Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 291
Offentligt
1639338_0001.png
Danmark som attraktivt
luftfartsland
Rapport udarbejdet for
Brancheforeningen Dansk Luftfart
(BDL)
TRU/ERU Fællessalen
Christiansborg
17. maj 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0002.png
Luftfartens bidrag til jobs og vækst
Bidraget i dag
Bidraget i fremtiden
Hvordan bliver bidraget størst muligt?
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0003.png
Luftfarten skaber
værdi for det
danske samfund
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0004.png
Hele luftfartens værdikæde bidrager til værdiskabelsen
Flyselskaber
Producenter/
leverandører
Flyproducenter
Komponenter og reservedele
Forskning og udvikling
Passagerfly
Cargofly
Anden erhvervsflyvining
Lufthavnsservice
Uddannelse
Piloter, kabine, mekanikere,
flyveledere, plannere m.fl.
Ground handling
Service og reparation
Catering
Brændstofleverandører
Flyvask og rengøring
Passagerer
Lufthavnsselskaber
Relaterede services
Leasingselskaber
Advokater
Banker og finansiel service
Forsikring
Administration
Security og beredskab
Landsarealer
Shopping
Hotel og restauration
Parkering og transport (bus)
Cargo
Flyvekontroltjeneste
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0005.png
Dansk luftfart beskæftiger mange forskellige faggrupper
Flyselskaber
•Piloter, kabinepersonale og andet
flypersonale forbundet med flyvninger af
passagerer og fragt
•Nogle flyselskaber står endvidere også
selv for handling, se nedenfor
Luftrum
•Lufttrafikkontrol
Service i lufthavnen
•Ansatte i detailhandlen, biludlejning
og andre terminalservices
•Ansatte inden for mad og drikke,
såsom restauranter, kiosker og fast
food-kæder
Ground handling
•Check-in-personale, escortservice,
catering, supervisors mv.
•Rampepersonale, bagagerum,
brændstofpåfyldning, forberedelse
•Inkluderer også fragtoperatører og
logistik
Security
•Screening af passagerer og baggage
og andre sikkerhedsrelaterede
services
Told og immigration
•Told- og grænseansatte samt kontrol,
politi og brandvæsen
Lufthavn
•Ansatte i lufthavnsvirksomheder samt
andre lufthavnsaktiviteter inden for
luftservicering
Reparation og service
•Flymekanikere, ingeniører og
relaterede stillinger i reparation og
vedligehold
Landtransport
•Ansatte inden for
landtransportservices, såsom busser,
tog, taxi og limousinekørsel
Uddannelse
•Piloter, kabine, mekanikere,
flyveledere, plannere mfl.
Andet
•Ingeniører, IT-specialister,
projektledere, pedeller,
skraldemænd, parkering samt andre
aktiviteter
Myndigheder
•Trafikstyrelsen,
Transportministeriet,
Energistyrelsen mfl.
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0006.png
Luftfartens bidrag til samfundsøkonomien
Fire typer af effekter
DIREKTE
EFFEKTER
Direkte
værdiskabelse i
luftfarten
INDIREKTE
EFFEKTER
Industrier som
leverer til og
handler med
luftfartens
virksomheder
INDUCEREDE
EFFEKTER
Forbrug fra ansatte i
luftfarten
KATALYTISKE
EFFEKTER
Luftfarten skaber
makroeffekter –
påvirker flere øvrige
industrier
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0007.png
Via direkte, indirekte og inducerede effekter bidrager
luftfarten til BNP med 43 mia. kr.
Total
Direkte
19 mia. kr.
29.600
arbejdspladser
Indirekte
11 mia. kr.
19.800
arbejdspladser
Inducerede
13 mia. kr.
20.400
arbejdspladser
43
mia. kr.
70.000
arbejdspladser
Kilde:
Copenhagen Economics pba. InterVISTAS
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0008.png
ӯget
rejseintensitet
– forstået som
international
interaktion mellem
mennesker – øger
produktiviteten”
Dalgaard & Andersen (2011)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0009.png
Høj tilgængelighed skaber vækstmuligheder
KATALYTISKE EFFEKTER
Luftfarten skaber makroeffekter – påvirker flere øvrige industrier
Øget
tilgængelighed
Kortere rejsetider
og lavere
rejseomkostninger
Flere
forretnings-
rejsende.
Mere cargo
Handel
Investeringer
Arbejdskraft
Flere turister
Hoteller
Restauranter
Konferencer
Turistaktiviteter
Vækst
og
beskæftigelse
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0010.png
De katalytiske effekter af luftfart er betydelige
– men også sværere at opgøre
Total
Katalytiske
Op til
57 mia. kr.
Op til
100
mia. kr.
Op til 154.000
arbejdspladser
Direkte
19 mia. kr.
29.600
arbejdspladser
Indirekte
11 mia. kr.
19.800
arbejdspladser
Inducerede
13 mia. kr.
20.400
arbejdspladser
Op til 84.200
arbejdspladser
Kilde:
Copenhagen Economics pba. InterVISTAS
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0011.png
Mange faktorer
påvirker det
fremtidige
økonomiske bidrag
11
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0012.png
Hvordan bidrager luftfarten til dansk økonomi i 2020?
Bidraget til samfundsøkonomien er flygtigt
Fremtidsudsigter
Risiko for betydeligt fald i
passagermængden og tilgængelighed
pga.
udsat hub-position.
Fortsatte effektiviseringer betyder
færre arbejdspladser
i Danmark
pr. passager.
Fremtidigt
økonomisk
bidrag
Øget vækst (BNP)?
Flere
arbejdspladser?
Danske virksomheder er under pres
fra selskaber, der opererer under
andre
rammevilkår.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0013.png
Stor del af beskæftigelsen er knyttet til Danmark
-men dele af værdikæden er direkte påvirket af udenlandsk konkurrence
Luftrum
Security 800
1.150
Ground transport
1.600
Told, immigration & andet
off.
1.600
Reparation og service
1.950
Flyselskaber 8.200
Andet
2.250
Lufthavn
1.650
Ground handling
4.200
Service i lufthavn
5.600
Uddannelse
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0014.png
Short-haul netværksselskaber er i krydspres
Fra omkring 2003 sætter liberaliseringerne ind
=>
hub-and-spoke
system kommer i konkurrence
med
punkt-til-punkt
system
”Super Hubs”
Konsolidering af
interkontinentale
flyvninger i London,
Paris, Frankfurt,
Amsterdam og
Golfstaterne
God indtjening på disse
ruter og stigende
efterspørgsel
Pres fra longhaul-
selskaber i både EU og
Golfstaterne
”Hub bypassing”
Direkte ruter fra Oslo,
Helsinki og Baltikum stiger
Sværere at
tjene penge
på short-
haul
netværk
med få long-
haul ruter
Sværere at
tjene penge
på short-haul
netværk der
lever af
feeder trafik
SAS mister trafik på
traditionelle feeder marked
Short haul
netværks-
selskaber
”Point-to-point”
Point-to-point selskaber
vinder markedsandele på
short-haul trafikken
Styrkelse af alliancer
Fremvækst af lavprisselskaber
Liberalisering af EU’s indre luftfartsmarked
+ liberalisering af luftfartsaftaler med 3. lande
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0015.png
Hvordan ser et
fremtidigt bidrag
ud?
15
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0016.png
Hvordan bidrager luftfarten til dansk økonomi i 2020?
Fremtidsudsigter
1
BASIS-SCENARIE
Den historiske vækst i
antallet af passagerer
fortsætter
Det lykkes at
fastholde danske
arbejdspladser i
luftfarten.
2
ACCELERERET
VÆKST-
SCENARIE
3
RISIKO-
SCENARIE
Danmark mister sit
knudepunkt: tab af
passagerer og
tilgængelighed.
Den igangværende
nedgang i
arbejdspladser
fortsætter.
Udover den historiske
vækst skabes
yderligere vækst ved
at tiltrække flere
passagerer og mere
aktivitet til dansk
luftfart.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0017.png
1
3
Der er mulighed for vækst … men også risiko for store tab
Fremtidens økonomiske bidrag
Mia. kr.
Resultat af beregninger
Udviklingen i passagertallet
Passagerer
(1.000)
+3
40.000
-12
Basis-
scenarie
Basis-scenarie
2020
Arbejdspladser:
+10.000
35.000
Årlig
vækst
2,6%
+14%
30.000
-18%
25.000
Risiko-
scenarie
20.000
15.000
Risiko-scenarie
2020
Arbejdspladser:
-15.000
10.000
I dag
2020
1990
2014
2020
Note:
Kilde:
Det økonomiske bidrag i dag er summen af den direkte, indirekte,
inducerede og katalytiske værdi estimeret af InterVISTAS.
Copenhagen Economics pba. Danmarks Statistik, Redondi et al.
(2012), InterVISTAS, ACI og SEO (2014) Airport Industry
Connectivity Report.
Kilde:
Copenhagen Economics pba. Danmarks Statistik, Redondi et al.
(2012), InterVISTAS, ACI og SEO (2014) Airport Industry
Connectivity Report
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0018.png
2
Accelereret vækst
Fremtidsudsigter
Tre kilder til accelereret vækst:
1. Et knudepunkt i vækst
o
CPH tiltrækker 5-10% af transferpassagerer fra omkringliggende lufthavne
2. Større rækkevidde i Jylland
o
Billund Lufthavn tiltrækker flere passagerer
3. Inbound passagerer fra emerging economies
o
Flere direkte ruter fra emerging economies med mange inbound passagerer
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0019.png
2
Accelereret vækst, hvis de tre vækstmuligheder udnyttes
● Udgangspunktet for vores
beregninger er en mulig fremtidig
årlig vækst i passagertallet på
4%
● Den årlige vækst på 4% over den
femårige periode giver anledning til
en samlet vækst i passagertallet på
22%.
● Væksten i antallet af passagerer
skaber flere direkte og indirekte
arbejdspladser, og via de katalytiske
effekter kan yderligere vækst
understøttes.
Udviklingen i antal passagerer under
accelereret vækst
Passagerer
(1.000)
40.000
2020
Jobs:
+16.000
35.000
Årlig
vækst
2,6%
30.000
+22%
-18%
25.000
20.000
15.000
1990
Kilde:
2014
2020
Copenhagen Economics pba. Danmarks Statistik, Redondi et al. (2012),
InterVISTAS, ACI og SEO (2014) Airport Industry Connectivity Report
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0020.png
Bidrag fra luftfarten med accelereret vækst
Fremtidens økonomiske bidrag
+
8
mia.kr.
Accelereret vækst
Basis scenarie
Risiko-scenarie
I dag
Note:
Kilde:
2020
Det økonomiske bidrag i dag er summen af den direkte, indirekte, inducerede og katalytiske værdi estimeret af InterVISTAS
Copenhagen Economics pba. Danmarks Statistik, Redondi et al. (2012), InterVISTAS, ACI og SEO (2014) Airport Industry Connectivity Report
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0021.png
Hvad kan der
gøres for at sikre
et højt fremtidigt
bidrag?
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0022.png
Indsatsområder
Luftfartsaftaler og ruteudvikling
Effektiv infrastruktur
Vækstmuligheder for
luftfarten
Et
fremtidigt
højt
bidrag fra
luftfarten
til det
danske
samfund
Omkostningsloft for udgifter til
security, godkendelser, tilsyn mv.
Fornuftige og konkurrencedygtige
ansættelsesvilkår
Lette de administrative byrder
Bedre rammevilkår
Et konkurrencedygtigt
omkostningsniveau
Bedre vilkår for luftfartens
uddannelse
Et solidt fundament for
luftfarten fremover
22
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1639338_0023.png
Kontakt
Martin H. Thelle
[email protected]
+45 2993 7221
Copenhagen Economics A/S
Sankt Annæ Plads 13
DK-1250 Copenhagen K
copenhageneconomics.com
23