Tog-timedrift Ålborg Århus Odense København – for hvem, hvordan og hvorfor?
Er ”1 times togdrift” et politiker slogan, en borgmesterdrøm eller et dokumenteret værdifuldt
projekt? Jeg er i tvivl efter det jeg har læst og hørt.
Jeg har i 25 år arbejdet professionelt med at underbygge idékoncepter, forretningsudvikling og
strategier. Men aldrig set et så stort mia.-projekt med så lidt dokumentation af værdien.
Lad mig starte med tre af tidens større udfordringer i det jyske, som politikere kigger på :
a) Motorvejen syd for Randers og til Vejle er totalt overfyldt og med næsten daglige ulykker /
bilsammenstød. Samtidigt er der ofte trafikkaos i Århus. Løsningerne er nævnt som noget
med at få flere til at køre tog og udbygge motorvejen.
b) Stigende affolkning af stadig bredere yderområder. Løsningerne er nævnt som udflytning af
statslige arbejdspladser samt markedsføring af de alternative værdier i de mindre byer mv.
c) Det er vanskeligt at tiltrække og fastholde store virksomheders hovedkvarterer på grund af
bl.a. få direkte fly til og fra udlandet.
Den hundedyre time-drifts-tog-investering vil intet godt gøre for løsningen af disse tre problemer!
Tværtimod. Fordi der er ganske enkelt ikke er defineret nogen klar hovedmålgruppe, som skal få
stor værdi ud af timedriften. Medmindre målgruppen ubevidst bare er borgere i midtbyen i de fire
byer med timedrift? . Fx de 60.000 beboere i Århus midtby, som kan gå eller cykle eller køre med
bus til Hovedbanegården ?
Den/de planlagte sporføring(er) til Århus betyder, at farten skal sænkes de sidste 15 km, og toget
skal bakke ud igen, fordi Hovedbanegården ligger inde i bunden af et blindt spor. Umiddelbart
besynderligt at ofre milliarder af kroner for at spare 10-15 minutters køretid ved større
tophastigheder på landet, for så bagefter at køre langsomt ind og bakke ud af Århus igen.
Uden en knivskarp målgruppe og uden et klart mål med sporlægningen og timedriften, så ligner det
afbrænding af milliarder af skattekroner baseret på et timedrifts-slogan forfattet i en visions-eufori
hos nogle folk på Christiansborg.
Skal jeg bidrage med noget konstruktivt, så fokusér på de erhvervsrejsende; dem der rejser hele
tiden som sælgere, montører, specialister, direktører, fagforeningsfolk osv. – Os med 25-100
rejsedage om året. Lyt til hvad der kan flytte noget for os. Al erfaring med internationale
infrastruktur-projekter som lufthavne, togbaner, motorveje osv. viser, at hvis man skaber en løsning
der passer de højfrekventrejsende, så bliver det også langt bedre for de fritidsrejsende /
privatrejsende. Check selv efter!! Der findes rapporter om dette. Det er nøglen til succes.