Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 300
Offentligt
1641401_0001.png
Mindre kø i Limfjordstunnelens nordgående
retning mod Frederikshavn og Hirtshals
Oversigtskort, der viser området omkring Kridtsvinget og Limfjordstunnelen
Forbedring af sikkerhed og kapacitet ved Limfjordstunnelen :
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 300: Henvendelse af 31/5-16 vedrørende Limfjordstunnelens nordgående retning, fra By- og Landskabsudvalget, Aalborg Kommune
I sommeren 2014 vedtog Folketinget at etablere et 3. sydgående spor ved Limfjordstunnelen for at
mindske kø og uheldsrisiko, og for at forbedre kapaciteten på E45 omkring Limfjordstunnelen i
sydgående retning.
Denne forbedring til en pris af ca. 35 mio. kr. blev færdig i efteråret 2015, og siden har der ikke
været køproblemer i tunnelen i sydlig retning.
I nordgående retning er der imidlertid fortsat køproblemer. Specielt om eftermiddagen, hvor tæt
trafik på E45 skal flette med trafik fra Aalborg C. Det mest problematiske er, at trafikken på selve
E45 næsten går i stå, med konsekvenser for bl.a. rejsende til Aalborg Lufthavn og færgerne nordpå.
Denne tekst indeholder et forslag, der kan løse disse køproblemer for 5-10 mio. kr.
Problem : Trafikken fra Aalborg C (Kridtsvinget) fletter sammen
med E45 lige før tunnelen (4 baner bliver til 3), og der er 2 baners
krydsning inde i tunnelen mod Nørresundby C
I tunnelens nordgående retning, mod Frederikshavn og Hirtshals, er der det problem, at tilkørslen
fra Aalborg C kommer fra venstre i 2 baner ind mod tunnelen og skal flette sammen fra venstre med
den hurtige trafik på E45, der ligeledes kommer i 2 baner.
Dette giver 3 udfordringer :
4 baner bliver til 3
Trafikken fra venstre (fra Aalborg C) er ofte langsommere end trafikken på E45
Trafikanter fra Aalborg C, der lige efter tunnelen skal til højre mod Nørresundby C, skal
krydse 2 vognbaner
inde i selve tunnelen
LØSNINGSFORSLAG
:
I dag er der total overhalingstilladelse i hele tunnelen, hvilket fører til mange farlige situationer og
uheld, og dermed driftsforstyrrelser i tunnelen.
Vi foreslår, at den nuværende yderbane adskilles fra midterbane og inderbane med fuldt optrukne
striber – og dermed
forbud
mod vognbaneskift – hele vejen igennem tunnelen i nordgående
retning.
På den måde
forbliver den tosporede trafik på E45 på de to spor længst til højre.
Hovedparten af
trafikken fra Kridtsvinget – dem der skal videre ad E45 og E39 – kører isoleret igennem tunnelen i
den venstre bane, der således bliver en lokal bane.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 300: Henvendelse af 31/5-16 vedrørende Limfjordstunnelens nordgående retning, fra By- og Landskabsudvalget, Aalborg Kommune
1641401_0003.png
Denne illustration viser E45 lige syd for tunnelen efter gennemførelse af forslaget.
I forhold til i dag er der følgende ændringer :
Der er kommet en fuldt optrukken stribe imellem E45 og banen helt til venstre.
Banen helt til venstre er fremover en lokal bane fra Aalborg/Kridtsvinget, helt isoleret fra
E45 nede i tunnelen
Det grønne skilt er ændret, så man kan se, at kun de to baner til højre fører til frakørsel 22
Nørresundby C. Alle tre baner fører nordpå mod E39, E45 og lufthavn.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 300: Henvendelse af 31/5-16 vedrørende Limfjordstunnelens nordgående retning, fra By- og Landskabsudvalget, Aalborg Kommune
1641401_0004.png
På billedet herover er vi nede i tunnelen. Her kan man se, at det ikke længere er tilladt at skifte
imellem venstre bane og de to E45-baner. Bilerne kan altså køre med forskellige hastigheder.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 300: Henvendelse af 31/5-16 vedrørende Limfjordstunnelens nordgående retning, fra By- og Landskabsudvalget, Aalborg Kommune
1641401_0005.png
På billedet herover er vi kommet igennem tunnelen. Læg mærke til, at de nye fuldt optrukne striber
imellem venstre bane og E45-banerne først slutter EFTER frakørslen mod 22 Nørresundby C.
Samtidig bør det ved skiltning på selve E45 syd for tunnelen i god tid sikres, at bilister, der kommer
ad E45 sydfra og skal dreje mod 22 Nørresundby C , i god tid før tunnelen indplaceres i højre bane,
så de ikke laver unødvendige vognbaneskift i selve tunnelen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 300: Henvendelse af 31/5-16 vedrørende Limfjordstunnelens nordgående retning, fra By- og Landskabsudvalget, Aalborg Kommune
1641401_0006.png
Hvordan sikrer vi så, at bilister, der kommer fra Kridtsvinget og skal dreje fra mod 22 Nørresundby
C lige efter tunnelen ikke bliver spærret inde i venstre bane og skal køre helt frem til 21
Lindholm/Nørresundby N/Lufthavn , før de kan dreje fra ?
Det er vist på illustrationen herover. Billedet er taget i Kridtsvinget, lige før tunnelmundingen og
sammenfletningen med E45. Lastbilen på billedet kører på E45, på vej ned i tunnelen.
I forhold til i dag er der sket følgende
:
Der er lavet fuldt optrukken stribe imellem Kridtsvingets 2 baner. Denne fuldt optrukne
stribe fortsætter hele vejen igennem tunnelen som adskillelse af E45 og lokalbanen.
Skilte og pile leder trafikken mod 22 Nørresundby C ind i
højre
bane på illustrationen, mens
de bilister, der skal fortsætte nordpå efter tunnelen, ledes ind i
venstre
bane (lokalbanen, der er
adskilt fra E45 igennem tunnelen).
Trafiktællinger viser, at der i myldretiden er imellem 3 og 6 bilister i minuttet, der fra Kridtsvinget
skal til højre mod Nørresundby C lige efter tunnelen, og således i dag skal krydse 2 baner.
Dette forslag indebærer, at disse op til 6 biler i minuttet skal flette ind i E45's venstre bane, den
nuværende midterbane.
Vi vurderer, at dette er accptabelt, og bedre end i dag, af flere grunde:
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 300: Henvendelse af 31/5-16 vedrørende Limfjordstunnelens nordgående retning, fra By- og Landskabsudvalget, Aalborg Kommune
Der er god oversigt ned ad bakken, når man kører i E45's yderbane. Bilister her kan nemt se
de få bilister, der kommer fra Kridtsvingets højre bane og skal flette ind.
Det er efter ændringen helt entydigt og overskueligt, hvad der sker i tunnelen.
Den største mængde biler fra Kridtsvinget er i den isolerede venstre bane.
E45-bilisterne kører i de samme to baner igennem tunnelen, som de kører i FØR tunnelen.
Kun ganske få biler fra Kridtsvinget fletter ind i E45, hvorved uheldsrisiko,
hastighedsnedsættelse og kødannelse på E45 minimeres markant.
Der bliver færre vognbaneskift i selve tunnelen.
Der bør eventuelt suppleres med malede skilte ”E39”, ”E45” og ”Airport” på venstre kørebane, da
undersøgelser viser, at mange bilister orienterer sig godt på denne måde.
Specielle situationer:
Det højre skilt på illustrationen herover (med 22 Nørresundby C) bør udformes dynamisk, med tre
mulige visninger:
1.
22 Nørresundby C
som vist på illustrationen (normalsituationen)
2.
E45/E39
der muliggør, at trafik der skal fortsætte ad E39 og E45 i visse tilfælde må bevæge
sig ud i højre bane. Det kan være tilfældet, hvis der er rigtig meget trafik fra Kridtsvinget, og
kun lidt trafik på selve E45 ned mod tunnelmundingen.
3.
X
(rødt kryds der fortæller at der ikke må køres i højre bane.
Denne visning anvendes i den særlige situation, hvor der er så meget trafik på E45, at det ikke er
forsvarligt at lade biler, der skal dreje fra mod 22 Nørresundby C lige efter tunnelen, anvende
Kridtsvinget overhovedet. I denne sjældne situation ledes disse få biler i stedet ad Øster Uttrup
Vej, igennem rundkørslerne ovenfor 24 Ø. Uttrup Vej, og korrekt ned på E45 fra højre:
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 300: Henvendelse af 31/5-16 vedrørende Limfjordstunnelens nordgående retning, fra By- og Landskabsudvalget, Aalborg Kommune
1641401_0008.png
Herover ses dynamiske skilte, der på vej mod Kridtsvinget viser, at man ved særlig tæt trafik på
E45 skal dreje fra til højre for at kunne komme til 22 Nørresundby C. En omvej på ca. 3 minutter,
men kun for ganske få biler, og kun i ganske særlige tilfælde. Fortsætter man ligeud, kan man tage
frakørsel 21 Lindholm/Nørresundby N/Lufthavn.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 300: Henvendelse af 31/5-16 vedrørende Limfjordstunnelens nordgående retning, fra By- og Landskabsudvalget, Aalborg Kommune
1641401_0009.png
Herover er, med blå stipling, vist, at man i dette specielle tilfælde med meget tæt trafik på E45,
ledes ad Ø. Uttrupvej, igennem rundkørslerne og ned på E45 igen, hvis man skal dreje fra ad
22 Nørresundby C lige efter tunnelen. Den røde linie er Kridtsvinget, der kun kan benyttes af
bilister, der ønsker at fortsætte mod nord eller dreje fra ved 21 Lindholm/Nørresundby C/Lufthavn.
Se også oversigtskortet på første side.
Sammenfatning:
Med dette forslag vil de aktuelle køproblemer i nordlig retning i Limfjordstunnelen kunne reduceres
væsentligt, med større sikkerhed, fremkommelighed og stabilitet til følge.
Pris : Ca. 5-10 mio. Kr.