Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 327
Offentligt
1652637_0001.png
VVM-Høringsnotat
Idéfasehøring, Indledende offentlig høring.
Elektrificering og hastighedsopgradering Roskilde - Kalundborg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0002.png
Høringsnotat
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
Styrelsen for Vand- og
Naturforvaltning
Fra 1. juli 2016 blev
Naturstyrelsen delt i to. Styrelsen
for Vand- og Naturforvaltning
(SVANA), som er overordnet
statslig myndighed på vand- og
naturområdet, og Naturstyrelsen
(NST), som skal forvalte Miljø- og
Fødevareministeriets skov- og
naturarealer og gennemføre
projekter til gavn for biodiversitet
og friluftsliv.
)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0003.png
Forord
Som led i den politiske aftale
En moderne jernbane - udmøntning af
Togfonden DK
er det politisk besluttet at undersøge muligheden for at
elektrificere banestrækningen Roskilde – Kalundborg samt at opgradere
hastigheden fra de nuværende 120 km/t til 160 km/t mellem Holbæk og
Kalundborg.
Elektrificeringen giver mulighed for at anvende moderne eldrevet
togmateriel, og skaber rammerne for en jernbane med bedre, billigere og
mere stabil drift. Samtidig giver elektrificeringen en række miljømæssige
gevinster, som f.eks. mindre udledning af partikler og CO
2
, og bidrager også
til, at jernbanen i stigende grad gøres uafhængig af fossile brændstoffer.
Hastighedsopgraderingen giver mulighed for at nedsætte rejsetiden på
strækningen.
Banedanmark udfører undersøgelser, som tilgodeser de danske og EU-retlige
regler, der gælder for vurdering af projekters indvirkninger på miljøet -
herefter omtalt som VVM (Vurdering af Virkninger på Miljøet). Det samlede
projekt med elektrificering og hastighedsopgradering af banen gennemløber
en VVM-proces med to offentlige høringer. Den første offentlige høring er en
idéfase, der løb fra 7. december 2015 til den 22. januar 2016, for at indhente
forslag om de forhold, der skal tages hensyn til i de videre undersøgelser.
Idéfasehøringen omhandler både elektrificering og hastighedsopgradering af
strækningen. Det er Banedanmark, der er myndighed for VVM-processen for
elektrificeringen, og
Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning
(indtil 1. juli
2016
Naturstyrelsen),
der er myndighed for VVM-processen for
hastighedsopgraderingen.
Ved høringsperiodens start udgav Banedanmark og Naturstyrelsen et
debatoplæg, hvor der blev informeret om projektets baggrund og muligheder.
Debatoplægget kan læses på
www.bane.dk/roskilde-kalundborg.
Endvidere
partshørte Naturstyrelsen med brev af 14. december 2015, jf.
forvaltningsloven, særligt berørte borgere.
Banedanmark har modtaget 25 høringssvar, mens Naturstyrelsen fik 42
partshøringssvar, hvoraf én ikke ønsker svaret offentliggjort. Nogle af svarene
blev sendt til både Banedanmark og Naturstyrelsen, og betragtes som ét svar.
I alt 61 høringssvar behandles i dette høringsnotat. Alle henvendelser og idéer
er blevet vurderet og indgår i det videre arbejde i det omfang, de inden for
økonomiske, tekniske og miljømæssige rammer kan forbedre
beslutningsgrundlaget for projektet.
God læsning
Martin Munk Hansen
Områdechef, Anlægsudvikling, Banedanmark
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0004.png
Høringsnotat
Indhold
Forord
Elektrificering og hastighedsopgradering Roskilde - Kalundborg
Baggrund
Anlægsbeskrivelse
Sammenhæng til andre projekter
Det videre forløb
Læsevejledning til høringssvarene
Høringssvar
Generelt
Ejendomsværdi og ekspropriation
Broer
Stationer
Overkørsler
Sikkerhed
Tekniske forhold
Støj og vibrationer
Servitutter og bevoksning
Natur
Visuelle forhold
Rekreative interesser
Magnetfelter
Luftforurening
Afvanding samt jord- og grundvandsforhold
Trafikale forhold
Togbetjening
Samspil med Kattegatforbindelsen
Cyklistinfrastruktur
Samfundsøkonomi
Koordinering og dialog med interessenter
Side
3
5
5
6
7
8
9
13
13
13
15
16
17
18
19
20
23
25
27
27
28
28
30
30
31
32
33
34
35
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0005.png
Elektrificering og
hastighedsopgradering
Roskilde - Kalundborg
Baggrund
Med den politiske aftale
En moderne jernbane – udmøntning af Togfonden DK
af 14. januar 2014 mellem den daværende regering (S, SF og RV), Dansk
Folkeparti og Enhedslisten blev en række baneprojekter vedtaget. Blandt
andet blev det besluttet at elektrificere størstedelen af jernbanen i Danmark
samt at hastighedsopgradere en række regionale baner.
Som led i denne aftale blev der afsat ca. 1,3 mia. kr. til elektrificering af
banestrækningen Roskilde – Kalundborg samt opgradering af hastigheden
mellem Holbæk og Kalundborg fra de nuværende 120 km/t til 160 km/t.
Elektrificeringen af strækningen er en del af et større elektrificeringsprogram
for det danske jernbanenet, som Banedanmark igangsatte med den politiske
aftale
Elektrificering af jernbanen mv.
af d. 7. februar 2012. Elektrificeringen
af strækningen er omfattet af
Elektrificeringsloven,
der blev vedtaget i juni
2013.
Med elektrificering af strækningen Roskilde – Kalundborg opnås der et
sammenhængende elektrificeret jernbanenet mellem København og
Kalundborg via Roskilde og Holbæk. Elektrificeringen vil give en række
miljømæssige gevinster. Da det moderne eldrevne togmateriel sikrer
mulighed for indkøb af standard-materiel lige som det har bedre
accelerationsegenskaber end dieselmateriel, giver elektrificeringen samtidig
mulighed for at opnå kortere rejsetid på strækningen.
En opgradering af hastigheden til 160 km/t mellem Holbæk og Kalundborg
vurderes at kunne give betydelige tidsgevinster for de rejsende på
strækningen. En elektrificeret og hastighedsopgraderet strækning mellem
Kalundborg – Holbæk og Roskilde vil kunne indgå som en del af en
sammenbinding af regionaltogstrafikken på Sjælland med trafikken fra
København H. og videre op mod Helsingør. Dette kan give nogle
driftsøkonomiske fordele for togoperatøren, da der kan køres med eltog i hele
den sjællandske regionaltogstrafik.
5
Elektrificering og hastighedsopgradering
Roskilde - Kalundborg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0006.png
På strækningen mellem Roskilde og Kalundborg er der planer om at elektrificere, og på
strækningen mellem Holbæk og Kalundborg er der planer om at hastighedsopgradere.
Anlægsbeskrivelse
Hastighedsopgradering af strækningen
Strækningen bliver udstyret med nyt signalsystem i forbindelse med
Banedanmarks Signalprogram, og med signaludskiftningen vil den nødvendige
signalteknik til at øge hastigheden på strækningen være til stede.
Hastigheden på strækningen mellem Holbæk og Kalundborg er i dag op til 120
km/t. I forbindelse med projektet vil det blive undersøgt, hvad der skal til for
at gennemføre en opgradering, så det bliver muligt at køre med
hastigheder op til 160 km/t.
Hastighedsopgraderingen af strækningen udarbejdes med henblik på at
opgradere hastigheden på banen så billigt som muligt. Der tages derfor
udgangspunkt i mindre forbedringer af banens nuværende linjeføring, således
at der kan køres med højere hastigheder uden at foretage en større
ombygning af banen.
De anlægsarbejder, der skal udføres i forbindelse med hastigheds-
opgraderingen, vil primært foregå inden for banens eget areal og være
sammenlignelige med eksempelvis sporfornyelser og anden vedligeholdelse.
Der skal foretages sporjustering af visse af banens kurver for at tillade højere
hastigheder. I langt de fleste tilfælde vil der være tale om mindre justeringer
på maksimalt 20 cm. Når hastigheden på banen øges, vil der tilsvarende ske
en mindre stigning i togenes påvirkning på banens dæmning og broer. Det
forventes derfor, at enkelte dæmninger og broer må forstærkes for at kunne
klare den øgede påvirkning.
6
Elektrificering og hastighedsopgradering
Roskilde - Kalundborg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0007.png
Hvis det vælges at gennemføre en hastighedsopgradering på banen, så den
maksimale hastighed sættes op fra 120 km/t til 160 km/t, får det betydning
for nogle af overkørslerne på strækningen, der skal ombygges, så de kan
godkendes til den højere hastighed.
Som led i projektet undersøges det også, hvilke eventuelle øvrige
anlægsarbejder der er nødvendige for at muliggøre hastighedsopgraderingen.
Elektrificering af jernbanen
Elektrificering af strækningen Roskilde - Kalundborg indebærer, at der skal
opsættes køreledningsanlæg på hele den ca. 79 km lange strækning.
Køreledningsanlægget dimensioneres til hastigheder op til 160 km/t.
Køreledningerne hænges over sporene spændt op i master, der placeres langs
banen. Køreledningerne forsynes med strøm ved hjælp af et antal
transformatorer, og som led i elektrificeringen skal der desuden etableres
transformer- og fordelingsstationer langs banen.
Udskiftning af lave broer
For at gøre plads til køreledningerne over sporene i forbindelse med
elektrificeringen, er det nødvendigt at udskifte eller hæve en række af de
broer, der leder vejtrafik hen over jernbanen. Broerne er bygget i en tid, før
der var planer om elektrificering, og flere broer har derfor ikke den frihøjde
mellem sporene og broen, som køreledningerne kræver. Det vurderes, at ca.
15-20 af broerne skal udskiftes som led i projektet.
Udskiftning af en række broer langs strækningen medfører, at der midlertidigt
må inddrages områder omkring banen som arbejdsarealer. Det kan også i
mindre omfang blive nødvendigt med permanente ekspropriationer.
Sammenhæng til andre projekter
Udover hastighedsopgraderingen og elektrificeringen skal strækningen også
udstyres med nyt signalsystem som led i
Banedanmarks Signalprogram.
Endvidere er der planlagt gennemførelse af fornyelsesarbejder på
strækningen.
Den bedst mulige koordinering af udførelsesrækkefølgen fastlægges som en
del af et beslutningsgrundlag for
Elektrificering og hastighedsopgradering
Roskilde – Kalundborg,
idet udrulning og test af signalprogrammet kan sætte
visse begrænsninger for anlægsarbejderne, særligt for sporarbejder. De
nødvendige sporarbejder for
Elektrificering og hastighedsopgradering
koordineres med de nødvendige fornyelsesarbejder der skal foretages i
samme periode.
Forud for udskiftning af signalanlægget på strækningen udføres
anlægsarbejder i form af udskiftning af broer og sænkning af spor. Efter
udskiftning af signalanlægget, og når Banedanmark er færdig med at teste de
7
Elektrificering og hastighedsopgradering
Roskilde - Kalundborg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0008.png
nye signaler, opsættes masterne, selve kørestrømsanlægget og kabler langs
banen, og der udføres tilslutning til forsynings- og fordelingsstationer.
Det videre forløb
Det er Banedanmark, der i henhold til loven om elektrificering af jernbanen
står for VVM-processen for
Elektrificeringen.
Ifølge VVM-bekendtgørelsen er
det Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning, der er myndighed for VVM-
processen for
Hastighedsopgraderingen.
Banedanmark og Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning har sammen
igangsat en fælles VVM-proces (Vurdering af Virkninger på Miljøet) for de to
projekter. Idéfasehøringen var det første skridt i denne proces.
I idéfasen er alle henvendelser om det samlede projekt blevet registreret og
refereret i dette høringsnotat – bortset fra en enkelt, som ikke har ønsket
henvendelsen offentliggjort. Henvendelserne vil indgå i det videre arbejde i
det omfang, de kan forbedre projektet inden for de økonomiske, tekniske og
miljømæssige rammer. Dette høringsnotat er offentliggjort på Banedanmarks
og Styrelsen for Vand- og Naturforvaltnings hjemmesider. På Banedanmarks
hjemmeside vil der ligeledes være adgang til at læse henvendelserne i deres
fulde omfang.
Frem til den anden offentlige høring vil Banedanmark foretage en indledende
projektering og vil i den forbindelse sammen med Styrelsen for Vand- og
Naturforvaltning udarbejde en VVM-redegørelse jf. Transportministeriets
principper for Ny Anlægsbudgettering (anlægsoverslag med 30 pct. reserve),
der beskriver anlæggets påvirkning af omgivelserne. VVM-redegørelsen
omfatter både elektrificering og hastighedsopgradering, men påvirkningerne
af omgivelserne vil blive beskrevet hver for sig.
I forbindelse med den anden offentlige høring er der igen mulighed for at
komme med kommentarer til projektet. Høringsperioden igangsættes med
udsendelse af VVM-redegørelsen for projektet. I løbet af perioden vil der blive
afholdt borgermøder. Høringsperioden forventes at ligge i første halvår af
2017. Både høringsperiode og borgermøder vil blive annonceret i de lokale
medier.
Også efter den anden offentlige høring udarbejder Banedanmark og Styrelsen
for Vand- og Naturforvaltning et høringsnotat med dokumentation af det
gennemførte høringsforløb.
Hvad angår hastighedsopgraderingen, er det Styrelsen for Vand- og
Naturforvaltning, der behandler sagen og skal give VVM-tilladelse
1
.
1
VVM-tilladelsen udstedes i henhold til VVM-bekendtgørelsen, bek. nr. 1184 af 6. juni 2014,
Bekendtgørelse
om vurdering af visse offentlige og private anlægsvirkning på miljøet
(VVM) i medfør af lov om planlægning.
8
Elektrificering og hastighedsopgradering
Roskilde - Kalundborg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0009.png
Banedanmark udarbejder herefter et beslutningsgrundlag for både
elektrificering og hastighedsopgradering og forelægger sammen med
høringsnotatet en indstilling af projekterne for transport- og
bygningsministeren med henblik på politisk beslutning i forligskredsen bag
Togfonden.
Hvis både elektrificeringen og hastighedsopgraderingen besluttes, vil det
samlede projekt efterfølgende blive detailprojekteret. Anlægsarbejderne vil
tidsmæssigt blive koordineret med de yderligere arbejder på strækningen,
som omfatter fornyelsesarbejder samt nye signaler som led i
Banedanmarks
Signalprogram.
Læsevejledning til høringssvarene
Dette høringsnotat samler de høringssvar, som borgere, foreninger,
virksomheder og kommuner har sendt til henholdsvis Banedanmark og
Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning som reaktion på idéfasehøringens
debatoplæg om elektrificering og hastighedsopgradering Roskilde
Kalundborg og den gennemførte partshøring.
For at give læserne et samlet overblik over alle henvendelser til projektet sker
behandlingen af høringssvarene tematisk frem for, at hvert høringssvar
behandles for sig.
Høringssvarene og myndighedernes kommentarer til høringssvarene er samlet
i så få kategorier som muligt for at undgå gentagelser i kommentarerne.
Indholdet af alle henvendelser er søgt refereret så loyalt som muligt, men
hele ordlyden af de enkelte henvendelser er ikke gengivet. Alle indsendte
høringssvar kan læses i den fulde ordlyd på Banedanmarks hjemmeside.
Afsendere af høringssvar er opdelt i fire grupper:
B= Borger
F= Forening/Interesseorganisation
K= Kommune
V= Virksomhed
Afsenderne er oplistet i tabellen nedenfor. Hver især har de fået et nummer,
en bogstavbetegnelse og en angivelse af, om høringssvaret er sendt til
Banedanmark (Bdk) og/eller Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning
(SVANA).
9
Elektrificering og hastighedsopgradering
Roskilde - Kalundborg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0010.png
Afsendere af høringssvar
Nr.
Kat.
Sendt til
Navn
Høringssvaret
behandles første
gang på side
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
K
B
V
V
V
B
B
F
K
F
F
B
F
F
K
B
F
Bdk
Bdk
Bdk
Bdk
Bdk
Bdk/SVANA
Bdk
Bdk/SVANA
Bdk
Bdk/SVANA
Bdk
Bdk
Bdk
Bdk
Bdk
Bdk
Bdk
Roskilde Kommune
Christian Høgh Sørensen
Energinet.dk - 3 parter
Museum Vestsjælland v/ Museumsinsp.
Niels Hartman
Dansk Energi/Dansk ledningsforum
v/formand Henrik Vinther & advokat
Claus Møller Olsen
Tom & Lis Jensen
Annette Østergaard Nielsen
G/F Skolevænget II & III v/Poul Fog
Mogensen
Holbæk Kommune v/byplanlægger
Jørgen Sandal Møller
G/F Platanhaven v/Hans Revsbæk
Lokalforum Jyderup, trafikgruppen
v/Gert Mortensen
Kristoffer Løhgren Seidenfaden
(Dorthealyst) v/ advokat Dorthe Funk
Dansk Jernbaneforbund v/Claus Møller
Frederiksen
Vestervangens G/F v/formand
Flemming Plet-Hansen
Kalundborg Kommune v/Anna
Slavensky
Poul Brandt Jensen
Danske Handicaporganisationer
v/formand Thorkild Olesen &
chefkonsulent Monica Løland
18
19
20
21
22
23
24
25
26
F
V
F
F
V/F
V
V
B/F
B
Bdk/SVANA
Bdk/SVANA
Bdk
Bdk
Bdk
Bdk
Bdk
Bdk
SVANA
Knabstrup Lokalforum v/kontaktperson
Jan Fjordbak
Jyderup Ost v/Hanne Bruus Olsen
Svebølle Lokalråd v/Olav Rye Hintze
Cyklistforbundet & Dansk Cykelturisme
v/Klaus Bondam & Peter Ole Sørensen
Dansk Erhverv v/Jesper Højte Stenbæk
DSB
Dansk Industri v/chefkonsulent
Annette Christensen
Engvejen v/vejformand Nikolaj Parslov
Marianne og Paul Erik Christensen
12
19
12
12
31
13
12
14
12
15
12
29
34
12
34
12
19
22
14
18
12
16
12
13
12
30
10
Elektrificering og hastighedsopgradering
Roskilde - Kalundborg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0011.png
Nr.
Kat.
Sendt til
Navn
Høringssvaret
behandles første
gang på side
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
B
B
B
B
B
B
B
B
V/B
B
B
V/B
V
B
B
B
V
B
B
B
B
V
B/F
B
B
B
B
B
B
B
F
B
B
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
SVANA
Lars og Silje Kamille Friis
Nina Thomasen
Henrik Uldall
Michael Madsen
Poul Carstensen
Hans-Erik Baagland
Kirsten og Norman Kristiansen
Lene og Johnny Sørensen
Advokatfirmaet Advodan på vegne af
borger
Brittha Djernis Rasmussen og Finn
Rasmussen
Mia Andersen og Kaspar Ingvordsen
Advokatfirmaet Advodan på vegne af
FF Ejendomme Aps
Bjergsted Skov I/S v/ Jacob
Schaffalitzky de Muckadell
Thomas og Charlotte Kofoed
Henrik Munk Hansen
Susanne og Palle Skov
Stenhus Kostskole, Stenhus
Gymnasium og Holbæk Lilleskole
Jan Clausen
Palle Nielsen
Klaus og Lisbeth Lindegaard
Mick Frøslev
HD Ejendomme A/S v/Janne Schmidt
Jesper Vestergaard som borger og
formand for Grundejerforeningen
Rødkælkevej
Rikke Kubert
Hummelmose
Paw Jensen og Cindie Tode
Kenneth og Lotte Pedersen
Connie og Jens Erik Kristensen
Ulrik Olesen
Jette og John Hansen
Andelsboligforeningen VILLAPARKEN
v/Hans Hvas
Grete Klausen
Boe Boesen
19
28
12
19
19
19
12
12
12
12
14
19
23
12
12
12
17
12
19
12
12
19
13
19
12
17
12
12
12
12
12
14
19
11
Elektrificering og hastighedsopgradering
Roskilde - Kalundborg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0012.png
Nr.
Kat.
Sendt til
Navn
Høringssvaret
behandles første
gang på side
60
61
B
V
SVANA
SVANA
Hanne og Søren D. Hansen
Vejdirektoratet v/biolog Christina
Steenbeck
14
25
12
Elektrificering og hastighedsopgradering
Roskilde - Kalundborg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0013.png
Høringssvar
Generelt
Roskilde Kommune (1K) Museum Vestsjælland (4V), Dansk Jernbaneforbund
(13F) og Kalundborg Kommune (15K) har ingen bemærkninger til
idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering mellem Roskilde
og Kalundborg.
Lokalforum Jyderup (11F) glæder sig over den kommende elektrificering og
opgradering af jernbanen. Både fordi det vil styrke den kollektive trafik, og
fordi 11F forventer, at især elektrificeringen vil medføre en mærkbar
miljøforbedring af byen i forhold til luft og støj.
Grundejerforeningen Skolevænget 2 og 3 (8F) har indsendt et høringssvar,
som får fuld tilslutning fra Grundejerforeningen Platanhaven (10F) og Svebølle
Lokalråd (20F). I høringssvaret glæder 8F, 10F og 20F sig over fordelene ved,
at banestrækningen skal elektrificeres, men har også nogle bekymringer.
Disse bekymringer er refereret nedenfor under de relevante afsnit.
Knabstrup Lokalforum (18F) hilser det velkomment, at vilkårene for
togrejsende forbedres på strækningen mellem Roskilde og Kalundborg.
Cyklistforbundet og Dansk Cykelturisme (21F) udtrykker i et fælles
høringssvar deres støtte til gennemførelsen af hastighedsopgradering og
elektrificering af jernbanen, som de betragter som et betydeligt og nødvendigt
løft af den kollektive transport i Danmark.
DI (24V) finder det positivt, at banenettet opgraderes med elektrificering og
højere hastigheder.
Ejendomsværdi og ekspropriation
26B, 29B, 6B, 33B, 34B, 35V/B, 36B, 40B, 41B, 42B, 44B, 46B, 47B, 51B,
53B, 54B, 55B, 56B samt Andelsboligforeningen Villabyerne (57F) er
bekymret for, at hastighedsopgradering og elektrificering vil medføre
værdiforringelse af fast ejendom, og at det kan blive vanskeligt at sælge fast
ejendom.
Bekymringen retter sig især mod projektets påvirkning i form af støj,
vibrationer, turbulens, magnetfelter og ændrede visuelle forhold som følge af,
at beplantningen langs banen fældes. I forlængelse af denne bekymring rejser
flere spørgsmålet om, hvem der skal kompensere ejerne for værditabet.
13
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
Myndighedernes kommentarer:
Banedanmark kan oplyse, at der gives erstatning i forbindelse med
ekspropriation. Dette gives både i forbindelse med midlertidig, permanent,
delvis eller hel ekspropriation. Der gives desuden kompensation for
servitutter, der pålægges en matrikel, og der støjbeskyttes, hvis en bolig vil
blive påvirket af støj, som ligger over den vejledende grænseværdi.
I visse tilfælde kan transportministeren give tilladelse til fremrykket
ekspropriation (også kendt som "forlods overtagelse") af ejendomme, som
kan berøres særligt indgribende af et kommende projekt.
Dette gælder i tilfælde, hvor der er særlige personlige grunde hos ejeren, og
hvis ejendommen skønnes at blive særligt indgribende berørt af projektet.
”Særligt
indgribende” betyder, at der skal være en betydelig risiko for, at
ejendommen på et senere tidspunkt vil blive totaleksproprieret. Men man kan
også opnå fremrykket ekspropriation, hvis kun noget af ejendommen skal
eksproprieres, såfremt ejeren af en ejendom påføres væsentlige ulemper i
forbindelse med projektets gennemførelse. Den aktivitet, der foregår i
forbindelse med projektets gennemførelse, skal dog have et betydeligt
omfang. For begge situationer skal ejeren dog være omfattet af et særligt
tilfælde.
Som eksempel på særlige personlige grunde kan nævnes skilsmisse, flytning
til ældre/plejebolig, dødsfald, økonomiske ved tab af f.eks. job eller lign. Også
virksomheder kan blive forlods overtaget, hvis der f.eks. foreligger særlige
økonomiske forhold typisk med risiko for et væsentligt indtægtstab.
Der gives ikke erstatning for tabt herlighedsværdi i form af eksempelvis
støjpåvirkning under den vejledende grænseværdi, visuelle ændringer samt
eventuelle værdiforringelser på ejendommes markedsværdi. Hvis man ikke er
enig i denne vurdering eller i øvrigt mener, at man bliver berørt negativt af
projektet, kan man rejse dette for ekspropriationskommissionen på
besigtigelsesforretningen, som bliver annonceret af kommissionen i den lokale
presse.
---------------
6B vil gerne vide, om der er taget højde for kompensation til berørte
grundejere. 6B ønsker også at vide, om der er overblik over, hvilke broer der
kræver ekspropriation, hvor der skal inddrages areal til anlægsarbejde, og om
den matrikel, som 6B ejer, vil blive berørt.
Vestervangens Grundejerforening (14F) finder det uacceptabelt, hvis der
bliver tale om ekspropriation af ejendomme i Vestervangen. Desuden mener
14F, at det ikke vil være muligt at indrette arbejdsområder i Vestervangen.
DSB (23V) forventer fuld ekspropriation, i det omfang elektrificering måtte
gøre det ulovligt at udleje DSB's bygninger langs banen til beboelse.
14
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0015.png
Myndighedernes kommentarer:
Der er endnu ikke klarhed over, hvilke broer der bliver berørt af projektet i et
omfang, der kræver ekspropriationer. Det vil blive undersøgt som led i
projektet.
Som led i den videre planlægning af projektet vil der være en løbende dialog
mellem DSB og Banedanmark.
---------------
49B/F ønsker som grundejer og formand for grundejerforeningen
Rødkælkevej at få oplyst, om der er tanker om ekspropriation og planer om et
tosporet anlæg ved Rødkælkevej.
55B vil gerne vide, om det er meningen, at strækningen Holbæk
Kalundborg
skal udvides til to spor og i givet fald hvornår. 55B ønsker også at få oplyst,
hvad der i givet fald kommer til at ske med de ejendomme, der ligger op ad
jernbanelinjen.
58B er bekymret for, om projektet vil medføre, at hele eller dele af deres
ejendom skal eksproprieres, fordi den ligger meget tæt på jernbanen.
60B forudsætter, at der ikke inddrages areal fra deres grundstykke til
projektet.
Myndighedernes kommentarer:
I forbindelse med projektet er der ikke planer om en udbygning til
dobbeltspor mellem Holbæk og Kalundborg. Arealbehov i forbindelse med
projektet ligger ikke fast på nuværende tidspunkt, men vil blive afklaret i det
videre arbejde.
Borgere, hvis ejendom skal eksproprieres helt eller delvis som følge af
projektet, vil blive kontaktet direkte.
Broer
Holbæk Kommune (9K) forudser, at en række broer i kommunens vejnet vil
skulle udskiftes som følge af projektet. Derfor opfordrer 9K til, at nye broer
etableres med en geometri, der passer til den aktuelle trafiksituation, og som
er forberedt for bløde trafikanter.
Vestervangens Grundejerforening (14F) mener, at broen over Springstrupvej
skal erstattes af en ny bro, da Springstrupvej er belastet af meget trafik. 14F
mener desuden, at en sådan ny bro skal være større af hensyn til bløde
trafikanter.
25B/F forudser, at en bro på Engvejen skal skiftes ud. I den forbindelse håber
25B/F, at den nye bro vil blive dimensioneret, så den lever op til aktuelle
15
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0016.png
krav, som udspringer af, at lastbiler og landbrugsmaskiner bliver stadigt
større.
37B udtrykker generel bekymring for trafikken i Knabstrup by, som er præget
af tung trafik, herunder landbrugsmateriel. Derfor håber 37B, at der ved
dimensionering af broer, overkørsler og underkørsler bliver taget højde for, at
der også i fremtiden er plads til brede og høje landbrugsredskaber.
Myndighedernes kommentarer:
For at kunne etablere køreledningerne og gøre plads til den strømaftager, der
er monteret på togene, kræves en vis frihøjde under broerne. Ikke alle de
eksisterende broer overholder kravet til frihøjde mellem spor og underkant af
bro. Derfor skal nogle af de eksisterende broer ombygges eller fjernes.
Ved udskiftning af de berørte broer langs strækningen kan kommunen vælge
at anlægge en bro og tilstødende vejanlæg, der kan håndtere en anden
trafikering end de eksisterende broer. Det kan eksempelvis skyldes ønsker om
kørsel med tungere køretøjer eller kørsel med højere hastigheder, der stiller
øgede krav til broens styrke eller vejens forløb. Sådanne forbedringer kræver
dog kommunal medfinansiering til projektet.
Som led i den løbende dialog mellem Banedanmark og de berørte kommuner
vil mulige broløsninger indgå.
---------------
11F henleder opmærksomheden på en bro, som fører en sti over jernbanen et
par kilometer vest for Jyderup, hvor den skaber forbindelse mellem Jyderup
og Bjergsted Byvej/Astrupvej. Broen ligger i et naturskønt område og har stor
rekreativ betydning for både lokale og turister. Derfor pointerer 11B, at det er
vigtigt at bevare den – også selvom den eventuelt vil skulle hæves for at
skabe plads til køreledninger.
Myndighedernes kommentarer:
I forbindelse med projektet vil det blive undersøgt og vurderet, hvilke broer
der ud fra en helhedsbetragtning bør bevares, og hvilke man med rimelighed
kan undvære med henvisning til passende alternative adgangsveje.
Banedanmark vil indgå i dialog med de berørte kommuner om dette
spørgsmål.
Stationer
Danske Handicaporganisationer (17F) mener, at elektrificering og
hastighedsopgradering samt de deraf følgende ombygninger må medføre, at
adgangsveje og perroner på strækningen renoveres, så de kommer til at
overholde TSI-PRM, som er standarden for tilgængelighed til tog.
16
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0017.png
Myndighedernes kommentarer:
Som led i undersøgelserne vil der blive set på, om der skal ske opgraderinger
af blandt andet perroner, når hastigheden sættes op.
Overkørsler
Lokalforum Jyderup (11F) pointerer, at trafikafvikling og sammenhæng i
Jyderup er afhængig af, at de to jernbaneoverskæringer omkring Jyderup
Station bevares. Det skyldes ifølge 11F, at den østlige overskæring udgør
livsnerven mellem stationsbyen og kirkebyen, mens den vestlige overskæring
både sikrer, at den nord/sydgående trafik kan passere byen, og at borgerne i
byens vestlige opland har let adgang til butikker og til stationen. Behovet for
at bevare de to overskæringer forstærkes yderligere af planer om at omdanne
Skovvejen til motorvej, fordi dette vil indebære lukning af de ramper på
Holbækvej, som ellers kunne lede trafikken til og fra det vestlige opland.
Omkring 800 meter øst for Jyderup Station ved Industrivej ligger i dag endnu
en overskæring, som ifølge 11F skaber forbindelse fra byens sydøstlige
områder til et erhvervsområde og til Skovvejen nord for banen. Denne
overskæring benyttes også hyppigt af børn og deres forældre på vej til
daginstitution, skole og sportshal. Når Skovvejen på sigt omdannes til
motorvej, er det besluttet, at Industrivej lukkes mod Skovvejen. I stedet
etableres en ny vejforbindelse omkring 400 meter mod sydøst, hvilket ifølge
11F kunne tale for, at den nuværende overskæring nedlægges. I den
forbindelse understreger 11F vigtigheden af, at Banedanmark koordinerer en
eventuel lukning af overskæringen ved Industrivej med Vejdirektoratet, så
lukningen ikke finder sted, før den nye vej er etableret.
Knabstrup Lokalforum (18F) forventer, at der hverken bliver sløjfet
jernbaneoverskæringer i Knabstrup by eller i landområdet omkring, hvor
overskæringerne giver adgang til rekreative områder.
Myndighedernes kommentarer:
Banedanmark takker for tilkendegivelserne mht. de nævnte overkørsler. I
forbindelse med det videre arbejde med projektet vil kommunerne blive
inddraget i drøftelser af, hvilke overkørsler det eventuelt kan komme på tale
at nedlægge.
Banedanmark er opmærksom på projektets berøringsflade med en eventuel
omlægning af Skovvejen til motorvej. Projektet vil blive koordineret med
Vejdirektoratet, så det sikres, at adgangsforholdene ikke forstyrres unødigt.
---------------
Godset Dorthealyst (12B) har hæftet sig ved oplysninger i oplægget til
idéfasehøringen om, at nogle af overkørslerne på strækningen kan blive
påvirket. I lyset af at linjeføringen for udvidelsen af Kalundborgmotorvejen
med sikkerhed kommer til at hindre adgangsforholdene til godsets arealer syd
for motorvejen, er 12B nu bekymret for, om den overkørsel, som 12B
17
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0018.png
benytter til sine arealer nord for banen, også risikerer at blive nedlagt. Sker
det, vil det ifølge 12B betyde, at sammenhængende landbrugsdrift i praksis
bliver umulig, og at ejendommens værdi derfor forringes. På den baggrund
opfordrer 12B til, at den nuværende overgang bibeholdes, som den er. Hvis
dette ikke er muligt, ønsker 12B, at der samme sted etableres en tunnel, en
bro eller en viadukt, som kan benyttes af landbrugsmaskiner.
Myndighedernes kommentarer:
Der er ingen aktuelle planer om at nedlægge den pågældende, sikrede
overkørsel.
Sikkerhed
Holbæk Kommune (9K) oplyser, at kommunen har modtaget henvendelser fra
borgere, som er utrygge ved overskæringer, der har halvbomme eller slet
ingen bomme. Derfor opfordrer 9K til, at der ved krydsninger tages hensyn til
denne utryghed, og at der eventuelt etableres helbomme.
Lokalforum Jyderup (11F) opfordrer til, at Banedanmark vurderer, om
sikkerheden for bløde trafikanter kan øges ved f.eks. at etablere en gang- og
cykeltunnel ved den nuværende overskæring ved Industrivej. Også hvis det
besluttes at bevare overskæringen ved Industrivej, er der ifølge 11F behov for
bedre sikring ved denne overskæring, som i dag er etableret med
halvbomme.
Knabstrup Lokalforum (18F) opfordrer til, at sikkerheden omkring
overskæringer forstærkes.
DSB (23V) anbefaler af sikkerhedsmæssige årsager, at overkørsler, som ikke
kan godkendes til højere hastighed, enten nedlægges eller erstattes af en bro
eller en tunnel. Ligeledes af sikkerhedsmæssige årsager anbefaler 23V, at
flest mulige perronovergange på stationerne nedlægges og erstattes af
gangtunneler eller -broer med elevatorer for gangbesværede.
Myndighedernes kommentarer:
Det er ikke alle overkørsler på strækningen mellem Holbæk og Kalundborg,
der opgraderes til højere hastigheder. I de overkørsler, der opgraderes til
hastigheder over 120 km/t, og som i dag har halvbomme, vil der som led i
hastighedsopgraderingen blive etableret helbomme, dvs. bomme, der dækker
hele kørebanen, når de er nede.
Det forventes, at alle de overkørsler, der opgraderes til højere hastigheder,
kan godkendes til de højere hastigheder, når der etableres helbomme og
iværksættes eventuelle yderligere tilpasninger, som aftales med Trafik- og
Byggestyrelsen, der er sikkerhedsgodkendende myndighed på området.
Der er ingen planer om at nedlægge perronovergange i forbindelse med den
eventuelle hastighedsopgradering af strækningen, da perronovergangene
primært ligger i vigesporene, hvor der ikke vil blive kørt med højere hastighed
18
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0019.png
end i dag. Eneste undtagelse herfra er Jyderup Station. Her vil alle tog dog
standse, og der vil derfor ikke forekomme gennemkørende tog, som krydser
en perronovergang med høj hastighed.
---------------
Stenhus Kostskole, Stenhus Gymnasium og Holbæk Skole (43V) er kritiske
over for hastighedsopgraderingen. Denne holdning skyldes bekymring for de
unge mennesker, som krydser banen for at skyde genvej. Derfor opfordrer
43V til, at der opsættes og vedligeholdes et trådhegn langs den strækning,
hvor der ligger tre skoler.
52B vil gerne vide, om skinnerne bliver sikret med et hegn, så eksempelvis
børn og dyr ikke kan komme tæt på tog uden for stationerne.
Myndighedernes kommentarer:
Det er ulovligt og kan straffes med bøde at krydse banen, og jo højere
hastighed der køres med på banen, jo farligere er det. Banedanmark hegner
generelt ikke baner ind. De steder hvor det er særligt motiveret at sætte hegn
op, gøres det dog. Det kunne være ved skoler eller steder, hvor det er særligt
fristende at krydse sporene. Banedanmark vil vurdere dette nærmere i de
konkrete tilfælde.
---------------
49B/F ønsker, som grundejer og formand for en grundejerforening, at få
oplyst, om der kan være en sikkerhedsrisiko forbundet med de nye
strømkabler, som etableres i forbindelse med elektrificeringen.
Myndighedernes kommentarer:
Banedanmark kan oplyse, at i lighed med andre store infrastrukturprojekter
(f.eks. motorveje og S-banen) er der kun delvis indhegning af banen, og på
steder hvor der vurderes at være særligt påkrævet ud fra en
sikkerhedsmæssig betragtning (f.eks. ved stationer).
På banenettet er ledningerne strømførende, og det er forbudt og forbundet
med livsfare at komme alle spændingsførende konstruktioner og
strømaftagere på tog nærmere end 1,75 meter.
Tekniske forhold
35V/B ønsker at få oplyst, om det er besluttet, hvor eventuelle transformer-
og fordelingsstationer skal placeres.
60B forudsætter, at elmaster placeres på den nordlige side af banen.
Myndighedernes kommentarer:
Det er givet, at der skal placeres transformer- og fordelingsstationer i
forbindelse med elektrificering af strækningen mellem Roskilde og
19
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0020.png
Kalundborg. Hvor mange, og hvor de skal placeres, bliver afklaret i
forbindelse med de kommende undersøgelser. Det skal ligeledes afklares, på
hvilken side af banen køreledningsmasterne skal stå. Det kan eventuelt
variere langs strækningen.
---------------
33B oplyser, at beboerne langs Nordvestbanen længe har været generet af, at
der benyttes udslidt togmateriel på strækningen. På den baggrund opfordrer
33B til, at denne tendens ikke fortsætter, og at der sættes nye eltog ind, når
elektrificeringen er gennemført.
Myndighedernes kommentarer:
Som infrastrukturforvalter er det ikke Banedanmark, der tager stilling til,
hvilken type togmateriel der skal anvendes. Det er operatøren, som på denne
strækning er DSB, der varetager denne opgave. Men med elektrificeringen
gives der mulighed for at anvende nyt, moderne og driftsikkert togmateriel.
Støj og vibrationer
Holbæk Kommune (9K) anbefaler, at Banedanmark har fokus på støjniveauet,
og at der eventuelt gennemføres yderligere støjmålinger på de mest
støjplagede steder, så det sikres, at borgere ikke kommer til at opleve
støjgener over det niveau, som loven foreskriver.
Grundejerforeningen Skolevænget 2 og 3 (8F), Grundejerforeningen
Platanhaven (10F), Svebølle Lokalråd (20F), Vestervangens Grundejerforening
(14F), Knabstrup Lokalforum (18F), Andelsboligforeningen Villaparken (57F),
Jyderup Ost (19V), FF Ejendomme ApS (38V/B), HD Ejendomme A/S (48V)
samt 7B, 26B, 27B, 29B, 30B, 31B, 32B, 33B, 35V/B, 36B, 40B, 42B, 45B,
47B, 49B/F, 50B, 51B, 52B, 53B, 54B, 56B, 58B, 59B og 60B udtrykker
bekymring for øgede støj- og vibrationsgener langs den ombyggede bane.
Bekymringerne om øget støj i anlægs- og driftsfasen retter sig især mod
hastighedsopgraderingen og skyldes for manges vedkommende, at støj
forventes at forringe livskvalitet, søvn og helbred. I driftsfasen skyldes
bekymringerne især en forventning om, at der vil blive indsat flere tog end i
dag, og at hurtigere tog vil støje mere, både når de kører og bremser op.
Mange foreslår på den baggrund, at hastighedsopgraderingen kun sker uden
for byzonen.
Stenhus Kostskole, Stenhus Gymnasium og Holbæk Skole (43V) er positive
over for elektrificering af togstrækningen, som forventes at nedsætte
støjniveauet.
For at få vished om, at støjen ikke kommer til at overskride
grænseværdierne, beder flere om, at der gennemføres støjmålinger, så
stigningen i dB bliver kendt. Derudover opfordrer mange til, at der opstilles
20
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
støjværn. Her påpeger flere, at de helst skal være gennemsigtige, så de ikke
medfører skyggevirkninger på nabogrundene, som nogle steder ligger op til 5
meter under jernbanens niveau. En enkelt borger foreslår desuden, at der
hurtigst muligt plantes træer for at sikre støjdæmpning.
Myndighedernes kommentarer:
Der er fremsat ønske om, at der gennemføres støjmålinger, når banen er
udbygget. Banedanmark skal hertil bemærke, at vurderingen af den
fremtidige støjbelastning fra den udbyggede jernbane sker ved beregninger i
forbindelse med VVM-undersøgelserne. Resultaterne af beregninger vil blive
anvendt som grundlag for vurdering af, i hvilket omfang der skal foretages
afhjælpning af eventuelle støjgener. Afhjælpningen vil normalt ske ved tilbud
om udskiftning af vinduer (facadeisolering) eller eventuelt ved opsætning af
støjskærme.
Flere høringssvar udtrykker bekymring for, at der indsættes flere tog end i
dag på strækningen, og at dette vil give mere støj. Banedanmark kan hertil
bemærke, at der i øjeblikket ikke er planer om at øge antallet af togafgange
på strækningen som følge af opgraderingen af banen.
Flere høringssvar foreslår, at hastighedsopgraderingen kun sker uden for
byzonen for at begrænse det fremtidige støjniveau. Det vurderes dog ikke
muligt at begrænse hastighedsopgraderingerne til banestrækninger uden for
byzoner, da det vil vanskeliggøre en hensigtsmæssig drift på den
enkeltsporede banestrækning, hvor togene skal kunne krydse hinanden.
Dermed begrænses den køretidsgevinst, der kan opnås.
En øget hastighed vil medføre en stigning i støjniveauet. Det vil også være
tilfældet, selv om der samtidig omstilles til eldrift på banen, da den
væsentligste kilde til støj fra banen med de hastigheder, der her er tale om,
vil hidrøre fra hjul-skinne-kontakten. Ellokomotiver støjer dog mindre end
diesellokomotiver ved acceleration. I det omfang støjniveauet overskrider de
fastlagte grænseværdier, vil der blive foretaget afhjælpning af støjgenerne.
Der udtrykkes ønsker om at få opstillet støjværn, og i en række tilfælde
ønskes gennemsigtige skærme for at begrænse skyggevirkningerne.
Banedanmark kan hertil bemærke, at støjskærme vil blive sat op på
strækninger, hvor kriteriet for det er opfyldt. Kriteriet er baseret på antallet af
boliger på en given strækning og størrelsen af støjbelastningen af boligerne.
De støjundersøgelser, der gennemføres i forbindelse med VVM-
undersøgelserne, vil ligge til grund for, hvor der skal opsættes støjskærme.
Normalt opsætter Banedanmark en buet standardskærm i stål. Der vil i
særlige tilfælde være mulighed for at udføre dele af skærmen i transparente
materialer.
Det er foreslået hurtigst muligt at plante træer for at sikre støjdæmpning.
Mindre beplantede arealer vil generelt ikke begrænse støjudbredelsen, og
Banedanmark anvender derfor ikke beplantning ved afhjælpning af støjgener.
---------------
21
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
Flere spørger, om der bliver mulighed for at søge om tilskud til støjisolering af
facader, vinduer og døre, og om boligejere kan få individuel rådgivning om
støjdæmpende tiltag.
Bekymringerne om, hvorvidt projektet vil medføre kraftigere vibrationer,
turbulens og vindtryk, går primært på, at borgere frygter, at deres ejendom
ikke kan tåle denne påvirkning. Det får flere til at spørge, hvem der skal
vurdere og betale, hvis et hus får sætningsskader, revner og lignende som
følge af vibrationer. Endelig spørger en borger, om vibrationer kan få
betydning for muligheden for at udbygge husets 1. sal.
Enkelte udtrykker glæde ved udsigten til, at eldrevne tog antages at støje
mindre end dieseldrevne tog, men er samtidig bekymret for, at støj fra
hjulene vil være uændret, medmindre der etableres en gummibelægning i
skinneunderlaget.
Myndighedernes kommentarer:
Flere har spurgt om muligheden for at få tilskud til støjdæmpning og om
muligheden for individuel rådgivning om støjdæmpning. Muligheden for at
opnå tilskud til støjdæmpning, typisk i form af udskiftning af vinduer,
afhænger af, om det beregnede støjniveau ved de enkelte boliger overskrider
de fastlagte grænseværdier. Hvis grænseværdierne er overskredet, vil der
kunne opnås tilskud til facadeisolering, baseret på en løsning, der er godkendt
af en støjkonsulent. Banedanmark vil senere i forløbet foretage mere
detaljerede støjberegninger og kontakte de boligejere, der på baggrund af de
opdaterede beregninger er berettiget til tilskud til facadeisolering.
Banedanmark yder dog generelt ikke individuel rådgivning vedrørende
støjdæmpning af boliger.
Der er udtrykt bekymring for, at et øget vibrationsniveau kan medføre skader
på bygninger, og det rejser spørgsmålet om, hvem der skal vurdere og betale
for eventuelle skader.
I anlægsfasen skal der på en række lokaliteter, f.eks. omkring broer, udføres
anlægsarbejder, der kan medføre vibrationer i omgivelserne, og i driftsfasen
vil den øgede hastighed på banen medføre et øget vibrationsniveau. I det
omfang, at anlægsaktiviteter, der kan medføre vibrationspåvirkninger,
udføres nær bygninger, vil der inden arbejdet igangsættes blive foretaget en
fotoregistrering af bygningerne. Herved sikres, at eventuelle opståede skader
registreres, og at ansvaret herfor kan fastlægges. De vibrationsniveauer, der
opstår i driftsfasen vil være langt under det niveau, der kan medføre
bygningsskader. Vibrationerne kan dog for boliger meget tæt på banen
overskride grænseværdien for komfortniveauet. I disse situationer vurderes
det, om der kan foretages vibrationsdæmpende foranstaltninger. Der
forventes endvidere udført vibrationsmålinger, når den udbyggede bane er
taget i brug. Målingerne vil danne grundlag for en vurdering af, om
ejendommen eventuelt skal tilbydes ekspropriation.
En borger spørger, om vibrationer kan få betydning for muligheden for at
udbygge 1. sal på et hus. Vibrationers udbredelse i bygninger afhænger af
22
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0023.png
konstruktionen, men det antages normalt, at vibrationsniveauet øges fra
stueplan til 1. sal, hvis etageadskillelsen er en let konstruktion, f.eks.
trædæk. Tilbygning af en 1. sal, kan derfor i særlige situationer medføre, at
vibrationsniveauet her øges til et niveau over føletærsklen, og dermed kan
mærkes. Vedrørende spørgsmål om byggetilladelse henvises der til
bygningsmyndigheden i kommunen.
Der er udtrykt glæde ved udsigten til, at der kommer eltog på strækningen
men samtidig bekymring for, at støj fra hjulene vil være uændret, medmindre
der etableres en gummibelægning i skinneunderlaget. Den væsentligste kilde
til støj fra banen vil med de hastigheder, der her er tale om, hidrøre fra hjul-
skinne-kontakten. En begrænsning af støjen vil derfor primært opnås, ved at
hjul og skinner er godt vedligeholdt. Effekten på støjniveauet af
skinnemellemlæg vil derimod være begrænset.
Servitutter og bevoksning
6B og 50B vil gerne vide, hvad der skal ske med beplantningen langs banen,
og hvor tæt på banen beplantning bliver påvirket af projektet.
Også 51B ønsker at få oplyst, hvad der skal ske med beplantning langs
banen, og gør opmærksom på, at eventuel træfældning vil være til gene for
naboerne på grund af muligheden for indblik.
46B er bekymret for de servitutter, der kan blive lagt på anvendelsen af deres
grund og for, hvordan servitutterne vil begrænse deres muligheder for at
plante træer og buske, som kan skærme mod jernbaneanlægget.
45B vil gerne vide, på hvilken side af jernbanen der skal være 10 meter fri
areal fra spormidten, fordi det på den ene side af banen vil betyde, at der skal
være frit helt op til huset.
Grundejerforeningen Skolevænget 2 og 3 (8F), Grundejerforeningen
Platanhaven (10F) og Svebølle Lokalråd (20F) har noteret sig, at opstilling af
master til elledninger betyder, at et mindst 10 meter bredt bælte langs
jernbanen skal holdes fri for beplantning. 8F, 10F og 20F er bekymrede for, at
det betyder, at det nuværende beplantningsbælte syd for banen vil blive
fældet, så der ikke længere vil være en visuel barriere mellem jernbanen og
de nærliggende ejendomme. For at mindske denne effekt opfordrer 8F, 10F
og 20F til, at så meget som muligt af beplantningsbæltet bibeholdes, og at
det med det samme planlægges, hvordan ny beplantning kan etableres.
Myndighedernes kommentarer:
Det er korrekt, at elektrificering af jernbanen desværre vil have betydning for
beplantningen langs banen. For at skabe en nødvendig og lovhjemlet
sikkerhedszone mellem beplantning og køreledningsanlæg, fælder og
beskærer Banedanmark beplantningen langs banen. Det sker for at sikre det
kommende kørestrømsanlæg på strækningen mod bl.a. væltede træer og
nedfaldne grene. Naboer til banen vil blive orienteret herom inden fældning af
træer m.v. påbegyndes.
23
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0024.png
I forbindelse med anlægsarbejderne vil beplantningen på begge sider af
sporet i et bælte på 10 meter fra sporet eller til nærmeste skel blive ryddet.
Det betyder, at træer og buske på Banedanmarks arealer beskæres helt i
bund ud til 10 meter fra sporet. Det frie areal på 10 meter fra sporet gælder
på begge sider af banen, og er altså uafhængigt af, på hvilken side af sporet
masterne er placeret. Bevoksningen på disse arealer bibeholdes også efter
elektrificeringen i denne højde. Det visuelle indtryk af banen ændrer sig
således, og fjernelse af beplantningen kan åbne for indblik fra forbipasserende
tog.
Også bevoksningen på private grunde kan blive påvirket af elektrificeringen.
Naboejendomme til jernbanen pålægges som udgangspunkt en
eldriftsservitut, der blandt andet indebærer, at ingen dele af ejendommens
træer og buske må være tættere på anlægget end 3 meter (målt fra en lodret
linje gennem nærmeste spændingsførende del af køreledningsanlægget).
Eldriftsservitutten kræver også, at ingen dele af ejendommens træer og buske
ud fra en forstfaglig vurdering må være i særlig risiko for at vælte og derved
udgøre en risiko for at komme tættere end 3 meter på køreledningsanlægget
For at opfylde eldriftsservituttens krav kan det være nødvendigt at fælde eller
beskære træer og anden høj bevoksning i en afstand på op til 10 meter fra
nærmeste elektrificerede spormidte, og eventuelt i endnu længere afstand fra
banen, hvis den forstfaglige vurdering identificerer træer, som risikerer at
vælte ind over sporene. Grænsen på de 10 meter betyder dog ikke, at al
vegetation skal fjernes helt ud til 10 meter fra spormidten. Lavere
beplantning, som vedvarende holdes i en lav højde, kan uden problemer
befinde sig tættere på banen, så ikke alt grønt fjernes.
Fældningen og beskæringen afstemmes med, på hvilken side af sporet
masterne placeres.
Ejeren af en ejendom, som får pålagt servitutter, er naturligvis berettiget til
erstatning efter gældende ekspropriationsregler, da disse servitutter
indskrænker ejerens rådighed over ejendommen.
For en nærmere beskrivelse af, hvordan man som nabo forholder sig til en
elektrificeret jernbane, henvises til folderen ”Bevoksning ved en elektrificeret
jernbane – hvad må du som nabo”, som kan findes på Banedanmarks
hjemmeside:
http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=22278
Udover den påvirkning på beplantningen, der følger af hensynet til
sikkerheden af køreledningsanlægget, kan det også blive nødvendigt at fjerne
vegetationen midlertidigt i forbindelse med anlægsarbejder, som f.eks.
udvidelse af dæmninger eller udskiftning/ombygning af broer samt på arealer,
der skal anvendes midlertidigt til arbejdsplads. Dette reetableres naturligvis
efter udført anlægsarbejde.
---------------
24
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0025.png
39V hæfter sig ved, at elektrificeringen indebærer, at der skal være større
afstand mellem jernbanen og træer langs banen. For 39V, som driver
skovbrug, vil dette have store konsekvenser, fordi påvirkningen ikke blot vil
omfatte de træer, der skal fældes, men også de bagvedliggende skovarealer,
som ikke kan tåle en sådan pludselig blotlæggelse. På den baggrund spørger
39V, om ikke det er muligt at placere elledningerne nede i selve banelegemet,
så grene og andet ikke kan beskadige dem i samme grad, som hvis
ledningerne sidder på master langs banen.
Myndighedernes kommentarer:
Elektrificeringen betyder, at naboejendomme til jernbanen vil blive pålagt en
eldriftsservitut. For at opfylde dette krav kan Banedanmark pålægge ejeren at
beskære træer, som er mindre end 10 meter fra en lodret linje gennem
nærmeste elektrificerede spormidte. Der vil desuden blive foretaget en
forstfaglig vurdering af, om der i længere afstand fra banen vil være træer
som risikerer at vælte ind over sporene og derfor skal fjernes.
Elektrificeringen af strækningen er en del af et større elektrificeringsprogram
for det danske jernbanenet. I elektrificeringsprogrammet er der valgt et
kørestrømsanlæg, som er baseret på ophængning af køreledninger i master
langs jernbanen, så der vil ikke blive set på mulighederne for at placere
elledningerne nede i selve banelegemet med henblik på at skåne
beplantningen omkring banen.
Hvis det viser sig, at der i forbindelse med fældning af beplantning sker
betydelig skade på bagvedliggende skovarealer, vil det i forbindelse med
ekspropriationsforretningen blive muligt at søge om økonomisk kompensation.
Natur
34B er modstander af projektet med hastighedsopgradering og elektrificering,
som 34B formoder, vil gå ud over både husdyr og dyreliv i naturen. 34B
nævner i den forbindelse, at området i forvejen kan se frem til at blive
belastet af en ny motorvej, og at der må være en grænse for, hvor meget
naturen kan bære.
44B er bekymret for, hvordan baneprojektet vil påvirke fugle- og dyrelivet
samt træer langs banen.
56B oplyser, at der er et rigt fugleliv i området og vil gerne vide, hvordan det
kan blive påvirket af projektet.
59B ønsker at gøre indsigelse mod projektet på grund af risikoen for, at det
vil påvirke dyrelivet.
Myndighedernes kommentarer:
Der udarbejdes en VVM i forbindelse med projektet, og formålet med denne
er at belyse projektets påvirkning af omgivelserne – herunder dyrelivet.
25
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
VVM undersøgelsen belyser projektets påvirkning på omgivelserne og
konsekvenserne af disse, både mens anlægsarbejderne er i gang, og når den
opgraderede bane senere tages i brug. Det vil også blive vurderet, hvilke
tiltag der kan indarbejdes i projektet for at afhjælpe eller minimere eventuelle
negative påvirkninger.
---------------
27B finder det trist, at beplantning langs banen skal fældes med den mulige
konsekvens, at det kan påvirke flagermus. Derfor foreslår 27B, at Danmarks
Naturfredningsforening inddrages i et forsøg på at finde løsninger – eventuelt
i form af, at husejere langs banen på et tidligt tidspunkt planter nye træer til
erstatning for dem, der må fældes.
43B vil gerne vide, hvordan man vil overholde fredningen af flagermus, hvis
der skal fældes træer langs jernbanen. 43B vil også gerne vide, om naboer
kan risikere, at flagermus tager bolig på deres grund.
Myndighedernes kommentarer:
VVM-undersøgelsen vil belyse projektets påvirkning på omgivelserne. Mulige
konsekvenser og omfanget af disse vil således blive undersøgt - herunder
også i hvilket omfang flagermus vil kunne blive negativt påvirket. Der
foretages undersøgelser af flagermusforekomster og registrering af potentielt
egnede flagermustræer. Træer, der huser flagermus eller potentielt kan være
egnede til flagermus, vil - i det omfang det er muligt - forsøges bevaret.
Under alle omstændigheder vil gamle træer, som er levesteder for flagermus,
ikke blive fældet i flagermusenes yngle- og overvintringsperiode.
Det kan ikke udelukkes, at flagermus kan tage bolig på en grund, hvis der
findes egnede levesteder for dem.
---------------
Vejdirektoratet (61V) gør opmærksom på, at det er besluttet at anlægge en
motorvej syd om Regstrup, tæt på jernbanen. Ved etablering af motorvejen
forsvinder en række vandhuller, og for at kompensere for dette etableres der
erstatningsvandhuller. Som led i detailplanlægningen af projektet forbereder
Vejdirektoratet således anlæggelse af en række områder med
erstatningsnatur. I den forbindelse peger 61V på, at det er vigtigt, at
elektrificering og hastighedsopgradering af jernbanen ikke påvirker seks
vigtige passagemuligheder over og under jernbanen, da de er en væsentlig
forudsætning for, at den planlagte erstatningsnatur får den nødvendige effekt.
Myndighedernes kommentarer:
Undervejs i projektet vil Banedanmark være i dialog med Vejdirektoratet, så
det sikres, at infrastrukturprojekter på vej og bane ikke kommer i konflikt
med hinanden.
26
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0027.png
Visuelle forhold
27B ønsker at få belyst visuelle konsekvenser af de master og køreledninger,
som elektrificeringen indebærer, og foreslår, at der til det formål udarbejdes
opstalter, plantegninger etc.
40B er bekymret for, at det vil skæmme udsigten, hvis bevoksning på
ejendommen skal fjernes.
52B vil gerne vide, hvordan landskabet påvirkes visuelt af det nye
jernbaneanlæg og ønsker at få uddybet, hvad man vil gøre for at sikre, at det
ikke ødelægger landskabsindtrykket.
53B glæder sig over, at elektrificeringen vil mindske forureningen, men er
meget bekymret over den konstante visuelle påvirkning fra de master og
ledninger.
58B er bekymret for gener i form af visuelle påvirkninger fra eksempelvis
elledninger, elbokse og eventuel fjernelse af beplantning langs banen.
Myndighedernes kommentarer:
Det er korrekt at det visuelle indtryk af banen ændrer sig, når banen
elektrificeres. Det sker dels på grund af opsætning af master og
køreledninger, dels på grund af fældning eller beskæring af bevoksning langs
banen. Banen bliver derfor mere synlig i det åbne land. Dog vil bevoksningen
efter nogen tid delvis kunne indfinde sig igen, så området ikke fremstår helt
ryddet.
I forbindelse med projektet vil der blive udarbejdet visualiseringer, der viser
projektets effekter.
Rekreative interesser
Cyklistforbundet og Dansk Cykelturisme (21F) opfordrer i et fælles
høringssvar til, at man overvejer at etablere supercykelstier og rekreative
ruter langs både nye og etablerede jernbaner. Ifølge 21F vil det være til gavn
for både cykelturister og cykelpendlere. 21F vurderer desuden, at der med en
supercykelsti vil være et stort potentiale for at tiltrække udenlandske
cykelturister til området mellem Roskilde og Kalundborg.
Myndighedernes kommentarer:
Planlægning og udførelse af cykelstier finder sted i andet regi end
Banedanmark. Banedanmark omfatter kun de planlægger jernbaner og tager
sig derfor alene af veje og cykelstier, der krydser banen, men ikke veje og
cykelstier, der går langs banens linjeføring.
27
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0028.png
Magnetfelter
27B, 33B, 35V/B, 46B, 47B, 49B/F, 51B, 55B, 58B udtrykker bekymring for,
hvilke sundhedsrisici magnetfelter kan medføre for naboer til det
elektrificerede jernbaneanlæg. En enkelt borger er også bekymret for,
hvordan områdets dyr og fugle kan blive påvirket.
Usikkerheden om magnetfelter får 27B til at foreslå, at der udarbejdes en
zoneplan, som viser magnetfelternes styrke i forskellige områder.
Myndighedernes kommentarer:
Banen mellem Roskilde og Kalundborg bliver elektrificeret, hvorfor der skal
opsættes et kørestrømsanlæg. Derfor vil der dannes et magnetfelt omkring
jernbanen. Omkring alle ledere, hvori der løber strøm, dannes et magnetfelt.
Styrken af et magnetfelt er afhængig af strømmens størrelse og afstanden til
lederen. Magnetfelter påvirker hinanden, og beregningen af et magnetfelt
omkring et kørestrømsanlæg er en kompliceret proces. Styrken af magnet-
felter måles i mikrotesla, der er et udtryk for den magnetiske induktion.
Statistiske undersøgelser peger på en mulig sammenhæng mellem
magnetfelter fra vekselstrøm ved bolig meget nær højspændingsanlæg og en
øget risiko af leukæmi hos børn, men en sådan sammenhæng kan hverken
forklares eller understøttes af forsøg med dyr og celler. Derfor anbefaler WHO
og Sundhedsstyrelsen anvendelsen af et ”forsigtigheds-princip”. Den
anbefaling følger Banedanmark naturligvis, idet der ikke er påvist
sundhedsrisiko for voksne med bolig nær magnetfelter fra
højspændingsanlæg.
Banedanmarks elektrificeringsprogram udfører en detaljeret undersøgelse af
magnetfeltets udbredelse, når der er udarbejdet et forslag til design af
strækningen. Det elektromagnetiske felt bliver først dannet, når der er strøm
på køreledningssystemet, og der er derfor ingen elektromagnetisk påvirkning i
anlægsfasen.
Opsummerende kan det siges, at Banedanmark overholder
”forsigtighedsprincippet” for private boliger på 0,4 mikrotesla, som
sundhedsmyndighederne i Danmark anbefaler.
Der gennemføres beregninger af, hvor ”der forventes” en eksponering på 0,4
mikrotesla og derover. I tilfælde af værdier over 0,4 mikrotesla i en bolig har
Banedanmark ofte mulighed for at justere på kørestrømsanlægget, så
forsigtighedsprincippet overholdes. Er sådanne afværgeforanstaltninger ikke
tilstrækkelige, tilbydes der hel eller delvis ekspropriation.
Luftforurening
26B finder, at støvforurening fra forbikørende tog allerede i dag er
uacceptabel, og oplever, at bremsende tog sender jernpartikler mod
28
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
ejendommens ruder. 26B er bekymret for, at en hastighedsopgradering vil
forværre disse gener.
Myndighedernes kommentarer:
Forbikørende tog vil i et vist omfang medføre, at støv hvirvles op, ligesom
rustpartikler fra skinnerne kan spredes nær ved banen. Togvogne er i dag
udstyret med skivebremser, hvorved udsendelsen af jernpartikler fra
bremserne er meget begrænset. Det er Banedanmarks opfattelse, at
støvudsendelsen fra jernbanen er begrænset til områder tæt ved banen, og at
støvudsendelsen ikke vil øges væsentligt i forbindelse med en
hastighedsopgradering.
---------------
Grundejerforeningen Skolevænget 2 og 3 (8F), Grundejerforeningen
Platanhaven (10F) og Svebølle Lokalråd (20F) glæder sig over, at man med
elektrificeringen vil blive fri for den dieselos fra ME-tog, som generer området
i dag.
Andelsboligforeningen Villaparken (57F) vurderer, at hastighedsopgraderingen
vil medføre en stigning i udledningen af dieselpartikler, så længe der køres
med dieselelektriske tog. Dette finder 57F uacceptabelt.
Myndighedernes kommentarer:
Når banen elektrificeres, vil den lokale luftforurening omkring banen
forsvinde.
Der er ingen planer om at opgradere hastigheden på banen uden også at
elektrificere den. Efter hastighedsopgradering af banen vil der dermed køre
elektrisk togmateriel på strækningen, hvorved den lokale luftforurening
forsvinder.
---------------
27B finder, at debatoplægget om elektrificering og hastighedsopgradering har
størst fokus på fordele for togdrift og passagerer og kun i mindre grad på
fordele for boliger omkring banen, idet oplægget kun omtaler lavere
partikelforurening som følge af skiftet til eldrift. Her mener 27B imidlertid, at
der bør oplyses mere grundigt om de øvrige fordele, som naboerne må
formodes at opleve, samt om de helt overordnede bæredygtighedsmæssige
fordele ved overgang til eldrift. 27B mener, at det er vigtigt at få belyst disse
fordele, da det kan hjælpe til at acceptere forandringerne og de ulemper de
også er forbundet med.
Myndighedernes kommentarer:
I forbindelse med den kommende VVM-vurdering vil alle projektets væsentlige
effekter, positive såvel som negative, blive beskrevet.
29
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0030.png
Afvanding samt jord- og grundvandsforhold
37B oplyser, at deres matrikler benyttes til landbrugsdrift, og at der er
påbegyndt renovering af dræn på området. Der findes en rørføring under
jernbanen, som afvander marker syd for jernbanen, og hvis senere forløb er
afgørende for afvanding af hele arealet. Det er vigtigt, at denne rørføring ikke
påvirkes negativt af baneprojektet.
Myndighedernes kommentarer:
Anlægsarbejderne i forbindelse med projektet vil blive tilrettelagt med henblik
på ikke at genere mere end højst nødvendigt, og som led i projektet vil der
blive sørget for, at afvandingsforholdene ikke forringes.
---------------
41B oplyser, at Vejdirektoratet allerede har eksproprieret en ejendom på
Lynggårdsvej, hvor der planlægges etableret en tunnel under de eksisterende
jernbanespor. 41B oplyser videre, at det er almindeligt kendt, at der står vand
i dette område i regnfulde perioder, hvorfor 41B er bekymret for den øgede
belastning af jordbunden, som ifølge 41B må blive konsekvensen af en
hastighedsopgradering.
Myndighedernes kommentarer:
Banedanmark tolker spørgsmålet som en bekymring for afvandingsforholdene
i forbindelse med opgradering af hastigheden. Som led i undersøgelserne vil
afvandingsforholdene langs banen blive belyst, og hvis der viser sig at være
problemer, vil de blive håndteret som led i projektet.
Trafikale forhold
28B er modstander af hastighedsopgraderingen, og mener, at hastigheden
bør sættes ned – ikke op.
Myndighedernes kommentarer:
Effektiv trafikafvikling er forbundet med samfundsmæssige gevinster, og for
de mange togpassagerer er der store fordele at hente, hvis rejsetiden på
strækningen kan sættes ned.
---------------
29B spørger, om man har overvejet kun at hastighedsopgradere uden for
bygrænserne.
Myndighedernes kommentarer:
Hastighedsopgraderingen vil ikke udelukkende ske uden for bygrænserne. I
Jyderup, hvor alle tog forudsættes at stoppe, vil der ikke ske en
hastighedsopgradering. Ved stationerne i de mindre byer forventes nogle af
togene derimod at være gennemkørende, og de vil dermed køre igennem
byerne med højere hastigheder.
30
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0031.png
---------------
DI (24V) påpeger vigtigheden af at holde fokus på minimering af trafikale
gener i forbindelse med anlægsarbejdet.
37B opfordrer til, at anlægsarbejdet udføres, så det generer trafikken mindst
muligt i højsæsonen for landbrugsdrift.
Myndighedernes kommentarer:
Banedanmark vil forsøge at tilrettelægge anlægsarbejderne på en sådan
måde, at de trafikale gener begrænses så meget som muligt. Det gælder
både for bilister og togpassagerer.
---------------
DSB (23V) påpeger, at kørsel med elektrisk materiel og det nye signalsystem
i sig selv vil gøre det muligt at reducere rejsetiden for rejsende mellem
Roskilde og Kalundborg. Derudover vil tilpasninger af infrastrukturen i form af
eksempelvis bedre krydsningsmuligheder for tog på stationerne kunne
medvirke til hurtigere trafikafvikling og dermed kortere rejsetid, samt betyde
at trafikken hurtigere vil kunne genoprettes ved uregelmæssigheder.
23V peger specielt på muligheden for at forbedre krydsningsmulighederne på
Kalundborg Station ved bl.a. at etablere dobbeltspor på en kortere strækning
øst for stationen. Endvidere mener 23V, at sporskifterne på alle
krydsningsstationer bør tilpasses, så det bliver muligt at køre ind med 100
km/t i afvigende spor, samt at alle lokale hastighedsnedsættelser mellem
stationerne fjernes.
Med disse tilpasninger af infrastrukturen mellem Holbæk og Kalundborg
vurderer 23V, at det vil være muligt at reducere rejsetiden så meget, at der
vil kunne indføres halvtimesdrift på hele strækningen mellem Roskilde og
Kalundborg.
Myndighedernes kommentarer:
Af hensyn til anlægsøkonomien – og dermed projektets samfundsøkonomiske
forrentning - er udgangspunktet for hastighedsopgraderingen, at der skal
kunne køres med højere hastigheder på strækningen mellem Holbæk og
Kalundborg uden at foretage større ombygninger af banen. Muligheden for at
etablere dobbeltspor på en kortere strækning øst for Kalundborg Station og
tilpasning af sporskifterne på krydsningsstationerne, så det bliver muligt at
køre med 100 km/t ind i vigespor, indgår derfor ikke som et led i projektet.
Togbetjening
2B finder, at togforbindelserne mellem Regstrup og Tølløse i dag er for
dårlige. Derfor foreslår 2B, at der etableres en direkte linje mellem de to byer.
Ifølge 2B vil det styrke pendlingen i Nordvestsjælland, hvis Tølløse på den
31
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0032.png
måde gøres til knudepunkt for trafikken til Slagelse, Kalundborg og Nykøbing
Sjælland via Holbæk.
Myndighedernes kommentarer:
Hvis der med en direkte linje menes en ny bane mellem Regstrup og Tølløse,
er svaret, at det ligger uden for projektets rammer at undersøge en sådan.
Hvis der med en direkte linje menes flere direkte togforbindelser mellem de to
byer, kan Banedanmark oplyse, at det ikke ligger fast, hvordan banen skal
betjenes i fremtiden, og om der eventuelt etableres flere direkte
togforbindelser mellem Regstrup og Tølløse. Det er et område for
togoperatøreren på strækningen (DSB).
---------------
6B ønsker at vide, om hastighedsopgraderingen vil indebære, at antallet af
tog per time stiger, og 35V/B ønsker at få oplyst, hvor mange
højhastighedstog der vil passere i døgnet.
Knabstrup Lokalforum (18F) oplyser, at Knabstrup by og opland er et
udpræget pendlerområde, hvorfor det er afgørende, at jernbaneprojektet ikke
medfører forringelser af den hidtidige togbetjening på Knabstrup Station.
Myndighedernes kommentarer:
Selv hvis banen hastighedsopgraderes, vil der ikke blive tale om egentlige
højhastighedstog, dvs. kørsel op mod 250 km/t. Togene vil kunne køre med
en maksimal hastighed på 160 km/t, som det allerede i dag er tilfældet flere
andre steder i landet.
Som udgangspunkt er der ikke planer om umiddelbart at øge togbetjeningen
på strækningen som følge af opgraderingen af banen. Hvis der viser sig
trafikalt grundlag for det, kan det dog ikke udelukkes, at der senere vil blive
tale om flere tog.
Det er ikke Banedanmark, men DSB, der tager stilling til betjening af banen –
herunder betjening af de enkelte stationer.
Samspil med Kattegatforbindelsen
16B har fremsendt et forslag til, hvordan man med en fast forbindelse over
Kattegat kan imødekomme ønsket om én times rejsetid mellem henholdsvis
København
Aarhus og Aarhus
Aalborg. Forslaget er indsendt som
høringssvar til projektet
Elektrificering og hastighedsopgradering Roskilde –
Kalundborg,
og er samtidig sendt til blandt andet transport- og
bygningsministeren og transportordførerne.
Ifølge 16B viser den strategiske analyse af Kattegatforbindelsen, at
forbindelsen kombineret med en højhastighedsbane over Sjælland vil give en
køretid mellem København og Aarhus på 58 minutter, mens rejsetiden
32
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0033.png
København-Aalborg vil være 2 timer og 3 minutter. 16B vurderer, at
rejsetiden kan reduceres med de overskydende 3 minutter ved at
højhastighedsbanen over Sjælland anlægges til 320 km/t, og ikke som
planlagt 300 km/t, samtidig med at jernbanen mellem Valby og Lejre
hastighedsopgraderes til 200 km/t.
Samlet set vurderer 16B, at forslaget vil give et stort samfundsmæssigt
afkast, og 16B opfordrer derfor til, at der gennemføres en grundigere
beregning af forslaget, f. eks. som led i projektet med elektrificering og
hastighedsopgradering af strækningen Roskilde
Kalundborg.
Ifølge forslaget bør en opgradering på delstrækningen Roskilde
Lejre
indtænkes i forbindelse med den forestående elektrificering af Nordvestbanen
mellem Roskilde og Kalundborg. Således foreslår 16B, at
køreledningsanlægget med det samme forberedes til 200 km/t, og at
det nordvest gående spor i kurven vest for Roskilde udrettes på en ca. 1,5 km
lang strækning allerede inden opsætning af elmaster.
Myndighedernes kommentarer:
Projektet ’Elektrificering og hastighedsopgradering Roskilde – Kalundborg’
omfatter elektrificering af hele strækningen mellem Roskilde og Kalundborg
og hastighedsopgradering op til 160 km/t på delstrækningen mellem Holbæk
og Kalundborg. Der vil ikke i forbindelse med projektet blive foretaget
anlægsarbejder som forberedelse til en eventuel senere vedtagelse af
Kattegatforbindelsen. Dog vil selve køreledningsanlægget blive dimensioneret
til 200 km/t, som det også er tilfældet på de øvrige strækninger, der skal
elektrificeres som led i Banedanmarks landsdækkende
elektrificeringsprogram.
Det ligger uden for projektets rammer at undersøge, om det opstillede forslag
er samfundsøkonomisk rentabelt. Der henvises til senest udgivne materiale
som behandler dette emne.
Cyklistinfrastruktur
Dansk Erhverv (22 V/F) opfordrer til, at cykelinfrastruktur tænkes ind i
jernbaneprojektet gennem kontakt til de involverede lokale myndigheder.
Cyklistforbundet og Dansk Cykelturisme (21F) påpeger i et fælles høringssvar,
at opgradering og elektrificering af banen mellem Roskilde og Kalundborg er
en god anledning til at forbedre tilgængeligheden for cyklister på
strækningens stationer. Især tænker de to organisationer på etablering af nye
faciliteter til cykelparkering.
Myndighedernes kommentarer:
Banedanmark vil løbende være i dialog med de berørte kommuner, og i det
omfang kommunerne har ønsker til cykelinfrastrukturen, vil det så vidt muligt
blive sikret, at projektet ikke står i vejen for disse ønsker.
33
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0034.png
Selve stationen og stationsforpladserne vedrører ejeren af stationerne (DSB),
der i den forbindelse kan sørge for, at omstigningsforholdene er optimale i
form af blandt andet gode cykelparkeringsmuligheder.
---------------
Cyklistforbundet og Dansk Cykelturisme (21F) foreslår i et fælles høringssvar,
at etablering af ny cykelinfrastruktur samtænkes med opgradering af
jernbanen mellem Roskilde og Kalundborg. I forlængelse af dette foreslår 21F
også, at det bliver undersøgt, hvad ny cykelinfrastruktur vil koste –
eksempelvis i forbindelse med kurveudretning af banen. 21F vurderer, at
selvom der indledningsvis vil være nogle ekstraomkostninger, så vil de
samfundsøkonomiske effekter af øget cykelpendling og øget cykelturisme
opveje disse omkostninger.
Myndighedernes kommentarer:
Banedanmark bygger jernbaner og sørger derfor også for, at forbindelse på
tværs af banen (gangbroer, biltrafik og cykeltrafik) stadig eksisterer efter
projektet i enten den samme eller højere standard. Vejdirektoratet og
kommunerne projekterer og planlægger cykelstier, og det er derfor dem, som
skal sætte gang i sådanne projekter. Banedanmark vil ikke afvise, at sådanne
projekter vil kunne samtænkes med baneprojekter eller give mening
samfundsøkonomisk.
Samfundsøkonomi
33B finder det vanskeligt at se fornuften i, at der for blot at opnå en
tidsbesparelse på 15 minutter skal bruges så mange penge på et projekt, som
vil belaste naboerne endnu mere end i dag.
51B synes, at naboerne betaler en meget høj pris i form af gener døgnet
rundt, blot for at der kan opnås en tidsbesparelse på 15 minutter.
Myndighedernes kommentarer:
Effektiv trafikafvikling er forbundet med samfundsmæssige gevinster, og for
de mange togpassagerer er der store fordele at hente, hvis rejsetiden på
strækningen kan sættes ned.
I forbindelse med projektet undersøges den mulige tidsbesparelse. Behovet
for at togene kan passere hinanden på stationerne, er et af de afgørende
elementer i forbindelse med vurderingen af denne tidsbesparelse, lige som
egenskaberne ved det konkrete togmateriel.
Det er korrekt, at hastighedsopgraderingen også vil give gener for naboerne
til banen. Som led i de videre VVM-undersøgelser vil omfanget af gener blive
belyst, og der vil blive taget stilling til, hvilke afværgeforanstaltninger der
eventuelt skal sættes i værk for at afbøde disse gener.
34
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
1652637_0035.png
Koordinering og dialog med interessenter
33B er modstander af, at hastigheden sættes op, men udtrykker tvivl om,
hvorvidt det nytter at komme med indsigelser.
Myndighedernes kommentarer:
Banedanmark kan oplyse, at formålet med VVM-processen er at høre berørte
parter om deres syn på projektet, og VVM-processen betyder, at
offentligheden kan komme med indsigelser og forbedringsforslag i to høringer,
hvoraf idéfasehøringen var den første. Dette høringsnotat er fremsendt til
Folketingets Transportudvalg, så politikerne er orienteret om status for
projektets VVM-proces.
---------------
46B finder, at tidspunktet for udsendelse af materiale til partshøring var
meget uheldigt, da det faldt sammen med julen, hvor det var vanskeligt at
komme i kontakt med myndighederne om de mere præcise konsekvenser af
projektet.
Myndighedernes kommentarer:
Høringen forløb i perioden d. 7. december 2015 til d. 22. januar 2016. Det
beklages, at høringsbrevet fra Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning blev
udsendt lige op til jul, så det ikke var muligt at stille opklarende spørgsmål til
myndighederne umiddelbart efter. Under alle omstændigheder vil de præcise
konsekvenser af projektet først blive kendt, når projektet er undersøgt
nærmere.
-------------
33B er forundret over, at ikke alle lodsejere med bolig tæt på jernbanen har
fået brev om projektet, fordi de dermed er udelukket fra informationer og fra
at gøre indsigelse. 50B bor lige op ad banen og har ikke modtaget
partshøringsbrevet, men har hørt om det via naboer.
37B oplyser, at begge deres matrikler, som benyttes til landbrugsdrift, kan
blive berørt af jernbaneprojektet, og at er det afgørende, at Banedanmark i
planlægningen af anlægsarbejdet tager hensyn til dem begge, og ikke kun
den matrikel, de har modtaget partshøringsbrev om.
Myndighedernes kommentarer:
Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning udsendte partshøringsbreve til
lodsejere, hvis ejendom grænser direkte op til banen, og beklager, hvis ikke
alle disse lodsejere har modtaget brevet – eventuelt fordi adresselisterne ikke
har været helt komplette. Alle beboere, virksomheder mm. i området er dog
blevet informeret om høringen via annoncer i de lokale dagblade, og alle kan
deltage i høringen, uanset om der er modtaget partshøringsbrev eller ej.
35
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
I forbindelse med projektet vil alle konsekvenser - og altså ikke kun
konsekvenser for de lodsejere, der har modtaget partshøringsbrev - blive
belyst.
---------------
DSB (23V) vurderer på nuværende tidspunkt, at elektrificering og
hastighedsopgradering vil få afledte konsekvenser for bl.a. stationsanlæg og
perronbygninger og vil derfor gerne involveres så tidligt som muligt og
senest, når projektet konkretiseres i dispositionsforslagsfasen.
Myndighedernes kommentarer:
DSB vil naturligvis blive inddraget i projektet mht. eventuelle konsekvenser
for DSB’s bygninger og anlæg.
---------------
52B spørger, om der vil blive afholdt borgermøde, hvor man kan stille
spørgsmål og debattere projektet, og om de særligt berørte vil modtage en
skriftlig invitation.
59B håber at blive involveret direkte som grundejer eller, hvis der bliver en
offentlig debat.
Myndighedernes kommentarer:
I forbindelse med offentliggørelsen af VVM-redegørelsen og den efterfølgende
høringsperiode for næste fase af projektet vil der blive afholdt borgermøder,
hvor alle har mulighed for at deltage og stille spørgsmål om projektet. Der vil
ikke blive udsendt invitationer, men borgermøderne vil blive annonceret i de
lokale dagblade samt på Banedanmarks hjemmeside.
Udover borgermøderne vil der blive afholdt grundejermøder med særligt
berørte parter.
---------------
Energinet.dk (3V) forventer at blive kontaktet, når VVM-redegørelsen skal i
høring. Det skyldes, at virksomheden har flere luftledninger, som krydser
jernbanen på den strækning, der skal elektrificeres.
3V gør desuden opmærksom på, at Vækstpakken præsenteret af den tidligere
SR-regering i 2015 indebærer, at 3V's kabelhandlingsplan skal analyseres.
Det betyder konkret, at der er stor usikkerhed om realiseringen af
kabelhandlingsplanen og demonteringen af de luftledninger, som planen
indeholder. Derfor har 3V sat beslutninger med relation til ikke allerede
vedtagne kabelhandlingsplaner i bero, indtil der er skabt politisk afklaring.
Endelig henleder 3V opmærksomheden på den respektafstand, som er fastsat
36
Høringssvar
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: VVM-høringsnotat fra Banedanmark og Naturstyrelsens indledende høring for en fremtidig elektrificering og opgradering af Nordvestbanen (Roskilde- Kalundborg), fra transport- og bygningsministeren
for at give betryggende sikkerhed ved arbejde i nærheden af
elforsyningsanlæg eller ved uheld og ulykker.
Dansk Ledningsejerforening (5V) forventer, at foreningens medlemmer vil
blive berørt af projektet og opfordrer til, at det så tidligt som muligt afklares,
om anlægsarbejderne gør det nødvendigt at påvise, sikre eller flytte
forsyningsledninger. Derfor foreslår 5V et ledningsejermøde, hvor disse
forhold kan drøftes og afklares.
Myndighedernes kommentarer:
Banedanmark takker Energinet.dk for opmærksomhedspunkterne og tager
dem med i den videre planlægning. Banedanmark vil kontakte ledningsejere i
en senere planlægningsfase af projektet for at få afklaret, hvor ledninger
befinder sig, og hvordan de eventuelt skal flyttes. Sikkerhed på banen har
meget høj prioritet i planlægningen af fremtidige projekter. Der vil ikke blive
bygget anlæg, som ligger på en sådan måde, at de udgør en sikkerhedsrisiko.
---------------
DSB (23V) har med tilfredshed noteret, at anlægsarbejderne for elektrificering
og hastighedsopgradering mellem Roskilde og Kalundborg vil blive udført
sammen med den kommende sporfornyelse og udrulning af
Signalprogrammet. 23V forventer her, at anlægsarbejdet tilrettelægges, så
nødvendige sporspærringer bliver så kortvarige som muligt, og at 23V bliver
inddraget i planlægningen af dem. 23V påpeger også vigtigheden af
koordinering med Vejdirektoratet og de berørte kommuner, så der ikke
planlægges større vejarbejder, som vil forhindre togbusser i at komme hurtigt
frem, når de sættes ind i forbindelse med sporspærringer.
Myndighedernes kommentarer:
Undervejs i projektet vil Banedanmark løbende være i dialog med DSB,
ligesom der allerede er etableret en dialog med de berørte kommuner.
I detailplanlægningen for projektet vil behovet for sporspærringer blive
undersøgt, og der vil blive koordineret med eventuelle vejarbejder, så
togpassagererne generes mindst muligt.
37
Høringssvar