Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 31
Offentligt
1559426_0001.png
Transport- og bygningsudvalget
Dato: 23. oktober 2015
Ønske om foretræde for Transport- og bygningsudvalget
Region Sjælland vil hermed bede om foretræde for udvalget hurtigst
muligt omkring den fortsatte uklarhed om fremtidige økonomiske situ-
ation for den regionale kollektive trafik i Region Sjælland samt situatio-
nen for regionens lokalbaner, herunder Tølløsebanen.
Region Sjælland havde den 17. marts 2015 foretræde for det daværende
Transportudvalg omkring samme problemstillinger. Med baggrund i, at
den økonomiske situation stadig er uafklaret, at der er kommet nyt ud-
valg samt udvalgets interesse for lokalbanerne og Tølløsebanen vil det
være hensigtsmæssigt med en fælles drøftelse af problemstillingerne.
Jeg vil kort opridse problemstillingerne.
Region Sjælland har stadig et uafklaret langsigtet balanceproblem på
ca. 30 mio. kr. på budgettet til regional udvikling. Kollektiv trafik udgør
ca. 2/3 af dette budget, hvilket i øvrigt er den største andel blandt regi-
onerne. Balanceproblemet hidrører primært fra omlægning af statslige
tilskud til kollektiv trafik, herunder investeringstilskud til lokalbanerne.
Region Sjælland står desuden overfor store fremtidige investeringer i
lokalbanerne. Regionen har allerede investeret over �½ mia. kr. i opgra-
dering og nye tog til banerne.
Problemstillingen er foreløbigt blevet udskudt til omkring 2017 blandt
andet som følge af, at omlægningen af statens investeringstilskud til lo-
kalbanerne til bloktilskud er udskudt i et år. Denne ”tekniske” omlæg-
ning ville have kostet regionen ca. 12 mio. kr.
Dette har direkte relation til situationen på Tølløsebanen, hvor der er
enighed blandt partierne bag Region Sjællands budgetaftale for 2015
om, at opgraderingen af skinnerne på Tølløsebanen mellem Høng og
Ruds Vedby ikke igangsættes for nærværende med baggrund i denne
manglende afklaring. At investere op mod 50 mio. kr. af skatteydernes
penge i en sporopgradering, hvor regionen måske ikke har råd til at op-
retholde driften uden at skulle nedlægge busruter eller skære på andre
områder under regional udvikling, er ikke ansvarligt.
Sagsnr.: 120415
Brevid: 2747183
Regionsjælland
Alléen 15
4180 Sorø
Tlf.: 70 15 50 00
Dir.tlf. 5787 5026
ledelsessekretaritet
@ ledelsessekretaritet.dk
www.regionsjaelland.dk
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Henvendelse af 23/10-15 vedrørende den fremtidige økonomiske situation for den regionale kollektive trafik i Region Sjælland, fra Region Sjælland
1559426_0002.png
Lige nu er betjeningen på Tølløsebanen tilpasset en hastighedsnedsættelse på skinnestykket
mellem Høng og Ruds Vedby med supplerende busbetjening. Denne midlertidige løsning sy-
nes at have bibeholdt passagertallet på banen.
Vi vil også gerne orientere udvalget omkring mulighederne for samdrift mellem de regionale
og statslige baner. Regionen har sammen med kommunerne peget på direkte myldretidstog
fra København og ud på Odsherreds- og Lollandsbanen, og der er flere muligheder. Det mest
oplagte er dog at binde den statslige banestrækning mellem Roskilde og Køge sammen med
den regionale Østbane. Dette har gennem en række år været drøftet med tidligere transport-
ministre og ministeriet.
Venlig hilsen
Jens Stenbæk
Regionsrådsformand
Side 2