NOTAT
Dato
J. nr.
30. juni 2016
2016.559
Notat om ”Trafikal analyse af hovedstadsområdet”
Som et led i behandlingen af B14 om at ophæve arealreservationerne i Ring 5-
transportkorridoren har transport- og bygningsministeren bedt Vejdirektoratet
om at igangsætte en trafikal analyse af hovedstadsområdet. Formålet med den
trafikale analyse er at belyse fremtidige udfordringer for vejtrafikken i hoved-
stadsområdet, mulighederne for at udbygge den eksisterende statslige infra-
struktur og potentielle muligheder for at tilvejebringe ny vejinfrastruktur med
respekt for bysamfund og natur.
I rapporten vurderes trafikscenarier med vejudbygninger, hvori en ny vestlig
motorvej indgår. Der er både set på udbygningsmuligheder på det eksisterende
vejnet og på etablering af ny infrastruktur med henblik på at forbedre kapacite-
ten for den tværgående trafik i hovedstadsområdet.
Det trafikale niveau i den trafikale analyse er lidt lavere end tilfældet var i den
strategiske analyse fra 2013. Dette skyldes en række forhold, herunder,
at der i den strategiske analyse er anvendt 2030 som beregningsår,
hvor 2025 er anvendt i den nye trafikale analyse.
at der er forudsat en lavere økonomisk vækst, jævnfør Finansministe-
riets aktuelle fremskrivninger.
at der i den trafikale analyse er forudsat en større stigning i kørselsom-
kostninger for biltrafik og kollektiv trafik.
at den tilladte hastighed på en ny vestlig motorvej i den trafikale analy-
se er forudsat til 110 km/t mod 130 km/t i den strategiske analyse.
De lidt lavere trafiktal medfører et lidt lavere niveau for de samfundsøkonomi-
ske effekter. Vejdirektoratet vurderer dog ikke, at de lidt lavere trafiktal vil æn-
dre på det overordnede billede af, at anlæg af en ny vestlig motorvej i hoved-
stadsområdet vurderes at have en positiv samfundsøkonomisk effekt.
Overordnet har analysen ikke givet anledning til ændring af de konklusioner,
der blev sluttet i forbindelse med den strategiske analyse i 2013.
Grundlæggende konkluderes det i den trafikale analyse, at udbygninger af det
eksisterende vejnet på sigt ikke kan stå alene som løsningsmuligheder i forhold
til en stadig stigende trafik. Og at der i fremtiden vil der være behov for en ny
vestlig motorvej eller delstrækninger af denne.
Det er således Vejdirektoratets vurdering, at et infrastrukturprojekt i form af en
ny vestlig motorvej eller dele heraf vil være afgørende for fremkommeligheden i
hovedstadsområdet på længere sigt, og at en ophævelse af transportkorridoren