Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 294
Offentligt
1640862_0001.png
Indledende kortlægning af
tilgængeligheden til de danske
jernbanestationer samt ind- og
udstigningsmuligheder i tog
10. maj 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0003.png
3
Indhold
Indledning
Hidtidig prioritering af tilgængelighedsforanstaltninger
Hvad omfatter TSI PRM?
Status for tilgængelighed på stationer
Niveaufri adgang til perroner
Stationer med niveaufri adgang til alle perroner
Stationer med en eller flere perroner uden niveaufri adgang
Stationer uden niveaufri adgang til perroner
Tiltag som kan fremme tilgængeligheden
Elevatorer og andre tiltag der kan fremme tilgængeligheden
Perronhøjder
Taktil information
DSB og Arrivas handicapassistance
Ind- og udstigningsmuligheder i tog
Ind- og udstigningsmuligheder i tog
Kørestolspladser
Skøn over udgifterne til udbedring af forholdene på stationerne
Det videre arbejde
Bilag
5
7
7
9
10
12
14
15
16
16
20
26
27
28
28
30
32
33
34
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0005.png
5
Indledning
Udgangspunktet for arbejdet med tilgængelighed til togstationer og ind- og
udstigningsmuligheder i tog er, at tilbyde gode og balancerede transportmuligheder
for alle passagerer, herunder også for mennesker med handicap. Målet er, at flest
muligt skal kunne benytte de almindelige tilbud, som den kollektive trafik har at
byde på.
De første jernbaner i Danmark er anlagt i 1800-tallet og dermed i en tid, hvor gode
forhold for passagerer med nedsat mobilitet ikke var højt på dagsordenen. Det var
dengang i høj grad forventningen, at den rejsende kunne klare sig selv.
I dag indtænkes tilgængelighed derimod i nye projekter fra begyndelsen, så der fra
starten kan skabes mere og bedre tilgængelighed for pengene. For at skabe bedre
tilgængelighed på stationerne for personer med et handicap og gangbesværede, er
det nødvendigt at indrette stationer, perroner og informationssystemer med
tilgængelighedshensyn i mente.
For så vidt angår den eksisterende jernbane, så gøres der ved større
renoveringsarbejder meget for at råde bod på tidligere tiders manglende
planlægning af stationsanlæg.
God tilgængelighed til den danske jernbane handler om mange forskellige ting. På
lang sigt handler det bl.a. om at skabe niveaufri
1
adgang mellem perron og tog.
Med andre ord en adgang fra perron til tog uden trin og uden for stor vandret eller
lodret mellemrum mellem perronen og toget. Niveaufri adgang vil gøre det
nemmere for personer med handicap at komme ombord i toget på egen hånd, og
det er derfor det mål, der på landsplan arbejdes frem i mod. Det vil dog være en
bekostelig affære at sikre niveaufri adgang til perron og ind og ud af tog, bl.a. fordi
det vil kræve massive investeringer i perronhævninger landet over og indkøb af nye
tog, med indstigningsforhold som matcher perronhøjden.
I mellemtiden er det dog vigtigt at huske på, at manglende niveaufri adgang til
perroner og ind i toget ikke er ensbetydende med, at personer med et handicap
eller gangbesvær ikke kan komme med toget. Både DSB og Arriva tilbyder i dag
assistance. Assistancen inkluderer ledsagelse til og fra perron samt hjælp til ind- og
udstigning i tog både med og uden lift. Assistancen skal i dag bestilles 24 timer i
forvejen hos DSB og Arriva, men DSB arbejder på at få nedsat varslingstiden til 12
timer, så snart det er praktisk muligt, og på Øresundsbanen kan der i dag rejses
spontant.
God tilgængelighed handler imidlertid også om mange andre ting, herunder at
skabe adgangsveje til og på stationerne, som er uden trapper og andre bratte
niveauovergange eller at finde alternativer til disse (som fx elevatorer). I forhold til
syns- og hørehandicappede er ledelinjer, taktil information (blindskrift på skilte og
knapper) samt god og tydelig trafikinformation over højtalere også vigtige
elementer.
På S-togsnettet kan personer med et handicap rejse spontant og uden at skulle
bestille assistance på forhånd. På S-togsnettet har lokomotivføreren ansvaret for at
assistere med rampe efter konkret anmodning.
1
Niveaufri adgang - adgang i niveau uden trin eller niveauspring fx ved brug af elevator. Der er ikke målt
op imod definitioner eller krav i hhv. TSI PRM (se note 2) eller Bygningsreglementet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0006.png
6
Metode
Statusrapporten er en indledende kortlægning af tilgængeligheden på stationerne
på det statslige jernbanenet (inklusive S-togsnettet) samt for ind- og udstigning af
togmateriel, der anvendes på disse strækninger.
Statusrapporten er udarbejdet af Trafik- og Byggestyrelsen på baggrund af
stationsspecifikke informationer, som er indhentet hos Banedanmark, DSB og
Arriva. Oplysningerne fra DSB og Banedanmark tager udgangspunkt i en opdatering
af Banedanmarks tidligere stationskortlægning fra 2009 samt DSB’s
stationsdatabase og Banedanmarks perrondatabase. En håndfuld stationer er
derudover besøgt med henblik på kvalitetskontrol i forbindelse med udarbejdelse af
rapporten. Statusrapporten er efterfølgende sendt i høring hos Banedanmark, DSB
og Arriva med henblik på kvalitetssikring af oplysningerne.
I EU regi stiller TSI PRM
2
krav om, at medlemsstaterne skal udarbejde en
statusoversigt over tilgængeligheden til og på stationer og det rullende materiel.
Udformningen af statusoversigten er under udarbejdelse i EU. Derudover stiller
TSI’en krav om at medlemsstaterne skal udarbejde en national
implementeringsplan, som skal fremsendes til Kommissionen senest d. 1. januar
2017.
Arbejdet med nærværende indledende kortlægning af tilgængeligheden kan anses
som et første skridt i arbejdet med at udvikle en samlet implementeringsplan for
Danmark. Arbejdet fortsætter i 2016, hvor der med udgangen af året skal sendes
en national implementeringsplan til EU-Kommissionen. Den nationale
implementeringsplan vil indeholde oplysninger om tilgængeligheden til både statens
jernbanenet og lokalbanernes. Til forskel fra nærværende kortlægning er S-
togsnettet undtaget TSI’ens bestemmelser.
2
TSI står for ’Teknisk Specifikation for Interoperabilitet’ og PRM for ’People with reduced mobility’. I
december 2014 trådte en opdateret TSI forordning om tilgængelighed for handikappede og
bevægelseshæmmede personer i EU's jernbanesystem (TSI PRM) i kraft.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0007.png
7
Hidtidig prioritering af
tilgængelighedsforanstaltninger
I dag tænkes tilgængelighed helt systematisk ind i nye stationsprojekter og
togindkøb fra starten, hvilket ofte bevirker, selvom der kan være mange
divergerende hensyn, at der kan skabes mere og bedre tilgængelighed for pengene.
Dialogen om at forbedre tilgængeligheden til jernbanen har i en lang årrække
foregået i et tæt samarbejde mellem togoperatørerne, herunder DSB, Arriva og
infrastrukturforvalteren Banedanmark. I dialogforummet DSB’s handicappanel
mødes repræsentanter for DSB, Bus og Tog sekretariatet, Metro, Arriva,
Banedanmark, Trafik- og Byggestyrelsen og Transport- og Bygningsministeriet med
handicaporganisationerne fire gange om året. Her drøftes kort- og langsigtede
handicapløsninger i tog og på stationer.
Igennem årerne har forskellige forligskredse afsat midler til tilgængelighedstiltag,
som DSB, Banedanmark og Danske Handicaporganisationer har samarbejdet om
udmøntningen af. Senest er en restpulje på 14,8 mio. kr. i efteråret 2015 fordelt til
tilgængelighedsforbedrende tiltag efter en prioritering foretaget af DSB,
Banedanmark og Danske Handicaporganisationer. Midlerne er prioriteret således, at
der iværksættes etablering af ledelinjer på Københavns Hovedbanegård og
elevatorer på Tinglev st. Er der flere midler tilbage i puljen anvendes disse til
etablering af elevator på spor 13 (S-tog) på Østerport st.
Prioriteringen af midler til forbedring af tilgængeligheden er de senere år sket ud
fra en prioriteringsregel, som stammer fra TSI PRM – med fokus på i første omgang
at tilgængeliggøre stationer med flere end 1000 daglige passagerer
3
og stationer,
hvor der er mere end 50 km til den nærmeste station med niveaufri adgang.
Prioritering af stationer, hvor midlerne kommer flest til gavn og hvor der er langt til
nærmeste fuldt tilgængelig station er i det hele taget generelle og gennemgående
principper, i forhold til at disponere midler på området.
Hvad omfatter TSI PRM?
I EU regi har Danmark været med til at forhandle
”forordningen om den tekniske
specifikation for interoperabilitet gældende for handicappede og
bevægelseshæmmede personer i EU’s jernbanesystem”
på plads. Forordningen
kaldes også TSI PRM og er fælleseuropæiske regler for tilgængeligheden i det
europæiske jernbanenet.
Tilgængelighedsstandarderne (de tekniske specifikationer) i TSI PRM finder
anvendelse på al ny infrastruktur og alt nyt rullende materiel (tog) og på
eksisterende infrastruktur og rullende materiel, når dette fornys eller opgraderes.
Øvrig eksisterende infrastruktur og rullende materiel skal ikke følge de tekniske
specifikationer, hvis der ikke sker ændringer, men skal fremover indgå i den
statusoversigt og implementeringsplan, som forordningen tilsiger, at
medlemsstaterne udarbejder.
I forbindelse med ombygningsprojekter gælder en undtagelsesbestemmelse, der
definerer, hvornår et land ikke er forpligtet til at etablere elevatorer og ramper,
men gælder ikke andre forhold i TSI PRM. Undtagelsen gælder for stationer som
3
Antal afrejser og ankomster
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0008.png
8
har mindre end 1000 daglige passagerer og hvor der er mindre end 50 km til
nærmeste tilgængelige station.
TSI PRM skal anvendes på samtlige stationer og rullende materiel. Undtaget er S-
bane, metro, letbaner, veteranbaner og privatejede firmaspor (f.eks. Cheminova),
samt tog på disse strækninger.
Infrastruktur omfatter i denne sammenhæng stationsbygninger og forpladser,
perroner, trapper, toiletter, belysning, informationsanlæg, adgangsveje til/fra toget
og mellem de forskellige faciliteter, herunder gangbroer og -tunneller mv. uanset
ejerskab. Rullende materiel omfatter indretning af togvogne og der stilles krav til
bl.a. sæder, døre, toiletter, belysning, informationsanlæg og ind- og
udstigningsforhold.
Krav om tilgængelighed skal forstås bredt – dvs. at termerne »handicappet person«
og »bevægelseshæmmet person« omfatter alle med en varig eller midlertidig
fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse, og enhver, hvis
bevægelighed under benyttelse af transportmidler er nedsat på grund af alder.
TSI PRM stiller krav om, at medlemsstaterne skal udarbejde en statusoversigt over
tilgængeligheden til den nationale infrastruktur og det rullende materiel.
Statusoversigten skal blandt andet anvendes til at identificere hindringer for
tilgængelighed på stationerne og i tog. De europæiske handicaporganisationer har
været med til at definere, hvad statusoversigten skal indeholde, og det er
hensigten, at informationerne skal offentliggøres i en fælleseuropæisk database,
som vil muliggøre at hver enkelt passager kan indhente relevant information om en
stations tilgængelighed på egen hånd. De endelige EU krav er endnu ikke fastlagt.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0009.png
9
Status for tilgængelighed på stationer
Banedanmark og togoperatørerne samarbejder om at skabe bedre tilgængelighed
til og på perronerne.
I Danmark er der 299 stationer på statens jernbanenet. Der er 184 stationer på
lokalbanernes net. Privatbanenettet er ikke en del af denne analyse, da
kortlægningen begrænser sig til at se på tilgængeligheden til statens jernbanenet.
Figur 1: Oversigtkort – Antal daglige passagerer på de danske stationer
Ud af de 299 stationer er 218 fjern- og regionalbanestationer og 81 S-tog stationer.
Togstrækningerne på statens jernbanenet opdeles i hovednet og sidebaner. Ud af
de 299 stationer ligger 76 stationer på hovednettet, og 223 stationer på sidebaner.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0010.png
10
Ud af de 299 stationer på statens jernbanenet benyttes 145 stationer
gennemsnitligt af mere end 1000 passagerer om dagen. 154 stationer benyttes
gennemsnitligt af mindre end 1000 passagerer om dagen, jf. figur 1.
4
Tilgængeligheden på statens jernbanenet er undersøgt for samtlige 299 stationer i
Danmark.
5
I nedenstående gennemgang er der set på følgende forhold omkring
tilgængelighed:
Niveaufri adgang til perroner
Elevatorer
Perronhøjder
Ledelinjer
Taktil information
Niveaufri adgang til perroner
Et af kravene i TSI PRM er, at der ved opgradering eller fornyelse af stationer
etableres såkaldte hindringsfri ruter
6
, hvilket vil sige, at der også findes en
hindringsfri adgang til perronen, hvor der ikke er trapper, kantsten eller lignende,
der begrænser adgangen. For at etablere en hindringsfri rute kan det være
nødvendigt at etablere eksempelvis ramper, elevatorer eller andre tiltag. Da der
ikke er foretaget en egentlig kontrol af adgangsveje på de forskellige stationer op
imod TSI’ens krav, nævnes adgangsveje som ”niveaufri adgang” i stedet for
”hindringsfri rute” i det efterfølgende. Det skal bemærkes at der er tale om en
adgangsvej, som passagerer kan benytte ved egen hjælp – dvs. uden hjælp fra
sikkerhedsuddannet personale fra Banedanmark og DSB.
Niveaufri adgang mellem perroner
Opgørelsen viser, at der ud af de 299 stationer på statens jernbanenet er niveaufri
adgang på samtlige af stationens perroner på i alt 255 stationer, jf. tabel 1.
4
Jf. Trafikplan for den statslige jernbane 2012
Privatbanenettet er ikke en del af undersøgelsen.
5
6
En hindringsfri rute forbinder offentligt tilgængelige områder, hvor passagerer færdes. Ruten skal være
indrettet sådan, at alle handicappede og bevægelseshæmmede personer kan færdes der og finde vej.
Ruten kan dog opdeles i flere dele (f.eks. en trinfri rute, en rute for synshæmmede mv.), som tilsammen
udgør en hindringsfri rute.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0011.png
11
Tabel 1: Niveaufri adgang (eventuelt vha. elevator)
Alle
stationens
perroner
Stationer med niveaufri
adgang til:
Nogle af
stationens
perroner
Ingen af
stationens
perroner
Total
255
43
1
299
Figur 2 nedenfor viser, på hvilke stationer der er niveaufri adgang. De grønne
prikker viser, hvor der er niveaufri adgang til alle perroner, evt. ved hjælp af
elevatorer. De gule prikker viser, hvor der er niveaufri adgang til nogle, men ikke
alle stationens perroner. Den røde prik viser, hvor der ikke er niveaufri adgang til
samtlige af stationens perroner.
Figur 2: Oversigtskort – niveaufri adgang
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0012.png
12
Det fremgår af figur 2, at der på langt størsteparten af stationerne på hovednettet
er niveaufri adgang til alle stationens perroner. Således er det kun 17 stationer på
hovednettet, hvor der ikke er niveaufri adgang til en eller flere af stationens
perroner, bl.a. Fredericia St. og Hedehusene St.
Det kan også udledes, at ud af Danmarks ti største byer, som betjenes af tog, er
det kun Østerport st., hvor der ikke er niveaufri adgang til alle stationens perroner.
Det skal bemærkes, at det på Østerport St. kun drejer sig om S-togsperronen ved
spor 13, som ikke har niveaufri adgang.
Stationer med niveaufri adgang til alle perroner
De 255 stationer, hvor der er niveaufri adgang til alle stationens perroner, kan
grupperes som følgende:
Stationer hvor der er niveaufri adgang til perronerne. Den niveaufri adgang
kan være opnået ved hjælp af elevatorer. Dette er eksempelvis tilfældet på
Københavns Hovedbanegård og Nørreport St.
Nørreport St.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0013.png
13
Stationer hvor der blot er en side-perron og et spor, og hvor side-perronen
har niveaufri adgang til det omliggende. Et eksempel på dette er Sjørring
St.
Sjørring St.
Endestation – eller sækstation – hvor adgangen til alle perroner er niveaufri
fx Hillerød St.
Hillerød St.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0014.png
14
Stationer hvor der er niveaufri adgang til perronerne via sporovergange,
som fx på Struer St., Hjørring St. og Lille Skensved St.
Struer St.
Stationer med en eller flere perroner uden niveaufri adgang
På 43 stationer er der kun niveaufri adgang til nogle af stationens perroner. For så
vidt angår de perroner, hvor der ikke er niveaufri adgang gør en eller flere forhold
sig gældende:
Stationen har perron(er), hvor der kun er adgang via en sporovergang med
trin. Eksempler på dette er Tureby St. og Vamdrup St.
Tureby St.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0015.png
15
Stationen har perron(er) hvor der kun er adgang via trapper. Eksempler på
dette er Hedehusene St. spor 2 og 3 og Østerport St. spor 13 (S-tog).
Hedehusene St.
Stationer uden niveaufri adgang til perroner
Af figur 2 fremgår det, at der er én enkelt station på statens jernbanenet, hvor der
ikke er niveaufri adgang til samtlige af stationens perroner. Denne station er
Padborg station.
Padborg station er kendetegnet ved at have en ø-perron. Stationen har 390 daglige
afrejser og ankomster
7
. Der er endnu ikke prioriteret, at der skal etableres niveaufri
adgang til perron, da Padborg St. er omfattet af TSI PRM’s
undtagelsesbestemmelse om mindre stationer med under 1000 daglige passagerer.
Padborg St.
7
Jf. Trafikplan for den statslige jernbane 2012
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0016.png
16
Tiltag som kan fremme tilgængeligheden
For de 43 stationer jf. figur 2, hvor der ikke er niveaufri adgang til en, flere eller
alle perroner kan et eller flere af følgende tiltag på stationerne være relevante med
henblik på at forbedre tilgængeligheden til perronen for personer med et
bevægelseshandicap, herunder kørestolsbrugere:
Fornyelse/forflytning af sporovergang, så sporovergangen bliver uden trin
Elevatorer
Gangtunnel eller gangbro
Ramper
Elevatorer og andre tiltag der kan fremme tilgængeligheden
En elevator forbinder stationens adgangsveje med perronerne i de tilfælde, hvor
der ikke er direkte/niveaufri adgang til perroner.
Tabel 2: Tilgængelighedstiltag
Antal
stationer
Behov for elevatorer
Behov for etablering af rampe
eller lignende tiltag, evt.
elevatorer
12
31
Det fremgår af tabel 2, at ud af de 43 stationer, hvor en, flere eller alle perroner
ikke har niveaufri adgangsveje har 12 stationer behov for at få etableret elevatorer,
for at opnå niveaufri adgang. De 12 stationer er kendetegnet ved, at der kun er
adgang til perron(erne) via trapper. I de tilfælde er elevatorer det eneste tiltag,
som kan udligne niveauforskellen.
Tabel 3: Stationer som har behov for elevatorer
Behov for elevatorer
Børkop
Ejby
Fredericia
Hedehusene
Langå
Lunderskov
Nørre Alslev
Padborg
Rødekro
Taulov
Tinglev
Østerport
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0017.png
17
Ud af de 12 ovenstående stationer er der pt. besluttet at etablere elevatorer på
følgende stationer:
Langå
Nørre Alslev (projekt ifm. Ringsted-Femern-projektet)
Tinglev
For de resterende 31 stationer er det generelle billede, at der er tale om mindre
stationer med lave perroner med overgang i sporet med trin. Her skal det
bemærkes, at indsatsen for at skabe fuld tilgængelighed til perronen, ikke på
samme tid vil sikre adgang til toget, da der stadig er en væsentlig afstandsbarriere
ved ind og udstigning af toget, også selv om der køres med lavgulvstog.
Den specifikke indsats på den enkelte station er ikke undersøgt, da det kræver
både opmåling og projektering, for at afklare om en overgang kan lade sig gøre
parallelt med en eventuel forkortelse af perron. Alternativet vil være at anlægge en
gangbro eller tunnel med elevatorer. Der er desuden tale om mindre stationer, som
falder ind under den gældende undtagelsesbestemmelse om under 1000 daglige
passagerer i TSI PRM.
Se bilag for liste over de 31 stationer som har behov for at få etableret enten
rampe, elevator eller anden form for tiltag, for at opnå niveaufri adgang.
Elevator på Nørreport station
For de 31 stationer kan en række andre tiltag således vise sig tilstrækkelige og
relevante.
Det vil som sagt kræve en nærmere undersøgelse af de 31 stationer for at
fastlægge hvilke tiltag, der konkret er behov for på hver enkelt station. Behovet for
elevatorer kan derfor godt vise sig at være noget højere end det angivne antal på
12 stationer, i takt med at behovet på de 31 stationer, hvor der er identificeret en
manglende niveaufri adgang, analyseres nærmere.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0018.png
18
I denne rapport er stationer, hvor der er niveaufri adgang til stationen, men hvor
denne adgangsvej kan være en omvej i forhold til den almindelige adgangsvej,
medregnet i de stationer, som har niveaufri adgang. Et eksempel på dette er Aarup
St.
Aarup St.
Adgangsvejen til disse perroner kan forbedres med eksempelvis etablering af
elevatorer, ramper eller lignende. Men samtidig er prioriteringen således, at
stationer med ingen tilgængelig adgangsvej prioriteres højere end stationer, hvor
der trods alt er en niveaufri adgangsvej.
Siden foråret 2015, hvor stationskortlægningen blev iværksat, er der etableret
elevator på Skørping station.
S-togsperronen ved spor 13 på Østerport St. har ikke niveaufri adgang. Det er som
nævnt tidligere aftalt mellem partnerne, at såfremt der er midler tilbage i
Tilgængelighedspuljen, så anvendes disse til etablering af elevator til S-
togsperronen på Østerport St. Der er etableret elevatorer til Østerport stations
perroner, hvor fjern- og regionaltog anløber.
Figur 3 nedenfor viser den geografiske placering af de stationer, der med sikkerhed
vil have brug for en elevator for at skabe niveaufri adgang til en eller flere perroner,
og de stationer, hvor der er identificeret et behov for et tiltag for at skabe niveaufri
adgangsvej til perronen, men hvor tiltaget endnu ikke er fastlagt.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0019.png
19
Figur 3: Oversigtskort – Tilgængelighedstiltag
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0020.png
20
Perronhøjder
En perron er en platform, som er bygget ved jernbanesporerne med henblik på at
gøre det nemmere for passagererne at stige ind og ud af toget. Ved at have en
perronhøjde, der matcher det givne togmateriel, forbedres tilgængeligheden og
spontanrejser gøres dermed muligt for fx kørestolsbrugere.
Perronhøjde på fjern- og regionalbanen
Standardhøjden på alle nye fjern- og regionalbaneperroner i Danmark er 55 cm. Ud
af de 218 fjern- og regionalbanestationer har 66 stationer i dag en
standardperronhøjde på 55 cm på alle perroner, mens 28 stationer har en
perronhøjde på 55 cm på nogle af stationens perroner. Ved fornyelse og nyanlæg
etableres perroner til en standardhøjde på 55 cm med en tolerance på -1 cm til
+2 cm) dvs. 54-57 cm iht. Banedanmarks interne regler (BN1-49). For perroner i
drift er der ingen driftstolerancer iht. højde i BN1-49. Derved kan højden variere.
Tinglev St.
har perronhøjde 55 cm
118 stationer har en eller flere perroner med en
h
øjde på 26 cm, hvilket skyldes at
26 cm tidligere var standardhøjde for perroner.
Herudover findes der stationer med perronhøjder på 35 cm, 50 cm, 72 cm og 76
cm.
Der er ikke sikkerhed for, at hævning af perroner skaber niveaufri adgang til toget,
da det i sagens natur også afhænger af togets adgangsforhold. Derfor skal en
strategi for perronhævning nødvendigvis også ses i sammenhæng med en
materielstrategi, for at sikre at der eksempelvis ikke bruges penge på at hæve
perroner på stationer, hvor det tog der betjener stationen ikke har lavgulv eller
ramper, der passer dertil. En perron der fornyes, etableres som 55 cm perron
uafhængig af hvilket materiel der pt. kører på strækningen, idet en perrons levetid
er væsentlig længere, end den periode en bestemt type materiel kører på
strækningen.
Når man ser på perronhøjder på fjern- og regionalbanen er det derfor også
væsentligt at se på hvilke typer materiel, der benyttes ved perronerne.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0021.png
21
Af de 12 typer tog materiel
8
, der kører i Danmark, har 7 typer togsæt niveaufri
adgang ved 55 cm perroner. I alt findes der 631 togsæt, der opererer på statens
jernbanenet. Heraf har 304 togsæt niveaufri adgang ved 55 cm perroner.
For de fleste stationer på strækningen København-Aarhus, hvor der kører
Intercitytog, er der etableret 55 cm perroner, i prioriteringen er bl.a. taget hensyn
til stationernes passagertal. Fremdriften omkring etablering af 55 cm perroner er
sket med baggrund i afsatte infrastrukturmidler i forbindelse med store
infrastrukturprojekter eller materielanskaffelser, som fx Storbælts-,
Femernforbindelsen og indkøbet af IC4 toget, samt etablering af nye
standsningssteder og ombygning/modernisering af stationernes perronanlæg.
Der har ikke tidligere været afsat infrastrukturmidler til perronforhøjelse på en
række mindre stationer, som fx i det vestlige Jylland, Svendborg banen og Grenå
banen, hvilket fremgår af figur 4. At disse stationer endnu ikke har fået etableret
en perronhøjde på 55 cm skyldes desuden den tidligere omtalte prioritering af
stationer med mange passagerer, hvor midlerne kommer flest mennesker til gode.
Perronhøjde på S-banen
På S-banen har alle perroner en standardhøjde på 92 cm, og alle S-tog har en
indstigningshøjde på 110 cm. Højdeforskellen betyder, at der ikke er niveaufri
adgang mellem perron og tog. Alle S-tog er dog udstyret med en integreret rampe,
som lokomotivføreren kan betjene. På S-togsstrækningen er der dermed, trods
forskellen i perron- og indstigningshøjde, mulighed for, at passagerer i kørestol kan
rejse spontant.
8
Eksklusiv lokomotiver og tog fra togoperatørerne Lokaltog A/S og Midtjyske Jernbaner.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0022.png
22
Figur 4: Oversigtskort – Perronhøjder
Ved benyttelse af den nuværende undtagelsesbestemmelse om 1000 daglige
passager i TSI PRM, vil der i forbindelse med en eventuelt kommende
perronfornyelse være behov for at etablere elevator og/eller ramper på stationerne
Østerport, Fredericia, Jyderup, Hedehusene og Langå. De resterende stationer
betjener mindre end 1000 passagerer dagligt, og har en fuldt tilgængelig station på
samme strækning, der ligger under 50 kilometer væk.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0023.png
23
Ledelinjer
Ledelinjer er en taktilafmærkning på perroner og adgangsarealer som
synshandicappede skal kunne mærke med en blindestok eller med foden, så de kan
orientere sig på perronerne, stationerne og adgangsvejene.
Det er værd at bemærke, at udover nyanlæg er det ved fornyelse eller opgradering
af stationer, at stationerne skal leve op til kravene om anlæg af ledelinjer i TSI
PRM.
Undtagelsesbestemmelsen for mindre (eksisterende) stationer i TSI PRM, som
nævnt ovenfor, handler alene om behov for etablering af elevatorer og/eller
ramper. Undtagelsen kan således ikke bruges til ledelinjer, som skal anlægges på
en mindre station der ombygges. Dette giver god mening især henset til, hvad det
koster at anlægge ledelinjer i eksisterende perroner i forhold til etablering af
elevatorer/ramper. Der anlægges som konsekvens heraf som overvejende
hovedregel fortrinsvist ledelinjer på perroner i forbindelse med nyanlæg,
opgradering og fornyelse af perroner samt ved fornyelse af perronbelægning.
Ledelinjer på Østerport St.
Tabel 4 viser, at 42 stationer har fået etableret ledelinjer på samtlige perroner,
mens 22 delvist har fået etableret ledelinjer. 235 stationer har endnu ikke fået
etableret ledelinjer. Derudover har 64 stationer ledelinjer på samtlige adgangsveje
til perron, mens 52 delvist har og 183 stationer har ikke ledelinjer på samtlige
adgangsveje til perron.
Tabel 4: Oversigt over ledelinjer på stationer i Danmark
Nej
Ledelinjer perron
Ledelinjer på adgangsvej til perron
235
183
Ja
42
64
Delvist
22
52
Total
299
299
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0024.png
24
Figur 5: Oversigtskort – Ledelinjer perron
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0025.png
25
Figur 6: Oversigtskort – Ledelinjer på adgangsveje til perron
Af de ti største stationer i Danmark har Nørreport St. og Høje Taastrup St.
ledelinjer på alle stationens perroner og adgangsveje til perron, jf. figur 5 og 6. De
resterende otte største stationer har ledelinjer på nogle perroner og adgangsveje til
perron. I takt med at stationerne renoveres/opgraderes bliver der i samme omgang
etableret ledelinjer på perroner og adgangsveje til perron.
15 ud af de 299 stationer har ledelinjer på alle stationens perroner og adgangsveje
til perron, jf. tabel 5.
Tabel 5: stationer som har ledelinjer på alle stationens perroner og adgangsveje
Flintholm
Gjesing
Glumsø
Hedensted
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0026.png
26
Humlebæk
Høje Taastrup
Lejre
Lundby
Nørreport
Rungsted Kyst
Stenstrup Syd
Støvring
Tommerup
Tølløse
Vipperød
Taktil information
Taktil information er blindskrift på skilte og knapper, som giver de
synshandicappede mulighed for at finde vej og information på stationen.
Taktil information som angiver perron og spornummer
Tabel 6:Oversigt over taktil information i elevatorer på stationer i Danmark
Nej
Taktil information i elevatorer
158
Ja
141
Det fremgår af tabel 6, at 141 stationer har taktil information i elevatorer. Fx har
79 S-togsstationer og 62 fjern- og regionalstationer taktil information på/ved
betjeningsknapper, men i forskelligt design og niveau alt efter
etableringstidspunktet for elevatoren. Ligeledes spænder informationen bredt fra
pilemarkeringer på knapper i elevator, til betjeningspaneler med forhøjede
bogstaver.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0027.png
27
DSB, Banedanmark og Dansk Blindesamfund har i takt med den teknologiske
udvikling fokuseret på mulighederne for at erstatte den taktile information med
auditiv information via mobiltelefon, PC eller højtalere og kontrastmarkeringer.
Eksempelvis kan DSB’s kunder med et synshandicap, på alle DSB fjern- og
regionalstationer, få oplyst de næste afgående/ankommende tog samt
sporangivelse fra stationen, på den station hvor kunden står.
DSB og Banedanmark kan ikke på deres hjemmesider/apps tilbyde direkte
navigation, men for Rejseplanen og DSB.dk gælder det, at begge systemer er
tilpasset således, at de kan benyttes af personer med et synshandicap, via
vedkommendes eget navigationssystem.
Ligeledes har der i forbindelse med rejsekortets indførelse været fokus på, at tjek
ind/tjek ud standerne til brug for rejser med rejsekortet blev forsynet med en
talefrase, der ved en berøring oplyser kunder om det er en tjek ind eller tjek ud
stander kunden står ved. Der findes rejsekortstandere på alle stationer på statens
jernbanenet.
Ift. kontrastmarkeringer – gule dots på perronerne – er disse anvendt til at
markere sikkerhedszonerne på perronerne på den enkelte station. Sikkerhedszoner
er perronområdet nærmest perronkanten, hvor det kan være farligt at opholde sig.
Kontrastmarkeringerne er let forhøjede i forhold til selve perronen, og kan hjælpe
blinde og svagtseende med at mærke, hvortil man kan gå.
Til markeringer af trapper – nederste og øverste trin – er der ligeledes benyttet
kontrastmarkeringer i form af nedborede gule dots i trappetrinet. På visse stationer
er der også påmalet gule markeringer på trappeløb for at sikre den bedst mulige
visuelle kontrast.
Nørreport st. og Tinglev st. har taktil information der lever op til de nye TSI PRM
krav, der blev vedtaget i december 2014. Disse stationer har for nylig gennemgået
en væsentlig ombygning, og skal derfor leve op til de nye TSI PRM krav.
Der vil således ved nyetablerede stationer samt ved væsentlige ombygninger af
eksisterende stationer være krav om, at taktil information etableres efter TSI PRM
kravene.
DSB og Arrivas handicapassistance
DSB og Arriva har i en årrække ydet kunder handicapassistance.
Handicapassistancen omfatter ledsagelse til og fra stationen og ind og ud af toget.
Med kontrakten mellem Transport- og Bygningsministeriet og DSB om trafik udført
som offentlig service i perioden 2015-2024 blev varslingstiden nedsat fra 48 timer
til 24 timer. Arriva har som konsekvens heraf også nedsat varslingstiden til 24
timer. Det fremgår endvidere af kontrakten, at DSB skal nedsætte varslingstiden
yderligere til 12 timer, så snart dette er praktisk muligt.
En anden væsentlig forbedring af DSB handicapassistance blev indført med
køreplansskiftet d. 13. december 2015. Fra denne dato blev det muligt for personer
med et handicap, herunder gangbesværede at få assistance, fra alle DSB’s
stationer. Tidligere kunne denne handicapassistance blive benyttet på landets 60
største stationer.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0028.png
28
Ind- og udstigningsmuligheder i tog
Når man ser på tilgængeligheden til at rejse med tog er det væsentligt også at se
på ind- og udstigningsmuligheder samt pladsforhold i tog. Rejsen for personer med
et handicap fortsætter ind i toget, og det er derfor vigtigt at se, hvorvidt både den
første del af rejsen på stationen og hen til toget er mulig, men også om det er
muligt at komme ind i toget, og om der er specifikke pladser til kørestolsbrugere
inde i toget.
Der er set på følgende forhold:
Ind- og udstigningsmuligheder i tog
Kørestolspladser i tog
Der er taget udgangspunkt i togmateriel, der operer på det statslige jernbanenet,
dvs. togmateriel fra togoperatørerne DSB og Arriva. Der findes i alt 12 typer tog i
Danmark.
Ind- og udstigningsmuligheder i tog
På nogle togstrækninger er der niveaufri adgang mellem perron og tog, hvilket gør
det nemmere at stige af og på toget. Er der ikke niveaufri adgang, kan det være
nødvendigt at bestille assistance. Det er derfor væsentligt at se på, om der er
behov for rampe eller lavgulvstog for at fjerne afstanden mellem perron og tog og
dermed skabe bedre tilgængelighed for kørestolsbrugere og gangbesværede.
Passager stiger ud af tog, hvor der er afstand mellem togtrin og perron
Nedenstående tabel 7 viser hvor mange af de togtyper, der opererer i Danmark,
der har hhv. lavgulve eller ramper eller begge dele. Hvis perronen fx er lavere end
den integrerede rampe, opnås der ikke niveaufri adgang. For at der kan opnås
niveaufri adgang med integreret rampe, skal perron samt afstand mellem perron og
rampe passe. Den flytbare rampe betjenes at fx togpersonalet, og kan justeres i
forhold til perronhøjde m.m. da rampen ikke er integreret med toget.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0029.png
29
Tabel 7: Oversigt over togtyper med og uden rampe og lavgulv
Integreret rampe
Flytbar rampe
Lavgulv
Tog type
IC4
IC2
IR4
IC3
Dobbeltdækker styrevogn
Desiro
Desiro (leaset)
Litra MR
Øresundstog
S-tog sæt 8 vogne
S-tog sæt 4 vogne
Lint 41
Antal togsæt
Operatør
DSB
DSB
DSB
DSB
DSB
DSB
DSB
DSB
DSB / Veolia
DSB
DSB
Arriva
Antal
togsæt
82
23
44
96
25
8
12
52
111
104
31
43
Total:
631
271 160 304
Det fremgår således, at 6 ud af 12 togtyper både har rampe og lavgulv og 9 ud af
12 togtyper enten har rampe eller lavgulv.
Toptyperne IC3, IR4 og Litra MR har hverken rampe eller lavgulv. IC3 og IR4
forudsætter brug af perronlifte, som skal bestilles mindst 24 timer i forvejen.
For de 631 togsæt er der ramper i 431, der kan betjenes af togpersonalet. Rampen
fjerner afstanden mellem perron og tog, hvilket giver bedre tilgængelighed for bl.a.
kørestolsbrugere.
Desiro og Lint togsæt kører på enmandsbetjente strækninger, dvs. at der ikke er
togfører med i toget. Togpersonalet i Øresundstog, IC4 og dobbeltdækker betjener
ramperne i togsættet, og det forudsættes her, at togpersonalet kan hjælpe fx
kørestolsbrugeren med at betjene rampen. På Kystbanen standses der udfor et
træfpunkt, dvs. at lavgulvstog stopper ved træfpunktet. På øvrige strækninger sker
betjeningen med en blanding af lavgulvs og ikke lavgulvstogsæt, hvorfor der skal
bestilles assistance senest 24 timer før planlagt afrejse.
304 togsæt har lavgulv og dermed indstigning i niveau fra perron ved perronhøjde
på 55 cm. Ved en perronhøjde på 55 cm, giver lavgulvstog personer i kørestole
eller med gangbesvær mulighed for selv at komme ind og ud af toget. Har perronen
en anden højde end 55 cm vil der ikke være indstigning i niveau fra perron til tog
og omvendt.
IC4, IC2-togsæt og Øresundtogsæt har lavgulvssektioner og udskydelige trin, som
letter ind- og udstigning. Desiro og Lindt-togsæt har lavgulvsdel, og
dobbeltdækkertoget har en styrevogn med udskydelig rampe.
Det skal bemærkes, at på trods af den løbende prioritering af indkøb af lavgulvstog
med udskydelige trin og etablering af 55 cm perroner, så er der ikke nødvendigvis
tilvejebragt spontan tilgængelighed fra perron til tog for kørestolsbrugere. Årsagen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0030.png
30
hertil er, at perronforhøjelser på perroner, som er etableret i en kurve, vedbliver
med at have en udfordring i forhold til en væsentlig afstand mellem perronforkant
og togets trinforkant. Dette kan for en kørestolsbruger udgøre en sikkerhedsrisiko
ved ind- og udkørsel af toget ved egen hjælp.
Tabel 8: Tog indsat i anførte togsystemer henholdsvis strækninger
9
.
InterCity og lyntogssystemerne
Kystbanen - Helsingør-Kastrup
Nordvestbanen - Østerport-Kalundborg
Sydbanen - Østerport-Rødby
Regionaltog Slagelse - Østerport-
Slagelse
Svendborgbanen- Odense-Svendborg
Østfyn- Ringe-Nyborg
Vestfyn - Odense-Fredericia
Regionaltog Esbjerg-Århus
Den skrå bane - Vejle-Struer
Lokalbanen - Lindholm-Skørping
Aalborg-Frederikshavn
Betjenes med IC3, IR4 og enkelte afgange med IC4
Betjenes med Øresundstog suppleret med IR4 i myldertiden
Betjenes med IC4 og Dobbeltdækkertog
Betjenes med Dobbeltdækkertog og ICE
Betjenes med Dobbeltdækkertog og IR4
Betjenes med Desiro tog
Betjenes med IC3
Betjenes med IC2
80 % betjenes med IC4
Betjenes med IC3 og MR-tog
Betjenes med MR-tog
Betjenes med IC4, IC3 og MR-tog
Kørestolspladser
Af de 12 typer tog har alle tog designerede kørestolspladser - på nær togtypen Litra
MR. Litra MR er et gammelt tog, som blev indkøbt i perioden mellem 1978-1985.
Dengang var der ikke specifikke krav om at tog skulle have kørestolspladser.
Togtypen udfases i takt med at nye tog kommer til. I de resterende togsæt er der
etableret markerede handicappladser, som dog i type og størrelse varierer
afhængig af togtype.
Kørestolsplads i S-tog
9
Oplysninger er baseret på K16,og der kan påregnes ændringer i togindsættelsen i forbindelse med K17.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0031.png
31
Tabel 9: Handicappladser i tog
IC4
IC2
IR4
IC3
dobbeltdækker styrevogn
Desiro
Litra MR
Øresundstog
S-tog sæt 8 vogne
S-tog sæt 4 vogne
Lint 41 (Arriva)
ICE
1
1
1-2
1-2
1-3
1-2
0
1-2
2-4
1-2
1-2
Ikke
oplyst
10
10
Togene udgår af drift i 2016/2017
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0032.png
32
Skøn over udgifterne til udbedring af
forholdene på stationerne
Nedenfor angives skøn over enhedspriser for opgradering af tilgængeligheden
fordelt på de konkrete forhold nævnt ovenfor. Skønnet er udtryk for erfaringspriser
fra Banedanmark og DSB, men behæftet med betydelig usikkerhed, fordi der ikke i
de konkrete tilfælde er foretaget en egentlig projektering.
Tabel 10: Enhedspriser
Enhedspriser (ekskl. moms):
11
Ledelinjer på adgangsvej til perron:
Ledelinjer på S-bane pr. perronforkant:
Ledelinjer på kort fjernbaneperron, pr.
perronforkant: (Perroner med en længde på
48-200 m.)
Ledelinjer på fjernbanestation pr
perronforkant: (Perroner med en længde på
201 – 400 m.)
Regulere S-baneperronhøjde per perronforkant
Regulere lang fjernbaneperronhøjde pr
perronforkant
Regulere kort fjernbaneperronhøjde pr
perronforkant
Gangbro
Elevator
Taktile skilte
50 m af 1.100 kr. pr. m = 0,06 mio. kr.
180 m af 1.100 kr. pr m. =0,20 mio. kr.
100 m ledelinje af 1.100 kr. pr. m.= 0,11
mio. kr.
250 m ledelinje af 1.100 kr. pr. m.= 0,28 kr.
180 m af 50.000 kr. pr. m. = 9,00 mio. kr.
250 m af 50.000 kr. pr. m. = 12,5 mio.kr.
100 m af 50.000 kr. pr. m. = 5,00 mio. kr.
Erfaringspris på 10 mio. kr. pr. bro. inkl.
trappeløb. Uanset længde og andre
tilpasninger på den aktuelle station
Erfaringspris på 6 mio. kr. pr. elevator.
Enhedspris på 16.000 kr. (ca. 10
håndlister/elevatorskilte samt tekniker til
opmåling)
11
Perronhævning: prisen indeholder etablering af ledelinjer, samt håndtering af ”banalt udstyr”, så som
bænke og skraldespande, mere komplicerede ændringer af belysningsanlæg og tilpasninger af/til
omkringliggende konstruktioner, er en ekstraudgift.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0033.png
Det videre arbejde
Denne indledende kortlægning af tilgængeligheden på de danske stationer er første
skridt i arbejdet med den samlede nationale implementeringsplan for TSI PRM, som
også vil indeholde en statusoversigt over tilgængelighedsforhold på de danske
stationer. Den nationale implementeringsplan for Danmark skal fremsendes til
Kommissionen senest d. 1. januar 2017.
Det er endnu ikke fastlagt på EU niveau, hvilke oplysninger om stationer den endelige
statusoversigt (’Inventory of Assets’), skal indeholde. Der er derfor i TSI PRM ikke krav
om, at statusoversigten vedr. stationer er færdig samtidig med den første nationale
implementeringsplan. Der foreligger dog allerede nu i EU-regi en foreløbig liste over
oplysninger, der skal fremgå af statusoversigten. Arbejdet med den danske
implementeringsplan er påbegyndt. De oplysninger om tilgængelighed på stationer og i
tog som skal fremgå af implementeringsplanen baseres til dels på den nærværende
statusrapport, hvor den foreløbige EU-liste er brugt til inspiration.
Det er op til medlemsstater selv at afgøre anvendelsesområderne og
gennemførelsestempoet for de nationale planer. Det er således op til nationale
politiske beslutninger, i hvilket omfang planerne har udgiftsmæssige konsekvenser.
Planerne skal løbe over en periode på mindst 10 år og ajourføres mindst hvert femte
år.
Ifølge en opgørelse fra Banedanmark og DSB er der ved udgangen af 2015 igangsatte
og godkendte projekter med et samlet budget på ca. 1 mia. kroner. Heraf er en del
nye stationsprojekter. Der er primært tale om stationsprojekter på fjernbanen, men
også på S-banen opføres der nye stationer.
Alle stationsprojekter realiseres efter den 1. januar 2015, hvor den nye TSI PRM trådte
i kraft, hvilket betyder at de nye stationer ved etableringen vil leve op til de tekniske
krav om tilgængelighed i TSI PRM.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0034.png
Bilag
Liste over de 31 stationer som har behov for at få etableret enten rampe, elevator
eller anden form for tiltag, for at opnå niveaufri adgang:
Bedsted Thy
Bording
Borris
Bred
Engesvang
Gadstrup
Grenaa
Gråsten
Hammerum
Herfølge
Holme-Olstrup
Holsted
Hornslet
Hvidbjerg
Ikast
Jyderup
Kavslunde
Kibæk
Kvissel
Laven
Lem
Mørkøv
Regstrup
Ryomgård
Sindal
Svebølle
Svejbæk
Tureby
Ulfborg
Vamdrup
Vrå
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640862_0036.png
Trafik- og Byggestyrelsen
Edvard Thomsens Vej 14
DK-2300 København S
[email protected]
www.tbst.dk
TSI PRM Statusrapport
ISBN Skriv ISBN her