Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 288
Offentligt
1638915_0001.png
Fra:
Gunhild Zacher Tibu [mailto:[email protected]]
Sendt:
25. maj 2016 06:51
Emne:
Definition på samkørsel i forbindelse med revision af Taxiloven
Kære Lennart Damsbo-Andersen og Kim Christiansen
I forbindelse med den verserende debat om en ændring af taxiloven fremføres det af Uber, at de
udfører samkørsel. Vi ønsker i den forbindelse at præcisere begrebet samkørsel, så der ikke opstår
unødig uklarhed i forbindelse med en kommende revision af taxiloven. Vi håber I vil distribuere
dette til resten af Trafikudvalget.
Definition på samkørsel
Samkørsel dækker over, at privatpersoner, der skal køre fra A til B, tilbyder andre personer,
som skal samme vej, en ledig plads (mod betaling). Dermed kan flere personer dele
omkostningerne forbundet med turen.
Ved samkørsel har chaufføren altid selv et eget forudbestemt transportbehov.
Betalingen overstiger ikke udgiften forbundet med turen, men man deles om udgifterne ved
turen.
For eksempel er en udbudt tur på GoMore i gennemsnit 230 km og prisen er ca. 0.5 kroner per
kilometer. En tur med Uber koster ca. 9.5 kroner per kilometer.
Se skema for forskellen mellem samkørsel og Taxi/Uber:
Samkørslens fordele
Samkørsel er miljøbesparende, da bilejere, der selv skal fra A til B, giver andre lov til at komme
med og deles om udgiften. CO2-udledningen fra biler og trængsel på vejene udgør et stigende
problem i Danmark, samtidig med at bilens faktiske kapacitet bliver udnyttet meget ineffektivt. I
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 288: Henvendelse af 25/5-16 fra Gunhild Zacher Tibu, GoMore om taxiloven
1638915_0002.png
Danmark kører bilerne i gennemsnit med blot 1.4 personer, selvom de er designet til at transportere
4-5 personer.
Samkørsel sørger for at flere personer, der skal samme vej, benytter så få biler som muligt – og
derved udnytter bilernes kapacitet og brændstof bedst muligt.
Ubers form for transport er ikke samkørsel eftersom chaufførren ikke selv skal noget sted hen –
chaufføren kører blot til den destination som passageren beder ham/hende om. Der er således ikke
nogen gevinst ved Uber, når to personer kører sammen. Den ene person, nemlig chaufføren har ikke
selv noget transport behov, hvorved det kun svarer til transport af 1 person. Derved er konceptet
forskelligt fra samkørsel.
Vigtigt at adskille samkørsel fra erhvervsmæssig personbefordring
Samkørsel er ikke skattepligtig, da man deles om udgifter og dermed ikke har en indtjening
forbundet med betalingen. Dette bør fortsat være den gældende regulering
Det er vigtigt at adskille den ”reelle samkørsel” fra tjenester som hører under erhvervsmæssig
befordring og dermed kan hæmme den reelle samkørsels positive samfundsmæssige gevinst.
Vi vil også her understrege at konceptet "delekørsel", som Uber bruger om deres transportform,
ikke har noget med samkørsel at gøre og man skal være påpasselig med at åbne op for disse
gråzoner, der utilsigtet kan være med til at underminere regulær samkørsel.
Om GoMore
GoMore er en dansk virksomhed stiftet i 2005.
GoMore er Skandinaviens største deleøkonomiske platform og har over
430.000. medlemmer i DK.
Antallet af medlemmer stiger med ca. 15.000 om måneden i Danmark alene.
GoMore har 1.1 mio. medlemmer fordelt over 5 europæiske markeder: Danmark, Spanien,
Frankrig, Sverige og Norge.
Ca. 40.000 kører sammen via GoMore i Danmark om måneden.
Med GoMore er der i gennemsnit 3 personer i bilen.
Hvis der skulle være spørgsmål til ovenstående eller ønsker om en uddybelse heraf, så står GoMore
gerne til rådighed.
mvh,
Gunhild Zacher
Gunhild Zacher
Executive Assistant, Office Manager
GoMore
[email protected]
+45 24 25 58 37