Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 315
Offentligt
1648418_0001.png
DEN NYE
STORSTRØMSBRO
En nødvendig national udgift - eller en
lønsom infrastrukturinvestering for hele
landet
Sammenfatning
21. juni 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Henvendelse af 21/6-16 vedrørende Storstrømsbroen, fra Lolland-Falster Lovestorm
1648418_0002.png
Lolland-Falster Lovestorm
www.lollandfalsterlovestorm.dk
Den nye Storstrømsbro
Folketinget har vedtaget en anlægslov, der omfatter
bygning af en ny Storstrømsbro og nedrivning af
den eksisterende bro fra 1937. Det var oprindelig
planen, at den nye bro skulle stå klar i 2021. Det
blev rykket til 2024, således at broen kunne stå
klar samtidig med åbningen af Femernforbindel-
sen, som efterfølgende er rykket til 2028-2029.
Den eksisterende bro er nedslidt. Den har været
lukket for togtrafik i en periode, og der er i øje-
blikket gennemsejlingsforbud udenfor sejlrenden
på grund af fare for nedstyrtning af betonstykker.
Det har stor betydning for erhvervsliv, borgere og
kommuner på Sydsjælland og Lolland-Falster at
usikkerheden om tidsplanen fjernes. Et klart signal
om igangsætning i 2017 og ibrugtagning i 2022,
vil indebære omfattende private og kommunale
investeringer i samme øjeblik, der er truffet en
politisk beslutning.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Henvendelse af 21/6-16 vedrørende Storstrømsbroen, fra Lolland-Falster Lovestorm
1648418_0003.png
Forord
Lolland-Falster Lovestorm arrange-
rede i april måned 2016 en høring
i fællessalen på Christiansborg, hvor
der blev sat fokus på bygningen af
den nye Storstrømsbro. Høringen
blev afviklet i lovestormens positive
ånd, hvor der bliver sat fokus på de
mange kvaliteter, som Lolland-Falster
bidrager med til resten af landet.
Lovestormen er da heller ikke util-
freds med Folketingets arbejde med
den nye Storstrømsbro. Tværtimod er
der vedtaget en anlægslov og udar-
bejdet et smukt projekt af meget stor
arkitektonisk kvalitet, som i fremtiden
vil blive et flot ikon for sydhavsøerne
og sammenhængen mellem hoved-
staden og dens opland.
Vi er helt bevidste om, at broprojektet
er kostbart. Derfor har vi sat fokus på,
hvordan vi vil arbejde på at gøre den
nationale investering på 4 mia. til en
lønsom forretning for hele Danmark.
Vi vil skabe masser af innovation om-
kring infrastrukturprojektet og bruge
det målrettet til at skabe nye virksom-
heder, bosætning, arbejdspladser og
turisme i oplandet til København. Vi
har samlet tre indlæg fra høringen i
denne sammenfatning og håber, at
Folketinget vil fremskynde en afklaring
af projektets tidsplan.
Lige nu er der momentum på Lol-
land-Falster. Der skabes mange nye
produktionsarbejdspladser i Nakskov,
der flytter børnefamilier til Falster, der
eksporteres kvalitetsfødevarer og Lol-
land-Falster Lovestorm har bidraget til
Sydhavsøernes positive italesættelse.
Etableringen af nye arbejdspladser
på Lolland-Falster - blandt andet ud-
flytningen af statslige arbejdspladser
til Nykøbing Falster kan få meget stor
betydning, hvis lokalområdet møder
de nye muligheder med veloplagte
bosætningskoncepter.
Lolland-Falsters eneste togforbindelse
til Sjælland er naturligvis helt afgøren-
de. Derfor håber Lolland-Falster Love-
storm, at Folketinget vil fjerne usikker-
heden om tidshorisonten.
Høringen om Storstrømsbroen i
fællessalen på Christiansborg -
April 2016
Sydhavsøerne - Hovedstadens
opland, som leverer energi,
fødevarer og arbejdskraft til
Københavns vækst.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Henvendelse af 21/6-16 vedrørende Storstrømsbroen, fra Lolland-Falster Lovestorm
1648418_0004.png
NYKØBING FALSTER
Hovedstadens nye
driftige forstad
For Guldborgsund Kommunes borg-
mester John Brædder er igangsæt-
ningen af byggeriet af den nye Stor-
strømsbro meget mere end en nedslidt
bro, der trænger til udskiftning.
“Broen er vores eneste jernbane-
forbindelse til Sjælland.”
For borgmesteren står der rigtig meget
på spil for kommunen, når der skabes
usikkerhed om tidshorisonten for byg-
ningen af broen. Det var oprindelig
planen, at den nye bro skulle tages
i brug i 2021. Det blev imidlertid
udskudt, således at den nye Stor-
strømsbro kunne indvies sammen med
Femernforbindelsen, som i skrivende
stund ventes ibrugtaget i 2028 eller
2029.
John Brædder tvivler på, at den gamle
bro havde fået lov til at holde 80 års
fødselsdag, hvis den stod andre sted-
er i landet.
“Der er ingen teknisk logik i at ind-
vie den nye Storstrømsbro samtidig
med Femernforbindelsen. Tværtimod
skal man udnytte stordriftsfordelene i
forbindelse med den igangværende
etablering af dobbeltspor og elektri-
ficering af jernbanen imellem Ringst-
ed og Rødbyhavn.”
Når broforbindelsen er vigtig for
borgmesteren og hans kommune, så
skyldes det den nære forbindelse til
København og det momentum, som
kommunen og Lolland-Falster oplever
i disse år.
“Det har været nogle hårde år økono-
misk, hvor vi har justeret den kommu-
nale økonomi til de nye tider. Men ope-
rationen er lykkedes. Vi har fået en
kommune med en velordnet økonomi,
masser af optimisme, investeringer i
vores lokalsamfund og ikke mindst til-
flytning af børnefamilier. “
“Det er lige nu, at der er momentum,
hvor vi skal investere i kommunens
udvikling som vores bidrag til et Dan-
mark i bedre balance. Med en køretid
på under en time til København, så
giver det langt større mening at være
pendler til hovedstaden. Vi har allere-
de i dag mange indbyggere med job
i hovedstaden. Når togkøretiden redu-
ceres og kombineres med et veloplagt
kommunalt bosætningstilbud, vil det
John Brædder
Borgmester i
Guldborgsund Kommune
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Henvendelse af 21/6-16 vedrørende Storstrømsbroen, fra Lolland-Falster Lovestorm
1648418_0005.png
naturligvis blive meget lettere at flytte
hele familien, når man har let adgang
til arbejdspladserne i København og
resten af Sjælland.”
“Det er samtidig vigtigt at slå fast, at
den nye Storstrømsbro ikke skal sættes
i gang alene for vores skyld. Det er
et væsentligt nationalt anliggende, at
hovedstaden får bedre forbindelser til
sit opland. Københavnere skal meget
lettere kunne få adgang til naturen,
fødevarerne, vores fine hvide sand-
strande og kulturen.”
Med det sidste hentyder borgmester-
en ikke mindst til den prisbelønnede
Nykøbing Falster revy, som køben-
havnerne i fremtiden skal kunne
opleve.
“Ligesom man tager metroen
når man skal i teatret eller operaen
- så skal kulturen i Nykøbing Falster
være tilgængelig for hovedstadens
indbyggere ligeså naturligt.”
slutter
John Brædder.
Nykøbing Falsters gamle bymidte
ned til Guldborgsund.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Henvendelse af 21/6-16 vedrørende Storstrømsbroen, fra Lolland-Falster Lovestorm
1648418_0006.png
MERE END EN NEDSLIDT BRO
Broforbindelse til
god beskæftigelse
Lennart Damsbo-Andersen er for-
mand for Folketingets Transport- og
Bygningsudvalg og er i sit virke
som folketingspolitiker engageret i
beskæftigelsesområdet,
landdistrik-
ter og småøer. Han bor i nærheden
af Nysted på Lolland, hvor han også
var borgmester indtil kommunal-
reformen, hvor Nysted Kommune blev
slået sammen med fem andre kom-
muner til Guldborgsund Kommune.
“Jeg har fulgt arbejdet med Stor-
strømsbroen meget tæt og har
deltaget i efterhånden en del
besigtigelser af den gamle bro.
Det er bestemt ikke godt, at det har
været nødvendigt at etablere gennem-
sejlingsforbud under det meste af
broen på grund af faren for ned-
styrtning af betonstykker. Når man op-
holder sig på broen ved togpassage
er det helt tydeligt, at broen er ved at
ryste fra hinanden. Selvom konstruk-
tionen løbende tilses og sikkerheden
overvåges, så skaber broens kontrol-
lerede forfald en stor usikkerhed for
Lolland-Falster. Især hvis broen i kort-
ere eller længere perioden atter må
lukkes.”
For Lennart Damsbo-Andersen er det
derfor meget afgørende at fjerne usik-
kerheden om tidshorisonten, således
at Lolland-Falster kan udnytte det mo-
mentum, der er skabt i de senere år.
“Det gælder både de arbejdsplad-
ser, der etableres i forbindelse med
bygningen af broen, men også den
stabilitet, der kan skabes på Lol-
land-Falster, når området får adgang
til et stort fleksibelt arbejdsmarked.”
Lennart Damsbo-Andersen
Formand for Folketingets
Transport- og Bygingsudvalg.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Henvendelse af 21/6-16 vedrørende Storstrømsbroen, fra Lolland-Falster Lovestorm
1648418_0007.png
PÅ JOB MED 200 KM/T
Pendling – effektiv
regional udvikling
Sidste gang togkøretiden imellem Nak-
skov og København blev væsentligt
ændret, var i 1964, da Lollandsbanen
indkøbte nye tog. Dengang var der sam-
tidig et par daglige afgange med gen-
nemgående vogne til København H.
Storstrømsbroen kan få meget stor be-
tydning for en by som Nakskov. Ikke
alene har Vejdirektoratet besluttet, at
det er mest hensigtsmæssigt at bygge
broen på Nakskov Havn, såfremt den
skal bygges i beton. Broforbindelsen
kan også få langsigtet betydning for
byen, når togkøretiden bringes ned.
Der er i de senere år investeret mas-
sivt i erhvervsudviklingen i Nak-
skov - blandt andet med uddybning
af sejlrenden til Nakskov, etablering
af dybvandskajer og istandsættelse af
produktionshallerne på det tidligere
værftsområde til nye virksomheder.
Indsatsen virker tydeligvis efter hen-
sigten, idet 1700 arbejdspladser i dag
har direkte relation til Nakskov Havn
og flere er på vej. En af dem, der har
beskæftiget sig indgående med byens
udvikling, er arkitekt Philip Rasmus-
sen. Han har sin virksomhed placeret
i byen og beskæftiger sig med klima-
og infrastrukturprojekter mange steder
i Danmark og i udlandet.
“Nakskov er en spændende by, som
i virkeligheden har en ret udansk
kultur. Byrollen med meget industri-
produktion finder man stadig i Nak-
skov i en moderniseret form. Byrollen
har faktisk overlevet et par verdens-
krige, en international skibsværfts-
krise og en finanskrise, men er
samtidig meget følsom over for
internationale konjunturer. I nogle
perioder er der fuld beskæftigelse,
mangel på arbejdskraft og stor ind-
pendling til byen. Andre tidspunkt-
er rammer lavkonjunturerne hårdt.
Philip Rasmussen
Arkitekt
Farøbroerne blev bygget i
Nakskov, som har formået at
fastholde sin position igennem
store offentlige investeringer i
havnen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Henvendelse af 21/6-16 vedrørende Storstrømsbroen, fra Lolland-Falster Lovestorm
1648418_0008.png
Lige nu er der opgangstider i byen,
hvor mange virksomheder har begyn-
dende vanskeligheder med at få til-
strækkelig arbejdskraft.“
“Derfor er den nye Storstrøms-
bro meget perspektivrig, da den
kan bringe byen tættere på et stort
arbejdsmarked. Det bliver lettere for
virksomheder i Nakskov at få kva-
lificeret arbejdskraft, når man kan
pendle fra Sjælland, og det bliv-
er langt lettere at give ægtefæller
bedre erhvervsmuligheder, når man
bare kan tage cyklen hen til Nakskov
Station, hvor arbejdsdagen starter,
når man er på nettet.”
Ifølge Philip Rasmussen er veloplagte
pendlerkoncepter den mest effektive
metode til at pumpe 200 arbejds-
pladser for højtuddannede ind i en
provinsby. Nakskov er ikke nogen
undtagelse. Byen har fine boligkvar-
terer med kort cykelafstand til parker,
skov og fjord. Eksempelvis efterlod
købstadsarkitekten Einar Ørnsholt
225 villaer i Nakskov, som i dag
regnes for noget af landets fineste
klassiske arkitektur. Prisen er ofte
under en million for en Ørnsholtvilla
med stor have, gamle frugttræer og
hvid havelåge.
Den arkitekttegnede
murermestervilla til under en
mio. – til gengæld er der så fem
minutters cykling til stationen.