Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 277
Offentligt
1632319_0001.png
12. maj 2016
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Peter Sonne & Lasse Toylsbjerg-Petersen
3HUVSHNWLYHU IRU GDQVN WRJGULIW
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Præsentation fra Bombardiers foretræde for udvalget 12/5-16 vedrørende togmateriel
1632319_0002.png
+YHP HU YL"
PETER SONNE
LASSE TOYLSBJERG-PETERSEN
52 år. Administrerende direktør, Bombardier Danmark.
Peter har 27 års erfaring som ingeniør heraf 22 års
ledelseserfaring fra kollektiv trafik fra bl.a. Cowi, HT, HUR og
Banedanmark.
Peter har desuden opbygget og været formand for
Banebranchen i 5 år og er stadig aktiv i bestyrelsen.
41 år. Salgsdirektør Bombardier Danmark.
Lasse har 21 års erfaring indenfor DSB og Banedanmark.
Heraf 14 år som leder. Fra starten i Trafikstyring over
Strategisekretariat til Køreplanschef 2008-2013,.
Har blandt andet arbejdet med rådgivning af operatører og
potentielle kunder, køreplaner, nye processer, rettidighed,
”Taskforce Kystbanen” og alternative materielstrategier.
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Præsentation fra Bombardiers foretræde for udvalget 12/5-16 vedrørende togmateriel
1632319_0003.png
9L YLO JHUQH VQDNNH RP EHKRYHW IRU 1XWLGHQV 7RJ
Nutidens Tog
Løsninger, der kan bygge bro til
”Fremtidens Tog”, sikre
kapaciteten, og kan gennemføres
inden for nuværende DSB-aftale
Fremtidens Tog
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Nye togtyper med leverance fra
2023. Fuldt implementeret efter
2025, hvor de ældste af de
nuværende tog kan udrangeres
2014
2019
2019: El til
Næstved via
Haslev
2018: Åbning
af ny bane til
Ringsted
2024
2022:
Timemodel til
Odense mulig
2025: Levetid
IC3 opnået
2016: El til
Esbjerg
2014:
Dobbeltspor helt
til Holbæk

2020-
Signalprogrammet
giver ekstra kapacitet
2022-2024: El til
Aarhus, Frederikshavn
Aarhus, Aalborg og
tog Kalundborg
Kalundborg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Præsentation fra Bombardiers foretræde for udvalget 12/5-16 vedrørende togmateriel
1632319_0004.png
+YHP HU %RPEDUGLHU

Bombardier er verdens eneste producent af fly og tog
Bombardier beskæftiger i 64 lande på verdensplan ca. 68.000 medarbejdere omtrent
ligeligt fordelt mellem fly og tog produktion
Hovedsædet er i Montreal, Canada og aktierne handles på børsen i Toronto
Tog delen Bombardier Transportation er opstået gennem opkøb af store
jernbaneleverandører tidligere kendt som ABB, Henschel, ASEA, Scandia, Dansk
Signal Industri m.fl.
Hovedsædet for togdelens 39.000 ansatte er i Berlin
På verdensplan er der lige nu lidt over 100.000 tog i drift, som vi har bygget
I Danmark er vi ca. 80 medarbejdere fordelt mellem Hvidovre og Randers
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Præsentation fra Bombardiers foretræde for udvalget 12/5-16 vedrørende togmateriel
1632319_0005.png
, 'DQPDUN KDU %RPEDUGLHU LQGI¡UW VWDQGDUGWRJ VLGHQ 
Vn L GDJ HU GH IOHVWH DI GH WRJ GHU N¡UHU IRU '6% E\JJHW DI RV
Øresundstogene
111 togsæt leveret
(heraf 34 tilhørende
DSB) 2000-2012
Dobbeltdækkervogne
113 vogne leveret via
leasingselskaber 2002-
2009
ICE-TD
20 togsæt (DSB har
13) leveret af
konsortium
Bombardier/Siemens
S-togene
136 togsæt leveret af
Alstom/Siemens.
Serieproduktionen samlet
hos Bombardier i Randers
Tog bygget af Bombardier
Tog bygget af andre
EA lokomotiverne
22 leveret (6 tilbage)
fra Henschel/ Scandia
1984-1992
Desirotog
20 togsæt leveret fra
Siemens
IC2 & IC4
105 togsæt leveret fra
Ansaldobreda
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
MR togene
195 motorvogne (ca. 80
tilbage) fra Uerdingen /
Scandia 1978-1985
ME lokomotiverne
37 leveret (32 tilbage)
fra Henschel i Kassel
1980-1983
IC3 togene
96 togsæt leveret fra
Scandia i Randers
1989-1998
IR4 togene
44 togsæt leveret fra
Scandia i Randers
1993-1997
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Præsentation fra Bombardiers foretræde for udvalget 12/5-16 vedrørende togmateriel
1632319_0006.png
-HUQEDQHQ VRP WUDQVSRUWIRUP HU NHQGHWHJQHW YHG HW PHJHW
VWRUW Y NVWSRWHQWLDOH ² RJ IOHUH PnGHU DW RSQn GHWWH Sn
Resultatet af SBBs Taktkøreplan (Schweiz)
Løsninger fra andre lande for at
skabe vækst (kan evt. kombineres):
1.
2.
3.
Øge antallet
af pladser i
systemet
Sænke billetpriserne
(Der er
eksempler på, at 20% reduktion
giver op til 30% flere rejsende)
Incitamentsstruktur
ved
udbud, hvor vinderen af udbud
beholder alle billetindtægter og
med muligheder for bod og
bonus
Ændring af
rammebetingelserne,
så fx
konkurrence på skinnerne bliver
muligt på strækninger uden
statslig kontraktbetaling.
Indførelse af Taktkøreplan
for
optimal udnyttelse af materiel og
sammenhæng mellem
forskellige linjer og
transportformer
4.
5.
Udbud (antal siddepladser)
Efterspørgsel (antal passagerer)

PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Præsentation fra Bombardiers foretræde for udvalget 12/5-16 vedrørende togmateriel
1632319_0007.png
'HQ JUXQGO JJHQGH YLVLRQ IRU MHUQEDQHQ L 'DQPDUN KDU
Y UHW DW XGQ\WWH SRWHQWLDOHW IRU K¡M HIIHNWLYLWHW RJ Y NVW
48%
Hvis der indføres
en taktkøreplan (på
dansk kaldet
”Timemodellen”),
og antallet af
siddepladser i
togmateriellet øges
med 48% …
70%
…kan man
gennemføre 70%
flere togafgange…
100%
…med plads til
100% flere
passagerer…
0 kr.
…uden højere
kontraktbetaling

Kilde: Teamanalyse
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Præsentation fra Bombardiers foretræde for udvalget 12/5-16 vedrørende togmateriel
1632319_0008.png
6HOY KYLV Y NVWHQ EOLYHU EHVNHGHQ HU GHU EHKRY IRU
LQYHVWHULQJHU L VLGGHSODGVHU
250
Siddepladser i det rullende materiel
200
Stort behov
100% flere
pladser
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Middel behov
70% flere
pladser
150
Lavt behov
48% flere
pladser
X
PROSE niveau for IC4
DSB
nuværende
flåde inkl. alle
IC4/IC2
DSB
nuværende
flåde uden
IC4/IC2
100
Væksten i antallet
af passagerer er i
øjeblikket
geografisk
koncentreret om
regionaltogene i
Øst, hvor der
tilmed forventes
større vækst når
den nye jernbane
København –
Ringsted åbner i
2018
50
0
2012 2015 2017 2020 2022 2025 2027
IC4 kapacitet indregnet frem til 2019 efter PROSE rapportens scenarier, herefter med fuld performance

som bestilt og alle togsæt i drift. Kilder, DSB Driftsmateriel, ”Alternative Materielstrategier” (TRM 2011),
Teamanalyse
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Præsentation fra Bombardiers foretræde for udvalget 12/5-16 vedrørende togmateriel
1632319_0009.png
6n KYDG J¡U DQGUH ODQGH GHU VWnU L VDPPH VLWXDWLRQ"
Eksempler på materielanskaffelser (el-tog)
Tyske DB
sonderer markedet efter
billige
fjerntog,
der skal tage kampen op mod
fjernbusserne.103
togstammer
med lav
anskaffelsespris, høj komfort og lav risiko ved
delvis anvendelse af eksisterende el-lokomotiver
Belgiske SNCB
offentliggjorde i forsommeren
2015 en materielstrategi til ”Fremtidens Tog” i
Belgien, og startede et udbud umiddelbart
derefter. I december 2015 blev der skrevet
kontrakt med Alstom/Bombardier konsortium om
rammeaftale på 1362 dobbeltdækkervogne og
– motorvogne,
hvoraf de første 445 stk. er bestilt
Østrigske ÖBB
har udskrevet et udbud på en
rammeaftale på op til
300 nye regionaltog
(160
km/t). Udbuddet er startet januar 2016, og
kontraktunderskrift ventes til september 2016
Israelske ISR
har udskrevet udbud på
60
elektriske dobbeltdækkertog
(op til 360 vogne).
Udbuddet (der delvist følger EU reglerne) er
startet i marts 2016, og kontrakten ventes
underskrevet december 2016
Udbuds
start
Første
leverance
2017
2020
Fællesnævnerne er:
1. Fokus på
lav risiko-
produkter der kan
anvendes sammen
med den
eksisterende flåde,
og vedligeholdes på
eksisterende
værksteder.
2. Leverancetiden er
ca.36 måneder
for
første ordre inkl.
godkendelser og
uddannelse.
3. Eventuelle
efterfølgende ordrer
kan leveres markant
hurtigere.
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
2015
2018
2016
2019
2016
2019

TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Præsentation fra Bombardiers foretræde for udvalget 12/5-16 vedrørende togmateriel
1632319_0010.png
+YLONH VWDQGDUGWRJ KDU YL EHKRY IRU 'DQPDUN L IUHPWLGHQ"
• 230-250 km/t
• Elektrisk togsæt
• Højhastigheds-
tog
• 150 meter
• 400 pladser
• 45-50 togsæt
• Til at køre
“Timemodellen”
• 200-230 km/t
• Elektrisk togsæt
• Enkelt- eller
Dobbeltdækker
• 100/150 meter
• 300-600 pladser
• 100-150 togsæt
• Til at køre
Intercity og
Lyntog
• 160 km/t
• Elektrisk togsæt
eller lok-vogne
Dobbeltdækker
• 100-240 meter
• 400-700 pladser
• 39-50 togstammer
• Som regionaltog,
hvor 200 km/t ikke
er påkrævet
160 km/t
Elektrisk togsæt
Enkeltdækker
50-100 meter
100-200 pladser
50 togsæt til
regionaltog vest
for Odense
Anskaffelsen er afhængig af
”Timemodellen”
Infrastruktur
Elektrificering
Nye værksteder
Elektrificering
Nye værksteder
Intet
Elektrificering
Nye værksteder

Det vil give mening at fokusere på anskaffelse af
”Regionaltog Øst” forud for Fremtidens Tog
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
Superlyntog
Intercitytog
Regionaltog Øst
Regionaltog Vest
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Præsentation fra Bombardiers foretræde for udvalget 12/5-16 vedrørende togmateriel
1632319_0011.png
'HW HU PXOLJW DW NRSLHUH GH XGHQODQGVNH HUIDULQJHU WLO DW
DQVNDIIH Q\H µ5HJLRQDOWRJ ‘VWµ IUD 
I dag
Hvis er fokuseres på
materiel, hvor de
eksisterende faciliteter
og rutiner kan
genanvendes, kan der
skaffes
lokomotiver,
dobbeltdækkervogne
og togsæt på kort sigt
Anskaffelsen løber
parallelt med DSBs
Fremtidens Tog, og en
senere flytning af
vedligeholdelsen fra
København til
eksempelvis Kalundborg
eller Nykøbing F kan
håndteres umiddelbart
Omkostningerne
kan
holdes inden for DSB-
kontrakten
Der er i dag 113
dobbeltdækkervogne…
2020
..der sammen med 38
lokomotiver danner 22
togstammer i drift…
..der vedligeholdes af DSB på
værkstedet i København SV
DSBs 113
dobbeltdækkervogne…
..der sammen med op til 39
nye ellokomotiver kan dække
behovet på Sjælland inkl. visse
tog på Kystbanen*
Vedligeholdelsen kan ske på
eksisterende værksted med
DSB personale, der udfører
vedligehold efter
leverandørens anvisninger og
på leverandørens ansvar
…udvides med 100 nye……

* 39 togstammer hvor lokomotiver og vogne har samme eftersynsinterval – inkl. reserver
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Præsentation fra Bombardiers foretræde for udvalget 12/5-16 vedrørende togmateriel
1632319_0012.png
6n KYDG VNDO GHU DQVNDIIHV KYRUGDQ RJ KYDG NRVWHU GHW"
• DSBs forventede anskaffelse af el-
lokomotiver fortsættes
• Antallet af el-lokomotiver og
leveringstidspunkter tilpasses
elektrificeringen og leverance af det
øgede antal dobbeltdækkere
• Med i alt 39 lokomotiver kan alle
regionaltog i DSB kontrakten (inkl.
myldretidstog på Kystbanen)
gennemføres
• 100 dobbeltdækkervogne giver
12.000 siddepladser med en
tilsvarende eller højere komfort, end
de nuværende.
• Med en ensartet flåde falder
vedligeholdelsesomkostningerne
markant
• Nye dobbeltdækkervogne kan
anvendes i flæng med de
eksisterende og give mulighed for
gratis cykelmedtagning, wifi,
pladsreservation mm. i alle
regionaltog i Øst
Anskaffelsespris:
15 mio. DKK pr. stk.
1.500 mio. DKK for 100 stk.
• Hvis finansieringen til køb er
svær at skaffe, kan man lease
dobbeltdækkervognene i
stedet.
• Leasingaftaler kan med fordel
indeholde købsoption efter ti
års drift, til en på forhånd aftalt
pris
• Ved et set-up som dette vil den
samlede pris være højere end
ved køb, men lavere end
tidligere lease-og-køb-
arrangementer
Leasingafgifter:
1,3 mio. DKK pr. stk. pr. år
10 mio. DKK købspris efter 10 år
Anskaffelsespris:
32 mio. DKK pr stk.
1.248 mio. DKK for 39 stk.

Alle anskaffelsespriser er indikative og uden moms.
Leasingafgifter er estimerede på operationel leasing samt uden moms og uden vedligeholdelsesreserver
Priserne er gennemsnitspriser fra de fire kendte leverandører af el-lokomotiver og dobbeltdækkervogne.
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Præsentation fra Bombardiers foretræde for udvalget 12/5-16 vedrørende togmateriel
1632319_0013.png
'HQQH O¡VQLQJ NDQ LQGI¡UHV VRP HQ GHO DI )UHPWLGHQV 7RJ ²
GHUIRU KXUWLJW VNDIIH WRJ WLO GDQVNH SHQGOHUH
Køb af el-lokomotiver, jf. Bedre & Billigere
2015
2016
2017
Udbud &
kontrakt
2018
Design, tests og
godkendelser
2019
2020
Levering og drift
2021
2022
2023
2024
Leasing af ”Regionaltog Øst” for at løse
nuværende kapacitetsudfordring
2015
2016
2017
2018
Udbud &
kontrakt
2019
Design, tests og
godkendelser
2020
2021
Levering og drift
2022
2023
2024
Køb af Fremtidens Tog, jf. materieloplæg
2015
2016
2017
2
Forberedelse
Politisk beslutning
2018
3
Udbud &
kontrakt
2019
2020
2021
2022
2023
2024
1.5
Beslutningsoplæg
4
Design, tests og godkendelser
Politisk beslutning
5
Levering og drift

PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 277: Præsentation fra Bombardiers foretræde for udvalget 12/5-16 vedrørende togmateriel
1632319_0014.png
Kontakt
Lasse Toylsbjerg-Petersen
Salgsdirektør Danmark
Bombardier Transportation
Stamholmen 193
2650 Hvidovre
Telefon: 2440 0664
Mail: [email protected]
PRIVATE AND CONFIDENTIAL
© Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved.