Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 285
Offentligt
Baggrund
Målet med debatten d.13.juni er at få belyst de mange perspektiver og udfordringer ved brug af biomasse i
transport og energisektorerne. Udgangspunktet for debatten er, at biomasseressourcerne er begrænsede.
Det gælder både det indenlandsk producerede halm, og træpillerne, som overvejende er importerede. Men
ikke blot er de begrænsede, der også behov for, at de sværtnedbrydelige dele af f.eks. halmen pløjes ned i
jorden for at bidrage til at vedligeholde jordens humusindhold og dermed fremtidige frugtbarhed.
Der er stor efterspørgsel efter de ikke-fossile brændstoffer til transportsektoren. Personbiler og busser kan
på sigt blive eldrevne, men i de næste måske 20 år vil der også være brug for andre brændsler. Det kan
f.eks. være 2. generations biobrændstoffer eller biogas. Desuden er der ikke foreløbig udsigt til, at
lastbilerne kan blive eldrevne. Her ser biogas ud til på kort og mellemlang sigt at være det mest oplagte
alternativ, men biobaseret metanol og DME er også på vej.
EU-direktivet om VE i transportsektoren stiller krav om mindst 5,75% VE i transportbrændstoffer, stigende
til 10% i 2020. Derimod er der ikke vedtaget krav efter 2020. Det nuværende krav opfyldes overvejende via
1. generations biobrændstoffer med meget tvivlsom bæredygtighed. Derfor er der stort behov for at
erstatte disse – f.eks. med en kombination af el, 2. generations flydende biobrændstoffer og biogas – eller
måske metanol og DME, som er relativt dyre i dag, men kan tænkes at blive konkurrencedygtige inden
længe.
Det er ikke kun transportsektoren, der efterspørger biomasse. Halmen spiller også en væsentlig rolle i
fremtidens energisystem fx i Maabjerg-anlægget. Når det anlæg står færdig, vil det nemlig aftage omtrent
20 %, eller ca. 300.000 ton af overskudshalmen, og producere både bioethanol, biogas og el.
I Danmark har vi derudover vedtaget en ambitiøs plan for udbygning af biogas. Hermed er der også brug for
halmen som booster til gyllen i biogasanlæg.
I praksis har vi derfor en konkurrence om halmressourcen mellem transport og energisektoren og blandt de
mange aktører er der forskellige opfattelser af hvad der er den miljø- og samfundsmæssigt bedste
anvendelse af halm. På konferencen, vil vi blandt andet stille spørgsmålstegn ved, og håbe at forstå,
hvordan halmen udnyttes bedst muligt. Hvor, hvornår og hvordan?