Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 266
Offentligt
1629479_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4/IC2
Rapporteringsperiode: Marts 2016
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Driftsafvikling IC4/IC2
2. maj 2016
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i marts 2016 med en driftspulje på 37 IC4 togsæt, heraf 30 togsæt
til indsættelse i daglig drift jf. nedenstående tabel. De resterende 7 togsæt udgør
en såkaldt driftsreserve, som kan indsættes i tilfælde af nedbrud.
På hverdage køres der med koblede tog i ti regionaltogsafgange mellem Køben-
havn og Kalundborg og to lyntogsafgange mellem København og Århus.
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Antal indsatte tog
Planlagt
17
6
7
30
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
DSB planlægger dagligt med en driftspulje på 6 IC2 togsæt, heraf er det planlagt
at der indsættes 4 togsæt i daglig drift.
IC2
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Antal indsatte tog
Planlagt
4
0
0
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 266: Statusrapport for IC4 og IC2, marts 2016 fra DSB
1629479_0002.png
2. Tilgængelighed
Figuren nedenfor viser andelen af leverede IC4 togsæt fra værkstedet i forhold til
det planlagte. I marts 2016 lå leveringssikkerheden på 100%. For perioden april
2015 til marts 2016 ligger leveringssikkerheden på 97,8 %.
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Ikke leverede
Af diagrammet nedenfor fremgår den månedlige udvikling i antal kørte km. med
henholdsvis IC2 og IC4. I marts er der kørt ca. 30.000 km med IC2 og ca. 480.000
km med IC4. Figuren viser, at der er tale om en stadig stigende anvendelse af IC4
ift. samme periode sidste år, mens IC2 ligger på et stabilt lavt niveau. Den be-
grænsede anvendelse af IC2 skyldes først og fremmest, at IC2 endnu ikke er på
samme tekniske niveau som IC4. Dette forventes først at være tilfældet i 2017.
Side 2/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 266: Statusrapport for IC4 og IC2, marts 2016 fra DSB
1629479_0003.png
Antal kørte km pr. md.
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
IC2
4. Kunde- og Operatørrettidighed
Tabellen nedenfor viser Kunderettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i Trafikkontrakten for DSB
samlet på 81,8%.
Kunderettidigheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 min efter plan på udvalgte målestationer, inkl. aflysninger.
Kunderettidig-
hed
IC2
IC4
Aktuel måned
64,3%
77,7%
År til dato
61,6%
78,8
Seneste 12 mdr.
69,9%
79,4%
Figuren nedenfor viser udviklingen for henholdsvis IC2 og IC4 for Kunderettidighed
(2:59), som et 12 måneders glidende gennemsnit.
Side 3/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 266: Statusrapport for IC4 og IC2, marts 2016 fra DSB
1629479_0004.png
Kunderettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kunderettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Kunderettidighed 2:59 IC4
Tabellen nedenfor viser Operatørrettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i Trafikkontrakten for DSB
samlet på 93,8%.
Operatørrettidigheden er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation. Til beregning af
operatørrettidigheden betragtes alle ankomster for rettidige bortset fra dem, hvor
DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen. Operatørrettidigheden er uaf-
hængig af antallet af kunder i toget.
Operatørretti-
dighed
IC2
IC4
Aktuel måned
84,0%
91,9%
År til dato
82,9%
91,7%
Seneste 12 mdr.
87,9%
92,5%
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2s Operatørrettidighed (2:59), som
et 12 måneders glidende gennemsnit.
Side 4/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 266: Statusrapport for IC4 og IC2, marts 2016 fra DSB
1629479_0005.png
Operatørrettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
96,0%
94,0%
92,0%
90,0%
88,0%
86,0%
84,0%
Operatørrettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Operatørrettidighed 2:59 IC4
5. Togrettidighed
Tabellen nedenfor viser Togrettidigheden (andel af ankomster med IC4 senest
2:59 efter plan på udvalgte målestationer, inklusive aflysninger) for den aktuelle
måned, år til dato samt seneste 12 måneder.
Togrettidighed
IC2
IC4
Aktuel måned
68,1%
80,8%
År til dato
68,4%
81,5%
Seneste 12 mdr.
72,8%
82,4%
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2s Togrettidighed (2:59), som et 12
måneders glidende gennemsnit.
Side 5/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 266: Statusrapport for IC4 og IC2, marts 2016 fra DSB
1629479_0006.png
Togrettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC2
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
Antallet af km mellem en forsinkende hændelser (2:59) lå i marts 2016 på 1.335
for IC2 og 3.151 km for IC4. Gennemsnittet for de seneste 12 måneder ligger på
2.533 for IC2 og 4.965 for IC4.
Hændelser
IC2 (2:59)
IC4 (2:59)
Aktuel måned
1.335
3.151
År til dato
1.838
3.318
Seneste 12 mdr.
2.533
4.965
Ift DSBs Indsættelsesplan for IC4, hvor slutmålet er 20.000 km, er kriteriet 4:59
for en forsinkelse. For at kunne sammenligne hermed, er MDBF for IC4 opgjort ne-
denfor:
Hændelser
IC4 (4:59)
Aktuel måned
4.354
År til dato
4.910
Seneste 12 mdr.
6.769
Side 6/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 266: Statusrapport for IC4 og IC2, marts 2016 fra DSB
1629479_0007.png
Udviklingen i MDBF (4:59)
12 måneders glidende gennemsnit
10000
8000
6000
4000
2000
0
IC4 4:59
7. Konklusion
IC4s produktionsvolumen og indsættelse er kontinuerligt stigende. Der er i marts
2016 kørt ca. 25% flere kilometer med IC4 end i marts 2015 og antallet af ind-
satte tog er øget med 10 i forhold til marts 2015.
Vedrørende MDBF for IC4 kan det konstateres, at marts måned medførte det la-
veste antal km. mellem hændelser i 2016.
Der foreligger fortsat ikke nogen entydig forklaring på udviklingen, men de væ-
sentligste årsager til forsinkelser er fortsat vognkasse (døre, trin, kobling) kraft-
forsyning (motor) og bremser. Hertil kommer, at der for marts 2016 en stigning i
antallet af fejl ift. togets togcomputere.
På baggrund af den fortsat lave MDBF fortsættes arbejdet med at forbedre
MDBF’en. I første omgang er målet at bringe MDBF tilbage på 2015 niveau, hvilket
bl.a. har afstedkommet, at der er sat fokus på, at fejlramte togsæt ikke forårsager
forsinkelser flere gange.
På lang sigt arbejdes der fortsat frem mod 2019 med at færdiggøre toget samt
rette designfejl.
Det er desværre et generelt billede for DSB’s materiel, at kunde- og operatørretti-
digheden er udfordret, men det er fortsat i begrænset omfang, at den faldende
MDBF for IC4 påvirker kunde- og operatørrettidigheden, og det er dermed lykke-
des at opretholde kunde- og operatørrettidigheden på et niveau tæt ved de sam-
lede kontraktmål for DSB.
Side 7/7