MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. maj 2016
2016 - 1435
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Jeg vedlægger hermed Trafik- og Byggestyrelsens indstilling til udmøntning af
Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder, som indgik i
Aftale om
bedre og billigere kollektiv trafik
fra juni 2012.
Trafik- og Byggestyrelsen anbefaler, at puljen ikke udmøntes fuldt ud, fordi der
ikke har været nok kvalificerede ansøgninger. Styrelsen indstiller således, at der
udmøntes 24,2 mio. kr. til de projekter, der har opnået højeste karakter i den
faglige vurdering, jf.
bilag 1.
Dermed vil der være et restbeløb på 28,4 mio. kr.
af årets bevilling.
Det bemærkes, at Trafik- og Byggestyrelsen angiver, at projekter med karakte-
ren 3 principielt også rammer puljens formål, men at der er tale om projekter
med en meget begrænset målgruppe, som afviger fra formålet om, at projekter-
ne skal være levedygtige ud over den periode, hvor der tildeles statslig støtte.
Af bekendtgørelsen til puljen fremgår det, at Transportministeren skal udmelde
tilsagn og afslag inden 4 måneder efter ansøgningsfristens udløb, dvs. den 1.
juni. Hvis der ikke er indvendinger mod Trafik- og Byggestyrelsens indstilling
til hvilke projekter, der skal modtage støtte, vil jeg tillade mig at give tilsagn til
støtte i henhold til indstillingen. Jeg skal på den baggrund bede om at modtage
evt. bemærkninger senest mandag d. 30. maj 2016.
Det er i sagens natur ærgerligt, at puljen ikke tiltrækker nok gode ansøgninger.
Det har været et gennemgående problem. Puljens kriterier blev endog tilpasset
i 2015 efter den daværende transportminister og by-, bolig- og landdistriktsmi-
nister afholdt en konference for kommuner, trafikselskaber mv. for at få flere
idéer på banen. Men man må nok konstatere, at puljen ikke i tilstrækkelig grad
rammer de trafikale udfordringer, der er i yderområderne.
Et tilbagevendende ønske i yderområderne er at få løst de problemer med til-
gængeligheden på stationer, som vi ved, der eksisterer. Det så vi senest, da der
sidste år blev udmøntet restmidler fra tidligere puljer.
Jeg vil på den baggrund foreslå, at de resterende 28,4 mio. kr. fra puljen i år
omprioriteres til en indsats for at styrke tilgængeligheden på stationer. Trafik-
og Byggestyrelsen har som led i arbejdet med implementeringen af den nye
TSI-PRM (retningslinjer for tilgængelighed i togtrafikken) bl.a. været i gang
med at kortlægge, hvor der kan være behov for at etablere elevatorer, ramper