Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1559391_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 41780006
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Journal TS31210-00038
Dato 22. oktober 2015
Redegørelse over ventetider i sikkerhedskontrollen (se-
curity) i Københavns Lufthavn
Trafik- og Byggestyrelsen har i maj 2015 udarbejdet en redegørelse til
transport- og bygningsministeren over ventetiderne i sikkerhedskon-
trollen (security) i Københavns Lufthavn efter nedlæggelsen af inden-
rigsterminalen. Redegørelsen baserede sig på oplysninger og data fra
Københavns Lufthavne A/S for marts og april 2015.
Nedenstående redegørelse er en opfølgning på redegørelsen af 18.
maj 2015 over ventetiderne i sikkerhedskontrollen (security) i Køben-
havns Lufthavn efter nedlæggelsen af indenrigsterminalen i uge 13 og
dækker uge 10 til og med 39.
Redegørelsen analyserer udviklingen i de maksimale ventetider, de
gennemsnitlige ventetider, fordelingen af ventetidsintervaller i forhold
til længden af ventetiden samt antal bemandede spor i sikkerhedskon-
trollen, der har været åbne på de tidspunkter, hvor der har været
længst ventetid.
I redegørelsen bliver der fokuseret på de maksimale ventetider, fordi
alene risikoen for, at man som passager skal stå lang tid i kø ved sik-
kerhedskontrollen, vil betyde, at man vil skulle ankomme relativt tid-
ligt i lufthavnen, for i alle tilfælde at være sikker på at komme retti-
digt til flyet. Det fremgår af data fra Københavns Lufthavn A/S, at der
i ca. 98 pct. af alle tidsintervallerne er en ventetid ved sikkerhedskon-
trollen på under 15 minutter. Det fremgår også af data, at der i de
tidsintervaller med ventetider over 15 minutter har kunnet konstate-
res ét tidsinterval med en maksimal ventetid på godt 30 minutter.
Tidsintervaller med ventetider over 15 minutter fordeler sig både i og
uden for peak hours. Peak hours er defineret ved tidsrummet i døgnet
kl. 5-8 og kl. 15-18.
Selvom at der kun i 2 pct. af tidsintervallerne er en længere ventetid
ved sikkerhedskontrollen end 15 minutter, vil det kunne opleves som
værende nødvendigt, at passagererne afsætter den dobbelte tid for at
være helt sikker på at nå deres fly, idet de maksimale ventetider ind-
Side 1 (7)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 30: Kapaticitetsvurdering i Københavns Lufthavn, fra transport- og bygningsministeren
Notat
Journal TS31210-00038
Dato 22. oktober 2015
træder både i og uden for peak hours. For passagerer som pendler på
ruter med kort flyvetid – som f.eks. indenrigsrutenettet – vil dette be-
tyde en uforholdsmæssig stor forøgelse af den samlede transporttid.
Data fra Københavns Lufthavn om ventetider i den centralise-
rede sikkerhedskontrol:
På baggrund af styrelsens anmodning om en række konkrete oplys-
ninger har Trafik- og Byggestyrelsen modtaget ugentlige opgørelser
over udviklingen i ventetiderne i den centraliserede sikkerhedskontrol
i Københavns Lufthavn. Målingerne er gennemført ved at registre,
hvor lang tid der går, fra en passager stiller sig i kø ved den centrali-
serede sikkerhedskontrol – mellem bronzepigerne (T3) og vestvagten
(T2) – til sikkerhedschecket påbegyndes.
Oversigterne indeholder bl.a. information om:
måletidspunkter (dato og klokkeslet) opdelt i tidsintervaller (på
15 minutter);
antal åbne/bemandede spor i sikkerhedskontrollen og
længden af ventetider opgjort per tidsinterval (på 15 minut-
ter).
Trafik- og Byggestyrelsen har på baggrund af data fra de ugentlige
opgørelser udarbejdet oversigter, som viser udviklingen i ventetiderne
i den centraliserede sikkerhedskontrol.
De
maksimale
ventetider – dvs. det tidsinterval hvor passagererne i
de pågældende uger har ventet længst tid – udviser en nedadgående
trend frem til og med uge 24, hvorefter den igen stiger frem mod
slutningen af perioden, hvilket fremgår af figur 1. Det ses, at uge 33
havde ét tidsinterval, hvor der var en ventetid på godt 30 minutter.
Figuren viser de tidsintervaller i hver uge, hvor lufthavnen har præ-
steret dårligst. De dårligste præstationer forklares længere nede.
Selvom de maksimale ventetider ikke er et udtryk for lufthavnens ge-
nerelle præstation i sikkerhedskontrollen, repræsenterer de den risiko
en passager må tage med i sine overvejelser, når den skal beslutte i
hvor god tid, den skal være i lufthavnen før afgang. Det betyder, at
de maksimale ventetider bliver den tid en passager, som minimum
bør sætte af til at komme igennem sikkerhedskontrollen for at være
sikker på at nå sit fly. Det skyldes at de maksimale ventetider indtræ-
der både i og uden for peak hours.
Side 2 (7)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 30: Kapaticitetsvurdering i Københavns Lufthavn, fra transport- og bygningsministeren
1559391_0003.png
Notat
Journal TS31210-00038
Dato 22. oktober 2015
Figur 1: Maksimale ventetider
35
30
25
Antal minutter
20
15
10
5
0
10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 30 32 34 36 38
Uge
Som det fremgår af figur 2 nedenfor, har der i perioden – uge 10 til
og med uge 39 i 2015 – været et fald i den gennemsnitlige ventetid i
den centraliserede sikkerhedskontrol frem til uge 24, hvorefter vente-
tiden igen stiger frem til og med uge 39. Set over hele perioden er der
ingen ændring i de gennemsnitlige ventetider.
Den højeste gennemsnitlige ventetid findes i uge 16 og er målt til
6,83 minutter. Den laveste gennemsnitlige ventetid findes i uge 24 og
er målt til 3,39 minutter.
Side 3 (7)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 30: Kapaticitetsvurdering i Københavns Lufthavn, fra transport- og bygningsministeren
1559391_0004.png
Notat
Journal TS31210-00038
Dato 22. oktober 2015
Figur 2: Udviklingen i gennemsnitlige ventetider
8
7
6 6,59
6,83
6,11
5,92
6,61
6,60
6,12
5,76
5,15
4,96
4,82 4,68
4,78
4,67
4,45
4,28
4,15 4,35 4,34
3,39
6,04
5,62 5,59
5,44
4,98
Antal minutter
5
4
3
2
1
0
5,51
5,42 5,49
5,22
5,06
10
12
14
16
18
20
22
24
Uge
26
28
30
32
34
36
38
Nedenfor i figur 3 ses udviklingen i ventetider per uge siden marts
2015. Ca. 98 pct. af de målte tidsintervaller har en ventetid på mindre
end 15 minutter.
Tallene viser endvidere, at i godt 10 pct. af tidsintervallerne må pas-
sagererne vente i mere end 10 minutter ved sikkerhedskontrollen.
Tallene viser ligeledes, at i godt 40 pct. af tidsintervallerne må passa-
gererne vente mere end 5 minutter ved sikkerhedskontrollen.
Der, hvor de nederste farver i figuren hhv. blå, råd og grøn) fylder
mest, præsterer lufthavnen bedst.
De korteste ventetider har fundet sted i uge 24. Ugerne 16, 17 og 33
er de uger, hvor ventetiderne har været længst. De længste venteti-
der var i uge 17 og 33, hvor der var i alt 4 tidsintervaller med venteti-
der på mere end 25 minutter, hvoraf det ene tidsinterval har en ven-
tetid på godt 30 minutter. Der har ikke været ventetider på mere end
25 minutter i andre uger.
Side 4 (7)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 30: Kapaticitetsvurdering i Københavns Lufthavn, fra transport- og bygningsministeren
1559391_0005.png
Notat
Journal TS31210-00038
Dato 22. oktober 2015
Figur 3: Udviklingen i ventetider fra uge 10 til uge 36
100%
90%
Procentvis fordeling på ventetidsintervaller
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 30 32 34 36 38
Ventetids-
intervaller
30-35
25-30
20-25
15-20
10-15
5-10
0-5
Uge
I den følgende figur 4 ses, hvorledes de længste ventetidsintervaller
fordeler sig på henholdsvis antal åbne spor i sikkerhedskontrollen og
længden af ventetider. Med henblik på at fokusere på de mest pro-
blematiske situationer (tidsintervaller med lange ventetider), er kun
intervaller med ventetider på 15 minutter eller derover medtaget.
De længste ventetider (mere end 20 minutter) finder sted, når luft-
havnen har mellem 8 og 14 spor åbne på samme tid. Figuren indike-
rer, at lange ventetider kan nedbringes ved, at lufthavnen åbner flere
spor. I uge 33 var der kun ni åbne spor i de tidsintervaller, hvor der
blev målt godt 30 minutters ventetid.
Københavns Lufthavn A/S har oplyst, at den lange ventetid i uge 17
skyldtes et relativt højt sygefravær i sikkerhedskontrollen. Den lange
ventetid i uge 33 skyldtes ifølge Københavns Lufthavn A/S dels oplæ-
ring af medarbejdere i anvendelsen af de nye security krops-
scannere, der blev taget i brug 17. august 2015, dels nedbrud på fly-
selskabernes check-in systemer, hvilket betød, at passagerernes
fremmøde blev rykket i forhold til den forventede prognose.
Side 5 (7)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 30: Kapaticitetsvurdering i Københavns Lufthavn, fra transport- og bygningsministeren
1559391_0006.png
Notat
Journal TS31210-00038
Dato 22. oktober 2015
Figur 4: De længste ventetider fordelt på antal åbne spor
90
80
Antal ventetidsintervaller
70
60
50
40
30
20
10
0
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Antal åbne spor
Ventetids-
intervaller
15-20
20-25
25-30
30-35
Trafik- og Byggestyrelsens vurdering
På baggrund af ovenstående gennemgang af data fra de ugentlige
oversigter fra Københavns Lufthavne A/S finder Trafik- og Byggesty-
relsen følgende:
Både de maksimale og de gennemsnitlige ventetider faldt frem
til og med uge 24, men er steget igen frem til og med uge 33.
Samlet set over hele perioden ses ingen ændring i de maksi-
male og de gennemsnitlige ventetider ved sikkerhedskontrol-
len.
Perioder med lange ventetider ved den centraliserede sikker-
hedskontrol forekommer i få tilfælde, men er problematiske
fordi de repræsenterer den ventetid en passager som minimum
må sætte af til at komme igennem sikkerhedskontrollen.
Opgørelser over de længste ventetider, set i forhold til hvor
mange spor der var åbne i sikkerhedskontrollen på de pågæl-
dende tidspunkter, indikerer at lange ventetider kan nedbrin-
ges ved, at lufthavnen åbner flere af de allerede eksisterende
spor.
Det er kun i uge 17 og 33, at der har været ventetider på mere
end 25 minutter, hvoraf et tidsinterval (i uge 33) havde en
ventetid på godt 30 minutter.
Side 6 (7)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 30: Kapaticitetsvurdering i Københavns Lufthavn, fra transport- og bygningsministeren
Notat
Journal TS31210-00038
Dato 22. oktober 2015
Trafik- og Byggestyrelsen vil via fortsatte ugentlige rapporteringer fra
Københavns Lufthavn A/S følge udviklingen i ventetiderne. Disse rap-
porteringer vil indeholde oversigter over udviklingen i de gennemsnit-
lige og maksimal ventetider i den centraliserede sikkerhedskontrol.
Såfremt der skulle opstår ventetider på mere end 15 minutter ved den
centraliserede sikkerhedskontrol, vil Trafik- og Byggestyrelsen bede
Lufthavnen om øjeblikkeligt at orientere Trafik- og Byggestyrelsen
herom samt forklare, hvad forsinkelserne skyldes.
I øvrigt vil Trafik- og Byggestyrelsen bede Københavns Lufthavn A/S
om en redegørelse fsva. allerede iværksatte og påtænkte tiltag for at
holde dels ventetid for indenrigspendlerne og andre passagerer, som
er tæt på at komme for sent til deres fly, nede, dels ventetiderne ge-
nerelt, og herunder særligt den maksimale ventetid.
Side 7 (7)