MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. juni 2016
2015 - 982
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Banedanmark har nu afsluttet sine undersøgelser af mulige løsninger for ud-
fletningsprojektet ved Ringsted. Jeg fremsender på den baggrund Banedan-
marks VVM-undersøgelse af udfletning og hastighedsopgradering ved Ring-
sted. Desuden fremsendes Banedanmarks VVM-høringsnotat samt den ekster-
ne kvalitetssikring af materialet, som er foretaget af Rambøll. Jeg kan oplyse, at
materialet forventes offentliggjort den 17. juni 2016.
Som det fremgår af materialet, vil det ikke være muligt at anlægge hverken en
østlig eller en vestlig niveaufri udfletning, således at den kan stå færdig til åb-
ningen af
Den nye bane København-Ringsted
i december 2018. Jeg bemærker
endvidere, at det i lyset af investeringsudfordringen, som p.t. drøftes i Finans-
ministeriet, heller ikke p.t. vurderes muligt at finansiere en niveaufri udfletning
– hverken øst eller vest for Ringsted.
Det betyder, at projektet må gennemføres som forudsat i anlægsloven om
Den
nye bane København-Ringsted.
Banedanmarks undersøgelser har dog afdæk-
ket muligheden for at optimere anlægslovens løsning, så man kan opnå en ty-
delig tidsgevinst for forholdsvis begrænsede ekstra midler, i alt 68 mio. kr.
Undersøgelserne viser endvidere, at der tidligst vil kunne opstå kapacitetsmæs-
sige problemer ved åbningen af Femern forbindelsen i 2028, hvorfor det også
af den grund vil være hensigtsmæssigt foreløbig at gennemføre anlægslovens
model, optimeret med højere hastighed.
Optimeringen ligger inden for anlægslovens materielle og bevillingsmæssige
rammer og kan således finansieres inden for den afsatte bevilling på finanslo-
vens § 28.63.08.
Det skal afslutningsvist nævnes, at en særskilt undersøgelse om anlægslovens
model og optimeringen heraf viser, at gennemførelsen heraf ikke skaber en
fordel for enten den østlige eller vestlige model i forhold til en fremtidig beslut-
ning om den niveaufri udfletning.
Jeg agter på den baggrund at lade Banedanmark udføre anlægslovens model
med den beskrevne optimering.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt