Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 317
Offentligt
1648906_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4/IC2
Rapporteringsperiode: Maj 2016
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Driftsafvikling IC4/IC2
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i maj 2016 med en driftspulje på 40 IC4 togsæt, heraf 33 togsæt til
indsættelse i daglig drift. De resterende 7 togsæt udgør en såkaldt driftsreserve,
som kan indsættes i tilfælde af nedbrud.
Togene har været anvendt således:
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Århus - Esbjerg
Intercity /lyn
Antal indsatte tog
Planlagt
10
8
7
8
33
Direktions-
sekretariatet
21. juni 2016
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Ovenstående kørsel er planlagt til gennemsnitligt 85 regionaltogsafgange, hvoraf
43 primært kører mellem Esbjerg og Aarhus, 26 afgange kører primært mellem
København og Kalundborg (Regional Øst). Hertil kommer 16 IC afgange. Endvidere
var der planlagt to lyntogsafgange i maj.
I 2016 har det været ca. 20% af afgangene, der har kørt koblet, hvorimod det kun
var ca. 10% af alle afgange i 2015.
År til dato har DSB anvendt de 64 tilgængelige IC4 togsæt til at betjene trafikken.
De resterende fem af de i alt 69 kommercielt godkendte togsæt anvendes til test
af kommende hardware og softwarepakker.
DSB planlægger dagligt med en driftspulje på 7 IC2 togsæt, heraf er det planlagt,
at der indsættes 4 togsæt i daglig drift, 3 anvendes som driftsreserve.
IC2
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Antal indsatte tog
Planlagt
4
0
0
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 317: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 for maj 2016, fra transport- og bygningsministeren
1648906_0002.png
2. Tilgængelighed
Figuren nedenfor viser andelen af leverede IC4 togsæt fra værkstedet i forhold til
det planlagte. I maj 2016 lå leveringssikkerheden på 99,3%. I perioden juni 2015
til og med maj 2016 lå leveringssikkerheden på 97,9%.
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Ikke leverede
Af diagrammet nedenfor fremgår den månedlige udvikling i antal kørte km med
henholdsvis IC2 og IC4. I maj er der kørt ca. 530.000 km med IC4 og ca. 15.000
km med IC2, hvilket svarer til ca. 14% af den samlede dieselproduktion for DSB i
maj 2016. Der er fortsat tale om en stadigt stigende anvendelse af IC4, om end
maj 2016 er på niveau med maj 2015. Dette skyldes at IC4 i maj 2015 blev indsat
som aflastning af IC3-kørslen nord for Århus på grund af sporarbejde.
IC2 ligger på et stabilt lavt niveau. Den begrænsede anvendelse af IC2 skyldes
først og fremmest, at IC2 endnu ikke er på samme tekniske niveau som IC4.
Side 2/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 317: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 for maj 2016, fra transport- og bygningsministeren
1648906_0003.png
Antal kørte km pr. md.
600000
500000
400000
300000
200000
100000
0
IC4
4. Kunde- og Operatørrettidighed
IC2
Tabellen nedenfor viser kunderettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt de seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kunderettidigheden i
Trafikkontrakten 81,8% for DSB’s fjern og regionaltog. Den samlede kunderetti-
dighed for DSB’s fjern- og regionaltog endte på 65,6% i maj 2016.
Kunderettidigheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 min efter plan på udvalgte målestationer, inkl. aflysninger.
Kunderettidig-
hed
IC2
IC4
Aktuel måned
44,1%
72,2%
År til dato
56,7%
76,2%
Seneste 12 mdr.
65,0%
77,6%
Figuren nedenfor viser udviklingen for henholdsvis IC2 og IC4 for kunderettidighed
(2:59) som et 12 måneders glidende gennemsnit.
Side 3/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 317: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 for maj 2016, fra transport- og bygningsministeren
1648906_0004.png
Kunderettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
90,0%
80,0%
70,0%
60,0%
Kunderettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Kunderettidighed 2:59 IC4
Tabellen nedenfor viser operatørrettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt de seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i Trafikkontrakten
93,8% for DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørrettidighed for DSB’s
fjern og regionaltog endte på 91,4 % i maj 2016.
Operatørrettidigheden er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation. Til beregning af
operatørrettidigheden betragtes alle ankomster for rettidige bortset fra dem, hvor
DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen. Operatørrettidigheden er uaf-
hængig af antallet af kunder i toget.
Operatørretti-
dighed
IC2
IC4
Aktuel måned
83,4%
89,9%
År til dato
82,0%
91,3%
Seneste 12 mdr.
86,0%
91,8%
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2’s operatørrettidighed (2:59), som
et 12 måneders glidende gennemsnit.
Side 4/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 317: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 for maj 2016, fra transport- og bygningsministeren
1648906_0005.png
Operatørrettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
90,0%
80,0%
70,0%
60,0%
Operatørrettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
5. Togrettidighed
Operatørrettidighed 2:59 IC4
Tabellen nedenfor viser togrettidigheden (andel af ankomster med IC4 senest 2:59
min efter plan på udvalgte målestationer, inklusive aflysninger) for den aktuelle
måned, år til dato samt seneste 12 måneder.
Togrettidighed
IC2
IC4
Aktuel måned
56,4%
75,8%
År til dato
69,6%
80,6%
Seneste 12 mdr.
64,9%
79,7%
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2’s togrettidighed (2:59), som et 12
måneders glidende gennemsnit.
Side 5/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 317: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 for maj 2016, fra transport- og bygningsministeren
1648906_0006.png
Togrettidighed løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
90,0%
80,0%
70,0%
60,0%
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC2
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
Antallet af km mellem en forsinkende hændelse (2:59) lå i maj 2016 på 2.026 for
IC2 og 3.871 for IC4. Gennemsnittet for de seneste 12 måneder ligger på 2.449
for IC2 og 4.594 for IC4.
Hændelser
IC2 (2:59)
IC4 (2:59)
Aktuel måned
2.026
3.871
År til dato
1.940
3.683
Seneste 12 mdr.
2.449
4.594
Ift DSB’s indsættelsesplan for IC4, hvor slutmålet er 20.000 km, er kriteriet 4:59
min for en forsinkelse. For at kunne sammenligne hermed er MDBF for IC4 opgjort
nedenfor:
Hændelser
IC4 (4:59)
Aktuel måned
4.652
År til dato
4.886
Seneste 12 mdr.
6.200
Side 6/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 317: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 for maj 2016, fra transport- og bygningsministeren
1648906_0007.png
IC4 Km mellem hændelser (MDBF) 4:59
14000
12000
10000
8000
6000
4000
2000
0
IC4 4:59
Ambition IC4
7. Konklusion
IC4’s produktionsvolumen ligger år til dato ca. 17% over samme periode sidste år,
mens der isoleret set for maj 2016 er kørt på niveau med maj 2015. Antallet af
indsatte tog er øget med fem togsæt i forhold til maj sidste år.
Vedrørende MDBF for IC4 kan det konstateres, at niveauet fortsat er utilfredsstil-
lende lavt ift. samme periode sidste år.
Der foreligger ikke nogen entydig forklaring på udviklingen, men de væsentligste
årsager til forsinkelser er stadig vognkasse (døre, trin, kobling) kraftforsyning
(motor) og bremser. Opgraderingen af de første powerpacks, herunder motorer er
påbegyndt, men det er endnu for tidligt at konkludere effekten, da det fortsat er
et begrænset antal togsæt, der er opgraderede. Det er planen, at der opgraderes
12 powerpacks pr. måned.
DSB arbejder på at fremlægge en anbefaling for forligskredsen ultimo 2016 om
den videre færdiggørelse og idriftsættelse af IC4/IC2.
Det er desværre et generelt billede for DSB’s materiel i maj, at kunde- og opera-
tørrettidigheden er udfordret, især på grund af Banedanmarks sporarbejder på
Østfyn og de akutte forlængelser, men det er fortsat i begrænset omfang, at den
faldende MDBF for IC4 påvirker rettidigheden.
Side 7/7