Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 287
Offentligt
1638725_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
01. april 2016
Indstillingsnotat
Ansøgninger til Pulje til forbedring af
kollektiv trafik i yderområder
Baggrund
Som led i trafikaftalen "Takstnedsættelser og investeringer til forbed-
ring af den kollektive trafik" af 12. juni 2012 er der etableret en pulje
til at forbedre den kollektive trafik i yderområder.
Puljen er tidligere udmøntet i 2013, 2014 og 2015.
Ansøgningsfristen for 4. ansøgningsrunde var den 1. februar 2016, og
der er 52,6 mio. kr. til udmøntning. Ansøgerkredsen omfatter offentli-
ge myndigheder, trafikselskaber eller offentligt ejede selskaber. Ansø-
gerne skal stille med min. 50 % medfinansiering.
Puljen giver støtte til projekter med følgende formål:
Udvikling af nye ruter, herunder driftsstøtte i op til 2 år, samt
opstartsomkostninger.
Investeringer i infrastruktur, der understøtter konkrete tiltag
med forbedringer af kørselstilbuddet, enten udvikling af nye
ruter eller forbedringer af eksisterende ruter, således at det
samlet bidrager til at gøre den kollektive trafik i yderområder-
ne bedre.
Forbedring og indretning af skole- og uddannelsesbusser
Anskaffelse af landsbybusser – forudsat, at ejerskabet er
kommunalt
Transport i forbindelse med småøer og andre øer uden fast
forbindelse
Innovative tiltag, der understøtter samkør-
sel/delebiler/landsbybusser, herunder bevilling af mini-
bus/landsbybus til landdistrikt. Dog kan anlæg til samkørsel, fx
p-pladser ikke støttes.
Der prioriteres mellem ansøgninger på baggrund af følgende kriterier:
At projektet
At projektet
At projektet
derne
At projektet
udmøntes i tyndt befolkede områder
fremmer den kollektive trafik i yderområderne
afprøver nye ideer og innovative tiltag i yderområ-
styrker grønne løsninger
Side 1 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
Notat
At flest mulige får gavn af projektet
At projektet har en lokal forankring
At de relevante myndigheders engagement og bidrag til pro-
cessen indgår som et vigtigt element i ansøgningen.
Indkomne ansøgninger pr. 1. februar 2016
Trafik- og Byggestyrelsen har ved ansøgningsfristens udløb modtaget
27 ansøgninger om i alt ca. 55,6 mio. kr. Flere af projekterne falder
inden for mere end én kategori.
10 ansøgninger omhandler tilskud til drift enten til udvikling af
nye ruter eller til omlagte eller ændrede ruter. For at sikre at
driftstilskud anvendes til øget drift og ikke ændret drift, anbe-
faler Trafik- og Byggestyrelsen, at der generelt stilles vilkår
om, at der skal dokumenteres en samlet vækst i det kommu-
nalt finansierede kørselsomfang, hvis der skal opnås driftstil-
skud.
9 ansøgninger omhandler investeringer i infrastruktur. Det om-
fatter bl.a. ombygning af stationsforpladser, holdepladser og
vejanlæg samt forbedring af stoppesteder.
8 projekter er analyse- og udviklingsprojekter, som bl.a. har
fokus på innovation og vil udvikle løsninger, der kan forbedre
mobiliteten i yderområderne.
6 projekter omhandler innovative tiltag, der understøtter sam-
kørsel/delebiler/landsbybusser
3 projekter omhandler udvikling af skole og uddannelsesbus-
ser.
1 projekt omhandler landsbybus.
1 projekt omhandler transport i forbindelse med småøer
Fordelingen af ansøgningerne
Organisatorisk fordeling af ansøgningerne:
Kommuner, 23 ansøgninger, ansøgt beløb 45,9 mio. kr.
Trafikselskaber, 2 ansøgninger, ansøgt beløb 5,4 mio. kr.
Regioner, 2 ansøgninger, ansøgt beløb 4,3 mio. kr.
Geografisk fordeling af ansøgningerne:
Region
Region
Region
Region
Region
Nordjylland, 7 ansøgninger, ansøgt beløb 10,6 mio. kr.
Midtjylland, 3 ansøgninger, ansøgt beløb 3,8 mio. kr.
Syddanmark, 5 ansøgninger, ansøgt beløb 4,8 mio. kr.
Sjælland, 9 ansøgninger, ansøgt beløb 32,1 mio. kr.
Hovedstaden, 3 ansøgninger, ansøgt beløb 4,3 mio. kr.
Side 2 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
Notat
Som det fremgår, er der søgt om størst tilskud i Region Sjælland,
hvor bl.a. Stevns Kommune har ansøgt om tilskud på ca. 7 mio. kr. til
forbedret drift.
Af andre større projekter bør fremhæves, at der ansøges om ombyg-
ning af Frederiksværk og Ryomgård Stationer, samt at Nordjyllands
Trafikselskab søger om tilskud til en videreudvikling af Rejseplanen, til
også at kunne rumme samkørsel, delebiler mv.
Prioritering
Trafik- og Byggestyrelsen har behandlet alle indkomne ansøgninger
og ud fra puljens formål og tildelingskriterier foretaget en prioritering.
Der er givet en karakter til hver ansøgning på en skala fra 0-4, hvor 4
er højeste karakter, og 0 er den laveste. 4 gives til projekter, der til
fulde lever op til puljens formål, og 0 gives til projekter, der ikke eller
i meget ringe grad opfylder puljens formål eller kriterier, eller hvor
ansøgningsmaterialet er mangelfuldt.
Puljen ligger op til, at projekter i tyndt befolkede områder skal priori-
teres frem for projekter i tættere befolkede områder. I vurderingen af
projekterne er befolkningstætheden i den pågældende by/kommune
derfor indgået.
Passagerprognoser
Ved ansøgning skal ansøger angive deres forventninger til, hvor stor
en stigning i passagertallet de forventer som følge af projektet. Trafik-
og Byggestyrelsen stiller ikke krav om en bestemt metode til at opgø-
re dette, og det er således ikke umiddelbart muligt at sammenligne de
enkelte kommuners forventninger på tværs.
Karakterer
Projekter med karakteren 4 er projekter, der til fulde lever op til pul-
jens formål og kriterier, og som Trafik- og Byggestyrelsen anbefaler
meddeles tilsagn.
Projekter med karakteren 3 er projekter, der har potentialet til at
fremme den kollektive trafik i yderområderne, og som dermed kan
rummes inden for puljens formål. Projekter med karakteren 2 er pro-
jekter, som i mindre grad lever op til puljens formål og kriterier, eller
som rummer væsentlige uklarheder i projektbeskrivelsen. Trafik- og
Byggestyrelsen anbefaler, at der ikke meddeles tilsagn til disse.
Projekter med karakteren 1 er projekter, der på afgørende punkter
ikke lever op til puljens formål og kriterier, eller som rummer væsent-
lige mangler eller uklarheder i projektbeskrivelsen. Trafik- og Bygge-
styrelsen anbefaler, at der ikke meddeles tilsagn til disse.
Side 3 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
Notat
Projekter med karakteren 0 er projekter, der enten ikke opfylder pul-
jens formål eller kriterier, eller hvor ansøgningsmaterialet på afgøren-
de punkter er mangelfuldt, og som Trafik- og Byggestyrelsen derfor
vurderer, ikke kan meddeles tilsagn.
Udmøntning
Der er 52,6 mio. kr. til udmøntning i puljen.
Trafik- og Byggestyrelsen indstiller, at der meddeles tilsagn til projek-
ter med karaktereren 4, i det projekterne til fulde vurderes at leve op
til puljens formål. Der indstilles, at der udmøntes tilskud for i alt 24,2
mio. kr. til projekter med karakteren 4.
Dette betyder konkret, at der fortsat vil være et restbeløb på 28,4
mio. kr. i 2016. I forbindelse med tidligere udmøntninger af trans-
portpuljer er et sådant restbeløb i flere tilfælde anvendt til også at yde
tilskud til projekter med karakteren 3. Dette er senest sket ved sidste
års udmøntning af Pulje til kollektiv trafik i yderområder.
Der kan ydes støtte til projekterne med karakteren 3 i det, der er tale
om projekter, som har til formål at styrke kollektiv trafik,
”hvor pas-
sagergrundlaget ikke er tilstrækkeligt til at opretholde samme rutenet
og betjeningsomfang som i resten af landet”,
hvilket blev angivet som
ét af formålene i den politiske aftale om puljen fra 2012.
Der er således tale om projekter, der kan rummes inden for puljen, og
som vil udgøre en forbedring lokalt. Trafik- og Byggestyrelsen må dog
samtidig konstatere omkring driftsprojekterne, at der er tale om me-
get begrænsede målgrupper, hvorfor projekterne afviger fra kriteriet
om, at flest mulige skal have gavn af projektet. Det vurderes derfor
også at være forbundet med væsentlig usikkerhed, om projekterne vil
være levedygtige ud over den periode, hvor der tildeles statslige mid-
ler.
Såfremt der er politisk ønske om at udmønte tilskud til projekter med
karakteren 3, vil der blive udmøntet støtte for i alt 28,7 mio. kr. til
projekter med karakteren 3 og 4, hvorved, der vil være et restbeløb
på 23,9 mio. kr.
Side 4 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0005.png
Notat
Vurdering af projekter
I tabellen er de indkomne ansøgninger prioriteret i grupper efter ka-
rakter sammen med det ansøgte og indstillede beløb.
Karakter 4
Karakter
Ansøger
Titel
1: Udvikling af Vordingborg Kommune med bed-
re kollektiv trafik
2: Udvikling af multimodal rejseplanlægger- til
forbedring af mobiliteten i de Nordjyske landdi-
strikter
3: Trafikknudepunkt i Ryomgård
4: Bedre Kollektiv trafik i Stevns Kommune
5: Ombygning af Stationspladsen i Frederiks-
værk
6: Trafikplads i Gadstrup
7: Opgradering af kollektiv trafik til/fra Rømø
8: Uddannelsesrute i Vesthimmerland
9: Natbussen 901, der binder by og land sam-
men
10: Gymnasierute til Fjerritslev Gymnasium
Ansøgt beløb
Indstillet be-
løb
2.059.000
4
Vordingborg Kommune
2.059.000
4
4
4
4
4
4
4
4
4
I alt
Nordjyllands Trafikselskab
Syddjurs Kommune
Stevns Kommune
Region Hovedstaden
Roskilde Kommune
Tønder Kommune
Vesthimmerlands Kommune
Slagelse Kommune
Jammerbugt Kommune
4.912.700
1.750.000
7.045.850
4.000.000
996.600
1.458.184
808.500
525.000
605.915
24.161.749
4.912.700
1.750.000
7.045.850
4.000.000
996.600
1.458.184
808.500
525.000
605.915
24.161.749
Karakter 3
Karakter
3
3
3
3
Ansøger
Assens Kommune
Køge Kommune
Varde Kommune
Assens Kommune
Titel
11: Udvidelse af buslommer på Søndergade i
Glamsbjerg
12: Forbedring af det centrale stoppested i Bjæ-
verskov
13: Udbygning af kollektiv trafikdækning mellem
Horne og Tistrup
14: Opgradering af stoppesteder på landet -
busskure
15: Landsbybussen -weekendbetjening af den
sydøstlige del af Frederikshavn Kommune
16: Erhvervsbus for medarbejdere og elever til
Taulov industriområde
17: Sommerbus i Skagen -Sightseeing-bus til
Danmarks nordligste turistmål
18: Forbedring af busstoppesteder i Lejre Kom-
mune
Ansøgt beløb
300.000
150.000
758.000
430.000
Indstillet be-
løb
0
0
0
0
3
3
3
3
I alt
Frederikshavn Kommune
Fredericia Kommune
Frederikshavn Kommune
Lejre Kommune
299.000
1.902.250
303.214
380.000
4.522.464
0
0
0
0
0
Side 5 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0006.png
Notat
Karakter 2
Karakter
Ansøger
Titel
19: Udarbejdelse af busplan -Inkl. køreplansskit-
se for Slagelse-Dalmose-Skælskørkorridoren
20: Analyse af bedre busbetjening syd for Køge
21: Unge viser vejen- Innovativ transport til
uddannelse
22: Kom frem turist og borger - Udvikling af
borger og turismeorienteret delebilkoncept i til-
knytning til kollektiv trafik i ydre ordsjællandske
kommuner
Ansøgt beløb
Indstillet be-
løb
2
2
2
Slagelse Kommune
Køge Kommune
Trafikselskabet Movia
300.000
150.000
521.000
0
0
0
2
I alt
Copenhagen Electric-Det regi-
onale elbilsekretariat
253.000
1.224.000
0
0
Karakter 1
Karakter
1
I alt
Ansøger
Køge Kommune
Titel
23: +Way i Køge Nord
Ansøgt beløb
20.000.000
20.000.000
Indstillet be-
løb
0
0
Karakter 0
Karakter
0
0
0
0
I alt
Ansøger
Norddjurs Kommune
Jammerbugt Kommune
Hedensted Kommune
Vesthimmerlands Kommune
Titel
24: Hessel- Det attraktive standsningssted
25: Shuttlebus for borgerne på Gjøl
26: Ung landsbylift - Pilotprojekt
27: Integrering af Niveau 5 køretøjer i den kol-
lektive trafik
Ansøgt beløb
1.295.000
661.344
720.000
2.999.100
5.675.444
Indstillet be-
løb
0
0
0
0
0
Side 6 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0007.png
Notat
Kortet viser den geografiske fordeling af de projekter, der har søgt midler fra
puljen i 2016
.
De røde prikker indikerer de projekter, som Trafik- og Bygge-
styrelsen indstiller til tilsagn.
Side 7 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
Notat
Karakter 4
Projekter med karakteren 4 er projekter, der til fulde lever op til pul-
jen formål og kriterier, og som Trafik- og Byggestyrelsen anbefaler
meddeles tilsagn.
Side 8 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
Notat
1: Vordingborg Kommune: Udvikling af
Vordingborg Kommune med bedre kol-
lektiv trafik
Vordingborg kommune ansøger om 2.059.000 kr., hvilket svarer til 50
% af det samlede budget, der således udgør 4.118.000 kr.
Projektets formål er at forbedre den kollektive trafik i Vordingborg
Kommune. Forbedringen omfatter:
En integration af to eksisterende buslinjer i en ny sammenlagt
buslinje med udvidet betjening i myldretiden
Ekstra busafgange i weekenden i tilknytning til de seneste
togankomster på Vordingborg Station, så det er muligt at
komme videre fra Vordingborg St. til hhv. Præstø og Stege
Etablering af forhøjet kantsten ved 25 stoppesteder for at gøre
tilgængeligheden bedre
Vordingborg Kommune forventer, at projektet vil generere 56.400 fle-
re årlige passagerer.
Det vurderes, at projektet i meget høj grad vil bidrage til at forbedre
den kollektive trafik, idet sammenlægningen af de to buslinjer optime-
res og tilpasses forbindelserne på tværs af midtbyen samt skolernes
ringetider. De ekstra busafgange i weekenden vil give de unge mulig-
hed for at benytte den kollektive transport til og fra byen i stedet for
at tage bilen, når de ankommer med de sene tog til Vordingborg St.
Trafik- og Byggestyrelsen indstiller som vilkår, at der skal dokumente-
res en samlet vækst i det kommunalt finansierede kørselsomfang, der
modsvarer det statslige driftstilskud.
Karakter: 4
Befolkningstæthed:
Vordingborg Kommune har 73 indbyggere pr.
kvadratkilometer.
Baggrund:
Vordingborg Kommune har tre mellemstore byer; Vor-
dingborg by, Præstø og Stege. Ved at integrere de eksisterende bus-
linjer og øge driften i myldretiden samt om natten i weekenden gøres
den kollektive trafik mere attraktiv for beboerne i hele Vordingborg og
for de unge, som kommer ind med toget til Vordingborg sent i week-
enden og skal videre med bus til fx Præstø.
Side 9 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
Notat
2: Nordjyllands Trafikselskab (NT):
Udvikling af multimodal rejseplanlæg-
ger
NT ansøger om 4.912.700 kr., hvilket svarer til 50 % af det samlede
budget, der således udgør 9.825.400 kr.
Projektets formål er at sikre bedre mobilitet i landdistrikter gennem
udvikling af en multimodal rejseplanlægger (videreudvikling af Rejse-
planen), der skal gøre det muligt bedre at kunne udnytte den eksiste-
rende infrastruktur ved at forene kollektive og private transporttilbud
som samkørsel og delebiler.
NT forventer, at projektet vil generere 2 % flere søgninger for den ek-
sisterende Rejseplan og den multimodale Rejseplan i Nordjylland.
Det vurderes, at projektet i meget høj grad vil bidrage til at forbedre
den kollektive trafik i yderområderne, idet passagererne får et udvidet
trafikinformationsprodukt, der skaber overskuelighed og mere tilgæn-
gelighed i forhold til de transportmuligheder, der er i området.
Grundet projektets karakter vil Trafik- og Byggestyrelsen i lighed med
tidligere tilfælde stille krav om, at der i forbindelse med den første år-
lige statusrapportering af projektet indsendes dokumentation for, at
lov om trafikselskaber, taxaloven med tilhørende bestemmelser mv.
er overholdt. Trafik- og Byggestyrelsens godkendelse af dokumentati-
onen vil være en forudsætning for tilskud til projektet.
Det bemærkes, at Trafik- og Byggestyrelsen har modtaget en borger-
henvendelse, der problematiserer Rejseplanens deltagelse i projektet
med begrundelse om, at det ikke skulle være lovligt i henhold til § 28
i lov om trafikselskaber. Trafik- og Byggestyrelsen vurderer, at § 28
ikke indeholder bestemmelser om, at Rejseplanen ikke må deltage i
dette projekt.
Det kan i øvrigt oplyses, at et tilsagn fra puljen ikke fritager projektet
fra at afdække de juridiske rammer om projektets gennemførelse.
Karakter: 4
Befolkningstæthed:
Projektet omfatter flere kommuner i NT’s områ-
de, som generelt er tyndt befolket.
Baggrund:
Internationalt er der i den senere tid etableret partner-
skaber mellem private og offentlige transportudøvere med henblik på
bedre at udnytte den eksisterende infrastruktur og kapacitet og der-
ved øge mobiliteten for den enkelte borger. Undersøgelser viser, at en
større andel af befolkningen vil anvende den kollektive trafik, hvis
Side 10 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0011.png
Notat
man udvider rejseinformationen til at inkludere en multimodal tilkob-
ling.
Side 11 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0012.png
Notat
3: Syddjurs Kommune: Trafikknude-
punkt i Ryomgård
Syddjurs Kommune ansøger om 1.750.000 kr., hvilket svarer til 50 %
af det samlede budget, der således udgør 3.500.000 kr.
Projektets formål er at gøre Ryomgård Station til et samlet trafikknu-
depunkt for byen og oplandet. Ved at gøre Ryomgård Station til et
trafikknudepunkt forbedres skift mellem tog og bus samt faciliteterne
for både passagerer og busser. Der etableres realtidsinformation, cy-
kelparkering, læskure samt ny belægning, som forbedrer adgangsve-
jen.
Syddjurs Kommune har baseret deres forventninger til passagertallet
på letbanens åbning, herunder denne ombygning. Forventningen er
således, at der på længere sigt vil være 200-300.000 flere årlige på-
stigere.
Det vurderes, at projektet i meget høj grad vil bidrage til at fremme
den kollektive trafik i yderområderne, idet Ryomgård Station forbed-
res og gøres til et knudepunkt, så det bliver nemmere at skifte mel-
lem tog og bus. Samtidig forbedres faciliteterne for passagererne.
Karakter: 4
Befolkningstæthed:
Syddjurs Kommune har 60 indbyggere pr. kva-
dratkilometer.
Baggrund:
I forbindelse med den kommende letbanestrækning, hvor
Grenåbanen ombygges til letbane, ønsker Syddjurs Kommune at for-
bedre forholdene på Ryomgård Station for bl.a. at gøre det nemmere
for passagererne at kombinere rejsen med bil og cykel.
Ryomgård St.
Side 12 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0013.png
Notat
4: Stevns Kommune: Bedre kollektiv
trafik i Stevns Kommune
Stevns Kommune ansøger om 7.045.850 kr., hvilket svarer til 50 % af
det samlede budget, der således udgør 14.091.699 kr.
Projektets formål er at opgradere to eksisterende buslinjer med øget
kørsel både på hverdage og i weekenden. Der etableres en ny buslin-
je, som kører i hverdagene mellem kl. 7-17 og ekstra kørsel for bus-
serne, som betjener landområderne. Stoppestederne optimeres med
tidssvarende læskure og realtidsinformation.
Stevns Kommune forventer, at projektet vil generere 68.000 flere år-
lige påstigere.
Det vurderes, at projektet i meget høj grad vil bidrage til at forbedre
den kollektive trafik i yderområderne, idet optimeringen af nye og ek-
sisterende buslinjer gør busserne mere attraktive for borgerne i
Stevns Kommune. Det bemærkes, at der er tale om en satsning på
kollektiv trafik, og at der er tale om en markant forøgelse af driften,
hvilket vurderes at få mærkbare effekter for mobiliteten i området.
Trafik- og Byggestyrelsen indstiller som vilkår, at der skal dokumente-
res en samlet vækst i det kommunalt finansierede kørselsomfang, der
modsvarer det statslige driftstilskud.
Karakter: 4
Befolkningstæthed:
Stevns Kommune har 88
indbyggere pr. kvadratkilometer.
Baggrund:
Stevns Kommune ønsker at forbedre
den kollektive trafik i kommunen ved at øge kørsel
på eksisterende linjer og ny buslinje. Grunden til
dette er dels et ønske at skabe bedre muligheder
for pendlerne, dels at forbedre muligheden for at
komme på tværs af kommunen og dels at give tu-
risterne mulighed for at benytte sig af den kollek-
tive trafik.
Side 13 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
Notat
5: Region Hovedstaden: Ombygning af
stationsforpladsen i Frederiksværk
Region Hovedstaden ansøger om 4.000.000 kr., hvilket svarer til 50
% af det samlede budget, der således udgør 8.000.000 kr.
Projektets formål er at ombygge stationsforpladsen i Frederiksværk
for at opnå kortere køretid for busserne, kortere gangafstand ved skift
mellem bus og tog og en bedre sammenhæng mellem stationsforplad-
sen og bymidten. Ombygningen af stationsforpladsen vil gøre den kol-
lektive trafik mere synlig og attraktiv for borgerne. Der etableres des-
uden flere cykel- og pendlerparkeringspladser for at forbedre forhol-
dene for de passagerer, der kombinerer kollektiv trafik med cykel eller
bil.
Region Hovedstaden forventer, at projektet vil generere 38.000 flere
årlige passagerer. Der forventes en tidsbesparelse pr. afgang pr. linje
på op til 6 min.
Det vurderes, at projektet i meget høj grad vil bidrage til at forbedre
den kollektive trafik i et yderområde, idet omlægningen af stations-
forpladsen skaber bedre sammenhæng mellem bus og tog og øger
regulariteten ved at reducere vendetiden. Projektet understøtter R-
nettet ved at forbedre forbindelserne mellem Lokalbanen og R-bus
320. Indførelsen af R-nettet i Nordsjælland har medvirket til en mar-
kant passagerfremgang. Det vurderes derfor at være relevant at un-
derstøtte R-nettet med tiltag som dette, der forbedre regulariteten og
de fysiske omgivelser ved et R-net-knudepunkt.
Karakter: 4
Befolkningstæthed:
Halsnæs Kommune har 252 indbyggere pr.
kvadratkilometer.
Baggrund:
Den nuværende busterminal er placeret syd for stationen,
hvilket medfører omvejskørsel på op til 5 min. pr. afgang. Derfor øn-
sker Region Hovedstaden at placere busterminalen foran stationen for
bl.a. at forbedre bussernes køretid og gøre den kollektive trafik mere
attraktiv i et tyndt befolket område.
Side 14 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0015.png
Notat
Diagrammer af driftsprincip for linje 320R i dag og i projektet. I dag
må linje 320R køre igennem terminalen og vende i depotområde syd
for terminalen.
Skitseplan af ny stationsforplads
Side 15 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0016.png
Notat
6: Roskilde Kommune:
Trafikplads i Gadstrup
Roskilde Kommune ansøger om 996.600 kr., hvilket svarer til 50 % af
det samlede budget, der således udgør 1.993.200 kr.
Projektets formål er at anlægge en trafikplads i Gadstrup, så der ska-
bes gode skiftemuligheder mellem bus og tog. Trafikpladsen indrettes
med læskærme, cykelparkering, trafikinformation samt bedre skiltning
til bus og tog. Der laves en analyse af tre busruter, hvor formålet er
at optimere ruterne i forbindelse med ny togbetjening på strækningen
mellem Roskilde og Køge i 2018.
Roskilde Kommune forventer, at projektet vil generere 5 % flere årli-
ge passagerer.
Det vurderes, at projektet i meget høj grad vil bidrage til at forbedre
den kollektive trafik i yderområderne, idet projektet løfter kvaliteten
af den kollektive trafik i et tyndt befolket område, da der etableres
bedre skifteforhold mellem bus og tog, samt forbedrer forholdene for
passagererne på trafikpladsen i Gadstrup.
Karakter: 4
Befolkningstæthed:
Roskilde Kommune har 401 indbyggere pr.
kvadratkilometer.
Baggrund:
Gadstrup ligger mellem Køge og Roskil-
de, uden direkte forbindelse til hovedstadsområdet. I
Gadstrup foregår hovedparten af trafikken med kol-
lektiv trafik via togforbindelserne mod Køge og Ros-
kilde fra Gadstrup station. Roskilde Kommune har et
politisk mål om 5 % flere passagerer i busserne og
tre nye trafikknudepunkter i 2017. Ved at anlægge
en trafikplads i Gadstrup forbedres skiftemuligheder-
ne mellem bus og tog, og den kollektive trafik gøres
mere attraktiv.
Side 16 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0017.png
Notat
7: Tønder Kommune: Opgradering af
kollektiv trafik til/fra Rømø
Tønder Kommune ansøger om 1.458.184 kr., hvilket svarer til 50 %
af det samlede budget, der således udgør 2.916.368 kr.
Projektets formål er at forbedre udbud og fleksibilitet i den kollektive
trafik for beboere og besøgende på Rømø. Der oprettes en ny busrute
til og fra Rømø i en forsøgsperiode på 2 år. Den nye buslinjes afgang
får korrespondance i Skærbæk med Arrivas toglinje Esbjerg-Tønder-
Niebüll samt en regionalbus. Buslinjen skal køres af en lavbundsbus,
så den kan medtage 6 cykler pr. afgang. Der anvendes en vendeplads
ved Lakolk, så bussen ikke skal køre en omvej for at vende.
Tønder Kommune forventer, at projektet vil generere 2.680 flere årli-
ge passagerer. Der er i dag 23.000 passagerer årligt. Der forventes en
tidsbesparelse pr. afgang på 8 min. pga. den nye vendeplads.
Det vurderes, at projektet i meget høj grad vil bidrage til at forbedre
den kollektive trafik i yderområderne, idet betjeningen af kollektiv tra-
fik til og fra Rømø forbedres for beboerne samt for turisterne, idet de
kan få cyklen med bussen. Derudover forkortes bussens køretid, da
der etableres en vendeplads, så bussen undgår at køre en omvej.
Trafik- og Byggestyrelsen indstiller som vilkår, at der skal dokumente-
res en samlet vækst i det kommunalt finansierede kørselsomfang, der
modsvarer det statslige driftstilskud.
Karakter: 4
Befolkningstæthed:
Tønder Kommune har 30 indbyggere pr. kva-
dratkilometer.
Baggrund:
Rømø er en ø i Vadehavet med en
ubeskyttet dæmning, der påvirkes af vejrfor-
holdene. Turister og beboere, der cykler, kan
komme ud for, at det ikke er muligt at cykle
grundet forhøjet vandstand. Ved at gøre det
muligt for turister og beboere at medtage cyk-
len i bussen forbedres muligheden for at be-
nytte den kollektive trafik.
Side 17 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0018.png
Notat
8: Vesthimmerlands Kommune:
Uddannelsesrute i Vesthimmerland
Vesthimmerlands Kommune ansøger om 808.500 kr., hvilket svarer til
50 % af det samlede budget, der således udgør 1.617.000 kr.
Projektets formål er at skabe en ny forbindelse mellem Ranum/Vilsted
og Aars, det betyder, at borgere i området får en mere direkte rute
uden skift. Dermed nedsættes rejsetiden, så det bliver attraktivt at
benytte den kollektive trafik, og de unge får kortere rejsetid til og fra
skole.
Vesthimmerlands Kommune forventer, at projektet vil give de eksiste-
rende passagerer på de øvrige tre ruter i korridoren et samlet bedre
tilbud, som vil give en passagerstigning.
Den nye rute forventes at blive anvendt af 24.000 årlige passagerer.
Det vurderes, at projektet vil udgøre en markant forbedring for en
målgruppe, der ofte er afhængig af kollektiv trafik. Forbedringen be-
står i en direkte forbindelse, der dels medfører forkortet rejsetid og
dels betyder, at passagererne undgår usikkerheden ved et skifte mel-
lem buslinjer. Linjen sikrer bedre transportmuligheder til de mindre
byer på strækningen mellem Ranum og Aars for særligt de studerende
på ungdomsuddannelserne i Aars.
Trafik- og Byggestyrelsen indstiller som vilkår, at der skal dokumente-
res en samlet vækst i det kommunalt finansierede kørselsomfang, der
modsvarer det statslige driftstilskud.
Karakter: 4
Befolkningstæthed:
Vesthimmerlands Kommune har
49 indbyggere pr. kvadratkilometer.
Baggrund:
Vesthimmerlands Kommune er en typisk
landkommune med lav befolkningstæthed og store
afstande mellem byerne. I Vesthimmerlands Kommu-
ne er ungdomsuddannelserne placeret i Aars, og
kommunens unge skal derfor transportere sig fra
kommunes yderområder og ind til Aars for at få en
ungdomsuddannelse.
Vesthimmerlands Kommune ønsker at skabe bedre
muligheder for, at unge kan tage en ungdomsuddan-
nelse. I en korridor mellem Ranum, Vilsted, Flejsborg
og Aars ad Hobrovej er transporttiden ekstra lang,
fordi der ikke er nogen direkte bus til og fra Aars.
Side 18 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0019.png
Notat
9: Slagelse Kommune: Natbussen 901,
der binder by og land sammen
Slagelse Kommune ansøger om 525.000 kr., hvilket svarer til 50 % af
det samlede budget, der således udgør 1.050.000 kr.
Projektets formål er at forbedre den eksisterende buslinje 901, så den
udvides til at køre natbuskørsel i weekenden. Udvidelsen af kørepla-
nen består af 4 dobbeltture pr. nat natten efter fredag hhv. lørdag he-
le året.
Slagelse Kommune forventer, at projektet vil generere 11.000 flere
årlige passagerer.
Det vurderes, at projektet vil fremme den kollektive trafik i et yder-
område, idet natbussen vil give de unge mulighed for at benytte den
kollektive transport til og fra byen i stedet for at tage bilen. Ruten
forbinder landområderne med Slagelse og Korsør på en strækning,
der har vist sig at være attraktiv for passagererne i dagtimerne.
Trafik- og Byggestyrelsen indstiller som vilkår, at der skal dokumente-
res en samlet vækst i det kommunalt finansierede kørselsomfang, der
modsvarer det statslige driftstilskud.
Karakter: 4
Befolkningstæthed:
Slagelse Kommune har 136 indbyggere pr.
kvadratkilometer.
Baggrund:
Siden 2011 har der været natbuskørsel i weekenderne op
til jul. Natbussen har været godt benyttet, hvorfor Slagelse Kommune
vurderer, at der er potentiale for helårs natbusdrift. Derfor ønsker
Slagelse Kommune at etablere en forsøgsordning om natbuskørsel på
en buslinje, der har et stort passagerpotentiale.
Side 19 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0020.png
Notat
10: Jammerbugt Kommune:
Gymnasierute til
Fjerritslev Gymnasium
Jammerbugt Kommune ansøger om 605.915 kr., hvilket svarer til 50
% af det samlede budget, der således udgør 1.211.830 kr.
Projektets formål er at forbedre transportmulighederne fra den nordli-
ge del til den sydvestlige del af Jammerbugt Kommune og dermed at
binde en geografisk stor og tyndt befolket kommune bedre sammen
med kollektiv trafik.
Yderligere er formålet at forbedre transportmulighederne for uddan-
nelsessøgende, der skal til gymnasiet i Fjerritslev. Der oprettes en ny
busrute fra Saltum via Pandrup og Kås til gymnasiet. Ruten skal lige-
ledes betjene Moseby, Tranum og Hjortdal, hvorfra der i dag er ingen
eller meget begrænsede transportmuligheder til og fra Fjerritslev.
Jammerbugt Kommune forventer, at projektet vil generere 8.000 flere
passagerer årligt.
Det vurderes, at projektet vil udgøre en markant forbedring for en
målgruppe, der ofte er afhængig af kollektiv trafik. Forbedringen be-
står i en direkte forbindelse, der dels medfører forkortet rejsetid og
dels betyder, at passagererne undgår usikkerheden ved et skifte mel-
lem buslinjer.
Trafik- og Byggestyrelsen indstiller som vilkår, at der skal dokumente-
res en samlet vækst i det kommunalt finansierede kørselsomfang, der
modsvarer det statslige driftstilskud.
Karakter: 4
Befolkningstæthed:
Jammerbugt Kommune har 45
indbyggere pr. kvadratkilometer.
Baggrund:
Nogle af kommunens busruter afgange,
der betjener Fjerritslev Gymnasium. De resterende
ruter til og fra Fjerritslev har stop ved busterminalen,
der ligger ca. 1 km syd for gymnasiet. Disse ruter
tilgodeser hovedsagligt unge, der bor i byerne langs
den vest-østgående hovedvej på tværs af kommu-
nen. Unge og øvrige borgere, der bor i den nordlige
del af kommunen eller uden for kommunens hoved-
byer, har derimod ingen attraktive transportmulighe-
der til/fra gymnasiet eller de arbejdspladser, der lig-
ger i Fjerritslev.
Side 20 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
Notat
Karakter 3
Projekter med karakteren 3 er projekter, der har potentialet til at
fremme den kollektive trafik i yderområderne, og som dermed kan
rummes inden for puljens formål.
Side 21 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0022.png
Notat
11: Assens Kommune: Udvidelse af
buslommer på Søndergade i Glams-
bjerg
Assens Kommune ansøger om 300.000 kr., hvilket svarer til 50 % af
det samlede budget, der således udgør 600.000 kr.
Projektets formål er at undgå kødannelse på hovedgaden ved at udvi-
de to buslommer med yderligere 20 meter. Formålet er at forbedre
fremkommeligheden og trafiksikkerheden i nærområdet.
Assens Kommune forventer, at projektet vil genenere 21.440 flere
passagerer årligt.
Det vurderes, at projektet har potentiale til at fremme den kollektive
trafik i yderområder, idet der skabes bedre fremkommelighed og min-
dre kødannelse. Projektet er dog ikke entydigt målrettet kollektiv tra-
fik, da det i udgangspunkt omhandler den generelle trafikafvikling.
Karakter: 3
Befolkningstæthed:
Assens Kommune har 80 indbyggere pr. kva-
dratkilometer.
Baggrund:
Efter i mange år at have haft problemer
med kødannelser gennem hovedgaden ønsker
kommunen at løse problemet ved at forlænge bus-
lommerne med 20 meter, så der er mere plads til
busserne, som dermed ikke skal vente på at komme
ind til kantstenen og sætte passagererne af.
Side 22 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0023.png
Notat
12: Køge Kommune: Forbedring af det
centrale stoppested i Bjæverskov
Køge Kommune ansøger om 150.000 kr., hvilket svarer til 50 % af
det samlede budget, der således udgør 300.000 kr.
Projektets formål er at udvide det centrale busstoppested ved Bjæver-
skov Centeret, idet der etableres bedre adgangsveje ved busstoppe-
stedet og trafikinformation.
Køge Kommune forventer, at projektet vil generere ca. 5600 flere år-
lige passagerer.
Det vurderes, at projektet har potentiale til at fremme den kollektive
trafik i yderområder, idet adgangsvejen ved busstoppestedet forbed-
res samt der etableres trafikinformation, hvilket gør det mere attrak-
tivt at anvende busstoppestedet.
Karakter: 3
Befolkningstæthed:
Køge Kommune har 230 indbyggere pr. kva-
dratkilometer.
Baggrund:
Stoppestedet fremstår visuelt svagt og rodet. Det fremgår
ikke, at det ligger lige op til Bjæverskov Centret, hvor der findes flere
indkøbsmuligheder, posthus, læge mm.
Projektet er blevet anbefalet af den lokale forening Bjæverskov Nær-
miljø med begrundelsen: ”Dette
busstoppested adskiller sig fra de fle-
ste andre ved, at der her opsamles passagerer fra et meget stort fy-
sisk område inkl. Lidemark, som ligger 3-4 km væk.”
Køge Kommune søgte sidste år samme pulje,
men fik ikke tilsagn med begrundelse om, at
cykelparkeringen fyldte for meget i den sam-
lede ansøgning. Den overdækkede cykelparke-
ring etableres stadig sideløbende med projek-
tet af Køge Kommune, men indgår ikke som
en del af det ansøgte beløb. I stedet ønsker
Køge Kommune at etablere trafikinformation
og bedre adgangsveje ved busstoppestedet i
forbindelse med projektet.
Side 23 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0024.png
Notat
13: Varde Kommune: Udbygning af
kollektiv trafikdækning mellem Horne
og Tistrup
Varde Kommune ansøger om 758.000 kr., hvilket svarer til 50 % af
det samlede budget på 1.516.000 kr.
Projektets formål er at forbedre kørselstilbuddet for de skoleelever,
som ikke er kørselsberettigede.
Der etableres en ny rute mellem Horne og Tistrup, som sikrer, at sko-
leeleverne kan komme frem og tilbage samt sikrer pendling mellem
Horne og stationen i Tistrup. Busruten vil tage udgangspunkt i elever-
nes bopæl og justeres årligt i samarbejde med Sydtrafik. Der vil være
afgang morgen og eftermiddag, tilpasset skolens ringetider.
Varde Kommune forventer, at skolens 41 elever, som ikke er kørsels-
berettigede, vil benytte sig af tilbuddet.
Det vurderes, at projektet har potentiale til at fremme den kollektive
trafik i et yderområde, idet den nye busrute gør det muligt for skole-
elever, som ikke er kørselsberettigede, i et tyndt befolket område at
tage bussen. Dog trækker det ned, at der er tale om et meget be-
grænset passagerpotentiale.
Trafik- og Byggestyrelsen indstiller som vilkår, at der skal dokumente-
res en samlet vækst i det kommunalt finansierede kørselsomfang, der
modsvarer det statslige driftstilskud.
Karakter: 3
Befolkningstæthed:
Varde Kommune har 40 indbyggere pr. kva-
dratkilometer.
Baggrund:
Den kollektive trafik i Varde Kommune er
primært målrettet skoleelevernes kørselsbehov, idet
målinger har vist, at det er begrænset, hvor mange an-
dre der benytter bussen i Varde Kommune. Varde
Kommune har en række lukkede busruter, som betje-
ner de kørselsberettigede elever, mens de ikke-
kørselsberettigede elever ikke har mulighed for at be-
nytte sig af bus til og fra skole, men må tage cyklen, gå
eller blive kørt af deres forældre.
Side 24 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0025.png
Notat
14: Assens Kommune: Opgradering af
stoppesteder på landet – busskure
Assens Kommune ansøger om 430.000 kr., hvilket svarer til 50 % af
det samlede budget, der således udgør 860.000 kr.
Projektets formål er at opgradere 10 stoppesteder med busskure i As-
sens Kommune. Busskurene ønskes opsat, hvor der er mange passa-
gerer. Derved får stoppestederne et kvalitetsløft i form af trafiksikker-
hed og tryghed. Desuden etableres cykelparkering med mulighed for
at kombinere cykel og kollektiv trafik.
Assens Kommune forventer, at projektet vil generere flere passage-
rer.
Det vurderes, at projektet har potentiale til at fremme den kollektive
trafik i yderområder, idet opgraderingen af stoppestederne vil skabe
mere kundetilfredshed og større tryghed i den kollektive trafik. Dog
trækker det ned, at ansøgningen ikke er konkret i sine leverancer.
Karakter: 3
Befolkningstæthed:
Assens Kommune har 80 indbyggere pr. kva-
dratkilometer.
Baggrund:
Da størstedelen af de rejsende i As-
sens Kommune kun har mulighed for at benytte
den kollektive trafik i form af bus - og kommunen
ligger i et landdistrikt - vil det være relevant at få
opgraderet stoppestederne ved at få opstillet flere
busskure.
Side 25 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0026.png
Notat
15: Frederikshavn Kommune: Lands-
bybussen - weekendbetjening af den
sydøstlige del af Frederikshavn Kom-
mune
Frederikshavn Kommune ansøger om 299.000 kr., hvilket svarer til 50
% af det samlede budget, der således udgør 598.000 kr.
Projektets formål er at tilbyde busbetjening i weekender i et område
af kommunen, som ikke har det i forvejen. Der ønskes at lave en kø-
replan med 4 ture på både lørdage og søndage, hvor weekendruten
kører Sæby – Stidsholt – Præstbro – Voerså – Lyngså – Sæby fra kø-
replanskift i august 2016.
Frederikshavn Kommune forventer, at projektet vil generere 5.000
passagerer årligt.
Det vurderes, at projektet har potentiale til at fremme den kollektive
trafik i yderområder, idet der sikres kollektiv trafik til alle kunder, der
har behov for busbetjening i weekenderne i tyndt befolkede områder i
den sydlige del af Frederikshavn Kommune. Dog trækker det ned, at
der vurderes at være et meget lille passagerpotentiale, da 4 daglige
afgange gør anvendelsen af tilbuddet meget lidt fleksibelt.
Trafik- og Byggestyrelsen indstiller som vilkår, at der skal dokumente-
res en samlet vækst i det kommunalt finansierede kørselsomfang, der
modsvarer det statslige driftstilskud.
Karakter: 3
Befolkningstæthed:
Frederikshavn Kommune
har 93 indbyggere pr. kvadratkilometer.
Baggrund:
For at støtte op om udvikling og bo-
sætning i landdistrikterne er der behov for at
skabe en øget tilgængelighed til kollektiv trafik,
så man forhindrer fraflytning i landdistrikterne,
ved at skabe bedre vilkår for de borgere, som bor
eller ønsker at bosætte sig i landdistrikterne.
Frederikshavn Kommune ønsker med dette pilot-
projekt at afprøve, om en weekendbus i dette
område, som i øjeblikket ikke serviceres i week-
enderne af kollektiv trafik, kan give en øget flek-
sibilitet, der letter adgangen til kollektiv transport
i landdistrikterne i den sydøstlige del af kommu-
nen.
Side 26 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0027.png
Notat
16: Fredericia Kommune: Erhvervsbus
for medarbejdere og elever til Taulov
industriområde
Fredericia Kommune ansøger om 1.902.250 kr., hvilket svarer til 50
% af det samlede budget, der således udgør 3.804.500 kr.
Projektets formål er at sikre attraktiv tilgængelighed til erhvervsom-
rådet Taulov med kollektiv trafik. Dermed vil det være lettere for virk-
somheder at erhverve og fastholde medarbejdere, da pendlermulig-
hederne i høj grad vil blive forbedret. Konkret er der tale om oprettel-
se af en ny rute med 6 daglige dobbelture året rundt mellem Frederi-
cia St. og Taulov St. samt etablering af 4 stoppesteder på ruten. Pro-
jektet har en løbetid på 2 år.
Fredericia Kommune forventer, at projektet vil generere 6.500 flere
passagerer årligt.
Det vurderes, at projektet har potentiale til at fremme den kollektive,
idet projektet skaber bedre vilkår for pendlere i kommunen. Dog
trækker det ned, at der er tale om et relativt tæt bebygget område.
Trafik- og Byggestyrelsen indstiller som vilkår, at der skal dokumente-
res en samlet vækst i det kommunalt finansierede kørselsomfang, der
modsvarer det statslige driftstilskud.
Karakter: 3
Befolkningstæthed:
Fredericia Kommune har 377 indbyggere pr.
kvadratkilometer.
Baggrund:
Virksomhederne i Taulov har
svært ved at rekruttere medarbejdere i Fre-
dericia Kommune til ufaglærte jobs, bl.a. på
grund af at der ikke er kollektiv busbetje-
ning, som kan sikre, at medarbejderne kan
komme til og fra arbejde. Kommunen ønsker
med den nye erhvervsbus at sikre bedre mu-
ligheder for pendlerne ud til erhvervsområ-
det.
Side 27 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0028.png
Notat
17: Frederikshavn Kommune:
Sommerbus i Skagen – Sightseeing-
bus til Danmarks nordligste turistmål
Frederikshavn Kommune ansøger om 303.214 kr., hvilket svarer til 50
% af det samlede budget, der således udgør 606.428 kr.
Projektets formål er en ny sommerbus, der skal køre rundt mellem
attraktioner i området.
Frederikshavn Kommune forventer, at projektet vil generere 6.000
passagerer i løbet af de seks uger.
Det vurderes, at projektet har potentialet til at bidrage til at forbedre
den kollektive trafik i yderområderne, idet der oprettes en sommerbus
med rute rundt i og omkring Skagen. Dog trækker det ned, at der er
tale om en begrænset målgruppe (krydstogtturister), samt at det må
forventes, at der på markedsmæssige vilkår vil kunne etableres be-
fordring til netop denne målgruppe.
Trafik- og Byggestyrelsen indstiller som vilkår, at der skal dokumente-
res en samlet vækst i det kommunalt finansierede kørselsomfang, der
modsvarer det statslige driftstilskud.
Karakter: 3
Befolkningstæthed:
Frederikshavn Kommune har 93 indbyggere pr.
kvadratkilometer.
Baggrund:
Frederikshavn Kommune ønsker at iværk-
sætte en sommerbus, som kan bringe turister rundt i
Skagen. Sommerbussen er især tænkt som et tilbud til
turister, som ikke har egen bil med på ferie. Skagen
Havn får i 2016 besøg af 16 krydstogtskibe. Herudover
besøges Skagen også hvert år af mange lystsejlere, cy-
kelturister og rejsende med tog. Den eneste mulighed,
disse turister i dag har for at komme rundt og se Ska-
gen, er ved at tage en taxi eller leje en cykel og på den
måde komme rundt til attraktioner.
Side 28 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0029.png
Notat
18: Lejre Kommune: Forbedring af
busstoppesteder i Lejre Kommune
Lejre Kommune ansøger om 380.000 kr., hvilket svarer til 50 % af
det samlede budget, der således udgør 760.000 kr.
Projektets formål er at forbedre og ensrette kommunens busstoppe-
steder, så den kollektive trafik opnår et samlet kvalitetsløft. Der skal
optimeres 8 stoppesteder med nye buslæskure og belysning
Lejre Kommune forventer, at projektet vil generere 0,5 % flere pas-
sagerer årligt.
Det vurderes, at projektet har potentiale til at fremme den kollektive
trafik i yderområder, idet nye læskure og belysning ved stoppesteder-
ne gør det mere attraktivt at benytte den kollektive trafik.
Karakter: 3
Befolkningstæthed:
Lejre Kommune har 113 indbyggere pr. kva-
dratkilometer.
Baggrund:
I foråret 2014 vedtog kommunen
en standard for buslæskure. En harmonisering
af busstoppestederne vil ifølge kommunen
øge passagerernes tryghed og samtidig gøre
det lettere for chaufførerne at se de passage-
rer, der skal med bussen.
Side 29 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
Notat
Karakter 2
Projekter med karakteren 2 er projekter, som i mindre grad lever op
til puljens formål og kriterier, eller som rummer væsentlige uklarhe-
der i projektbeskrivelsen. Trafik- og Byggestyrelsen anbefaler, at der
ikke meddeles tilsagn til disse.
Side 30 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0031.png
Notat
19: Slagelse Kommune: Udarbejdelse
af busplan – Inkl. køreplansskitse for
Dalmose-Slagelse-Korridoren
Slagelse Kommune ansøger om 300.000 kr., hvilket svarer til 50 % af
det samlede budget, der således udgør 600.000 kr.
Projektets formål er at forbedre og styrke busbetjeningen på stræk-
ningen mellem Slagelse og Dalmose. Der skal foretages en analyse af
busbetjeningen med henblik på at skabe hurtige og hyppige forbindel-
ser i området samt se på anvendelse af mindre busser og rette lokal-
betjeningen mod skolernes behov.
Slagelse Kommune forventer, at projektet vil generere 45.000 flere
passagerer årligt.
Det vurderes, at projektet ikke bidrager til at forbedre den kollektive
trafik i yderområderne, idet det er et analyseprojekt.
Karakter: 2
Befolkningstæthed:
Slagelse Kommune har 136 indbyggere pr.
kvadratkilometer.
Baggrund
En række af Slagelse Kommunes linjer på
strækningen mellem Slagelse og Dalmose er
stort set uændrede siden kommunesammenlæg-
ningen i 2007. Kommunen finder, at der er be-
hov for en revurdering og styrkelse af betjenin-
gen, og derfor ønsker kommunen at analysere
området med henblik på at forbedre og styrke
busbetjeningen på strækningen.
Side 31 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0032.png
Notat
20: Køge Kommune: Analyse af bedre
busbetjening syd for Køge
Køge Kommune ansøger om 150.000 kr., hvilket svarer til 50 % af
det samlede budget, der således udgør 300.000 kr.
Projektets formål er gennem en analyse at afdække muligheder og
reelle brugerønsker til busbetjeningen i området syd for Køge. Fra
2018 vil områdets stationer – Tureby og Herfølge – få en langt mere
attraktiv betjening, da der indsættes hurtigere tog direkte til Køben-
havn. Analysen skal bl.a. pege på, hvordan bustrafikken fra yderom-
råderne tilpasses den nye togbetjening bedst muligt.
Analysen udløser i sig selv ikke ændringer i passagertallet. Men resul-
tatet af analysen vil kunne sikre en effektiv udnyttelse af ressourcerne
til området, så passagertallet på sigt vil stige. Det forventes dog ikke,
at analysens resultater vil pege på løsninger, der tager trafik fra an-
den kollektiv transport. Resultaterne forventes at indeholde modeller
for, hvordan jernbanetrafikken understøttes med bustrafik.
Det vurderes, at projektet ikke bidrager til at forbedre den kollektive
trafik i yderområderne, idet det er et analyseprojekt.
Karakter: 2
Befolkningstæthed:
Køge Kommune har 230 indbyggere pr. kva-
dratkilometer.
Baggrund:
Herfølge Borgerforening og borgere fra
Tureby (syd for Herfølge) har i 2015 stillet et konkret
forslag til, hvordan bustrafikken syd for Køge kan for-
bedres. Arbejdet med forslaget har vist, at bustrafik-
ken i området er mere kompleks end ventet og inde-
holder modsatrettede og uafklarede interesser. Derfor
ønskes mulighederne for en bedre indretning af bus-
betjeningen belyst, så kommende forbedringer (og
kommende puljeansøgninger) kan baseres på det
bedst mulige grundlag.
Side 32 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0033.png
Notat
21: Trafikselskabet Movia: Unge viser
vejen – Innovativ transport til uddan-
nelse
Movia ansøger om 521.000 kr., hvilket svarer til 45 % af det samlede
budget, der således udgør 1.167.000 kr.
Projektets formål er at udvikle transporten til uddannelsesstederne
ved hjælp af et samarbejde med eleverne på ungdomsuddannelser.
Det skal undersøges, hvordan man kan forbedre tilgængeligheden til
ungdomsuddannelser for unge, der bor i tyndt befolkede områder,
primært ved at kendskabet til eksisterende løsninger øges, men også
gennem udvikling af nye løsninger.
Det vurderes, at projektet har potentialet til at udvikle nye løsninger,
idet der er planlagt en omfattende inddragelse af målgruppen.
Dog trækker det ned, at der primært er tale om et analyseprojekt.
Karakter: 2
Befolkningstæthed:
Odsherred Kommune har 92 indbyggere pr. kvadratkilometer.
Holbæk Kommune har 119 indbyggere pr. kvadratkilometer.
Baggrund
Movia ønsker at indgå i et samarbejde med
de unge i kommunerne om at udvikle trans-
porten til uddannelsesstederne i de to
kommuner Odsherred og Holbæk.
Side 33 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0034.png
Notat
22: Region Hovedstaden: Kom frem
turist og borger – Udvikling af borger-
og turistorienteret delebilkoncept i til-
knytning til kollektiv trafik i ydre nord-
sjællandske kommuner
Region Hovedstaden ansøger om 253.000 kr., hvilket svarer til 50 %
af det samlede budget, der således udgør 506.000 kr.
Projektets formål er gennem et analyseprojekt at udvikle et delebils-
koncept i Gribskov og Halsnæs Kommuner.
Region Hovedstaden forventer ikke, at projektet vil generere flere
passagerer, da det er et analyseprojekt.
Det vurderes, at projektet kan afdække udfordringer og muligheder i
forbindelse med at opbygge, udbrede og drive et fremtidigt delebils-
koncept. Dog trækker det ned, at der er tale om forprojekt, der ikke i
sig selv leverer konkrete forbedringer af mobiliteten.
Karakter: 2
Befolkningstæthed:
Gribskov Kommune har 146 indbyggere pr. kvadratkilometer.
Halsnæs Kommune har 252 indbyggere pr. kvadratkilometer.
Baggrund:
Region Hovedstaden ønsker at udvikle et mere fleksibelt
transporttilbud med nye forretningsmodeller i tyndt befolkede områ-
der, så borgernes mobilitet fortsat understøttes. Grunden til dette er,
at bus og tog er en dyr service at opretholde i yderområder, hvor der
er tyndt befolket og et stort bilejerskab.
Side 34 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
Notat
Karakter 1
Projekter med karakteren 1 er projekter, der på afgørende punkter
ikke lever op til puljens formål og kriterier, eller som rummer væsent-
lige mangler eller uklarheder i projektbeskrivelsen. Trafik- og Bygge-
styrelsen anbefaler, at der ikke meddeles tilsagn til disse.
Side 35 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0036.png
Notat
23: Køge Kommune: + WAY PÅ 101A i
Køge
Køge Kommune ansøger om 20.000.000 kr., hvilket svarer til 50 % af
det samlede budget, der således udgør 40.000.000 kr.
Formålet med et samlet projekt for +Way
1
på strækningen er at sikre,
at både fremkommelighed, linjeføring samt stoppestedsplacering er
tænkt sammen med byudviklingen.
Projektet består af to hovedelementer:
En sydlig del, der omfatter opgradering af strækningen mellem
Køge Station og Køge Campus.
En nordlig del der omfatter etablering af en ny busvej mellem
Campus Køge og den kommende Køge Nord Station, inkl. en
bro over jernbanen Lille Syd og en forplads til Køge Nord Stati-
on.
Køge Kommune forventer, at det samlede projekt kan generere 1 mio.
flere årlige passagerer.
Det vurderes, at projektet på afgørende punkter ikke lever op til pul-
jens formål, idet bussen ikke betjener et tyndt befolket område, men
et bymæssigt befolket område.
Karakter: 1
Befolkningstæthed:
Køge Kommune har 230 indbygge-
re pr. kvadratkilometer.
Baggrund:
Linje 101A dækker - eller kan forlænges til -
en række store udviklingsprojekter i Køge Kommune. Med
en forlængelse til det kommende trafikale knudepunkt
Køge Nord vil linjen i fremtiden dække alle de store ud-
viklingsprojekter i kommunen i tillæg til de eksisterende
tunge rejsemål. Linjen vil dermed få en central rolle som
tilbringer til Køge Nord Station og samtidig vil den plan-
lagte byudvikling give et væsentligt større kundegrundlag
til den kollektive trafik.
1
+Way er Movias koncept for højklasset bustrafik, hvor busserne har høj komfort, bed-
re fremkommelighed i byrummet, særlige stoppesteder og digital rejseinformation.
Side 36 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
Notat
Karakter 0
Projekter med karakteren 0 er projekter, der enten ikke opfylder pul-
jens formål eller kriterier, eller hvor ansøgningsmaterialet på afgøren-
de punkter er mangelfuldt, og som Trafik- og Byggestyrelsen derfor
vurderer, ikke kan meddeles tilsagn.
Side 37 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0038.png
Notat
24 Norddjurs Kommune: Hessel - Det
attraktive standsningssted
Norddjurs Kommune ansøger om 1.295.000 kr., hvilket svarer til 50
% af det samlede budget, der således udgør 2.590.000 kr.
Projektets formål er at få etableret gode passagerfaciliteter i forbin-
delse med at Norddjurs Kommune har besluttet at finansiere et
standsningssted på Letbanen i det sydlige Grenå. Projektet er derfor
alene relevant i det omfang, der etableres et standsningssted.
Der er ønske om at etablere ventehus, kys-og-kør, p-pladser, over-
dækket cykelparkering, infotavler og en forbedret stiadgang for gåen-
de og cyklister til standsningsstedet.
Norddjurs Kommune forventer, at standsningsstedet kan generere
134.000 nye årlige på- og afstigninger.
Der foreligger endnu ikke en egentlig aftale om selve standsningsste-
det mellem Norddjurs Kommune på den ene side og infrastrukturejer
og infrastrukturforvalter på den anden side.
På baggrund af selve standsningsstedets status
vurderer Trafik- og Byggestyrelsen ikke, at det er
relevant at meddele tilsagn til et projekt, der har
til formål at forbedre forholdene uden om stands-
ningsstedet.
Karakter: 0
Befolkningstæthed:
Norddjurs Kommune har 53
indbyggere pr. kvadratkilometer.
Baggrund:
I forbindelse med den nye letbane øn-
sker Norddjurs Kommune at etablere et stands-
ningssted i Hessel. Projektet skal skabe et sam-
menhængende transportsystem og skabe god
sammenhæng mellem den kollektive transport og
give pendlerne bedre vilkår.
Side 38 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
Notat
25: Jammerbugt Kommune:
Shuttlebus for borgere på Gjøl
Jammerbugt Kommune søger om 661.344 kr., hvilket svarer til 50 %
af det samlede budget, der således udgør 1.322.688 kr.
Projektets formål er at forbedre mobiliteten for de borgere på Gjøl,
som ikke selv har bil og dermed er afhængige af andre for at komme
til og fra Gjøl, når skolebussen ikke kører. Der oprettes derfor en lokal
borgerkørselsforening, som kører en minibus fra Aabybro og rundt på
Gjøl.
Bussen bliver tilgængelig for alle lokale borgere og turister. En forud-
sætning for at kunne benytte shuttlebussen er, at man er medlem af
kørselsforeningen, og for borgere på Gjøl vil det typisk være gennem
et årskontingent. Endelig prisstruktur for medlemsskab fastlægges i
opstartsfasen af projektet.
Jammerbugt Kommune forventer, at projektet vil generere 6.000 årli-
ge passagerer.
Projektet vurderes at være ulovligt på med den nuværende form, da
det ikke overholder taxaloven og lov om buskørsel, i det kørslen anses
for erhvervsmæssig, da den vil blive udført af en forening, hvis pri-
mære formål er kørsel. Den omhandlede kørsel, erhvervsmæssig per-
sonbefordring kan ikke lovligt udføres med en ”minibus” (personbil
med plads til 8 passagerer + fører).
Det er ikke muligt efter den nugældende taxilov at udstede en tilladel-
se til foreningen til kørslen. Der findes ikke i taxiloven en tilladelses-
type, der dækker en sådan form for kørsel, og det vil derfor ikke være
muligt at ”rette ind efter lovgivningen” ved den beskrevne kørsel i
”minibussen”.
Samlet set vurderer Trafik og Byggestyrelsen, at projektet i sin nuvæ-
rende form ikke er modent til tilsagn og vil i givet fald skulle laves
markant om.
Karakter: 0
Befolkningstæthed:
Jammerbugt Kommune har 45 indbyggere pr.
kvadratkilometer.
Baggrund:
Jammerbugt Kommune er beliggende i den vestlige del af
Nordjylland og strækker sig fra Vust i vest til Ingstrup i nordøst.
Jammerbugt Kommune serviceres af to X-busruter og syv øvrige regi-
onale og fælles kommunale busruter. Derudover kører en række loka-
le telebusruter.
Side 39 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0040.png
Notat
Side 40 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0041.png
Notat
26: Hedensted Kommune: Ung lands-
bylift – Pilotprojekt
Hedensted Kommune ansøger om 720.000 kr., hvilket svarer til 48 %
af det samlede budget, der således udgør 1.485.000 kr.
Projektets formål er gennem pilotprojektet ’Ung Landsbylift’ at afprø-
ve, om der er grundlag for at tilbyde borgerne i yderområder mulig-
heden for samkørsel via en app, der skal udvikles af firmaet Coffle.
Det vurderes, at projektet ikke bidrager til at forbedre den kollektive
trafik i yderområderne, og der er en del uklarheder i forhold til projek-
tet. Coffles etablering og kapitalsikring til udvikling af app’en afhæn-
ger bl.a. af, at der bliver lavet en kontrakt med otte kommuner i ’Ung
Landsbylift’, og Hedensted Kommune har ikke kunnet redegøre for,
hvem disse kommuner er, da der i ansøgningen kun nævnes tre
kommuner. Endvidere er Coffles etablering afhængig af
’flere forhold
omkring kapitalsikring og internationalt udviklingssamarbejde af for-
trolig karaktér’.
Det er endvidere uklart, hvem der har rettighederne
og ejerskabet til app’ens software og projektets parter, herunder sær-
ligt kommunens rolle. På den baggrund vurderer Trafik og Byggesty-
relsen, at projektet i sin nuværende form ikke er modent til tilsagn.
Karakter: 0
Befolkningstæthed:
Hedensted Kommune har 83 indbyggere pr.
kvadratkilometer.
Baggrund:
Hedensted Kommune er relativt tyndt befolket, og der er
ikke passagerer nok til at udvikle buskørslen. Udviklingen af en app til
understøttelse af samkørsel i området vil kunne fungere som supple-
ment til den kollektive trafik i landområder,
hvor det kan være vanskeligt at opretholde
et attraktivt serviceniveau i den kollektive
trafik.
Side 41 (42)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, fra transport- og bygningsministeren
1638725_0042.png
Notat
27: Vesthimmerlands Kommune:
Integrering af Niveau 5 køretøjer i den
kollektive trafik
Vesthimmerlands Kommune ansøger om 2.999.100 kr., hvilket svarer
til 50 % af det samlede budget, der således udgør 5.998.200 kr.
Projektets formål er at afklare, hvordan førerløse køretøjer bedst mu-
ligt kan indgå i den offentlige transport, hvilket vil ske i samarbejde
mellem kommunen og Nordjyllands Trafikselskab.
Vesthimmerlands Kommune forventer, at projektet automatisk vil øge
interessen for trafikken og dermed generere flere passagerer.
Det vurderes, at projektet ikke er modent til at blive gennemført, idet
der ikke er en fast ramme for test og demonstration af selvkørende
biler i Danmark, hvilket gør, at projektet rent juridisk ikke kan gen-
nemføres inden for tidsplanen.
Karakter: 0
Befolkningstæthed:
Vesthimmerlands Kommune har 49 indbyggere
pr. kvadratkilometer.
Baggrund:
Afstandene i Vesthimmerlands Kommune er store og
demografien kan ikke kan oppebære tilbud om kollek-
tiv transport i gængs forstand. Vesthimmerland Kom-
munes teknologiske strategi vil prøve at imødese ud-
fordringer for transport i et af landets tyndest befolk-
ende områder. Strategien vil bl.a. implementere fører-
løse biler.
Side 42 (42)