Til medlemmerne af
Transport- og Bygningsudvalget
Dato
29. juni 2016
Kære medlem af Transport- og Bygningsudvalget,
Kvalitetskontrol af KPMGs rapport “Forretningsanalyse af færgefarten Rødby-Puttgarden”,
udført til Transport- og Bygningsministeriet
I forlængelse af vores tidligere orientering til udvalget om ovennævnte rapport, dens mystiske
opdukken i medierne og dens efterfølgende offentliggørelse på ministeriets hjemmeside har vi
fra Scandlines’ side set os nødsaget til at reagere ved at få efterprøvet rapportens påstande og
konklusioner.
Rapportens konklusioner, som vi allerede ved dens opdukken i marts måned kunne konstatere
var baseret på fejl og forkerte forudsætninger, er på mange måder skadelige for Scandlines. Det
siger sig selv, at en af ministeriet sanktioneret og distribueret rapport, som forudsiger vores
lukning, har markant negativ virkning for vores medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere og
finansieringskilder. Hertil kommer, at rapportens konklusioner fejlagtigt kan anvendes til
politisk at fremme en opbakning bag Femernprojektet og til at diskriminere Scandlines i
konkurrence om f.eks. lige vejadgang i forhold til den planlagte Femernforbindelse.
Efter den bemærkelsesværdige proces frem til offentliggørelsen – og i lyset af KPMG-
rapportens ringe kvalitet og mangel på forretningsmæssig forståelse – har vi set os nødsaget til
at lade Deloitte gennemgå rapporten. Deloitte er revisor for Scandlines, og de har i forbindelse
med deres kritiske gennemgang af rapporten haft adgang til vores regnskaber samt Scandlines’
ledelse og medarbejdere fra HR, Drift og Kommerciel forretning. Deloitte har koncentreret
gennemgangen fuldt ud om den foreliggende KPMG-rapport og dens oplysninger – uanset hvor
mangelfulde, de efter vores mening er. Deloitte har kort sagt taget KPMG-rapporten ’på ordet’.
Som det tydeligt fremgår af Deloittes kvalitetskontrol, vurderes KPMG-rapporten på mange
områder at være fejlbehæftet. Deloitte fremhæver manglende konsistens mellem Femern A/S’
finansielle analyse og KPMGs data, en række fejlantagelser omkring Scandlines’ nuværende
økonomi og fremtidige fleksibilitet samt det påfaldende i, at KPMG fravælger at anvende de
scenarier, som de selv mener, ville være mere forretningsmæssigt fornuftige og gunstige for
færgerederiet.
Scandlines
Havneholmen 25, 8 sal
DK-1561 København V
Management:
Søren Poulsgaard Jensen,
Per Madsen, Morten Haure-Petersen
www.scandlines.com
Telefon
+45 33 15 15 15