Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon
Fax 7262 6790
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Journal TS
Dato 19-05-2016
Gæs og luftfart
Trafik- og Byggestyrelsen, Naturstyrelsen og Københavns Lufthavne
A/S har samfinansieret en teknisk rapport om forvaltning af gåsebe-
stande i lufthavnes sikkerhedsområder, dvs. primært i en 13 km radi-
us fra lufthavnene.
Rapporten er udarbejdet af DCE (Nationalt Center for Miljø og Energi),
Aarhus Universitet.
Nærværende notat indeholder et resume af rapportens indhold og
konklusion samt beskrivelse af de forslag TBST vil sætte i værk på
baggrund af rapporten.
Udvikling i forekomst og levemønstre
Bestandene af gæs i Skandinavien og i Nordvesteuropa er i løbet af de
seneste årtier steget kraftigt af forskellige årsager, heriblandt ændret
jagtforvaltning og –fredning, ændret landbrugspraksis og reduceret
indsamling af æg på arktiske ynglepladser. Samtidig har trækmøn-
strene ændret sig, så gæssene har indtaget nye områder som yngle-
pladser.
For Danmark betyder det, at især populationerne af grågæs og bram-
gæs er stadigt voksende. Samme mønster kan ses i andre dele af
verden. For luftfarten udgør dette en udfordring, idet gæs er store
fugle som ofte flyver i flok. Hertil kommer, at de kan være vanskelige
at skræmme bort, hvis de først har slået sig ned og vænnet sig til
mennesker.
Udviklingen har afspejlet sig i kollisionsstatistikken, f.eks. for USA
hvor canadagæs har medført skader på fly i op mod 60 % af tilfælde-
ne med sammenstød. Risikoen for alvorlig skade ved en fuglekollision
er proportional med fuglens vægt, og da canadagåsen er en stor fugl
på op til 5 kg, har de amerikanske luftfartsmyndigheder derfor ændret
certificeringsstandarden for turbo-fan flymotorer til nu at skulle kunne
klare en fugl på op til 3,6 kg mod tidligere 1,8 kg. Næsten tilsvarende
krav er indført af EASA i Europa.
Side 1 (8)