Den nye ordning evalueres senest efter 2 år.