Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 318
Offentligt
1650102_0001.png
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0002.png
Indholdsoversigt
Trafiksikkerhedsinspektion danner basis for realiseringer
Uheldsregistrering og såkaldte ”skygge”-uheld
Adfærdsundersøgelser målrettet færre ulykker med cyklister
Holdningsbearbejdning gennem kampagner målrettet cyklister
Effekt af fysiske og kampagnemæssige tiltag for cyklister
Adfærdsundersøgelser skaber tryghed og sikkerhed for fodgængere
Effekt af fysiske og kampagnemæssige tiltag for fodgængere
Indsatser målrettet unge knallertkørere
Effekt af fysiske og kampagnemæssige tiltag for knallertkørere
Innovative projekter skaber tryghed og sikkerhed
Netværk
Formidling af projektets effekter og resultater
Trafiksikkerhedsrevision på trin 5 skal kvalificere
Reel effekt på personskader indenfor Trafiksikkerhedsby-afgrænsningen
4
8
9
11
13
13
16
17
18
19
20
20
21
22
Forside:
Inspektion af anlægsarbejde med ombygning af et signalanlæg. Inspektionen er sket i
forbindelse med et statusmøde mellem Vejdirektoratets kontaktperson Anne-Marie Østergård Wehrs og
Silkeborg Kommunes projektleder Gitte Merstrand. Ombygningen er sket på baggrund af en gennemført
trafiksikkerhedsinspektion.
Bagside:
Tilsvarende inspektion som på forsiden, men her af et anlægsarbejde med etablering af nyt
signalanlæg, på baggrund af en trafiksikkerhedsinspektions anbefalinger samt videoadfærds-
undersøgelser i krydset.
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0003.png
Slutrapport for
Silkeborg
Trafiksikkerhedsby
Silkeborg blev udnævnt som Trafiksikkerhedsby i 2012 sammen med Svendborg Kommune.
Med titlen fulgte 10 mio. kr. fra Vejdirektoratet til realisering af de tiltag, der skulle højne
trafiksikkerheden i Silkeborg by. Samtidigt har Silkeborg bidraget med 5 mio. kr. Samlet har
der således været 15 mio. kr. til Trafiksikkerhedsby-arbejdet.
Silkeborg Trafiksikkerhedsby har haft flere indsatsområder, der alle har
taget udgangspunkt i en 10-års uheldsanalyseperiode fra 2000-2009.
Lette
Trafikanter
er
de mest udsatte
trafikanter som
gående, cyklister og
knallertkørere.
Desværre viste uheldsanalysen at 70 % af alle tilskadekomne var lette
trafikanter i 10-års analyseperioden.
Specielt unge knallertkørere, cyklister generelt og ældre fodgængere
var
tydeligt
overrepræsenterede
i
uheldsstatistikken.
Det
var
hovedsageligt i kryds, at uheldene var grupperet og derfor har kryds
ligeledes været i fokus.
Innovative elementer er benyttet i udstrakt grad i både analyse- og udførelsesfasen.
Kampagner,
formidling
og
dialog
har
været
en
væsentlig
faktor
til
adfærds-
og
holdningsbearbejdning specielt blandt de lette trafikanter.
Der har været en høj politisk prioritering og opbakning til projekternes realisering i
trafiksikkerhedsby.
Midlerne fra
trafiksikkerhedsby har været
medvirkende til, at
11
problemlokaliteter fra Silkeborgs trafiksikkerhedsplan er realiseret indenfor den geografiske
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0004.png
afgrænsning, se figur 1. Herudover er mere end 20 andre problemlokaliteter udpeget og
forbedret i trafiksikkerhedsby-regi.
Figur 1.
Den geografiske afgrænsning af Silkeborg Trafiksikkerhedsby. Indenfor afgrænsningen er der
216 km kommunevej svarende til 16 % af det samlede kommunevejnet. Der er knap 10 km statsvej.
Trafiksikkerhedsby-arbejdet er foregået i tæt dialog med Vejdirektoratet, og der er løbende
sket en afrapportering for fremdriften i kommunens digitale trafiksikkerhedsplan. Her er der
oprettet nye hjemmesider om kommende eller gennemførte tiltag som fx krydsombygninger,
kampagner eller forsøg.
På trods af den korte periode som Trafiksikkerhedsby, har den sat generel positiv fokus på
trafiksikkerheden i hele kommunen, og Silkeborg formoder at dette arbejde bærer en del af
æren for et markant fald i personskadeulykkerne.
Trafiksikkerhedsinspektion
realiseringer
I
prioriteringen
som
af
indsatsen
fx
er
benyttet
gængse
uheldstal,
danner
basis
for
Trafiksikkerhedsinspektion
er en systematisk sikkerhedsmæssig
gennemgang af kryds eller stræk.
Metoden er et supplement til
ulykkesbekæmpelse ved fx sortplet- og
gråstrækningsanalyser.
Inspektionen sker på eksisterende veje. Den
indbefatter en vurdering af relevante forhold
ved vejens udformning, indretning og udstyr,
der bør ændres og forbedres til fordel for
trafiksikkerheden.
parametre
trafiktællinger,
hastighedsmålinger og skolevejsanalyser. Som supple-
ment er gennemført
mere end 30 trafiksikkerheds-
inspektioner med eksterne trafiksikkerhedsrevisorer.
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0005.png
Hver trafiksikkerhedsrevision har foreslået og beskrevet et løsningsforslag til forbedring af
trafiksikkerheden for den pågældende lokalitet. Det har dannet basis for projekteringen og den
efterfølgende realisering. Samtidigt har der været en tæt dialog med lokalråd, skoler, beboere,
politimyndighed m.fl. for at sikre den bedste løsning til den konkrete lokalitet.
Anlægsarbejderne er fulgt af Vejdirektoratets kontaktperson, der har deltaget på fælles
besigtigelser ved igangværende og gennemførte anlægsarbejder, se figur 2.
Figur 2.
Det signalregulerede kryds er udpeget som problemlokalitet i Silkeborgs trafiksikkerhedsplan
inden for trafiksikkerhedsby-afgrænsningen. Her ses udtræk fra trafiksikkerhedsinspektion med
beskrivelse af trafikuheld, analyse, uheldskollisionsdiagram og løsningsforslag. På basis af
trafiksikkerhedsinspektionen er krydset ombygget. Trafiksikkerhedsinspektionen såvel som ombygningen
er beskrevet på kommunens digitale trafiksikkerhedsplan og er desuden blevet besigtiget med
Vejdirektoratet på et af de regelmæssige statusmøder.
11 af de realiserede lokaliteter var udpeget i Silkeborg Kommunes Trafiksikkerhedsplan. De
indbefatter flere rundkørsler, vigepligts- og signalregulerede kryds. Forbedringerne er sket
med høj prioritering af de lette trafikanters forhold ved fx
Forbedrede krydsningsmuligheder for lette trafikanter.
Bedre cyklist og knallertanmeldelse i signalregulerede kryds.
Førgrønt for cyklister og tilbagetrukne stopstreger i forhold til cykelstier i signal-
regulerede kryds.
Nye cykliststier og –baner op mod kryds.
Nye fodgængerfelter mm.
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0006.png
I samarbejde med virksomheder, kommunens entreprenørgård og lokalråd er udviklet og
afprøvet nye tiltag, der i vid udstrækning er løbende afrapporteret i Trafiksikkerhedsplanen,
se figur 3.
Figur 3.
Eksempler på realiserede projekter. Blandt andet med nyudviklet flytbart fodgængerstøttepunkt,
der skal sikre, at de lette trafikanter kan krydse vejene sikkert i 2 tempi. Nyt fodgængerfelt i
signalreguleret kryds. Benyttelse af alternativt produkt ”Pavesmart” i stedet for brostensbelægninger op
mod rundkørsel. Pavesmart har en bedre friktion og vil ikke driftsmæssigt give de samme udgifter til
løbende renovering, hvor brosten ofte ”arbejder” sig løse og regelmæssigt skal omlægges.
For at få en klar indsats målrettet de lette trafikanter blev der foretaget en yderlig udpegning
af problemlokaliteter indenfor trafiksikkerhedsby-afgrænsningen. Denne udpegning skete
udelukkende med afsæt i uheldsudtræk for lette trafikanter i perioden 2002-2011. De
udpegede lokaliteter havde alle mindst 4 person- og materielskadeuheld med lette trafikanter i
kryds eller tilsvarende indenfor 500 m for en strækning.
Der blev foretaget trafiksikkerhedsinspektioner for nyudpegede problemlokaliteter i 2013 og
efterfølgende er 12 kryds og strækninger ændret i henhold til de foreslåede løsningsforslag fra
både
mindre
afmærkningsopstramninger
til
nyetablerede
signalanlæg.
Alle
realiserede
ændringer har haft speciel fokus på de lette trafikanters sikkerhed, se figur 4.
6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0007.png
Figur 4.
Ændringer af diverse kryds og strækninger med henblik på forbedrede forhold for de lette
trafikanter. Dette skete konkret ved fx at tydeliggøre vigepligter, forbedre cyklisternes forhold i
signalregulerede kryds, etablere støttepunkter til krydsning i 2 tempi, forbedre afmærkning og belysning i
uregulerede fodgængerfelter mm.
Forbedringerne er til gavn for alle trafikanter, men der har været et specielt fokus på de lette
trafikanter. Der er yderligere etableret:
Avanceret trafikstyring med radar til at forbedre trafikantanmeldelser for grønt, men
også
”nudging”
i
forhold
til
overholdelse
af
den
skiltede
hastighed
i
flere
signalregulerede kryds.
Fartdæmpende foranstaltninger på 8 lokaliteter, hvor 15 % af trafikanterne tidligere
kørte mere end 20 % over hastighedsbegrænsningen.
Nyetablerede fællesstier på strækninger.
Tydeliggørelse af vigepligter ved flere kryds.
Venstresvingsforbud ved 2 vigepligtskryds.
Ensretning for bilister, der skal sikre bedre forhold for fx skoleelever.
Hævede flader og nedsat hastighed ved problemlokaliteter.
Opstramninger og forbedret afmærkning i 2 rundkørsler.
Flere støttepunkter specielt ved skoler og stikrydsninger.
7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0008.png
Uheldsregistrering og såkaldte ”skygge”-uheld
Den almindelige trafiksikkerhedsindsats baserer sig som oftest på
politiregistrerede uheld i Danmark.
Dette på trods af viden om, at op mod 95 % af alle cyklistulykker er
såkaldte ”skyggeuheld”, der ikke bliver politiregistrerede, og dermed
ikke benyttes i det forebyggende trafiksikkerhedsarbejde.
Da netop lette trafikanter er et indsatsområde, var det vigtigt for
Silkeborg Kommune, at få et supplement til de politiregistrerede uheld. Desværre var det ikke
realistisk, at vi kunne få et samarbejde omkring skadestueregistrering i Region Midt med
Silkeborg Skadecenter og Viborg Skadestue. I stedet valgte Silkeborg at udvikle en app til
uheldsregistrering. Med denne app kan trafikanter anonymt registrere deres uheld, se figur 5.
Registreringen kan foretages enten på selve uheldsstedet eller hjemme.
”skygge” uheld
Hermed forstås
uheld, der ikke bliver
registreret af politiet
og dermed ikke vil
indgå i
uheldsindsatsen i
kommunen.
Figur 5.
Når uheldsapp´en er downloadet, er det nemt for trafikanten at registrere sit uheld. For at sikre
de bedste informationer, er de mest almindelige uheldstyper indlagt i app´en. I forbindelse med
lanceringen er udviklet foldere, postkort, infovideo via kommunens Facebook-side mm.
8
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0009.png
Alle lægehuse og lægevagten i Silkeborg Kommune har modtaget foldere med information og
QR-kode til download. Indrapporteringer stedfæstes direkte fra trafikantens mobiltelefon til
kommunens database. Herved kan der udtrækkes statistik. På kommunens Webkort kan de
stedfæstede uheld blive vist, så det er nemt og hurtigt at få et overblik over de registrerede
uheld.
Det forventes, at disse uheldsregistreringer fremadrettet skal benyttes som supplement til de
politiregistrerede uheld i Silkeborg. App´en er udviklet med henblik på, at andre kommuner
ligeledes kan bruge app´en. Andre kommuner kan med en engangsudgift på 30.000 kr. få en
individuel tilretning af app´en specielt til deres kommune eller region. Flere kommuner og
politikredse har vist stor interesse.
Adfærdsundersøgelser målrettet færre ulykker med cyklister
For trafiksikkerhedsby-afgrænsningen er det for perioden 2002 - 2011 konstateret at 36 % af
alle personskadeuheld er cyklistuheld. Problematikken med ”skyggeuheld” betød, at det var
vigtigt at se på alternative og innovative løsninger i analysearbejdet.
Her valgte Silkeborg at foretage videooptagelser af trafikantadfærden. Videoadfærds-
undersøgelser kan naturligvis ikke fjerne problematikken med de store ”skygge”-tal. Til
gengæld kan videooptagelser give et kvalificerende ”øjebliksbillede” af forskellige kryds ved at
dokumentere trafikanternes adfærd og konflikter. Samtidigt kan adfærdsstudierne bruges til at
vurdere de lette trafikanters sikkerhed og fremkommelighed.
I første omgang blev der foretaget 150 timers videoregistrering af 5.000 cyklister i 18
forskellige tilfarter til signalregulererede kryds. I registreringen indgik for hver lokalitet en
registrering af konflikter og ”næsten”-uheld, For hver lokalitet var der samtidigt udarbejdet en
analyse- og tiltagsoversigt, der som bonusinformation også indeholdt data om hjelmbrug,
lygteanvendelse samt rødkørsler, se figur 6.
9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0010.png
Figur 6.
Fordelene ved videoregistrering var klart, at trafikantadfærden ikke blev påvirket af
registreringen, da den sker uden trafikanters kendskab. Kameraet (kun 7,5x4,5x5cm) er opsat diskret på
eksisterende master i gaderummet. Her ses del af analyse- og tiltagsoversigt for et af krydsene. I
adfærdsstudiet var der en klar sammenhæng mellem lokaliteter med mange politiregistrerede uheld og
mange registrerede næstenuheld. Men desværre var der også kryds med en væsentlig cykeltrafik, der
havde et markant antal konflikter uden at være udpeget, set i forhold til politiregistrerede uheld (rød).
Ligeledes billede fra andet uheldsbelastet kryds (blå), hvor der er sammenhæng mellem antal
næstenuheld fra videoundersøgelsen og de politiregistrerede uheld.
På figur 6 er det kryds med flest konflikter markeret med rødt. I det samme kryds var der ikke
sket politiregistrerede uheld i perioden 2002 – 2012, hvilket klart indikerer, at der er behov for
at supplere trafiksikkerhedsarbejdet med andre data end ”blot” de politiregistrerede uheld.
Efterfølgende blev der foretaget videoadfærdsundersøgelser i flere andre kryds, med henblik
på at kortlægge konflikter og adfærd. Dette er også sket i vigepligtsregulerede kryds.
På baggrund af observationerne er der udført forskellige tiltag som, se figur 7:
Forbedringer i signalregulerede kryds, som fx højresvingsshunts.
Silkeborg arbejdede mod et fransk afprøvet forsøg med højre- og ligeudkørsel for rødt
for cyklister, men fik desværre afslag på en 6 mdr. forsøgsperiode i 2014.
Forbedret trafikstyring for cyklister.
Geografisk målrettede kampagner i 2013/2014.
Afmærkningsforsøg med blåt cykelfelt med rumleeffekt.
10
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0011.png
Figur 7.
Det blå cykelfelt er udformet, så cyklister oplever en rumleeffekt, når de kører forbi sidevejen.
Denne udformning af et blåt cykelfelt er ikke afprøvet andre steder i Danmark og adfærden i krydset er
derfor blevet registreret med video umiddelbart før og efter etableringen. Afmærkningen har skabt fokus
på cyklisterne, men har samtidigt fået cyklisterne til at sænke hastigheden og derved gøre dem mere
opmærksomme i krydset. Der er billeder fra studietur til Strasbourg og Paris, hvor adfærdsundersøgelser
udgør en stor del af analysearbejdet.
Holdningsbearbejdning gennem kampagner målrettet cyklister
Fysiske og signaltekniske tiltag var vigtige for at forbedre cyklistforholdene, men de kunne
ikke stå alene. Formålet med de realiserede projekter er derfor formidlet videre til cyklister og
andre trafikanter gennem det lokale cyklistforbund, pressen, kommunes Facebook samt
relevante hjemmesider.
Holdningsbearbejdning gennem kampagner har været højt prioriteret. Der er gennemført flere
kampagner og events målrettet netop cyklister.
Videoadfærdsundersøgelserne blev benyttet til konkrete udvælgelser af events og kampagne-
tiltag. Adfærdsundersøgelserne viste, at der på flere lokaliteter var markante problemer med
enten lygte- eller hjelmbrug. For at øge lygte- og hjelmbrug blev der derfor gennemført flere
events og kampagner målrettet de steder med lavest lygtebrug, se figur 8 og de lokaliteter
med lavest hjelmbrug, se figur 9.
11
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0012.png
Figur 8.
Events i oktober til december 2013 med udlevering og montering af cykellygter. Cykellygterne
blev udleveret på 5 forskellige lokaliteter, der havde den laveste lygteanvendelsesprocent i adfærds-
undersøgelsen. I alt blev der uddelt 1000 Reelight cykellygter inkl. gavekort på montering. Uddelingen
skete i samarbejde med de 4 lokale cykelhandlere, Midt- og Vestjyllands politi og Cyklistforbundet i
Silkeborg. Reelight lygter er magnetlygter, der aktiveres ved alle cykelture. De medvirker derfor til øget
synlighed på alle tidspunkter af døgnet, også uden for lygtetændingstiden i fx skumring, tåge og
regnvejr. Flere fik monteret magnetlygterne på stedet. På gymnasiet blev monteringen klaret i
skoletiden. (Flere billeder: fotograf Martin Ballund, Midtjyllands Avis).
Figur 9.
Cykelhjelmsevents i 2014 på 4 forskellige lokaliteter med lav hjelmbrug. På enkelte lokaliteter
var hjelmbrugen kun 13 %. Cyklister med hjelm blev honoreret med biografbilletter og slik. Cyklister
uden hjelm fik en snak og et cykelhjelm-gavekort på 350 kr. til de 4 cykelhandlere i Silkeborg.
Cykelhandlerne bakkede samtidigt op med 15 % rabat. Gavekortet kunne kun benyttes som tilskud til en
cykelhjelm. Sammen med gavekortet fik alle en minicykelhjelm, så tvivlere kunne afprøve vigtigheden af
at bruge hjelm eller andre kunne få skubbet til at købe den hjelm de måske allerede havde overvejet at
anskaffe. I alt 210 cyklister fik enten gavekort til biograf eller cykelhjelm. (Flere billeder: fotograf Jakob
Stigsen Andersen, Midtjyllands Avis).
12
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0013.png
Effekt af fysiske og kampagnemæssige tiltag for cyklister
I de foreløbige uheldsudtræk for trafiksikkerhedsby-perioden er der en nedadgående tendens i
cyklistuheldene, se figur 10. De fysiske tiltag har indflydelse på tendensen, men det er oftest
kampagne- og formidlingsindsatsen, der betyder om cyklisterne kører agtpågivent og lovligt.
Samtidigt giver begge typer tiltag god og konstruktiv medieomtale, der kan medvirke til
forbedret trafikantadfærd andre steder.
Figur 10.
Tendensen for personskadeuheld med cyklister i trafiksikkerhedsby-perioden. Dog er 2015
tallene ikke endelige for 2015 og der kan derfor være sket flere uheld efter uheldsudtrækket ved
projektets afslutning. Billeder fra 3 forskellige kryds, hvor der er sket både signaltekniske og fysiske
forbedringer for cyklister.
Adfærdsundersøgelser skaber tryghed og sikkerhed for fodgængere
For trafiksikkkerhedsby-afgrænsningen er det for perioden 2002 - 2011 konstateret, at 60 %
af dræbte fodgængere er over 80 år. Ældre fodgængere var derfor et indsatsområde.
Der er sket flere tiltag til sikring af fodgængere, fx er der etableret nye fodgængerfelter,
støttepunkter til krydsning i 2 tempi samt forbedrede lys- og afmærkningsforhold ved
eksisterende fodgængerfelter, se figur 3 og 4. Dette er sket i de problemlokaliteter, der er
udpeget enten i Silkeborg Kommunes Trafiksikkerhedsplan eller i Trafiksikkerhedsby-regi.
Som supplement til disse tiltag blev det valgt at gennemførte videoadfærdsundersøgelser
specielt for fodgængere, i stil med de gennemførte adfærdsundersøgelser for cyklister. Der er
blevet analyseret 32 timers videoregistreringer af 3.200 fodgængernes adfærd i forbindelse
med fodgængernes krydsning i 6 udvalgte signalregulerede fodgængerfelter.
13
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0014.png
Formålet var at vurdere fodgængernes fremkommelighed og sikkerhed i forbindelse med
krydsning. I et af de 6 krydsningspunkter var der en signifikant højere andel af ældre over 65
år, der oplevede, at fodgængersignalet skifter fra grøn til rød under passage af fodgænger-
feltet. Det samme gjorde sig gældende for de gangbesværede, se figur 11.
Figur 11.
Videoadfærdsundersøgelserne af fodgængere resulterede i fakta- og analyseark for de enkelte
kryds. Her er vist en del af faktaarket, fra den lokalitet for der blev startet forsøg med en fodgængerbrik.
Fra dette kryds et billede af rollatorbruger, der passerer støttepunktet for rødt. Dette er ofte sket fordi
gangbesværede fokuserer mere på at ”fuldføre” hele passagen for grønt end at kikke op og orienterer sig
om fodgængersignalets farve, så rødgangen er ikke et bevidst valg.
Mange
steder
i
Danmark
er
realiseret
specielle
løsninger
for
mere
afgrænsede
fodgængergrupper, der ved forskellige anmeldelsesmuligheder kan få mere grøntid (Fx
børnehaver, blinde og svagtseende).
Med afsæt i disse tiltag til meget afgrænsede målgrupper, blev det i Silkeborg valgt, at en
større og mere ”bred” skare af fodgængergrupper kan få 4 sekunders ekstra grøntid i det
pågældende signalanlæg. Dette sker ved at aktivere signalanlægget med en lille brik.
De grupper, der primært har fået brikken udleveret har været
Ældre gangbesværede.
Blinde- og svagtseende.
Rollator- og kørestolsbrugere.
Vuggestuegrupper og dagplejemødre.
14
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0015.png
Uddelingen
af
brikker
er
sket
uden
”visitering”,
men
gennem
synskonsulenter,
hjælpemiddelcentral, sundheds- og handicapafdeling, ved event og ved henvendelse i Teknik-
og Miljøafdelingen, se figur 12.
Figur 12.
Event og pressedækning ved udlevering af folder og brik på stedet. Efter følgende har 2 andre
signalanlæg fået samme facilitet. Aktiveringen af den ekstra grøntid sker med en lille RFID-brik. Den
sikrer 4 sekunders ekstra grøntid og det betyder, at en fodgænger med en opstartstid på 2 sekunder og
en ganghastighed på 0,7 m/s kan nå helt over krydsningen i den samlede grøntid og mellemtid, uden
stop på midterhellen. 0,7 m/s svarer til ”særlig langsom ganghastighed” ved brug af fx stok, krykke eller
rollator. Aktiveringen kræver ikke et tryk, hvilket er en fordel for mange brugere med fx gigt eller
muskelsvind. For at aktivere den ekstra grøntid skal brikken blot føres hen foran fodgængertrykket.
Fodgængere får derefter en visuel og en akustisk kvittering, så både blinde og døve får en orientering om
at deres anmeldelse er registreret. Dette sker ved en simpel kvitteringslyd og et kvitterende blinkende
signal i fodgængertrykket. (Flere billeder: fotograf Jakob Stigsen Andersen, Midtjyllands Avis).
Mere
end
2.000
gange
er
brikken
blevet
benyttet
i
de
første
9
måneder
efter
implementeringen, og dermed er der potentielt forebygget et tilsvarende antal fodgængere,
der bevidst eller ubevidst havde passeret fodgængerfeltet for rødt.
Systemet er efterfølgende udbredt til yderligere 2 signalregulerede kryds i Silkeborg, og flere
kommuner og organisationer har været interesseret i løsningen.
15
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0016.png
Effekt af fysiske og kampagnemæssige tiltag for fodgængere
Der har været en nedadgående tendens på antallet af ulykker med fodgængere indenfor
trafiksikkerhedsby-afgrænsningen, se figur 13. Den specielle brikløsning, såvel som andre
tiltag med krydsningsheller og fodgængerfelter kan have indvirket positivt til tendensen.
Figur 13.
Tendensen for personskadeuheld med fodgængere i trafiksikkerhedsby-perioden. Dog er 2015
tallene ikke endelige for 2015 og der kan derfor være sket flere uheld efter uheldsudtrækket ved
projektets afslutning. Billeder fra signalregulerede kryds, hvor der er sket forbedringer specielt for
fodgængergrupperne.
16
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0017.png
Indsatser målrettet unge knallertkørere
Indenfor trafiksikkerhedsby-afgrænsningen blev der i perioden 2002 - 2011 registreret knap
200 ulykker med en knallertkører. 50 % af disse knallertulykker skete for en 16-17 årig.
På baggrund af de entydige uheldstal for unge knallertførere, valgte Silkeborg en målrettet
kampagneindsats mod de unge knallertførere.
For at få klarlagt problemstillingen blev uheldstyperne analyseret. Der blev nedsat en
initiativgruppe med forskellige aktører i forthold til hvilke initiativer der skulle igangsættes.
Initiativgruppen bestod af repræsentanter for ungdomsskole, politi, knallerthandlere m.fl. I
fællesskab blev det valgt at sætte fokus på knallertundervisningen og fædrenes rollemodel.
For at få fokus på god knallertadfærd blev 15 lokale unge udfordret på konsekvenserne ved
risikobetonet kørsel på knallert. Mange unge lærer netop først, når de prøver handlinger ”på
egen krop”. Det skete i sikre omgivelser på Jyllands-Ringen, hvor de 15 unge knallertkørere
kunne prøve nogle af de handlinger, der kan være livsfarlige i trafikken som:
Flade dæk.
Slidte bremser.
En kammerat bagpå.
Et par promillebriller, der simulerer påvirkning af alkohol.
Resultatet af deres erfaringer blev samlet på en You-Tube film, der siden 2014 er benyttet i
knallertundervisningen. Herved kan andre unge se og høre de unges umiddelbare reaktioner
og bemærkninger, således at de forhåbentlig ikke selv behøver at gøre sig de samme dårlige
erfaringer.
På opfordring fra initiativgruppen, blev der udviklet et nyt og lokalt billedmateriale, der skal
bidrage til en forbedret undervisning.
Samtidigt var der en del snak i initiativgruppen om specielt fædrenes rollemodel. Derfor valgte
Silkeborg at udvikle og gennemføre en fædrekampagne. Fædrekampagnen bestod af en folder,
der indeholdt gode råd om ”den gode rollemodel”, god trafikantadfærd, de nyeste
knallertregler og bødetakster, se figur 14. Folderen blev sendt ud med ”direct-mail” til de
fædre, der i 2014 var fædre til en 15-17 årig. Kampagnen har efterfølgende inspireret andre i
politikredsen, specielt pga. den fædre-orienterede folder.
17
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0018.png
Figur 14.
Event på Jyllandsringen med lokale unge knallertkørere resulterede i en You-Tube film. Denne
bliver benyttet i køreskoleundervisningen sammen med lokale billeder og materiale udarbejdet i
samarbejde med ungdomsskolen m.fl. Undervisningsmaterialet og filmen blev suppleret med en speciel
fædre-kampagne, der skulle skabe fokus på korrekt trafikantadfræd, det gode eksempel og de nye
knallertregler.
Effekt af fysiske og kampagnemæssige tiltag for knallertkørere
Der er ligeledes for knallertførere en tydelig nedadgående tendens på personskadeuheldene
indenfor trafiksikkerhedsby-afgrænsningen, se figur 15.
Figur 15.
Tendensen for personskadeuheld med knallertkørere i trafiksikkerhedsby-perioden. Dog er
2015 tallene ikke endelige for 2015 og der kan derfor være sket flere uheld efter uheldsudtrækket ved
projektets afslutning. Billederne med konkrete kritiske situationer stammer fra det lokale materiale, der
er udarbejdet til køreskoleundervisningen i Silkeborg. Hermed får undervisningen en lokal vinkel på,
hvilke problematiske situationer knallertførere kan møde i Silkeborg.
18
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0019.png
Innovative projekter skaber tryghed og sikkerhed
Vi har i Silkeborg haft den klare intention, at Silkeborg Trafiksikkerhedsby
også
skulle
indeholde innovative løsninger eller forsøg. Ikke alle er realisererede eller har opnået de
nødvendige dispensationer fra Vejdirektoratets juridiske afdeling. Til gengæld er der etableret
adskillige andre forsøg fx
Forsøg med PaveSmart i stedet for brosten for at sikre bedre friktion, se figur 3.
Udvikling af app til selvregistrering af uheld, se figur 5.
Adfærdsundersøgelser med video for både cyklister og fodgængere, se figur 6 og 11.
Alternativ blå afstribning med rumleeffekt, se figur 7.
Simpel brikløsning der kan forbedre tryghed og minimere rødgængere, se figur 12.
Variabel højdemåler, se figur 16.
Variable vejkantplakater, se figur 17.
Hovedparten af initiativerne er allerede evalueret med video, stopinterview mm. Mens en del
andre løsninger først evalueres i 2016 eller 2017. De tiltag, der består af variable tavler eller
er signalrelaterede bliver logget og evalueret løbende via kommunens signalovervågnings-
systemer.
Figur 16.
En af problemlokaliteterne var plaget af, at specielt udenlandske chauffører overså den
almindelige stationære skiltning, med advarsel om lav bro. Her blev det derfor valgt at opsætte en
variabel tavle, der kun aktiveres, når et køretøj over den tilladte højde passerer. Her henvises de til en
vendeplads inden broen. For at registrere effekten er opsat en ekstra flytbar højdemåler, der lige som
den første variable tavle logger alle hændelser i kommunens signalovervågningssystem. Herved kan
Silkeborg let og overskueligt vurdere om den 1. variable tavle har den ønskede effekt, så den 2. tavle
kan flyttes til en anden lokalitet i Silkeborg. Den variable tavle kan ligeledes anvendes som ”Din fart”-
viser, når advarslen om lav bro ikke er aktiveret.
19
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0020.png
Figur 17.
Silkeborg udviklede desuden en ny type vejkantplakat med display. Der blev udviklet 3
forskellige frontplader, der kan udskiftes efter behov og lokalitet. De 3 frontplader blev målrettet
henholdsvis cyklister, kørende og veje med mange gående. Tavlen opsættes på en belysningsmast, og
trækker strøm fra denne til displayet. Via kommunens signalovervågningssystem kan teksten og tidsrum
for tekstvalg ændres løbende og efter behov. Lokalråd, skoler og borgere kan ønske opsætning af
skiltene på fx skoleveje.
Netværk
Trafiksikkerhedsbyer i
Danmark:
I 2011 blev de første 2
trafiksikkerhedsbyer
udpeget, siden er i alt 8
byer blevet
Trafiksikkerhedsbyer
med et statsligt tilskud til
at fremme
trafiksikkerheden. De 8
byer er Herning,
Gladsaxe, Silkeborg,
Svendborg, Helsingør,
Fredericia, Esbjerg og
Aalborg. Virkemidlerne er
overvejende fysiske og
vejtekniske, men også
blødere indsatser som
kampagner/undervisning
mv. kan inddrages. Det
tilstræbes, at projekterne
kombinerer kendte og
innovative tiltag på en
nyskabende måde.
Massetiltag og innovation
går hånd i hånd i
projekterne.
I opstarts-, planlægnings- og realiseringsfasen har der været en høj grad
af involvering af relevante parter og interessenter som fx beboere,
lokalråd,
Dansk
skoler,
ungdomsskoler,
handelsstandsforening,
m.fl.
Herudover
politi-
har
der
myndighed, kørelærere, administrative kollegaer fra andre forvaltninger,
Blindesamfund,
været
cyklistforbundet
og
naturligvis
dialog
erfaringsudveksling
med
andre
trafiksikkerhedsbyer og trafiksikkerhedsmedarbejdere i både privat og
offentligt regi.
Studieture og konferencer i både ind- og udland er benyttet som
inspiration og til kvalificering af de innovative tiltag, der er iværksat i
Trafiksikkerhedsby-perioden.
Formidling af projektets effekter og resultater
Formidling har været et vigtigt element for Silkeborg. Kampagner og
tiltag er derfor i udstrakt grad formidlet og beskrevet i kommunens
digitale trafiksikkerhedsplan, ved flere danske konferencer, fagnetværk
men også på en international konference, se figur 18. Samtidigt er
arbejdet videreformidlet i regionalt og landsdækkende Radio & TV samt
20
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0021.png
på landsdækkende og lokale skrevne og sociale medier. Flere kommuner og politikredse har
været på besøg for at besigtige og høre om specielt de innovative tiltag.
Figur 18.
Der er afholdt eksterne indlæg og formidling på innovationsmesse på Viborg Rådhus 2013,
Trafiksikkerhedskonference 2013, stand på Vejforum 2013, indlæg på vejforum 2013-2015 (4 bidrag),
Trafiksikkerhedsmessen 2014, ved Silkeborgs afdeling af cyklistforbundets generalforsamling 2014,
Tilgængelighedsrevisorernes årsmøde 2014, Elcykelkonference 2015, Politikredsens temamøde om
uopmærksomhed 2015, NVF årsmøde mm. Derudover har der været fagartikler i henholdsvis Trafik og
Veje (nov. 2013, januar 2015 og maj 2015) og Teknik og Miljø (nov. 2013).
Trafiksikkerhedsrevision skal kvalificere
Som et led i både en evaluering og en kvalificering er flere af de realiserede kryds blevet
trafiksikkerhedsrevideret, se figur 19. Formålet med dette har været at sikre, at de realiserede
tiltag og den aktuelle driftsmæssige tilstand var trafiksikkerhedsmæssig veludført.
Figur 19.
Efter realisering har mange større ombygninger gennemgået en trafiksikkerhedsrevision, som i
flere tilfælde har ført til mindre reguleringer eller optimeringer. En trafiksikkerhedsrevision er en
systematisk metode til vurdering og optimering af et vejprojekts trafiksikkerhedsmæssige
kvalitetsniveau. Trafiksikkerhedsrevisioner dækker normalt over en gennemgang af projektets forskellige
faser fx skitseprojekterings-, detailprojekterings- eller afslutningsfase. Ved at følge anbefalinger i
revisionerne kan den trafiksikkerhedsmæssige effekt forbedres.
21
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0022.png
Reel effekt på personskader indenfor Trafiksikkerhedsby-afgrænsningen
Silkeborg Kommunes vision om, at trafiksikkerheden for alle trafikanter skal forbedres, samt at
der i Trafiksikkerhedsby-perioden er sket store fysiske og signaltekniske ændringer, er opfyldt.
Information- og vidensdeling har ligeledes været en afgørende faktor for at sikre lokal
forståelse og forankring af de tiltag, der er realiseret i trafiksikkerhedsby regi.
Målsætningen for ansøgningen var at de realiserede tiltag konkret skulle medvirke til et fald på
26 % i antallet af personskadeuheld, set i forhold til perioden 2000-2009, hvor der var 449
personskader fordelt på 408 personskadeuheld.
Det svarer til, at det gennemsnitlige årlige antal personskader lå på 45 personer i 2000-2009
og intentionen var således gennemsnitligt at reducere det årlige uheldstal svarende til 33
personskader pr. år.
Intensionen med Silkeborg Trafiksikkerhedsby er således mere end nået, se figur 20.
Figur 20.
Uheldsbilledet for Silkeborg Trafiksikkerhedsby. 2015 er endnu ikke opgjort i forhold til uheld
på afrapporteringstidspunktet, men den nedadgående tendens fortsætter. Trafiksikkerhedsby-arbejdet
var begrænset til at indbefatte tiltag på de 216 km kommuneveje. Set på det samlede vejnet udgør
ulykker på kommuneveje 86%. De resterende 14% af ulykkerne er sket på statsveje, og er dermed ikke
inkluderet i dette tiltag. Trafikalt bliver den nuværende statsvej aflastet, når motorvejen åbner, således
at årsdøgnstrafikken forventes reduceret fra 17.000 til 10.000 på den midterste strækning gennem
Silkeborg. De dialonale vejstrækninger, der krydser statsvejen forventes ikke nævneværdigt reduceret.
En trafikal aflastning af statsvejen kan betyde, at uheldsbilledet ændres og forhåbentlig reduceres efter
motorvejens åbning.
22
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0023.png
Trafiksikkerhedsindsatsen fortsætter i Silkeborg med holdningsbearbejdning via lokalt udvik-
lede kampagner, tværfagligt samarbejde og landsdækkende kampagner. Det fortsætter også
med forbedret afstribning, ombygninger og innovative løsninger, der guider trafikanterne til
god trafikantadfærd og øget agtpågivenhed.
Trafiksikkerhedsby-arbejdet
har medvirket til en positiv
uheldsnedgang!
”Trafiksikkerhedsplan-arbejdet
har været den afgørende
løftestang for at hele byrådet har
en politisk ambition for at
Silkeborg skal høre til blandt den
bedste halvdel på landsplan ift.
trafiksikkerhed.
Trafiksikkerhedsby-arbejdet har
været en medvirkende faktor til
dette, hvor en øget fokus på god
trafikantadfærd og sikre fysiske
løsninger har skabt debat og
gode resultater. Men
trafiksikkerhed er en ”on-going”
proces, som fortsætter i
Silkeborg, efter
Trafiksikkerhedsby-projektet
afsluttes – for at sikre at færre
kommer til skade i trafikken i
Silkeborg”/ Viceborgmester Frank
Borch-Olsen.
Hver ulykke er én for meget
og
Silkeborg vil fortsat gøre en forskel.
.
23
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 318: Afslutningsrapporter fra de to Trafiksikkerhedsbyer Silkeborg og Herning, fra transport- og bygningsministeren
1650102_0024.png
Silkeborg Trafiksikkerhedsby er medfinansieret af Vejdirektoratet.
Se mere på Silkeborg Kommunes Trafiksikkerhedsplan.
24