Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 294
Offentligt
1640861_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. maj 2016
2016-1435
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Jeg skrev til udvalget om Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning
af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder torsdag d. 26. maj.
Jeg havde sat frist for modtagelse af eventuelle bemærkninger fra udvalget
mandag d. 30. maj. Jeg har pr. dags dato modtaget en enkelt henvendelse fra
Enhedslisten, som har foreslået, at medtage flere projekter end dem, som Tra-
fik- og Byggestyrelsen har indstillet til at modtage midler.
Som det fremgår af Trafik- og Byggestyrelsens indstilling, kan det skyldes flere
ting, at Trafik- og Byggestyrelsen ikke har indstillet projekterne, herunder at de
ikke til fulde lever op til puljen formål, at de er ulovlige i forhold til eksisteren-
de lovgivning, eller at de ikke er relevante i forhold til den tidsmæssige horisont
for udmøntning af puljen.
Jeg noterer mig også, at styrelsen i forhold til en stor gruppe af de fravalgte
projekter vurderer, at det er meget usikkert, om der er tale om levedygtige kol-
lektive trafikløsninger, som vil kunne fortsætte ud over den periode, hvor der
tildeles statslige midler.
I en situation, hvor vi i alle andre sammenhænge må udvise mådeholdenhed og
tilpasse de offentlige investeringer, mener jeg, at vi skal tænke og rigtigt godt
om, hvad vi bruger de statslige midler til, vi trods alt har til rådighed.
Man må her konstatere, at der igen i år ikke er kommet nok gode ansøgninger
til puljen til at den kan udmøntes fuldt ud – hvilket ellers sjældent er et pro-
blem, når vi afsætter puljer på transportområdet. Og dette på trods af, at der
har været gjort en stor indsats for at gøre opmærksom på puljen og tilpasse
puljens tildelingskriterier for at få flere ansøgninger.
Derimod står vi i en situation, hvor mange passagerer forhindres i at benytte
den kollektive trafik, fordi adgangsforholdene på stationerne er for dårlige. Det
gælder for personer med et handicap - men eksempelvis også for ældre og for-
ældre med barnevogne. At sikre bedre tilgængelighed til de danske jernbane-
stationer er virkelig noget, som efterspørges, og som kan mærkes i de lokalsam-
fund, hvor jernbanen er en hjørnesten i at sikre fremkommelighed.
Jeg har netop haft lejlighed til at orientere mig i Trafik- og Byggestyrelsens
kortlægning af tilgængeligheden, som understreger, at mange af de stationer,
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Brev vedrørende udmøntning af pulje til kollektiv trafik i ydreområderne, fra transport- og bygningsministeren
1640861_0002.png
hvor tilgængeligheden fortsat er utilstrækkelig netop ligger uden for de største
byer. Jeg har
vedhæftet
rapporten til jeres orientering.
Jeg bemærker også, at flere af de projekter, der tidligere har fået støtte fra Pulje
til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, også har indeholdt tilgængelig-
hedstiltag på bl.a. de regionale privatbaner. Så formålet om at forbedre tilgæn-
geligheden ligger således i forlængelse af noget af det puljen i forvejen støtter.
Idet jeg ikke har modtaget yderligere bemærkninger til min indstilling, agter
jeg derfor at fastholde min opbakning til Trafik- og Byggestyrelsens indstilling
og udmønte 24, 3 mio. kr. til projekter med karakteren 4. De resterende 28,4
mio. kr. vil jeg i samarbejde med Banedanmark, DSB og Danske Handicapor-
ganisationer sørge for bliver udmøntet til at forbedre tilgængeligheden på Ba-
nedanmarks stationer med fokus på yderområderne uden for de største byer.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt