Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 299
Offentligt
1642142_0001.png
Fra:
Henning Skovsgaard [mailto:[email protected]]
Sendt:
31. maj 2016 21:40
Til:
Folketingets Oplysning <[email protected]>
Emne:
Spørgsmål omkring lovgivning
Gode Transportudvalg!
En af mine skribenter stiller dags dato følgende spørgsmål på vore portaler, jeg håber i kan give et
fornuftigt svar på dette, emnet lyder således.
UNDSKYLD HVIS JEG " SPØRGER DUMT " !
Mit spørgsmål handler altså om UBER !
Jeg har lidt svært ved at forstå "problemet" !
Vi HAR jo endnu nogle gældende love og regler i Danmark !
Det er nok DET,- nogle har svært ved at acceptere !
DETTE LIGGER UDENFOR MIT "NORMALE" FELT !
Se nu er det sådan, - at jeg præcis som alle andre, - med et såkaldt "STORT KØREKORT",- også har
lov til at køre en bus. Dog er det IKKE tilladt, - hvis passagererne betaler direkte til mig ,- og jeg
må heller ikke få løn for denne kørsel. Forstået på den måde, - at jeg godt må fungere som
frivillige og ulønnet chauffør.
Vi kommer så til det vi kender som ERHVERVSKØREKORT,- der kan erhverves i en STOR og LILLE
version. Den STORE til busser og rutebiler, - og det lille til TAXA,- sådan fortalt i grove træk. For at
man kan arbejde som buschauffør, - eller Taxachauffør, - skal man desuden have bestået
førstehjælpskurser. Desuden skal de anvendte køretøjer være GODKENDT til erhvervsmæssig
persontransport,- og have særlige forsikringer.
JA,- det var så den smule jeg kender til forholdene for "erhvervsmæssig persontransport". Så
kommer vi til UBER,- der i min lille verden, -faktisk er i direkte konflikt med flere af de nævnte
forhold, - og nok ikke anvender køretøjer med godkendelser, - eller kræver førstehjælpskurser, -
og ej heller noget så velkendt som et "erhvervskørekort".
Nu har man endelig fået lavet et "program", - der gør det muligt at betale SKAT og MOMS,-
hvilket er en tydelig tilkendegivelse af, - at det har man IKKE gjort hidtil. SKAT undersøger nu, -
hvilke fradrag man skal acceptere, - da dette kan være ret forvirrende, - da køretøjet der
anvendes, - jo både er en "privatbil" og en bil til "erhvervsbrug".
SÅ,- nu er vi kommet til mit "DUMME" spørgsmål, - der i al sin enkelthed går på, - om man mon
arbejder seriøst på, - at "skrotte" de gældende love og regler for
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 299: Henvendelse af 31/5-16 vedrørende Uber, fra Henning Skovsgaard
erhvervsmæssig persontransport,- for OGSÅ på det område at underminere mange års kamp
for "FAIR KONKURRENCE og LIGE VILKÅR ?
Måske skal vi lave en helt ny APP,- således at alle os med et STORT kørekort, - kan komme ud at
køre bus. Hvorfor tage et erhvervskørekort, - når man blot kan spare disse mange penge, - og
så OGSÅ slippe for at tage et førstehjælpskursus.
Personligt tænker jeg på at oprette en tjeneste, - hvor jeg kan flyve folk på ferie. Det eneste jeg
lige mangler, - er et brugbart fly, - men det kan jeg vel snart købe billigt hos SAS. Jeg laver så bare
en APP,- og behøver så IKKE at tage et "flyvercertifikat". Det vil give mig en chance til at give
selv RYAN AIR " bagvinge" !
Jeg ved ikke om det gamle "Næringsbrev" er blevet afskaffet, - men nu tyder maget på
at ALT gives frit. Det ender med at blive en spændende verden vi kommer til at opleve, - hvor det
bliver "Jungleloven" og "bankkontoen", - der vil afgøre ens rettigheder. FØJ FOR SA- - N .
SNART BLIVER DET NOK OGSÅ LOVLIGT AT STJÆLE !
Jeg håber i vil give os en perfekt svar på skribentens spørgsmål, da det er jer som er med til at
udfærdige Danmarks Riges Lovgivning.
Med venlig hilsen
Henning Skovsgaard
Tlf: 5172 0737