Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 324
Offentligt
1651967_0001.png
Trafikstøj ved Motorvej E45 langs Bavnevangen, Aalborg SØ
Strækningen langs motorvej E45 ved Bavnevangen, Aalborg SØ, er af Vejdirektoratet (VD) kategoriseret som
stærkt støjbelastet med støjværdier > på 71 dB ved facader, der vender mod motorvejen. Også ejendomme der
ligger længere tilbage er stærkt generet af støjen. Det gælder bl.a. rækkehusområdet på Godske Lindenovs
Vej med ca. 133 boliger, beliggende bag (nord for) Bavnevangen.
Anført af en enkelt grundejer har beboerne langs motorvej E 45 ved Bavnevangen gennem 35 år med mellemrum korresponderet
med VD, Trafikministeriet og skiftende ministre med henblik at få etableret støjskærm på strækningen. Alle henvendelser
resulterede i en afvisning – oftest begrundet i, at området var relativt lavt prioriteret, fordi etableringsomkostningerne pr. km.
angiveligt ville være relativ høj på grund af niveauforskel mellem motorvejen og Bavnevangen.
I 2009 blev Granly Grundejerforeningen stiftet med det hovedformål at få gjort noget ved støjproblemet. Affødt af et dialogmøde
med VD primo 2011 lykkedes det at få strækningen medtaget på den bruttoliste over relevante støjpuljeprojekter, som årligt
videregives til forhandling i Trafikudvalget.
En ”Fase 2 programmering” – udarbejdelse og beregning af et evt. projekt – foretaget af COWI viser, at støjskærm på den 1.125 km
lange strækning ved Bavnevangen er sammenlignelig med tidligere gennemførte projekter, både hvad angår pris totalt, og for den
støjreduktion der opnås pr. mio kr. – og det endda til den gode side.
Imidlertid udgav VD i 2011 VVM rapporten vedr. 3. Limfjordsforbindelse, hvilket medførte, at et projekt ved Bavnevangen iflg. VD
ikke kunne komme i betragtning til støjpuljemidler, før linjeføringen var vedtaget. Begrundelsen var, at en østlig linjeføring ville
betyde, at støjværn på strækningen her ville være indeholdt i projektet, den 3. Limfjordsforbindelse, mens en vestlig ville medføre,
at det ville skulle finansieres via de årlige støjpuljemidler.
I 3 år måtte vi derfor afvente en afgørelse af, hvilken lomme man skulle tage pengene fra – højre eller venstre!
En vestlig linjeføring blev som bekendt vedtaget medio 2014. MEN der var støjpuljen fra den store trafikaftale i 2009 så opbrugt,
og der er iflg. VD ikke flere midler støjskærmsprojekter mv. langs de eksisterende veje.
Konklusion: efter 35 års forsøg er vi ikke nærmere en løsning på vores støjproblem. Først var begrundelsen, at støjværn her ville
vare væsentligt dyrere end mange andre steder. Dernæst blev et evt. støjværnsprojekt gjort afhængig af en politisk beslutning om
3. Limfjordsforbindelse og dermed hvilken ”kasse”, der i givet fald skulle finansiere det,
Sidst står vi nu i en situation, hvor den kasse er tom, som midlerne til et eventuelt projekt skulle komme fra.
Hvad angår nye motorvejsanlæg – og andre vejanlæg i øvrigt – etableres støjskærme i forbindelse med anlægsprojektet for at
minimere støjgenerne mest muligt for de nærmeste omgivelser. For motorveje anlagt før denne praksis, som f.eks. motorvejen
ved Bavnevangen, gælder helt andre vilkår. Vi må fortsat affinde os med at vente i uvished om, hvorvidt skiftende planer og
vedtagelser vil befordre eller hindre en løsning af støjgenerne langs Bavnevangen.
Vejbyggelinjer
I forbindelse med udarbejdelsen af VVM rapporten i 2009 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, tinglyste VD byggelinjer efter en ny
beregningsmodel på matriklerne på Bavnevangen langs E45. Byggelinjen er fastlagt 10 m fra vejskel og ligger for manges
vedkommende meget tæt på eller går gennem de eksisterende boliger. Som følge heraf er de berørte ejendomme nu mere eller
mindre usælgelige – flere har været sat til salg af flere omgange.
Nu hvor den østlige linjeføring er vedtaget, kan disse byggelinjer vel fjernes igen?
Områdets placering i forhold til Limfjordstunnel og motorvej E45:
https://www.google.dk/maps/place/Bavnevangen,+9210+Aalborg+S%C3%98/@57.0148104,9.9424852,404m/data=!3m2!1e3!4b1
!4m2!3m1!1s0x4649332445665de3:0xd45bb01ea5009688