Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 314
Offentligt
1647179_0001.png
Fornyelsesplan 2016-2018
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0002.png
Fornyelsesplan 2016-2018
Version 1.0
Fornyelsesgruppen, AØ
Økonomi
Anlægs Økonomi
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Revideret af
FPSL
Telefon
8234 0000
Direkte
banedanmark.dk
Rapportskabelon 1.0
Godkendt af
Direktionen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0003.png
Fornyelsesplan 2016-2018
Indhold
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Side
Fornyelsesplanen ............................................................................................ 4
Fornyelse 2016 ................................................................................................ 7
Fornyelse 2017 .............................................................................................. 10
Fornyelse 2018 .............................................................................................. 12
Fornyelse 2019 .............................................................................................. 16
Spor............................................................................................................... 18
Broer & Konstruktioner ................................................................................. 20
Kørestrøm ..................................................................................................... 23
Stærkstrøm ................................................................................................... 25
IT, Tele og Transmission ............................................................................... 26
Forst .............................................................................................................. 29
Sikring & Fjernstyring ................................................................................... 30
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelsesplanen
3/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0004.png
1
Fornyelsesplanen
Fornyelsesplan 2016-2018 er Banedanmarks produktionsplan for de kommende tre år.
Formålet med planen er at sikre en sammenhængende langtidsplanlægning, der
skaber grundlag for en målrettet udbudsstrategi, et robust projektgrundlag og en
økonomisk og trafikal hensigtsmæssig planlægning af sporspærringer.
Fornyelsesplan 2016-2018 omfatter fagene Spor, Broer & Konstruktioner, Kørestrøm,
Stærkstrøm, Forst, Sikring & Fjernstyring og IT, Tele & Transmission. På faget Spor er
planlægningshorisonten fireårig, og derfor dækker fornyelsesplanen også 2019 for
dette fag. Det ekstra års planlægning giver sporprojekterne de bedste betingelser for
at planlægge aktiviteter, spærringer, udførelses- og udbudsmetoder samt ikke mindst
koordinering på tværs af fagområder.
1.1
Fornyelsesplanens økonomi
Med Fornyelsesplan 2016-2018 prioriteres for knap 4,3 mia. kr. til fornyelse af
jernbanen i perioden. Fornyelsen udmøntes i form af ca. 200 projekter, hvoraf ca. 60
projekter er nye med denne fornyelsesplan. Dertil er der prioriteret lidt over 1,5 mia.
kr. til sporfornyelse og Tietgensgadebroen i 2019.
Tabel 1.1: Budget for de enkelte fag i perioden 2016-2018 samt Spor i 2019 [mio. kr.]
Fag
Spor
Broer & Konstruktioner
Kørestrøm
Stærkstrøm
IT, Tele & Transmission
Forst
Sikring & Fjernstyring
I alt**
2016
1.181,1
114,4
178,5
124,5
78,7
13,5
75,0
1.765,7
2017
896,7
76,9
112,6
93,6
39,6
21,1
50,0
1.290,5
2018
961,6
177,3
21,3
40,2
31,8
17,9
11,0
1.261,0
2019
1404,0
146,5*
-
-
-
-
-
1.550,5
I alt
4.443,4
515,1
312,4
258,3
150,1
52,5
136,0
5.867,7
*Økonomien på Broer & Konstruktioner i 2019 er udelukkende vedrørende Tietgensgadebroen.
**Afvigelser af sum skyldes afrundinger
1.2
Koordinering af aktiviteter
Frem mod 2020 skal Banedanmark gennemføre en række større, politisk besluttede
anlægsprojekter. Her i blandt landanlæg til Femern Bælt-forbindelsen, elektrificering
og timemodellen. På de strækninger, hvor der skal gennemføres anlægsprojekter, og
hvor der samtidig er identificeret et fornyelsesbehov, er fornyelsen koordineret med
anlægsarbejderne.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelsesplanen
4/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0005.png
Signalprogrammet skaber nogle særlige rammebetingelser for de øvrige aktiviteter,
der skal gennemføres på jernbanen frem imod 2021. Koordinering med
signalprogrammets aktiviteter er derfor afgørende for gennemførslen af
fornyelsesporteføljen.
1.3
Væsentlig trafikpåvirkning i perioden
For de prioriterede projekter i denne fornyelsesplan er der estimeret et
spærringsbehov.
Aktstykkeprojekter (over 60 mio. kr.) planlægges så vidt muligt tre år frem. En lang
planlægningshorisont giver mulighed for at planlægge spærringer bedst muligt. Jo
tidligere spærringsbehovet er afklaret, jo bedre er mulighederne for at udnytte de
nødvendige spærringer til også at gennemføre andre fornyelsesaktiviteter,
anlægsprojekter eller eksterne projekter, hvor Vejdirektoratet eller kommuner er
bygherre. I dialog med operatørerne indmelder Banedanmark et første bud på de
trafikale konsekvenser og spærringsmønstre i Banedanmarks årligt opdaterede
Netredegørelse.
Tabel 1.3: Definition af spærringstype og varighed
Spærringstype
Store projekter
Mindre projekter, togfrie intervaller eller
ingen spærringsbehov
Varighed
Over 56 timer
Under 56 timer/ingen spærringsbehov
Større spærringer planlægges ud fra to principper; at der tilstræbes en 10-årig
fornyelsespause på strækningerne, og at fornyelsesaktiviteter bundles og udføres i
samme spærringer. Hvis tilstanden af f.eks. en bro er blevet kritisk, kan det være
nødvendigt at spærre alene til fornyelsen af denne. Ligeledes kan det af trafikale eller
udførselsmæssige hensyn være nødvendigt at opdele fornyelsen af en strækning over
flere år. I konkrete tilfælde afviger Banedanmark fra disse principper. I forbindelse
med denne fornyelsesplan som ellers er fuldt bundlet, er der tale om mindre
afvigelser, der primært er begrundet i tilstandskritiske forhold og koordinering med
anlægsprojekter.
Generelt planlægges sporprojekterne gennemført med totalspærring af det spor, som
fornyes. Det vil sige, at enkeltsporede baner lukkes, mens der ved dobbeltsporede
baner bliver opretholdt trafik i det ene spor. Udførelsen planlægges under hensyntagen
til passagererne, og de konkrete spærringer drøftes med operatørerne.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelsesplanen
5/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0006.png
Figur 1.3 nedenfor viser de væsentligste spærringer over 56 timer i den kommende
periode. Der er medtaget spærringer for alle fornyelsesprojekter.
Figur 1.3: Store projekter med væsentlig trafikpåvirkning 2016-2019
Fornyelsesplanens spærringsoversigter er foreløbige og indgår som del af en løbende
dialog mellem projektansvarlig og operatør.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelsesplanen
6/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0007.png
2
Fornyelse 2016
I 2016 er der særligt omfattende fornyelse på følgende tre strækninger: Skelbæk–
Køge, Nyborg-Odense og Aarhus-Grenaa. Fornyelsen af strækningen Aarhus-Grenaa
bliver udført over to år, som følge af en koordinering med Aarhus letbane.
2.1
Skelbæk - Køge
På strækningen Skelbæk-Køge sporombygges fra Hundige til Køge, og der udføres
brofornyelse indenfor samme strækningsafsnit. Derudover udføres der
kørestrømsfornyelse på hele strækningen Skelbæk-Køge, og diamanten i Vallensbæk
bliver også fornyet. Jf. Figur 2.1 nedenfor.
Figur 2.1 Kort over Skelbæk-Køge
Sporfornyelsen omfatter fornyelse af samtlige skinner, sveller og ballast på den frie
strækning samt størstedelen af skinner, sveller og ballast på strækningens
stationsområder. Sammenlagt fornyes 42 km skinner, sveller og ballast (heraf 5 km
underballast). Dertil kommer 31 sporskifter og fire krydsningssporskifter.
Fornyelsesarbejdet omfatter 23 broer. Broerne er plaget af betonsygdommen AKR
1
, og
Banedanmarks fornyelse vil udbedre disse skader. Der vil blive udført større
betonreparationer på de AKR-skadede mellemunderstøtninger samt fornyet skadede
kantbjælker.
Kørestrømsfornyelsen omfatter en udskiftning af køreledningsanlægget samt
opsætning af nye master. I forbindelse med projektet udskiftes 90 km køreledning.
1 Alkali-Kisel-Reaktion er en betonsygdom.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelse 2016
7/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0008.png
2.2
Nyborg - Odense
Med fornyelsen af strækningen mellem Nyborg–Odense i 2016 er hele jernbanen på
Fyn blevet fornyet indenfor de seneste syv år. I 2009 blev strækningen Svendborg–
Odense fornyet, og i 2015 har Banedanmark fornyet Middelfart–Odense.
Sporombygningen omfatter sammenlagt fornyelse af 17 km skinner, 49 km ballast
(heraf 13 km underballast), 31 km sveller og 31 sporskifter. Sporombygningen
omfatter også sporfornyelse på den østlige del af Odense station. Endvidere vil Ø-
perronen mellem spor 7 og 8 på Odense station også blive fornyet.
Figur 2.2 Kort over Nyborg-Odense
Brofornyelsen omfatter fornyelse af tre broer. Broerne 20262 Ejbygade og 20256
Hovedvej A1 skal omisoleres, mens der skal etableres nye forpladeelementer på broen
20220 Hjulby Uf af motorvej under banen.
Som et selvstændigt projekt etableres en stitunnel i Langeskov i 2016, hvor udførelsen
koordineres med fornyelsen på strækningen.
Der gennemføres en omlægning af togveje i Marslev og Ullerslev. Formålet er at
optimere trafikafviklingen under udførelsen af sporprojektet. Endvidere bliver der
etableret et nyt fiberkabel på strækningen Nyborg-Odense, da det eksisterende er
teknisk udlevet.
2.3
Aarhus - Grenaa
I 2016 og 2017 fornyes strækningen Aarhus-Grenaa. Projektet bliver delt op over to
år, således strækningen Aarhus-Ryomgård udføres i 2016, mens strækningen
Ryomgård-Grenaa udføres i 2017. Fornyelsen er opdelt over to år som et led i
koordineringen med Aarhus letbane. Banedanmark har løbende været i dialog med
Aarhus Letbane om arbejderne på Grenaabanen.
Banedanmark planlægger at udføre fornyelsen af strækningen Aarhus – Ryomgård i
2016, hvor hele Grenaabanen totalspærres af Aarhus Letbane. Fornyelsesarbejderne
på denne delstrækning er relativt enkle og vurderes at være hurtige at udføre. En
forudsætning er dog, at Aarhus Letbane i samarbejde med deres leverandør finder de
fornødne delspærringer til Banedanmarks arbejder.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelse 2016
8/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0009.png
Fornyelsen af strækningen mellem Ryomgård og Grenaa inkl. Ryomgård
station forventes udført i 2017. På denne strækning skal der tillige gennemføres
hastighedsopgradering, og denne opgradering koordineres med fornyelsen i 2017.
Figur 2.3 Kort over Aarhus-Grenaa
Sporfornyelsen i 2016 omfatter, at der udskiftes 15 km skinner og 1 km sveller, mens
der i 2017 bliver fornyet 26 km skinner, 8 km sveller og 11 km ballast (heraf 2 km
underballast). Hertil kommer et sporskifte og syv overkørsler.
Brofornyelsen omfatter fornyelse af fire broer, hvor to ligger i 2016 og to i 2017.
Der skal i 2016 udskiftes rækværk, etableres en gangbro inklusiv rækværker, samt
udføres overfladebeskyttelse af ståldelene på Broen 22236 Torsøvej. Broen 22264
Amaliegårdvej skal omisoleres, have udskiftet kantbjælke, autoværn og have udført
betonreparationer.
I 2017 skal broen 22360 Mårup Å udskiftes. Dermed etableres en ny bro med en
forventet levetid på 120 år. Broen 22372 Hallendrup Å skal have udskiftet ødelagte
mursten og fuger.
I 2016 vil der også blive udført 3. partsaktiviteter på vegne af Aarhus Kommune. Der
skal blandt andet laves spunsarbejde og nedbrydningsarbejde tæt ved banen. 3.
partsprojekter er kendetegnet ved, at finansieringen er ekstern, og at Banedanmark er
bygherre. Projektet forsøger at lægge sig i ly af den store spærring på Grenaabanen i
Aarhus 2016, hvor projektet vil lægge de store anlægsarbejder.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelse 2016
9/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0010.png
3
Fornyelse 2017
I 2017 gennemfører Banedanmark fornyelse på strækningen Valby-Holte, København-
Helsingør og Aarhus-Grenaa. Fornyelsesaktiviteterne på Aarhus-Grenaa er
gennemgået i afsnit 2.3.
3.1
Valby - Holte
På strækningen Valby-Holte sporombygges der fra Valby til Svanemøllen, og der
udføres bro- og perronfornyelse på samme strækning. Derudover udføres der
kørestrømsfornyelse på hele strækningen Østerport-Holte, jf. Figur 3.1 nedenfor.
Figur 3.1 Kort over Valby-Holte
Sporombygningen omfatter fornyelse af 9
km skinner, 7 km sveller, 15 km ballast
(heraf 5 km underballast), 30 sporskifter
og et krydsningssporskifte. Sporprojektet
indeholder derudover fornyelse af skinner
og sveller i S-banedelen af
Boulevardtunnelen.
Bro- og perronfornyelsen omfatter
fornyelse af en perron på Vesterport
Station, to perroner på Valby Station samt
perrontunnel på Valby Station.
Kørestrømsfornyelsen på strækningen
Østerport-Holte omfatter udskiftning af 17
km køreledning.
3.2
Klampenborg - Helsingør
På strækningen Klampenborg-Helsingør udføres der i 2017 fornyelsesaktiviteter på
hele strækningen, jf. Figur 3.2 nedenfor.
Sporfornyelsen på strækningen Klampenborg-Helsingør omfatter fornyelse af 51
sporskifter, to krydsningssporskifter, 5 km skinner, 18 km sveller og 20 km ballast
(heraf 8 km underballast). Hertil fornyes dræn.
Behovet for fornyelsen af fjernbanen i Boulevardtunnelen er under afklaring. Der er
lagt op til at der skal udskiftes ca. 600 meter skinner og sveller.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelse 2017
10/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0011.png
Figur 3.2 Kort over Klampenborg-Helsingør
Brofornyelsen omfatter fornyelse af ti broer. Fire
broer skal udskiftes, fem skal omisoleres, og der
vil blive udført dæklagsudskiftning på én bro. Alle
broerne, som bliver udskiftet, har en
tidstandskarakter 3
2
, og dermed vil der ske en
forbedring af tilstandskarakteren i forbindelse med
udskiftningen. Levetiden vil blive forlænget
væsentligt på de fem broer, som bliver omisoleret.
I samarbejde med Hørsholm Kommune er der
planlagt et 3. partsprojekt, hvor der fornyes to af
kommunens stibroer.
Fornyelse på strækningen skal koordineres med
arbejdet i Boulevardtunnelen og med
hastighedsopgraderingen på strækningen samme
år. Banedanmark har d. 6. november 2015
indstillet, at hastighedsopgraderingen sættes i
bero pga. et markant forhøjet anlægsoverslag.
Indstillingen vil indgå i regeringens samlede
eftersyn af Togfonden, hvor der vil blive taget
stilling til hastighedsopgraderingens fremtid.
2 Alle broer og broelementer har en tilstandskarakter, som afspejler deres tilstand, hvor 0 er nyt og 5 er
sikkerhedskritiske.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelse 2017
11/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0012.png
4
Fornyelse 2018
I 2018 fornyer Banedanmark følgende strækninger: Valby-Frederikssund, Holbæk-
Kalundborg og Langå-Aalborg. Sidstnævnte udføres i både 2018 og 2019.
Strækningen Ringsted-Femern er blevet udskudt til udførelse mellem 2018-2020 i
koordinering med anlæggelsen af Femern-forbindelsen
4.1
Valby - Frederikssund
På strækningen Valby-Frederikssund sporombygges der så godt som hele vejen fra
Valby til Frederikssund. Der udføres brofornyelse på strækningen fra Valby til Ballerup.
Derudover udføres der kørestrømsfornyelse fra Valby Langgade til Vanløse, jf. Figur
4.1 nedenfor.
Figur 4.1 Kort over Valby-Frederikssund
Sporombygningen omfatter 33 km skinner, 30 km sveller, 29 km ballast (heraf 8 km
underballast) og 13 sporskifter.
Brofornyelsen omfatter fornyelse af ni broer. En bro skal udskiftes, seks skal
omisoleres, og der vil blive udført mindre fornyelsesarbejde på to broer.
Kørestrømsfornyelsen omfatter fornyelse af 3,7 km køreledningsanlæg.
Køreledningsanlægget er fra 1940, og anlæggets dårlige tilstand gør det vanskeligt at
vedligeholde.
Vinge station vil som 3. parts projekt blive etableret som station på S-banenettet.
Vinge Station kommer til at ligge mellem Ølstykke og Frederikssund. Der arbejdes i
øjeblikket på, at udførselsåret skal være 2018, og at projektet dermed kan ligge i ly af
spærringerne til fornyelse på banen.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelse 2018
12/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0013.png
4.2
Holbæk - Kalundborg
Fornyelsen af strækningen Holbæk-Kalundborg blev tidligere udskudt til efter 2020
som en del af
Aftale om fremrykning af aktiviteter i Togfonden DK mv.
af 27. maj
2014. Imidlertid er projektet efterfølgende blevet fremrykket til 2018 som følge af
koordinering med Elektrificeringsprogrammet og hastighedsopgradering af
strækningen.
På strækningen Holbæk-Kalundborg sporombygges der hele vejen fra Holbæk til
Kalundborg, og der udføres brofornyelse mellem Svebølle og Jyderup, jf. Figur 4.2
nedenfor.
Figur 4.2 Kort over Holbæk-Kalundborg
Sporfornyelsen omfatter fornyelse af 1 km skinne, 34 km sveller, 3 km ballast (heraf 2
km underballast) og 17 sporskifter. Projektet skal koordineres med
hastighedsopgraderingsarbejder.
Brofornyelsen omfatter fornyelse af en bro og en støttemur. Broen 16262 Bjergsted
bakker skal omisoleres, have udskiftet rækværk, og der vil blive udført
betonreparationer. Støttemur 51813 Nykøbingvej skal fornyes eller nedlægges.
Endvidere skal der som et led i elektrificeringen af strækningen udskiftes en del broer,
idet de pågældende broer ikke har den rigtige frihøjde. Der er derfor ikke indmeldt
fornyelsesbehov på disse broer.
4.3
Langå - Aalborg
I 2018 begynder fornyelsen af banen Langå-Aalborg. Der er tale om fornyelse af
omkring 190 km strækning, og fornyelsesprojektet er opdelt over 2018 og 2019, fordi
projektet ikke i udgangspunktet vurderes at kunne udføres i løbet af et år.
Fornyelsen på strækningen skal koordineres med hastighedsopgraderingen og de
forberedende arbejder til elektrificering af strækningen samt Signalprogrammets
udrulning.
I 2018 planlægger Banedanmark at forny Aalborg og Randers station. De resterende
arbejder udføres i 2019 i koordinering med hastighedsopgraderingen.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelse 2018
13/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0014.png
Banedanmark fornyer 198 km ballast (heraf 34 km underballast), 113 km skinner, 113
km sveller og 71 sporskifter.
Der er i projektet set på sporgeometrien på samtlige stationer på strækningen,
ligesom der er indarbejdet trimning af sporskifter og sidespor på strækningen. Dette
sker for at skabe en mere strømlinet jernbane og på sigt nedbringe
vedligeholdelsesomkostningerne.
Figur 4.3 Kort over Langå-Aalborg
På Randers Station skal der også fornyes
perronbelægning på perronerne mellem
spor 1 og 2 samt spor 2 og 3.
Brofornyelsen omfatter fornyelse af 22
broer. Det primære arbejde på broerne
består i udskiftning af kantbjælke,
rækværk, autoværn samt
betonreparationer. Derudover omisoleres
syv af broerne, og der udføres partiel
fornyelse af dæklag på otte af broerne. En
bro skal udskiftes, og denne bro er 80 %
ejet af Aalborg kommune.
Brofornyelsen på strækningen koordineres
med de forberedende arbejder til
elektrificeringen. I forbindelse med de
forberedende arbejder skal en række broer
enten udskiftes eller hæves, alternativt
skal sporet sænkes. Indtil den endelige
løsning for broerne er afklaret, vil
fornyelsesbehovene være gældende for
disse broer. Hvis det viser sig, at broerne
skal udskiftes eller hæves, vil
fornyelsesbehovene udgå fra
fornyelsesporteføljen.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelse 2018
14/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0015.png
4.4
Ringsted - Femern
Figur 4.4 Kort over Ringsted-Femern
Ringsted-Femern projektet koordineres
med anlæggelsen af Femern-forbindelsen
og forventes udført imellem 2018-2020.
Der afventes dog en politisk beslutning
omkring projektet, som kan medføre en
ændret tidsplan.
I forbindelse med etablering af landanlæg
til Femern Bælt-forbindelsen vil der blive
udført spor- og brofornyelse på
strækningen Ringsted-Rødby F.
Sporfornyelsen omfatter 41 km ballast
(heraf 15 km underballast) og 41 km
skinner, 16 km sveller og 19 sporskifter.
Brofornyelsen omfatter fornyelse af 32
broer. 30 af de sporbærende broer skal
omisoleres, én skal have udskiftet den
bærende overbygning, og en bro skal
totaludskiftes
Derudover fornyes Ø-perronen ved spor 2
og 3 på Vordingborg station. Perronen
har en tilstandskarakter på 5 (se fodnote
nr. 9 afsnit 3.2). Projektet er rykket til
2019 på grund af ændret tidsplan for
Ringsted-Femern.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelse 2018
15/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0016.png
5
Fornyelse 2019
I 2019 er der planlagt fornyelse af tre strækninger: fjernbanestrækningen København
H-Høje Taastrup, Ringsted-Korsør og Langå-Aalborg. Fornyelsesaktiviteterne på
Langå-Aalborg er beskrevet i afsnit 4.3, idet projektet udføres i både 2018 og 2019.
5.1
København H – Høje Taastrup
Sporombygningen på fjernbanestrækningen København H – Høje Taastrup dækker
næsten hele strækningen, jf. Figur 5.1 nedenfor. Derudover vil fornyelsen af
Tietgensgadebroen blive koordineret med sporombygningen. En eventuel grænseflade
til anlægsprojektet på Glostrup Station afdækkes.
Figur 5.1 Kort over København H-Høje Taastrup
Sporfornyelsen omfatter fornyelse af omkring 2 km skinner, 1 km svelle, 23 km ballast
(heraf 6 km underballast), 19 sporskifter og en skæring. For at udnytte
sporspærringerne optimalt forventer Banedanmark at udføre fornyelsesaktiviteter fra
andre fag på strækningen sideløbende med sporfornyelsen. Dette vil fremgå af
kommende fornyelsesplaner.
Brofornyelsen omfatter udskiftning af Tietgensgadebroen, som forbinder Ingerslevgade
med Bernstorffsgade henover baneterrænet ved Københavns Hovedbanegård. Broen er
fra 1907 og har en tilstandskaratker 4 (se fodnote nr. 9 afsnit 3.2). En udskiftning af
broen er nødvendig, idet forventet levetid, uden større istandsættelse, kun rækker
frem til 2018/2020. Den nye bro er generelt planlagt til samme funktionalitet som den
eksisterende bro.
Broen er planlagt udført som en betonbro med præfabrikerede elementer, hvorpå der
støbes et dæk. Der er vurderet mulige alternative broløsninger, hvor der især for
overbygningen er fundet realistiske alternative løsninger, som vurderes nærmere i den
efterfølgende fase.
Anlægsoverslaget er afhængigt af mulige sporspærringer, og en afklaring af
spærringsmønstret vil være en aktivitet, der er højt prioriteret i den kommende fase.
Det bemærkes, at der pågår dialog med DSB om deltagelse i projektet. DSB’s fokus er
en forbedring af funktionaliteten primært i form af eksempelvis bedre adgangsforhold.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelse 2019
16/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0017.png
Metroselskabet har i deres idékatalog fra 2011 præsenteret metrolinje M6, som
forløber under Tietgensgadebroen. Det er i øjeblikket under afklaring, hvorvidt der skal
tages hensyn til M6 i konstruktionen af Tietgensgadebroen.
5.2
Ringsted - Korsør
Sporombygningen på strækningen Ringsted-Korsør dækker næsten hele strækningen,
jf. Figur 5.2 nedenfor. Fornyelsen koordineres med hastighedsopgradering af
strækningen, som er en del af timemodellen mellem Ringsted og Odense.
Figur 5.2 Kort over Ringsted-Korsør
Der er som forsøg foretaget georadarmålinger på banen. Disse har vist, at
underballasten er meget dårlig, og der skal derfor fornyes underballast på en markant
større andel af strækningen, end hvad der almindeligvis er tilfældet.
Sporfornyelsen omfatter fornyelse af 24 km skinner, 36 km sveller, 83 km ballast
(heraf 42 km underballast), 36 sporskifter og tre krydsningssporskifter. For at udnytte
sporspærringerne optimalt forventer Banedanmark at udføre fornyelsesaktiviteter fra
andre fag på strækningen sideløbende med sporfornyelsen. Dette vil fremgå af
kommende fornyelsesplaner.
Fornyelsesplan 2016-2018
Fornyelse 2019
17/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0018.png
6
6.1
Spor
Indledende kommentarer
Fornyelsesplanen for Spor dækker perioden fra 2016-2019 og planlægges således et år
længere frem end resten af porteføljen. Prioriteringen er lavet for at skabe den
økonomiske og trafikale mest hensigtsmæssige plan. Som resultat heraf er der i
indeværende periode fokuseret mest på de mest trafikerede strækninger og de
strækninger, hvor der samtidigt planlægges hastighedsopgraderinger.
Fra 2016 til 2019 skal der i de større fornyelsesprojekter fornys 328 km skinner, 317
km sveller, 526 km ballast og 334 sporskifter fordelt på 11 projekter. Der er planlagt
tre til fire større sporfornyelsesprojekter hvert år, og kun ét større sporprojekt på S-
banen årligt.
Der er i indeværende periode et fokus på at optimere sporgeometrien og skabe et
mere tidssvarende design. Dette er for at udnytte de nuværende spor bedre og trimme
de anlægselementer, som ikke er nødvendige. Dette vil være med til at sænke
fornyelses- og vedligeholdelsesomkostninger på længere sigt.
6.2
Fornyelsesaktiviteter 2016-2019
Det samlede økonomiske omfang af sporfornyelsesaktiviteterne i årene 2016-2019
fremgår af tabellen nedenfor.
Tabel 6.1: Samlet økonomi for faget Spor i perioden 2016-2019 [mio. kr.]
Kategori
I alt
2016
1.181,1
2017
896,7
2018
961,6
2019
1404,0
I alt
4.443,4
Sporaktiviteterne de kommende år centrerer sig omkring de baner med den højeste
prioritet.
Der bliver ligeledes fornyet på en ræke af de baner, som har en lavere prioritet. Det
drejer sig om Aarhus-Ryomgaard i 2016, Ryomgaard-Grenaa i 2017, Holbæk-
Kalundborg i 2018 og Langå-Aalborg i 2018-2019. Fornyelsen af netop disse baner
underbygger prioriteringsprincipperne, da der samtidig skal hastighedsopgraderes på
de pågældende strækninger.
Fornyelsesplan 2016-2018
Spor
18/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0019.png
Figur 6.1 nedenfor viser de viser sporfornyelsen over de kommende fire år. Farverne
på strækningerne indikerer udførselsåret.
Figur 6.1: Kort over fornyelse på Spor i 2016-2019
Fornyelsesplan 2016-2018
Spor
19/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0020.png
7
7.1
Broer & Konstruktioner
Indledende kommentarer
Fornyelsen af broerne, perronerne og de andre anlægselementer er så vidt muligt
planlagt udført i forbindelse med anlægs- og sporombygningsprojekter. Denne strategi
vælges for at sikre en økonomisk og planlægningsmæssig gevinst med udnyttelse af
spærringer og stor synergieffekt både økonomisk og udførelsesmæssigt, da de fleste
bro- og perronaktiviteter er forholdsvis spærringskrævende.
Udover fornyelse af broer i forbindelse med anlægs- og sporfornyelsesaktiviteter
udføres der også fornyelse på nogle få broer med kritisk tilstand. En kritisk tilstand er
lig med en tilstandskarakter 4 eller 5 (se fodnote nr. 9 i afsnit 3.2). Fornyelsen af
broer uden for de store anlægs- og sporfornyelsesprojekter medfører oftest store
trafikale gener med omfattende spærringer. Derfor vil der kun blive udført fornyelse på
de enkeltstående kritiske broer, hvor det er vurderet, at der er en større risiko for
økonomiske og trafikale konsekvenser ved ikke at forny broerne i perioden 2016-2018.
Broerne kan således ikke vente på en kommende sporfornyelse på de pågældende
strækninger.
7.2
Fornyelsesaktiviteter 2016-2018
I tabel 7.1 nedenfor ses den samlede økonomi på faget Broer & Konstruktioner i
perioden 2016-2018.
Tabel 7.1 Samlet økonomi for Broer & Konstruktioner i perioden 2016-2018 (mio. kr.)
Kategori
I alt
2016
114,4
2017
76,9
2018
177,3
I alt
368,6
Langt størstedelen af budgettet på Broer & Konstruktioner vil blive anvendt til
almindelige brokonstruktioner i perioden 2016-2018.
Iden kommende periode bliver der primært udført aktiviteter på de højst prioriterede
baner. Derudover bliver der udført fornyelse på de mindre prioriterede baner. Dette
omfatter blandt andet broer på grenaabanen, perroner og broer på strækninger Langå-
Aalborg samt jernbanebroen over limfjorden.
Fornyelsesplan 2016-2018
Broer & Konstruktioner
20/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0021.png
De planlagte brofornyelser i perioden 2016-2018 omfatter både en række
totaludskiftninger, udskiftning af bærende overbygninger, udskiftning af
fugtisoleringer, samt udskiftning kantbjælke og rækværk. Den geografiske og
tidsmæssige fordeling af de planlagte fornyelser fremgår af Figur 7.2.
Tabel 7.2 Samlet antal anlægsaktivitet for Broer & Konstruktioner i perioden 2016-2018
Aktiviteter
Broer Øst
Broer Vest
Perroner
Drejeskiver
Støttemure
I alt
2016
25
9
1
1
-
36
2017
11
3
3
-
-
17
2018
41
23
2
-
1
67
I alt 2016-2018
77
35
6
1
1
120
Note:
Alle anlægselementer indgår i denne tabel. Dvs. også dem, som bliver udført under faget Spor.
Figur 7.1 nedenfor viser en oversigt over brofornyelserne i perioden 2016-2018
inklusiv perroner og drejeskiver. Kortet viser, at brofornyelse i størst muligt omfang
bliver koordineret med anlægs- og sporfornyelsesprojekter. Dog er der udfordringer
med en række tilstandskritiske broer, hvilket afstedkommer, at der skal udføres
enkelte brofornyelser udenfor anlægs- og sporfornyelsesprojekter.
Fornyelsesplan 2016-2018
Broer & Konstruktioner
21/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0022.png
Figur 7.1 Kort over fornyelse på Broer & Konstruktioner i 2016-2018
Fornyelsesplan 2016-2018
Broer & Konstruktioner
22/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0023.png
8
8.1
Kørestrøm
Indledende kommentarer
I perioden 2015-2020 skal der ske omfattende udskiftninger af S-banens kørelednings-
anlæg, da anlæggene pga. alder og slitage er i en fornyelsesmoden tilstand.
Køreledningsudskiftning koordineres i det omfang det er muligt med de store
sporprojekter for synergi og for at minimere generne for passagerne.
8.2
Fornyelsesaktiviteter 2016-2018
Tabel 8.1: Samlet økonomi for faget Kørestrøm i perioden 2016-2018 [mio. kr.]
Kategori
I alt*
*Afvigelser af sum skyldes afrundinger
2016
178,5
2017
112,6
2018
21,3
I alt
312,4
Den planlagte fornyelse på omformer- og fordelingsstationer omfatter primært Holte
omformerstation, som udføres i 2016.
Der er en række større køreledningsudskiftningsprojekter på S-banen i
fornyelsesplanen; Valby-Høje Taastrup i 2015/2016, Østerport-Holte i 2017 samt
Frederikssundsbanen i 2018. Derudover udskiftes køreledningsanlægget på
strækningen Skelbæk-Køge i 2016.
I forbindelse med fornyelse af køreledningsanlæg er der et stort fokus på jording og
potentialudligning. Blandt andet fordi der er en vis usikkerhed forbundet med
omfanget af den potentialudligning, der bliver udført i de øvrige fornyelsesprojekter;
herunder bro-, spor- og stærkstrømsprojekter.
Banedanmark har i foråret 2014 fået udarbejdet en rapport, hvor hver station på S-
banen er prissat i forhold til potentialudligning. På den baggrund er der udarbejdet en
prioriteret liste over stationer som bliver potentialudlignet. En tilsvarende rapport for
fjernbanen er blevet færdiggjort i slutningen af 2015. Nedenstående kort viser de
steder, hvor potentialudligningen allerede er udført (gul for bro og lilla for station), og
hvor den er projekteret (grøn) som følge af de udarbejdede rapporter.
Fornyelsesplan 2016-2018
Kørestrøm
23/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0024.png
Figur 8.1 Kort over BPU områder
Af kortet fremgår det, at potentialudligningen på fjernbanen flere steder er udført.
Endvidere fremgår de projekterede BPU-projekter, som ligger på S-banen.
Potentialudligning på fjernbanen fremgår ikke af kortet, fordi rapporten som afdækker
behovet, blev færdiggjort efter fornyelsesplanen.
Fornyelsesplan 2016-2018
Kørestrøm
24/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0025.png
9
9.1
Stærkstrøm
Indledende kommentarer
Faget Stærkstrøm varetager fornyelsen af søtekstrømsanlæg, blandt andet elevatorer
og togforvarmeanlæg. Derudover er der i perioden 2016-2018 et særligt fokus på
fornyelsen af sporskiftevarme og perronbelysning, som er højt prioriteret i de
kommende år.
9.2
Fornyelsesaktiviteter 2016-2018
Tabel 9.1 nedenfor viser den samlede økonomi for alle projekter på Stærkstrøm.
Tabel 9.1: Samlet økonomi for Stærkstrøm i perioden 2016-2018 [mio. kr.]
Kategori
I alt*
*Afvigelser af sum skyldes afrundinger
2016
124,5
2017
93,6
2018
40,2
I alt
258,3
Sporskiftevarmen står for en stor andel af det samlede budget. Det forventes, at de
sidste sporskiftevarmeanlæg er udskiftet og opgraderet til System 2000 ved udgangen
af 2016.
I perioden 2016-2018 er der ligeledes et stort fokus på perronbelysning. LED belysning
i armaturerne er blevet testet og godkendt. Derfor vil der fremadrettet blive anvendt
LED i alle kommende perronbelysningsprojekter.
Der er i perioden 2016-2018 planlagt fornyelse af en række elevatorer, ligesom der er
planlagt fornyelse af togforvarmeanlæg på Sjælland.
Fornyelsesplan 2016-2018
Stærkstrøm
25/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0026.png
10
10.1
IT, Tele og Transmission
Indledende kommentarer
Udover fornyelse af den grundlæggende infrastruktur gennemføres også fornyelse af
den meget synlige trafikinformation. Fokus er især på fornyelse af skærme og
højtalere, samt implementeringen af det nye trafikinformationssystem TrIS.
10.2
Fornyelsesaktiviteter 2016-2018
Tabel 10.1 nedenfor viser den samlede økonomi for IT, Tele og Transmission fordelt på
de fire hovedanlæg samt en budgetreserve, der udmøntes af porteføljestyregruppen.
Tabel 10.1 Budget for IT, Tele & Transmission
Kategori
GSM-R
Trafikinformation
Telefoni
Transmission
Budget reserve til Tele-IT
I alt
2016
30,0
21,7
3,7
15,4
7,9
78,7
2017
15,0
4,8
-
-
19,8
39,6
2018
-
8,2
-
-
23,6
31,8
I alt
45,0
34,7
3,7
15,4
51,3
150,1
GSM-R fornyelse
GSM-R systemet står overfor en udvidelse til næste version der kan håndtere data,
hvilket bliver løftet og finansieret af Signalprogrammet. Ved at gennemføre fornyelsen
af den eksisterende maskinstue er det muligt at sikre en væsentlig rabat hos
leverandøren. Dette gør det attraktivt at gennemføre fornyelsen i koordineret takt med
udvidelsen af systemet.
Trafikinformation
I 2016 forsætter udviklingen og implementeringen af TrIS, som er en erstatning for de
eksisterende trafikinformationssystemer. Med systemet vil det være muligt at lave en
mere målrettet trafikinformation. I 2016 forventes det, at udviklingen kan afsluttes,
hvormed implementeringen på de enkelte strækninger kan påbegyndes og afsluttes i
2017. TrIS projektet løftes som et fælles finansieret projekt mellem Fornyelsen, EDB-
Puljen og Signalprogrammet.
I 2016 vil der blive etableret nye TUS-skærme
3
på Næstved, Nykøbing F., Roskilde og
Østerport. Fornyelsen foretages i samarbejde med DOT
4
.
I 2016 etableres der nye EMPS
5
skærme på Skørping station.
3 Trafikinformationsskærme hvor øvrig offentlig transport også fremgår.
4 ’Din-Offentlige-Transport’ samarbejdsorganisation mellem offentlig transport virksomheder.
5 Kronologisk visning af afgange og ankomster til stationen.
Fornyelsesplan 2016-2018
IT, Tele og Transmission
26/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0027.png
Figur 10.1: Udbredelse og fornyelse af trafikinformationsskærme
Fornyelsesplan 2016-2018
IT, Tele og Transmission
27/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0028.png
Telefoni og Transmission
Der er på nuværende tidspunkt igangsat en række telefoni- og transmissionsprojekter,
hvor der fokuseres på at holde det eksisterende netværk i drift med udskiftning af
udtjente enheder og sikring af en høj oppetid.
10.3
Særlige indsatsområder i perioden
For trafikinformation er det primært TrIS projektets implementering som vil have
særligt fokus.
Telefoniområdet er i dag en integreret del i styringen af togtrafikken. De enkelte
kommandoposter rundt om i landet skal forsat kalde op til hinanden ved ekspedering
af tog mellem forskellige strækningsafsnit. Med samlingen af de mange
kommandoposter på to lokationer og et nyt digitalt fjernstyringssystem står
telefoniområdet overfor forandring. I den kommende periode vil der blive arbejdet på,
hvordan driften kan opretholdes og hvilke løsninger, der er mest hensigtsmæssige.
Transmissionsnettet anvendes til en bred vifte af services, hvilket i de kommende år
kun forventes at blive øget. Samtidigt står netværket overfor en væsentlig forandring
med etablering af et statisk netværk til signal og fjernstyring.
Fornyelsesplan 2016-2018
IT, Tele og Transmission
28/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0029.png
11
11.1
Forst
Indledende kommentarer
En stor del af midlerne fra Forst bliver allokeret til stationsafvanding og dræn, som
fremadrettet udelukkende bliver udført sammen med sporprojekterne. Resten af
budgettet bliver akkumuleret i den samlede opsparing til blandt andet kommende
dæmningsprojekter.
Forst udarbejdede i 2012 en ny strategi for afvanding. Formålet var, at behovet for
dræn i forbindelse med sporombygningen skulle afstemmes. Som resultat
gennemfører Banedanmark reprofileringen af strækninger to år forud for den planlagte
fornyelse.
11.2
Fornyelsesaktiviteter 2016-2018
Tabel 11.1: Samlet økonomi for Forst i perioden 2015-2017 [mio. kr.]
Kategori
I alt*
*Afvigelser af sum skyldes afrundinger
2016
13,5
2017
21,1
2018
17,9
I alt
52,5
Der er indmeldt 12 stationer med kendte afvandingsproblemer til fornyelse i 2016-
2020. For at afdække det præcise behov for stationsafvanding, bliver der igangsat to
projekter, som skal fastlægge scope for de mindre projekter. De to projekter vil
afdække henholdsvis Øst- og Vestdanmark.
Derudover er der indmeldt ét dæmningsprojekt mellem Langå-Struer, som udføres
sammen med det indmeldte afvandingsprojekt på samme strækning. Projektet udføres
som et samlet projekt i 2017 og der afsættes midler til det forudgående arbejde i
2016.
Derudover er der identificeret et behov for fornyelse af dæmninger på banen Langå-
Struer.
Fornyelsesplan 2016-2018
Forst
29/30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 314: Banedanmarks Fornyelsesplan for 2016-2018, fra transport- og bygningsministeren
1647179_0030.png
12
12.1
Sikring & Fjernstyring
Indledende kommentarer
Der er under Sikring & Fjernstyring afsat midler til fornyelse af transmissionskablerne
langs sporet. Kablerne skal bl.a. anvendes af Signalprogrammet samt øvrig
transmission. Det forventes, at der primo 2016 vil blive fremlagt en konsolideret
fiberfornyelsesplan.
12.2
Fornyelsesaktiviteter 2016-2018
Af tabel 12.1 nedenfor fremgår de kommende års budget for sikring og fjernstyring.
Tabel 12.1 Budget for sikring og fjernstyring
Kategori
I alt
2016
75,0
2017
50,0
2018
11,0
I alt
136,0
Flere aktiviteter er allerede igangsat, og derfor er der økonomi i de forudgående år,
som ikke fremgår af tabellen.
12.3
Særlige indsatsområder i perioden
Særligt fornyelsen af transmissionskabler vil der være fokus på de kommende år. De
eksisterende kabler er teknisk udlevet samtidig med, at behovet for transmission
forventes at blive forøget de kommende år.
Der bliver forsat gennemført flere overkørselsprojekter. For relativt beskedne midler
kan både sikkerheden og regulariteten forbedres. Banedanmark er endvidere pålagt at
stibomsupplere overkørslerne, såfremt kommunerne udvider gang- og cykelstier.
Fornyelsesplan 2016-2018
Sikring & Fjernstyring
30/30