Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 324
Offentligt
1679589_0001.png
Vejdirektoratet, Planlægningsdivisionen
Vejplan- og Miljøafdelingen
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
Telefon 45 97 22 11
Telefax 45 97 22 12
www.cowi.dk
Fase 2 programmering
Støjskærm langs Nordjyske motorvej ved
Bavnevangen, Aalborg
Sammenfatningsnotat
Indholdsfortegnelse
1
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
1.6
1.7
1.8
1.9
1.10
1.11
1.12
1.13
1.14
2
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
2.7
2.8
3
4
Eksisterende forhold
Sammenfatning
Støjbelastning (antal boliger og støjkurver)
Vejens længdeprofil og linjeføring
Terræn- og pladsforhold
Konstruktioner
Ledninger
Autoværn
Tavler og vejudstyr
Beplantning
Jordhåndtering
Geotekniske forhold
Interessenter
Ekspropriationsbehov
Udvalgte foto
Forslag til støjskærm
Sammenfatning
Skærmtype og højde
Skærmtrace (skitser)
Ledningsomlægninger
Trafikværn mv.
Anlægslogistik
Arbejdsarealer
Trafikforanstaltninger
Budgetoverslag efter GTP model
Tidsplan (igangsættelse og varighed)
2
2
2
2
3
3
3
4
4
4
4
4
4
4
4
5
5
5
7
7
7
8
8
8
8
9
Bilag 1: Støjberegning
Bilag 2: Planlagt støjskærmstracé
Bilag 3: Foto
Bilag 4: Budgetoverslag
Bilag 5: Ledningsplan
Bilag 6: VD ledningsplan
Bilag 7: Højdedata
Projektnr.
Dokumentnr.
Version
Udgivelsesdato
P-75753
P-75753-10.01-2
1.0
2011.11.09
Udarbejdet
Kontrolleret
C:\Documents and Settings\MHHE\My Documents\SharePoint Drafts\sammenfatningsnotat_Bavnevangen.docx
HECH
MANL
JTL
Godkendt
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 324: Henvendelse af 28/6-16 vedrørende trafikstøj ved motorvej E45 i Aalborg, fra Granly Grundejerforening
1679589_0002.png
Støjskærm langs Nordjyske motorvej ved Bavnevangen, Aalborg
2/9
1
1.1
Eksisterende forhold
Sammenfatning
Den nye støjskærm skal opstilles på nordsiden af Nordjyske Motorvej, E45.
Støjskærmen skal placeres i terræn på hele strækningen.
Den nye støjskærm har den effekt, at antallet af boliger med et støjniveau over
58 dB bliver reduceret fra 266 til 227, og at kun 41 boliger vil have et støjni-
veau over 63 dB i modsætningen til de tidligere 116 boliger.
Støjskærmen er ca. 1125 m lang inkl. et 5 m overlap og opsættes i skellet mel-
lem motorvejen og bagvedliggende bebyggelse. Langs de første ca. 400 m pla-
ceres skærmen på terræn, der skråner ned mod bagvedliggende bebyggelse.
Støjskærmshøjden er ca. 4 m. På den resterende strækning monteres skærmen
på toppen af skråningen. Her er støjskærmshøjden er ca. 3 m.
Langs hele strækningen skal der ryddes et 3 m bredt stykke af beplantning,
hvor en stor mængde træer skal fældes. Der skal ikke eksproprieres areal i for-
bindelse med opførelsen af støjskærmen, men der er behov for at nogle koloni-
haveejere rydder deres skure, som står tæt på tænkt støjskærmstrace.
Der er registreret nogle enkelte tværgående ledninger og én langsgående led-
ning ift. støjskærmens linjeføring, som kunne være i konflikt med/have betyd-
ning for placeringen af støjskærmstraceet. Dette skal undersøges nærmere i den
efterfølgende detailprojektering.
Plads- og adgangsforhold er fornuftige.
1.2
Støjbelastning (antal boliger og støjkurver)
Der er udført støjberegninger som viser, at der i basistilfældet (før opstilling af
støjafskærmning) er 266 boliger, som er udsat for et støjniveau på mere end 58
dB. Efter opstilling af støjskærmen, er der 227 boliger, som er udsat for et støj-
niveau på mere end 58 dB. Det skal dog bemærkes, at andelen af boliger, som
er udsat for et støjniveau større end 63 dB, falder fra 116 til 41. Ligeledes er der
ingen boliger med støjniveau over 73 dB efter opsætning, i modsætningen til 10
boliger før opsætning. Støjskærmen har altså en betydelig støjdæmpende effekt.
Uddrag af støjberegninger er vedlagt som bilag 1.
1.3
Vejens længdeprofil og linjeføring
Støjskærmen tænkes opstillet langs nordsiden af Nordjyske Motorvej, en del af
Europavej E45, startende ved knækket på Mylius Erichsens vej, ca. 550 m vest
for broen OF af Universitetsboulevarden, og ned til en lokalitet umiddelbart
forinden broen OF af Byplanvej. Det svarer til ca. st. 288.0 hhv. ca. st. 286.9.
Der henvises til vedlagte skitse, bilag 2.
C:\Documents and Settings\MHHE\My Documents\SharePoint Drafts\sammenfatningsnotat_Bavnevangen.docx
.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 324: Henvendelse af 28/6-16 vedrørende trafikstøj ved motorvej E45 i Aalborg, fra Granly Grundejerforening
1679589_0003.png
Støjskærm langs Nordjyske motorvej ved Bavnevangen, Aalborg
3/9
Støjskærmens længdeprofil - startende fra st. 288 mod øst - stiger svagt op til
ca. st. 287.4. Herefter falder længdeprofilet svagt indtil denne afsluttes ved OF
af Byplanvej. Der henvises til kort med højdedata i bilag 7.
Støjskærmens længdeprofil er ca. 1120 m langt, dvs. ekskl. det 5 m overlap.
Overlappet placeres i ca. st. 287.62, hvor terrænet begynder at skråne op mod
bagvedliggende bebyggelse.
1.4
Terræn- og pladsforhold
På hele strækningen tænkes støjskærmen opstillet i skel til bagvedliggende be-
byggelse. Strækningen er beplantet med træer og buske, således at der skal ryd-
des ca. 2-3 m beplantning langs hele det tænkte skærmtracé, og en stor mængde
træer skal fældes.
På de første ca. 400 m af støjskærmstrækningen skråner terrænet ned mod de
bagvedliggende kolonihaver. På ca. 250 m af denne strækning har nogle kolo-
nihaver skure stående tæt på tænkt støjskærmstracé, som skal nedtages (se af-
snit 1.13).
Ved afslutning af kolonihaverne er terrænet plant. Terrænet begynder herefter
at skråne opad mod bagvedliggende bebyggelse. Terrænforskellen bliver lø-
bende større, og er ca. 6-7 m omtrent 160 m forinden støjskærmens afslutning.
Terrænforskellen fortsætter i dette niveau frem til støjskærmens afslutning. En
mere præcis opmåling skal dog foretages i detailprojekteringen. Støjskærmen
tænkes placeret på top af skråning med et overlap etableret ved begyndende
skråningskant.
Der er umiddelbart god plads til støjskærmen og adgangsforholdende er gode.
1.5
Konstruktioner
Et ca. 400 m langt trådhegn skal fjernes ved starten af støjskærmen. Hegnet er
opsat langs med det bagvedliggende koloniområde.
1.6
Ledninger
Der er ifm. fase 2 programmeringen indhentet ledningsoplysninger og udarbej-
det en foreløbig ledningsplan. Ledningsplanen kan ses i bilag 5 for ledninger
ikke ejet af VD, mens VD ledningsplan kan ses i bilag 6.
Som det fremgår af ledningsplanen i bilag 5, er der et par tværgående ledninger
ift. støjskærmens linjeføring, der kan komme i konflikt med støjskærmsfunda-
menterne. Dette er elledninger og spildevandsledninger.
Af bilag 6 fremgår det at det løber en langsgående afvandingsledning, ejet af
Vejdirektoratet, langs størstedelen af det tænkte støjskærmstrace. Enkelte tvær-
gående ledninger er ligeledes registreret.
C:\Documents and Settings\MHHE\My Documents\SharePoint Drafts\sammenfatningsnotat_Bavnevangen.docx
.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 324: Henvendelse af 28/6-16 vedrørende trafikstøj ved motorvej E45 i Aalborg, fra Granly Grundejerforening
1679589_0004.png
Støjskærm langs Nordjyske motorvej ved Bavnevangen, Aalborg
4/9
1.7
Autoværn
Et eksisterende autoværn er opsat på de første 100 m af støjskærmstrækningen.
Autoværnet skal nedtages ifm. etableringen af støjskærmen og efterfølgende
genopsættes. Der opsættes et nyt vejautoværn på de efterfølgende ca. 300 m,
svarende til strækningen forinden begyndende stigning i terrænforskel, og en 20
m strækning længere frem.
1.8
Tavler og vejudstyr
En enkelt tavle står placeret umiddelbart forinden starten af støjskærmen, og
behøves derfor ikke at blive nedtaget.
1.9
Beplantning
Langs hele strækningen er der et ca. 2-3 m bredt stykke af beplantning, som
skal ryddes. Herunder skal mange træer fældes.
1.10
Jordhåndtering
Funderingspælene støbes på stedet efter bortgravning af jord. Den opborede
jordmængde tænkes fordelt på terrænet.
1.11
Geotekniske forhold
I området, hvor støjskærmen opstilles, må undergrunden formodes at bestå af
delvis intakte aflejringer og dæmningsfyld. Generelt set må de geotekniske
egenskaber for jorden på denne lokalitet forventes at være almindelige og vel-
egnede til pælefundering med tværbelastede enkeltstående søjler.
1.12
Interessenter
Intet at bemærke.
1.13
Ekspropriationsbehov
På de første ca. 400 m ved starten af støjskærmen, ligger der kolonihaver bag-
ved planlagt støjskærmstracé. Nogle kolonihaver har skure beliggende i støj-
skærmstracéet. Det er nødvendigt at ejerne af disse bliver enige om at fjerne
deres skure, således at der ikke skal eksproprieres areal. Derudover er der gene-
relt ikke behov for at ekspropriere jord.
1.14
Udvalgte foto
Se bilag 3.
C:\Documents and Settings\MHHE\My Documents\SharePoint Drafts\sammenfatningsnotat_Bavnevangen.docx
.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 324: Henvendelse af 28/6-16 vedrørende trafikstøj ved motorvej E45 i Aalborg, fra Granly Grundejerforening
1679589_0005.png
Støjskærm langs Nordjyske motorvej ved Bavnevangen, Aalborg
5/9
2
2.1
Forslag til støjskærm
Sammenfatning
Støjskærmen tænkes udført som en absorberende pilefletskærm. Støjskærms-
højden tænkes tilpasset således at oversiden er ca. 4 m over kørebane på de før-
ste ca. 400 m, men ved placering på top af skråning tænkes anvendt en højde på
3 m. Skærmens facader består af tør flettet pil. Kernen udgøres af en 120 mm
selvbærende stenuldskerne. Facaderne sættes på monteringsstolper udført i
hårdt træ, der sættes i jorden via betonfundamenter støbt på stedet. Designet har
meget begrænset vedligeholdelse.
Støjskærmen har en bruttolængde på 1125 m, og placeres på terræn i skel mel-
lem Nordjyske Motorvej og bagvedliggende bebyggelse.
Ved udformning af endeligt støjskærmstrace, skal det så vidt muligt sikres, at
der ikke opstår konflikter med de ledninger, der er registreret på lokaliteten.
Der etableres arbejdsplads ved at inddrage nødspor samt indsnævring af de to
vejbaner på nordsiden af Nordjyske Motorvej. Det opstilles tungt trafikværn
såsom Delta Bloc 100 mellem arbejds- og trafikareal.
Entreprenørens skurby tænkes placeret på parkeringsareal ved Juelsparken på
Byplanvej, nord for Nordjyske Motorvej.
Der er skønnet en totaludgift for støjskærmen på 25,6 mio. kr. ekskl. moms i
prisniveau 2011.
Mht. tidsplan afventes igangsættelse fra Vejdirektoratets side.
2.2
Skærmtype og højde
Støjskærmen tænkes udført som en absorberende pilefletskærm, hvor højden
tænkes tilpasset således at oversiden er ca. 4 m over kørebane på de første ca.
400 m. Herefter, hvor terrænforskellen mellem vej og bagvedliggende bebyg-
gelse bliver større, etableres der et overlap, og støjskærmen monteres på skrå-
ningens top. Støjskærmshøjden tænkes her at være 3 m. Ved montering af støj-
skærm på skråning gælder kriteriet for støjskærmshøjden anvist på Figur 1.
C:\Documents and Settings\MHHE\My Documents\SharePoint Drafts\sammenfatningsnotat_Bavnevangen.docx
.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 324: Henvendelse af 28/6-16 vedrørende trafikstøj ved motorvej E45 i Aalborg, fra Granly Grundejerforening
1679589_0006.png
Støjskærm langs Nordjyske motorvej ved Bavnevangen, Aalborg
6/9
Figur 1: Princip for støjskærmshøjde ved placering på støjvold.
Skærmtype ses på Figur 2 og har følgende karakteristika:
Skærmens facader består af tør flettet pil, der er en æstetisk del af
skærmen og ikke har nogen konstruktionsbærende funktion.
Facaderne bliver båret af nogle monteringsstolper udført i hårdt træ.
Kernen udgøres af en 120 mm selvbærende stenuldskerne.
Monteringsstolperne sættes i jorden via et betonfundament, der støbes
på stedet efter bortgravning af jord. Længden af fundamenterne skal
undersøges nærmere. Pæleafstanden afhænger af støjskærmshøjden,
men f.eks. skal en 3 m høj støjskærm på plant terræn have en pæ-
leafstand på 1,54 m og en pælelængde på 1,5 m.
Designet kræver ingen eller begrænset vedligeholdelse. Der er ingen
udgifter til rengøring, træbeskyttelse, kemikalier til fjernelse af alger,
snavs eller graffiti (der er ingen eksempler på graffiti og hærværk på Pi-
leByg a/s' støjskærme).
C:\Documents and Settings\MHHE\My Documents\SharePoint Drafts\sammenfatningsnotat_Bavnevangen.docx
.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 324: Henvendelse af 28/6-16 vedrørende trafikstøj ved motorvej E45 i Aalborg, fra Granly Grundejerforening
1679589_0007.png
Støjskærm langs Nordjyske motorvej ved Bavnevangen, Aalborg
7/9
Figur 2: Pilefletskærm med 120 mm stenuldskerne. Her vist med
pileflet/galvaniseret stålnet facader.
Grundet højde samt anlæg af skråninger, tænkes det at udføre støjskærmsfun-
damenterne ved at bore et hul i jorden via et bor fastgjort på kranarm.
Det vurderes ikke nødvendigt at montere låger på skærmen af hensyn til vedli-
geholdelse af bagvedliggende arealer, da disse kan nås fra nabosiden.
2.3
Skærmtrace (skitser)
Støjskærmens bruttolængde er ca. 1125 m inkl. et 5 m overlap, og skal etable-
res på terræn. Traceet er vist på bilag 2.
2.4
Ledningsomlægninger
Støjskærmsfundamenterne skal så vidt muligt tilpasses de tværgående lednin-
ger, således at der ikke opstår konflikter, hvormed ledningerne ikke behøves
omlagt. Der er tale om to vandledninger ejet af Granly Vandværk hhv. Aalborg
forsyning, samt dataledninger ved OF af Byplanvej ejet af Global Connect og
GVD Antenneforening. I det tilfælde at ledninger, der ikke ejes af VD, skal
omlægges, forventes "gæsteprincippet" at være gældende.
Den nøjagtige placering af de langsgående ledninger ejet af VD skal undersø-
ges nærmere i den efterfølgende detailprojektering.
Der er i budget afsat kr. 75.000 til omlægning af egne (VD) ledninger.
2.5
Trafikværn mv.
Et Delta Bloc 100 trafikværn skal opstilles på Nordjyske Motorvej til afgræns-
ning af arbejdsareal.
C:\Documents and Settings\MHHE\My Documents\SharePoint Drafts\sammenfatningsnotat_Bavnevangen.docx
.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 324: Henvendelse af 28/6-16 vedrørende trafikstøj ved motorvej E45 i Aalborg, fra Granly Grundejerforening
1679589_0008.png
Støjskærm langs Nordjyske motorvej ved Bavnevangen, Aalborg
8/9
2.6
Anlægslogistik
• Etablering af skurby
Etablering af arbejdsplads
Rydning af beplantning og fældning af træer
Afsætning af støjskærmstrace
Fundering ved betonpæle samt montage af stolper
Tilfyldning/regulering af jord
Montage af facader
Oprydning og afrømning af arbejdsplads samt skurby
2.7
Arbejdsarealer
Arbejdet med støjskærmen tænkes at foregå fra vejside, bag Delta 100 betontra-
fikværn opstillet langs nordsiden af Nordjyske Motorvej.
Entreprenørens skurby tænkes placeret på parkeringsareal ved Juelsparken på
Byplanvej, nord for Nordjyske Motorvej.
2.8
Trafikforanstaltninger
Der er to parallelle kørespor og et nødspor på Nordjyske Motorvej i sydgående
retning. Der etableres arbejdsplads ved at inddrage nødsporet samt indsnævre
de to kørespor på motorvejen. Der opstilles tungt trafikværn som Delta Bloc
100 mellem arbejdsareal og trafik.
Efter støjskærmens opførelse og opsætning af autoværn, på den første del af
strækningen, fjernes afspærringen, hvorved trafikken kan forløbe som tidligere.
3
Budgetoverslag efter GTP model
Der henvises til bilag 4.
Der er regnet med en gennemsnitsafstand på 1,54 m mellem støjskærmfunda-
menterne. Fundamenterne regnes med en længde på 2 m over strækningen med
en støjskærmshøjde på 4 m, og med en længde på 3 m over strækningen place-
ret på skråningen (støjskærmshøjde 3 m).
Der tillægges kr. 50.000 i ekstraordinære projekteringsomkostninger til place-
ring af støjskærme på skråning.
C:\Documents and Settings\MHHE\My Documents\SharePoint Drafts\sammenfatningsnotat_Bavnevangen.docx
.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 324: Henvendelse af 28/6-16 vedrørende trafikstøj ved motorvej E45 i Aalborg, fra Granly Grundejerforening
1679589_0009.png
Støjskærm langs Nordjyske motorvej ved Bavnevangen, Aalborg
9/9
Der er skønnet en totaludgift for støjskærmen på 25,6 mio. kr. ekskl. moms i
prisniveau 2011.
4
Tidsplan (igangsættelse og varighed)
Afventer igangsættelse fra Vejdirektoratets side.
C:\Documents and Settings\MHHE\My Documents\SharePoint Drafts\sammenfatningsnotat_Bavnevangen.docx
.