Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 326
Offentligt
Trafik- og Byggestyrelsen
UDKAST 30/6 2016
Forslag
til
Lov om ændring af postloven
(ændring af betegnelsen for B-breve og ophævelse af udligningsordningen)
§1
I postloven, lov nr. 1536 af 21. december 2010, foretages følgende ændringer:
1.
I § 3, stk. 4
indsættes efter 1. pkt:
”Betingelsen om at bidrage til udligningsordningen gælder dog ikke for tilladelser, som udstedes
efter den 1. januar 2017.”
2.
I
§ 15, stk. 4,
ændres ”B-breve” til: ”breve”.
3.
I § 18
indsættes efter 1. pkt.:
”Det gælder nettoomkostninger til og med regnskabsåret 2016 hos den befordringspligtige post-
virksomhed.”
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Transport- og Bygningsmin.,
Trafik- og Byggestyrelsen, j.nr. TS40000-00046
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 326: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af postloven, fra transport- og bygningsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre), og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har den 3. maj 2016 indgået en aftale om at gen-
nemføre en række justeringer af befordringspligten med henblik på at fremme udviklingen af postmar-
kedet og sikre den landsdækkende befordringspligt for perioden 2017-2019. Aftalen er vedlagt som
bilag 2.
Ved aftalen er det fastsat, at Post Danmark A/S varetager befordringspligten i perioden 2017-2019.
Endvidere afskaffes betegnelsen ”B-brev” som led i aftalen. Da betegnelsen fremgår af postlovens §
15, stk. 4, hvorefter transportministeren godkender takstfastsættelsen for indenlandske frimærkefranke-
rede B-breve på op til 50 g, der sendes som enkeltforsendelse, skal loven konsekvensændres.
Herudover er det i aftalen bestemt, at udligningsordningen afskaffes. Udligningsordningen er regu-
leret i postloven, herunder primært lovens § 18.
Bestemmelsens tidsmæssige anvendelse for den befordringspligtige virksomheds mulighed for at
indmelde udækkede nettoomkostninger under ordningen indsnævres derfor. Den befordringspligtige
virksomhed vil med lovændringen ikke kunne fremsætte anmodninger under ordningen vedr. regn-
skabsåret 2017 og frem. Det ændrer ikke på, at anmodninger fra den befordringspligtige virksomhed fra
tidligere regnskabsår vil blive færdigbehandlet af myndigheden i henhold til gældende regler også selv-
om behandlingen først kan tilendebringes i årene efter 2017.
Desuden indsnævres anvendelsesområdet for § 3, stk. 4, idet det i dag er fastsat, at det er en betin-
gelse for at få en tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring, at en virksomhed forpligter sig til at bi-
drage til udligningsordningen. Med lovforslaget bestemmes, at denne betingelse, om at bidrage til udlig-
ningsordningen, ikke gælder for tilladelser, som udstedes efter den 1. januar 2017.
En række justeringer af befordringspligten, som følger af den politiske aftale af 3. maj 2016, kan
gennemføres administrativt af transport- og bygningsministeren, jf. postlovens § 15, stk. 1. I praksis
gennemføres ændringer i henhold til § 15, stk. 1, på baggrund af politisk aftale. Justeringerne drejer sig
om afskaffelse af A brevet som obligatorisk postydelse, afskaffelse af betegnelsen ”B brev”, der frem-
over blot hedder ”brev” og justering af servicekravet for breve, så disse leveres inden for 5 dage mod i
dag 4 dage. Desuden reduceres antallet af omdelingsdage til 5 hverdage om ugen, og Post Danmark får
adgang til at undlade omdeling på mellemdage, dvs. dage der falder mellem to dage, hvor der ikke om-
deles post. Hertil kommer en præcisering af, at postleveringen sker til modtagerens folkeregisteradresse,
og at Post Danmark A/S kan opkræve et gebyr ved eftersendelsen af posten til f.eks. en sommerhus-
adresse.
De nævnte ændringer gennemføres administrativt pr. 1. juli 2016 ved, at Trafik- og Byggestyrelsen
har udstedt en ny revideret individuel tilladelse til Post Danmark A/S.
2. Ændring af betegnelsen for B-brevet
2.1.1 Gældende ret.
Ved postloven fra 2010 blev der indført krav om, at taksten for indenlandske frimærkefrankerede
B-breve på op til 50 g, som sendes som enkeltforsendelse, som den eneste af Post Danmark A/S’ tak-
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 326: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af postloven, fra transport- og bygningsministeren
ster, skal godkendes af Trafik- og Byggestyrelsen, jf. § 15, stk. 4. Styrelsen har i 2014 og 2015 godkendt
ansøgninger fra Post Danmark A/S om forhøjelse af taksten på B-brevet.
2.1.2 Lovforlagets indhold.
Som følge af den politiske aftale af 3. maj 2016 udgår betegnelsen ”B-brev” og afløses af betegnel-
sen ”brev”. Da betegnelsen ”B-breve” anvendes i lovens § 15, stk. 4, skal loven tilpasses den ændrede
betegnelse. Der tilsigtes ikke nogen ændring i øvrigt udover betegnelsen ændres fra ”B-brev” til ”brev”.
Den procedure for takstfastsættelse, som følger af lovens § 15, stk. 4, er fastsat af forbrugerbeskyttel-
seshensyn. Forpligtelsen for Post Danmark A/S til at indhente godkendelse af taksten for almindelige
breve op til 50 gram hos Trafik- og Byggestyrelsen består fortsat.
3. Ophævelse af udligningsordningen
3.1.1 Gældende ret
Ved postloven fra 2010 blev der indført en udligningsordning til finansiering af befordringspligten,
jf. § 18.
Bestemmelsen gør det muligt på visse nærmere betingelser at dele den befordringspligtige postvirk-
somheds udækkede nettoomkostninger ved varetagelsen af befordringspligten mellem samtlige post-
virksomheder, som tilbyder posttjenester omfattet af befordringspligten (breve og pakker), herunder
Post Danmark A/S, således at de øvrige postvirksomheder derved bliver forpligtet til at bidrage øko-
nomisk til opretholdelsen af befordringspligten.
Såfremt den befordringspligtige postvirksomhed ønsker dækning fra udligningsordningen for net-
toudgifter i et givet år, skal virksomheden senest samtidig med aflæggelsen af sit årsregnskab fremsætte
og dokumentere dette ønske over for Trafik- og Byggestyrelsen. Den befordringspligtige postvirksom-
hed skal i den forbindelse dokumentere, at der ved opfyldelsen af den landsdækkende befordringspligt
findes særlige, ikke-kompenserede nettoomkostninger ved den pågældende posttjeneste, som udgør en
urimelig økonomisk byrde.
Trafik- og Byggestyrelsen beregner på baggrund af opgørelsen af nettoomkostningerne de øvrige
postvirksomheders bidrag til ordningen. Grundlaget for beregningerne vil være den befordringspligtige
postvirksomheds dokumenterede opgørelse af nettoomkostninger for det pågældende år, som efterprø-
ves af styrelsen.
3.1.2 Lovforslagets indhold
Ved lovforslaget indsnævres anvendelsesområdet for den gældende bestemmelse i § 18, stk. 1 såle-
des, at de i stk. 1, 1. pkt. nævnte nettoomkostninger kun drejer sig om nettoomkostninger til og med
regnskabsåret 2016 hos den befordringspligtige postvirksomhed.
Det foreslås derfor, at § 18, stk. 1, 1. pkt. ændres således, at dette fremgår af bestemmelsen.
Som en konsekvens af ændringerne vedr. udligningsordningen ændres den nugældende § 3, stk. 4,
således, at tilladelser udstedt efter 1. januar 2017 ikke vil være betinget af, at virksomheden skal bidrage
til udligningsordningen.
Post Danmark A/S har for både regnskabsåret 2014 og 2015 fremsat ønske om bidrag fra udlig-
ningsordningen, for så vidt angår breve. Post Danmark har også mulighed for i år 2017 at anmode om
bidrag fra ordningen for regnskabsåret 2016, når virksomhedens regnskab for 2016 foreligger. En even-
tuel anmodning fra Post Danmark om bidrag for 2016 vil i henhold til de gældende regler indebære, at
bidragene fra postvirksomhederne vedrørende dette år vil skulle betales i 2019.
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 326: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af postloven, fra transport- og bygningsministeren
1652383_0004.png
Til orientering kan det oplyses, at eventuelle anmodninger fra den befordringspligtige virksomhed
som det normale vil følge nedenstående eksempel på procedure.
Basisåret (dvs. regn-
skabsåret hos den
befordringspligtige
virksomhed):
2014
Den befordringsplig-
tige virksomhed op-
gør, at selskabet har x
kr. i nettoomkostnin-
ger
År 1:
2015
År 2:
2016
År 3:
2017
Den befordringspligtige
virksomhed anmoder om
bidrag under udlignings-
ordningen.
Trafik – og Byggestyrel-
sen vurderer den ind-
komne anmodning på
baggrund af godkendt
regnskab m.v. hos den
befordringspligtige virk-
somhed.
Postvirksomhedernes bi-
drag til udligningsordnin-
gen fremgår af finansloven.
Trafik og Byggesty-
relsen opkræver
betaling hos post-
virksomhederne.
Den befordrings-
pligtige virksomhed
modtager bidrag.
Der henvises i øvrigt til bilag 1 i Trafik- og Byggestyrelsens bekendtgørelse nr. 725 af 24. juni 2011
om en udligningsordning til finansiering af befordringspligten, som indeholder en nærmere beskrivelse
af proceduren.
Med virkning fra regnskabsåret 2017 vil det ikke længere være muligt for den befordringspligtige
virksomhed at anmode om bidrag fra ordningen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget forventes ikke at få økonomiske konsekvenser for det offentlige. Når behandlingen af
fremsatte anmodninger om bidrag fra udligningsordningen er fuldt gennemførte vil Trafik- og Bygge-
styrelsens bekendtgørelse nr. 725 af 24. juni 2011 om en udligningsordning til finansiering af befor-
dringspligten blive ophævet. Samtidig vil ophævelsen af ordningen indebære administrative lettelser for
styrelsen, som ikke længere skal administrere ordningen.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil få økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet fra regnskabsåret
2017, idet de øvrige postvirksomheder på det befordringspligtige område, jf. afsnit 2.1.1. fremover, ikke
vil skulle bidrage økonomisk til udligningsordningen efter ordningens ophævelse.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Samlet set vil lovforslaget ikke have administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 326: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af postloven, fra transport- og bygningsministeren
1652383_0005.png
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter, eftersom det er inden for rammerne af EU-
postdirektivet.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den XX 2016 til den XX 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
3F, AE (Arbejderbevægelsens erhvervsråd), Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, Blad-
kompagniet A/S, Coop Danmark A/S, Danmarks Rederiforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Er-
hverv, Danske Fragtmænd, Danske Handicaporganisationer (DH), Dansk Magasinpresses Udgiverfor-
ening, Dansk Standard, Danske Bank A/S, Danske Lokalaviser - Provinsens Distriktsblade, Danske
Medier, Danske Regioner, Danske Specialmedier, Danske Speditører (DASP), Det Centrale Handicap-
råd, DI (Dansk Industri), Distributionsservice A/S, DSK (De Samvirkende Købmænd), DTL (Dansk
Transport og Logistik), FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel), Finansrådet, FK Distribu-
tion A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet TÆNK, GLS Denmark A/S, HK/Post & Kom-
munikation, Håndværksrådet, International Transport Danmark (ITD), KL (Kommunernes Landsfor-
ening) Kreativitet & Kommunikation, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen Landsbyerne i Dan-
mark, LO (Landsorganisationen i Danmark), Post Danmark A/S, Realkreditrådet, Offentligt Ansattes
Organisationer, Sammenslutningen af Danske Småøer, Specialmedierne, UGEAVISERNE, ÆldreSa-
gen.
10. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Ingen
En administrativ besparelse for
Trafik- og Byggestyrelsen som
følge af ophævelsen af udlig-
ningsordningen
En mindre besparelse for et
antal postvirksomheder som
følge af ophævelsen af udlig-
ningsordningen.
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Den gældende postlov bestemmer i § 3, stk. 4, at meddelelse af tilladelse til erhvervsmæssig postbefor-
dring er betinget af, at virksomheden forpligter sig til at bidrage til den udligningsordning, der er nævnt
i postlovens § 19, med mindre virksomheden er pålagt befordringspligt jf. postlovens § 15.
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 326: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af postloven, fra transport- og bygningsministeren
Det foreslås, at anvendelsesområdet for den gældende § 3, stk. 4 indsnævres, således at betingelsen, om
at bidrage til udligningsordningen, ikke gælder for tilladelser til erhvervsmæssig postbefordring, som
udstedes efter den 1. januar 2017.
Det foreslås derfor, at gældende § 3, stk. 4 ændres således, at dette fremgår af bestemmelsen.
Til nr. 2.
Forslaget om at ændre betegnelsen ”B-breve” til ”breve” er en direkte følge af den politiske aftale af 3.
maj 2016. Da B-breve er omtalt i lovteksten i lovens § 15, stk. 4, som omhandler proceduren for takst-
fastsættelse for breve op til 50 gram, skal denne bestemmelse konsekvensændres. Der tilsigtes ikke no-
gen ændring vedrørende proceduren for takstfastsættelse i øvrigt.
Til nr. 3.
Forslaget om at indsnævre anvendelsesområdet for den gældende bestemmelse i § 18, stk. 1 således, at
de i stk. 1, 1. pkt. nævnte nettoomkostninger kun drejer sig om nettoomkostninger til og med regn-
skabsåret 2016 hos den befordringspligtige postvirksomhed. Dette er en direkte følge af den politiske
aftale, hvorved det er besluttet at afskaffe ordningen med virkning fra 1. januar 2017.
Det foreslås derfor, at § 18, stk. 1, 1. pkt. ændres således, at dette fremgår af bestemmelsen.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Til § 3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 326: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af postloven, fra transport- og bygningsministeren
1652383_0007.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I postloven, lov nr. 1536 af 21. december 2010,
foretages følgende ændringer:
§ 3.
Virksomheder, der udøver erhvervsmæssig
postbefordring skal have tilladelse hertil fra trans-
portministeren.
Stk. 2.
Tilladelse i henhold til stk. 1 kan meddeles
virksomheder, som
1) ikke er under konkurs,
2) ikke har forfalden gæld til det offentlige på
over 50.000 kr.,
3) har økonomisk grundlag for at drive virk-
somheden forsvarligt,
4) ikke er dømt for strafbart forhold, der be-
grunder en nærliggende fare for misbrug
af adgangen til at udøve postbefordring,
jf. straffelovens § 78, stk. 2,
5) ikke er dømt for alvorlige eller gentagne
overtrædelser af lovgivningen på det social
og arbejdsretlige område, herunder lov-
givningen om beskyttelse af arbejdstagere,
og
6) i øvrigt kan sandsynliggøre, at virksomhe-
den kan drives på forsvarlig måde.
Stk. 3.
Betingelserne i stk. 2 gælder også for med-
lemmer af en ansøgende virksomheds ledelse.
Stk. 4.
Meddelelse af tilladelse er betinget af, at
virksomheden forpligter sig til at bidrage til den
udligningsordning, der er nævnt i § 18, med min-
dre virksomheden er pålagt befordringspligt, jf. §
14.
Stk. 5.
Transportministeren fastsætter nærmere
regler om indholdet af ansøgningen og tilladelsen
til postbefordring.
§ 15.
Transportministeren fastsætter i den indivi-
duelle tilladelse, jf. § 14, vilkårene for opfyldelse af
befordringspligten, herunder:
1) fysiske mål samt service- og kvalitetskrav for de
befordringspligtige forsendelser og udførelse af
ekstern kvalitetsmåling og offentliggørelse heraf,
2) hvilke dage der skal foretages omdeling,
3) regler for organisering af det landsdækkende
net af postbetjeningssteder og
4) regler for postbetjeningen af øer samt be-
1.
I § 3, stk. 4
indsættes efter 1. pkt:
”Betingelsen, om at bidrage til udligningsord-
ningen, gælder dog ikke for tilladelser, som ud-
stedes efter den 1. januar 2017.”
2.
I
§ 15, stk. 4,
ændres ”B-breve” til: ”bre-
ve”.
7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 326: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af postloven, fra transport- og bygningsministeren
1652383_0008.png
grænsninger i postomdelingen.
Stk. 2.
Den befordringspligtige postvirksomhed
skal for de posttjenester, som er omfattet af § 14,
stk. 3, nr. 1-5, anvende takster, som er omkost-
ningsægte, gennemsigtige og ikke-
diskriminerende.
Stk. 3.
Den befordringspligtige postvirksomhed
skal anvende landsdækkende enhedstakster for
breve og pakker, som indleveres til befordring
som enkeltforsendelse.
Stk. 4.
Transportministeren godkender takstfast-
sættelsen for indenlandske, frimærkefrankerede B-
breve på op til 50 g, der sendes som enkeltforsen-
delse.
§ 18.
Såfremt der ved udførelsen af de befor-
dringspligtige posttjenester dokumenteres netto-
omkostninger, som udgør en urimelig økonomisk
3.
I
§ 18
indsættes efter 1. pkt.:
byrde for den befordringspligtige postvirksom-
”Det gælder nettoomkostninger til og med regn-
hed, kan nettoomkostningerne ved udførelsen af
skabsåret 2016 hos den befordringspligtige post-
de pågældende befordringspligtige posttjenester
virksomhed.
fordeles mellem alle de postvirksomheder, der
tilbyder de pågældende tjenester. Nettoomkost-
ningerne og deres finansiering opgøres separat
for hver enkelt hovedtjeneste anført i § 14, stk. 3,
nr. 1 og 3.
Stk. 2.
Postvirksomheder, der ikke er pålagt be-
fordringspligt, og som tilbyder en eller flere af de i
§ 14, stk. 3, nr. 1 eller 3, anførte tjenester, yder et
økonomisk bidrag til en udligningsordning til
dækning af nettoomkostningerne ved befor-
dringspligten inden for hver af hovedtjenesterne i
nr. 1 eller 3. Postvirksomheder fritages for bidrag,
hvis de tilbyder og udfører den pågældende ho-
vedtjeneste på lignende vilkår som den befor-
dringspligtige postvirksomhed.
Stk. 3.
Den befordringspligtige postvirksomhed
skal, såfremt den ønsker bidrag fra udligningsord-
ningen til dækning af nettoudgifter for et givet år,
over for transportministeren senest samtidig med
aflæggelsen af årsregnskabet fremsætte og doku-
mentere dette ønske, herunder dokumentere, at
der ved opfyldelsen af den landsdækkende befor-
dringspligt findes særlige ikkekompenserede net-
toomkostninger ved den pågældende posttjeneste,
som udgør en urimelig økonomisk byrde. Trans-
portministeren kontrollerer, om nettoomkostnin-
gerne er korrekt beregnet.
Stk. 4.
Transportministeren opgør på baggrund af
opgørelsen af nettoudgifterne ved befordrings-
pligten og det samlede antal forsendelser, som
den befordringspligtige og de ikkebefordringsplig-
8
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 326: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af postloven, fra transport- og bygningsministeren
1652383_0009.png
tige postvirksomheder befordrede i det samme år
inden for den pågældende hovedtjeneste, et bi-
drag fra de ikkebefordringspligtige virksomheder
pr. forsendelse, som de befordrer inden for den
pågældende hovedtjeneste.
Stk. 5.
Bidrag som nævnt i stk. 4 fastsættes årligt
på finansloven opregnet til årets prisniveau. De
ikkebefordringspligtige virksomheder indbetaler
bidrag til staten for de forsendelser, som de mod-
tager til befordring i det pågældende år, jf. dog
stk. 2, 2. pkt.
Stk. 6.
Den befordringspligtige postvirksomhed
modtager et udligningsbidrag svarende til indbeta-
lingerne til udligningsordningen, dog højst de
opgjorte nettoomkostninger opregnet til årets
prisniveau.
Stk. 7.
Den befordringspligtige postvirksomhed
skal, såfremt den ønsker økonomisk dækning for
nettoomkostningerne, udarbejde adskilte regn-
skabsopgørelser for de befordringspligtige post-
tjenester og for den øvrige virksomhed.
Stk. 8.
Transportministeren fastsætter nærmere
regler om udligningsordningen, herunder beta-
lingsfrister og krav til postvirksomhederne om
opgørelse af antal forsendelser inden for de enkel-
te hovedtjenester.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland
9