Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 295
Offentligt
1640865_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4/IC2
Rapporteringsperiode: April 2016
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Driftsafvikling IC4/IC2
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i april 2016 med en driftspulje på 37 IC4 togsæt, heraf 30 togsæt
til indsættelse i daglig drift. De resterende 7 togsæt udgør en såkaldt driftsre-
serve, som kan indsættes i tilfælde af nedbrud.
Togene har været anvendt således:
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Antal indsatte tog
Planlagt
15
9
6
30
Direktions-
sekretariatet
30. maj 2016
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Ovenstående kørsel er planlagt til gennemsnitligt 85 regionaltogsafgange, hvoraf
43 primært kører mellem Esbjerg og Aarhus, 26 afgange kører primært mellem
København og Kalundborg. Hertil kommer 16 IC afgange. Endvidere var der plan-
lagt to lyntogsafgange i april.
I 2016 har det været ca. 20% af afgangene, der har kørt koblet, hvorimod det kun
var ca. 10% af alle afgange i 2015.
År til dato har DSB anvendt alle 64 tilgængelige IC4 togsæt til at betjene trafik-
ken. De resterende fem af de i alt 69 kommercielt godkendte togsæt anvendes til
test af kommende hardware og softwarepakker.
DSB planlægger dagligt med en driftspulje på seks IC2 togsæt, heraf er det plan-
lagt, at der indsættes fire togsæt i daglig drift, to anvendes som driftsreserve.
IC2
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Antal indsatte tog
Planlagt
4
0
0
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 295: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 for april 2016, fra transport- og bygningsministeren
1640865_0002.png
2. Tilgængelighed
Figuren nedenfor viser andelen af leverede IC4 togsæt fra værkstedet i forhold til
det planlagte. I april 2016 lå leveringssikkerheden på 99,6%. I perioden maj 2015
til og med april 2016 lå leveringssikkerheden på 97,9%.
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Ikke leverede
Af diagrammet nedenfor fremgår den månedlige udvikling i antal kørte km med
henholdsvis IC2 og IC4. I april er der kørt ca. 510.000 km med IC4 og ca. 25.000
km med IC2, hvilket svarer til ca. 13% af den samlede dieselproduktion for DSB i
april 2016. Figuren viser, at der er tale om en stadigt stigende anvendelse af IC4
ift. samme periode sidste år, mens IC2 ligger på et stabilt lavt niveau. Den be-
grænsede anvendelse af IC2 skyldes først og fremmest, at IC2 endnu ikke er på
samme tekniske niveau som IC4.
Side 2/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 295: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 for april 2016, fra transport- og bygningsministeren
1640865_0003.png
Antal kørte km pr. md.
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
IC2
4. Kunde- og Operatørrettidighed
Tabellen nedenfor viser kunderettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt de seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kunderettidigheden i
Trafikkontrakten 81,8% for DSB’s fjern og regionaltog. Den samlede kunderetti-
dighed for DSB’s fjern- og regionaltog endte på 73,5% i april 2016.
Kunderettidigheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 min efter plan på udvalgte målestationer, inkl. aflysninger.
Kunderettidig-
hed
IC2
IC4
Aktuel måned
56,53%
74,5%
År til dato
60,3%
77,7
Seneste 12 mdr.
68,5%
78,6%
Figuren nedenfor viser udviklingen for henholdsvis IC2 og IC4 for kunderettidighed
(2:59) som et 12 måneders glidende gennemsnit.
Side 3/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 295: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 for april 2016, fra transport- og bygningsministeren
1640865_0004.png
Kunderettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kunderettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Kunderettidighed 2:59 IC4
Tabellen nedenfor viser operatørrettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt de seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i Trafikkontrakten
93,8% for DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørrettidighed for DSB’s
fjern og regionaltog endte på 89,1% i april 2016.
Operatørrettidigheden er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation. Til beregning af
operatørrettidigheden betragtes alle ankomster for rettidige bortset fra dem, hvor
DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen. Operatørrettidigheden er uaf-
hængig af antallet af kunder i toget.
Operatørretti-
dighed
IC2
IC4
Aktuel måned
78,1%
90,7%
År til dato
81,7%
91,5%
Seneste 12 mdr.
86,8%
92,2%
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2’s operatørrettidighed (2:59), som
et 12 måneders glidende gennemsnit.
Side 4/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 295: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 for april 2016, fra transport- og bygningsministeren
1640865_0005.png
Operatørrettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
96,0%
94,0%
92,0%
90,0%
88,0%
86,0%
84,0%
82,0%
80,0%
Operatørrettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
5. Togrettidighed
Operatørrettidighed 2:59 IC4
Tabellen nedenfor viser togrettidigheden (andel af ankomster med IC4 senest 2:59
min efter plan på udvalgte målestationer, inklusive aflysninger) for den aktuelle
måned, år til dato samt seneste 12 måneder.
Togrettidighed
IC2
IC4
Aktuel måned
62,7%
79,1%
År til dato
66,9%
80,9%
Seneste 12 mdr.
72,2%
81,6%
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2’s togrettidighed (2:59), som et 12
måneders glidende gennemsnit.
Side 5/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 295: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 for april 2016, fra transport- og bygningsministeren
1640865_0006.png
Togrettidighed løbende 12 måneder (2:59)
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC2
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
Antallet af km mellem en forsinkende hændelse (2:59) lå i april 2016 på 2.163 for
IC2 og 3.693 for IC4. Gennemsnittet for de seneste 12 måneder ligger på 2.088
for IC2 og 4.518 for IC4.
Hændelser
IC2 (2:59)
IC4 (2:59)
Aktuel måned
2.163
3.693
År til dato
1.827
3.603
Seneste 12 mdr.
2.088
4.518
Ift DSB’s indsættelsesplan for IC4, hvor slutmålet er 20.000 km, er kriteriet 4:59
min for en forsinkelse. For at kunne sammenligne hermed er MDBF for IC4 opgjort
nedenfor:
Hændelser
IC4 (4:59)
Aktuel måned
5.046
År til dato
4.920
Seneste 12 mdr.
6.118
Side 6/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 295: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 for april 2016, fra transport- og bygningsministeren
1640865_0007.png
Udviklingen i MDBF (4:59)
12 måneders glidende gennemsnit
10000
8000
6000
4000
2000
0
IC4 4:59
7. Konklusion
IC4’s produktionsvolumen og indsættelse er kontinuerligt stigende. Der er i april
2016 kørt ca. 20% flere kilometer med IC4 end i april 2015 og antallet af indsatte
tog er øget med 10 i forhold til april 2015.
Vedrørende MDBF for IC4 kan det konstateres, at april måned medførte en lille
stigning ift. marts 2016, men niveauet er fortsat utilfredsstillende lavt.
Der foreligger ikke nogen entydig forklaring på udviklingen, men de væsentligste
årsager til forsinkelser er stadig vognkasse (døre, trin, kobling) kraftforsyning
(motor) og bremser.
DSB arbejder fortsat på at fremlægge en anbefaling for forligskredsen ultimo 2016
om den videre færdiggørelse og idriftsættelse af IC4/IC2.
Det er desværre et generelt billede for DSB’s materiel i april, at kunde- og opera-
tørrettidigheden er udfordret, men det er fortsat i begrænset omfang, at den fal-
dende MDBF for IC4 påvirker rettidigheden.
Side 7/7