Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 273
Offentligt
1631538_0001.png
Nej til Trafikstøj
Borgergruppe i
Køge Bugt
kommunerne:
Hvidovre, Brøndby,
Vallensbæk, Ishøj og Greve
Folketingets Transport og Bygningsudvalg.
www.trafikstoej.dk
[email protected]
Dato
9. maj 2016
Vedr.: TRAFIKSTØJ – set fra borgernes perspektiv
På torsdag den 12. maj er der et åbent samråd med ministeren om trafikstøjen på blandt
andet Vestegnen. Senere i uge 20 holdes en konference i Landstingssalen om emnet.
Vi er overbeviste om, at
trafikstøjens alvor endnu ikke er erkendt
på Christiansborg.
Både med hensyn til de sundhedsmæssige skadevirkninger og hvad angår de midler, der
må tages i anvendelse, såfremt trafikstøjen skal reduceres væsentligt.
Med den trafikmængde, der nu er tale om på Vestegnens motorveje, som føres gennem
bymæssige områder med flere hundrede tusinde indbyggere,
kan trafikstøjen ikke længere
reduceres med en støjskærm eller en jordvold.
Disse ’gammeldags’ foranstaltninger er i praksis virkningsløse, når grænseværdien
overskrides med 20-30 dB, som tilfældet er på Vestegnens motorveje.
Det har kun
teoretisk interesse at dæmpe støjen fra 88 til 85 dB.
En fremtidig ’Støjpulje’ bør derfor sigte på at tage helt andre midler i anvendelse.
For at belyse forholdet, har vi udarbejdet en Håndbog om
Trafikstøj – set fra borgernes
perspektiv, se vedhæftede.
Det er vigtigt, at også lands- og lokalpolitikere får en bedre
forståelse for, at det er nødvendigt at handle over for trafikstøjens grundlæggende årsager
og ikke som hidtil over for symptomerne.
Med venlig hilsen
Erik Kærgaard Kristensen