Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 264
Offentligt
1628581_0001.png
Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 19
Offentligt
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
TS2060110-00702
Dato 27. august 2015
Status på Trafik- og Byggestyrelsens gennemførelse af
handlingsplan for sikkerhedsudstyr til børn i biler og
busser
Transportministeriet (nu Transport – og Bygningsministeriet) offent-
liggjorde den 10. september 2014 en handlingsplan, som skal styrke
indsatsen mod salg af ulovligt sikkerhedsudstyr til børn i biler og bus-
ser og ulovlig montering af udstyret.
Handlingsplanen er udarbejdet af Transport- og Bygningsministeriet
efter der var konstateret behov for en skærpet indsats på området,
bl.a. på baggrund af en stikprøvekontrol foretaget af Trafik- og Byg-
gestyrelsen af busser med eftermonterede sikkerhedsseler.
Som en del af handlingsplanen fremsendes hermed en endelig status-
redegørelse til Transportudvalget.
Punkt 1
Indskærpelse over for synsbranchen, at der er et behov for øget fokus
på kontrol af sikkerhedsudstyr til børn, samt under hvilke omstændig-
heder eftermonterede sikkerhedsseler kan godkendes. Der bliver i den
forbindelse foretaget en revision af ”Vejledning om syn af køretøjer”,
så der ikke bør kunne opstå tvivl om kravene til godkendt sikkerheds-
udstyr.
Status
Trafik- og Byggestyrelsen har afholdt informationsmøder med den
samlede synsbranche i Øst- og Vestdanmark den 20. oktober og 3.
november 2014 for at indskærpe behovet for opmærksomhed på kon-
trol af sikkerhedsudstyr til børn, samt oplyse under hvilke omstæn-
digheder eftermonterede sikkerhedsseler kan godkendes. På møderne
blev informeret om krav til synsgodkendelse af ombyggede busser,
herunder minibusser og en revideret, tydeligere tekst om kontrol af
eftermonterede sikkerhedsseler til ’Vejledning om syn af køretøjer’
blev præsenteret.
Den nye vejledningstekst præciserer, hvilke krav der stilles til god-
kendelse af eftermonterede seleforankringer, og hvordan synsmedar-
Side 1 (8)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 264: Handlingsplan for sikkerhedsudstyr, fra transport- og bygningsministeren
1628581_0002.png
Notat
TS2060110-00702
Dato 27. august 2015
bejderne sikrer en effektiv kontrol af eftermonterede sikkerhedsseler.
Teksten er indsat i vejledningen og trådte i kraft den 1. november
2014.
I forlængelse af ovenstående er der i samarbejde med SKAT indført et
nyt felt i SKATs Køretøjsregister: ’Sikkerhedsseler eftermonteret’, som
kunne anvendes fra den 19. januar 2015. Synsstedet skal vælge feltet
i forbindelse med syn af biler og busser, såfremt det konstateres, at
der er eftermonteret sikkerhedsseler i henhold til gældende bestem-
melser. Er eventuelt eftermonterede sikkerhedsseler ulovlige eller
ulovligt monterede, skal disse lovliggøres inden omsyn.
Trafik- og Byggestyrelsen har herudover haft særlig opmærksomhed
på tilsyn af synsvirksomhederne ifm. syn af busser, samt ved vej-
kantkontroller, hvor Trafik- og Byggestyrelsen bistår politiet. Styrelsen
har ikke konstateret nogen ulovligheder hvad angår eftermonterede
sikkerhedsseler på de kontrollerede busser.
Punktet anses for at være opfyldt.
Dette er et indsatsområde, der løbende følges op på fra Trafik- og
Byggestyrelsens side, så synsbranchen fortsat har den fornødne op-
mærksomhed på området og viden om, under hvilke omstændigheder
eftermonterede sikkerhedsseler kan godkendes.
Punkt 2:
Systematisk stikprøvekontrol af sikkerhedsudstyr i minibusser.
Status
Det umiddelbare formål med stikprøvekontrollen er at få belyst, om
der er foretaget ukorrekt eftermontering af sikkerhedsseler i minibus-
ser.
Trafik- og Byggestyrelsen har i vinteren 2014/2015 foretaget en stik-
prøvekontrol af 22 tilfældigt udvalgte minibusser ud af alle personbiler
registreret til ’særlig anvendelse’ med plads til op til ni personer. Biler
med denne registrering vil ofte være ombyggede og anvendes typisk
til transport af børn eller kørestolsbrugere.
Kontrollen af den enkelte bil blev foretaget efter aftale med ejeren.
Overordnet viste stikprøvekontrollen, at sikkerhedsudstyret var i or-
den. 19 minibusser fremstod fabriksoriginale eller ombygget således,
at sæder og seler opfylder de relevante sikkerhedskrav og er god-
kendt til samlet brug.
Tre minibusser er konstateret med fejl. For to af minibusserne skal
montering af klapsæde undersøges nærmere, og en enkelt minibus er
observeret med to selelåse i samme forankringspunkt. Trafik- og Byg-
gestyrelsen har fulgt op på dette, så forholdene bliver lovliggjort.
På baggrund af det lille antal mulige fejl ved stikrøvekontrollen vurde-
res det ikke, at der er basis for at gennemføre yderligere kontroller.
Side 2 (8)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 264: Handlingsplan for sikkerhedsudstyr, fra transport- og bygningsministeren
1628581_0003.png
Notat
TS2060110-00702
Dato 27. august 2015
Herudover understøtter det nye felt i Køretøjsregisteret: ’Sikkerheds-
seler eftermonteret’ (jf. pkt. 1), at synsstedet vurderer, om sikker-
hedsseler, der konstateres eftermonterede i biler eller busser, er i
overensstemmelse med reglerne, eller om der er behov for lovliggø-
relse og omsyn.
Punktet anses for at være opfyldt.
Punkt 3:
Ekstraordinær indkaldelse til syn af de busser, som ikke har meldt til-
bage på synsvirksomhedernes tidligere anmodning om kontrol af, om
selerne er fastgjort lovligt.
Status
I løbet af 2014 er der gennemført en ekstraordinær kontrol af 115
busser, som er godkendt til ’særlig anvendelse’ og registreret første
gang inden den 1. oktober 1999, da disse busser formodes at være
anvendt bl.a. til transport af børn og ofte vil have eftermonterede sik-
kerhedsseler. Busser registreret før denne dato har ikke krav om at
være forsynet med sikkerhedsseler. Formålet med kontrollen var at
sikre, at eventuelt eftermonterede sikkerhedsseler var godkendte og
lovligt monterede.
Langt størstedelen af busejerne deltog frivilligt i kontrollen af busser-
ne. Det var dog nødvendigt i samarbejde med SKAT at indkalde 11
busser til ekstraordinært syn med frist den 15. september 2014. Ejer-
ne af 5 busser havde efter fristens udløb fortsat ikke reageret på Tra-
fik- og Byggestyrelsens og SKATs henvendelser. Sagerne er efterføl-
gende overdraget til politiet. Ifølge Trafik- og Byggestyrelsens seneste
oplysninger er alle de 5 køretøjer synet og godkendt, omregistreret
eller afmeldt af ejeren.
Punktet anses for at være opfyldt.
Punkt 4:
Øget forbrugerinformation om regler, mærkning og anvendelse af sik-
kerhedsudstyr til børn, herunder kampagne til private institutioner og
skoler.
Status
Trafik- og Byggestyrelsen har samarbejdet med Rådet for Sikker Tra-
fik og Kommunernes Landsforening (KL) om informationsmateriale.
Informationsmaterialet findes på trafikstyrelsen.dk
I samarbejde med KL har Trafik- og Byggestyrelsen udsendt informa-
tion til kommuner, skoler og andre institutioner om regler, mærkning
og anvendelse af sikkerhedsudstyr til børn i biler.
Herudover har Trafik- og Byggestyrelsen udarbejdet informationsma-
teriale til distributører, dvs. forhandlere og importører om deres for-
pligtelser ved salg og markedsføring her i landet af sikkerhedsudstyr
Side 3 (8)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 264: Handlingsplan for sikkerhedsudstyr, fra transport- og bygningsministeren
1628581_0004.png
Notat
TS2060110-00702
Dato 27. august 2015
til børn i biler. Informationsmaterialet samt brochuren ”Børn i biler”,
udarbejdet af Rådet for Sikker Trafik, er sendt til en lang række distri-
butører med opfordring til at videreformidle brochuren i fysiske butik-
ker og ved salg på nettet.
Punktet anses for at være opfyldt, og Trafik- og Byggestyrelsen vil
fortsat have fokus på forbrugerinformation om regler, mærkning og
anvendelse af sikkerhedsudstyr til børn.
Punkt 5:
Forbrugerinformation om de særlige forhold, som gør sig gældende
ved ombygning af busser til transport til børn. Informationen skal ret-
te sig imod bl.a. institutioner.
Status
Trafik- og Byggestyrelsen har udarbejdet informationsmateriale om de
forhold, som gør sig gældende ved ombygning af busser. Informati-
onsmaterialet er målrettet kommuner, skoler og andre institutioner,
som skal transportere børn og er udsendt til disse i samarbejde med
KL.
Herudover er udsendt en guide til opbyggere, som besvarer typiske
spørgsmål om ombygning af tidligere bybusser, oplister de gældende
regler for sikkerhedsseler og eftermontering, samt henleder opmærk-
somheden på de faldgruber, der kan mødes under en sådan ombyg-
ning. Informationsmaterialet findes på trafikstyrelsen.dk.
Punktet anses for at være opfyldt, og Trafik- og Byggestyrelsen vil
fortsat have fokus på information om de særlige forhold, som gør sig
gældende ved ombygning af busser.
Punkt 6:
Skærpet markedsovervågning af sikkerhedsudstyr til børn (flere jævn-
lige stikprøvekontroller, offentliggørelse og systematisk opfølgning på
eventuelle tilbagekaldelser, offentliggørelse af ulovlige produkter på
styrelsens hjemmeside), og der bliver udarbejdet en skriftlig redegø-
relse om, hvordan Trafik- og Byggestyrelsen agerer på dette område.
Status
Trafik- og Byggestyrelsen iværksatte i oktober 2014 en ny handlings-
plan for skærpet markedsovervågning af sikkerhedsudstyr til børn i
biler og busser. I handlingsplanen beskrives styrelsens arbejde med
kontroller af distributører, dvs. butikker, hjemmesider, forhandlere og
grossistvirksomheder, som sælger og markedsfører sikkerhedsudstyr
til børn.
I den foreløbige statusredegørelse til Transportudvalget fra december
2014 samt TRU 2013/14 Alm.del nr. 701 og 728 forudsatte Trafik- og
Byggestyrelsen, at der som led i den skærpede markedsovervågning
som udgangspunkt vil blive udstedt påbud om tilbagekaldelse af pro-
dukter ved overtrædelse af reglerne om sikkerhedsudstyr til børn i
biler.
Side 4 (8)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 264: Handlingsplan for sikkerhedsudstyr, fra transport- og bygningsministeren
Notat
TS2060110-00702
Dato 27. august 2015
Ydermere var forventningen, at tilbagekaldte og tilbagetrukne produk-
ter kunne offentliggøres på trafikstyrelsen.dk med angivelse af kate-
gori, navn/varemærke, billede af produktet, forhandler, samt hvornår
tilbagekaldelsen er iværksat.
Trafik- og Byggestyrelsen er i arbejdet med den skærpede markeds-
overvågning blevet opmærksom på et behov for at skabe klarere be-
stemmelser for indgrebsmuligheder i forbindelse med markedsover-
vågning af sikkerhedsudstyr, for at kontrollen kan foretages som be-
skrevet i handlingsplanen.
På den baggrund foretager Trafik- og Byggestyrelsen, indtil regel-
grundlaget er ændret, markedsovervågning på følgende måde:
Reaktive kontroller igangsættes på baggrund af henvendelser fra bor-
gere, virksomheder eller RAPEX, som er EU's fælles varslingssystem
for potentielt farlige produkter. De proaktive kontroller foretages på
styrelsens eget initiativ i form af stikprøvekontroller i fysiske butikker
og på hjemmesider. Det er Trafik- og Byggestyrelsens målsætning at
gennemføre 100 kontroller om året af produkter, der formodes at bli-
ve anvendt på færdselslovens område. Det er eksempelvis autostole,
cykellygter, cykelhjelme mv.
Bliver Trafik- og Byggestyrelsen opmærksom på produkter, der mar-
kedsføres eller sælges som sikkerhedsudstyr til børn i biler, og som
kan anses for at være farlige ifølge produktsikkerhedsloven, kan sty-
relsen påbyde distributøren at trække produktet tilbage fra markedet
eller tilbagekalde produktet. Et eksempel er, hvis produktet ifølge
mærkningsreglerne skal angive vægt, alder eller højde, men ikke gør
det. Hvis produktet anvendes af andre end målgruppen, kan det po-
tentielt være farligt.
En tilbagetrækning betyder, at produktet fjernes fra markedet, mens
en tilbagekaldelse herudover indebærer, at solgte produkter skal kal-
des tilbage fra forbrugerne.
Hvis Trafik- og Byggestyrelsen med hjemmel i produktsikkerhedsloven
påbyder en virksomhed at foretage en tilbagetrækning eller tilbage-
kaldelse af et farligt produkt, gennemfører styrelsen løbende opfølg-
ning for at sikre, at påbuddet følges.
I andre tilfælde, hvis sikkerhedsudstyret ifølge produktsikkerhedslo-
ven ikke anses for farligt, men heller ikke opfylder bekendtgørelsens
krav, vil Trafik- og Byggestyrelsen kunne indskærpe reglerne over for
distributøren og foretage en politianmeldelse.
Oplysninger om produkter, der i forbindelse med en markedskontrol
viser sig ikke at overholde reglerne, opbevares af Trafik- og Byggesty-
relsen, men offentliggøres ikke på Trafik- og Byggestyrelsen hjemme-
side.
Side 5 (8)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 264: Handlingsplan for sikkerhedsudstyr, fra transport- og bygningsministeren
1628581_0006.png
Notat
TS2060110-00702
Dato 27. august 2015
Trafik- og Byggestyrelsen har fortsat fokus på formidling af regler om
salg og markedsføring af sikkerhedsudstyr til børn. Dette sker på tra-
fikstyrelsen.dk og via direkte kontakt med distributører.
Punktet anses for at være delvist opfyldt. Som led i arbejdet med til-
vejebringelse af et ændret hjemmelsgrundlag, vil det blive vurderet,
hvordan der kan tilvejebringes relevante og tilstrækkelige rammer for
en tidssvarende overvågning af markedet. En særskilt orientering vil
blive fremsendt til Transportudvalget inden udgangen af 1. kvartal
2016.
Punkt 7:
Samarbejde med SKAT om at busser, der er indregistreret første gang
efter den 1. oktober 1999, og som alene er godkendt til rutekørsel,
fremover skal indkaldes til syn ved omregistrering til andre formål,
f.eks. kørsel af børn i institutioner.
Status
Der er i samarbejde med SKAT indført et nyt felt for angivelse af bus-
sens anvendelse i Køretøjsregisteret: ’Kun godkendt til rutekørsel’.
Dette felt skal vælges i forbindelse med syn, hvis bussen alene opfyl-
der kravene til rutekørsel (bybusser). Det gælder eksempelvis en by-
bus, som er indregistreret første gang efter 1. oktober 1999, hvor der
ikke er krav om sikkerhedsseler. Disse busser skal fremover til syn,
hvis ejeren ønsker at omregistrere bussen til andre formål, f.eks. kør-
sel af børn i institutioner. Synet skal sikre, at bussen er blevet opda-
teret til at opfylde de skærpede sikkerhedskrav til andre busser end
bybusser.
Trafik- og Byggestyrelsen har gennemført en høring af udkastet til in-
struktionen hos synsbranchen og berørte interessenter. På baggrund
af høringen er det nye felt i Køretøjsregisteret taget i anvendelse den
19. januar 2015.
Punktet anses for at være opfyldt.
Punkt 8:
Systematisk vurdering af, om de anerkendte prøvningslaboratorier
fortsat har den nødvendige ekspertise til at kunne foretage en kvalifi-
ceret vurdering af fastgørelse af eftermonterede sikkerhedsseler, her-
under plan for løbende opfølgning.
Status
Trafik- og Byggestyrelsen igangsatte i efteråret 2014 en undersøgelse
for at kunne vurdere, om de anerkendte prøvningslaboratorier fortsat
har den nødvendige ekspertise til at afgive en kvalificeret udtalelse
om eller beregning af fastgørelsen af eftermonterede sikkerhedsseler.
Heri lå overvejelser om, hvordan der kunne opsættes kriterier for at
opnå anerkendelse. Det kunne eksempelvis omfatte uvildighed og
nærmere fastsatte kvalifikationer.
Side 6 (8)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 264: Handlingsplan for sikkerhedsudstyr, fra transport- og bygningsministeren
1628581_0007.png
Notat
TS2060110-00702
Dato 27. august 2015
Baggrunden for, at et anerkendt prøvningslaboratorium kan afgive en
udtalelse om fastgørelse af eftermonterede sikkerhedsseler er, at
prøvningsinstansen gennem længere tid har varetaget opgaver inden
for det fagligt relevante felt på en sådan måde, at det formodes at
have opnået indgående kendskab til området.
Med det udgangspunkt henvendte Trafik- og Byggestyrelsen sig i de-
cember til 3 virksomheder, som allerede var anset som anerkendte på
området. Virksomhederne blev spurgt, om de fortsat ønskede at være
anerkendte som prøvningslaboratorier til vurdering/beregning af for-
ankringen af eftermonterede sikkerhedsseler i busser.
Trafik- og Byggestyrelsen er i dette arbejde blevet opmærksom på, at
der er behov for at præcisere hjemmelsgrundlaget for udpegning af
’anerkendte prøvningslaboratorier’. Trafik- og Byggestyrelsen er i øje-
blikket i gang med at vurdere muligheden for yderligere at definere de
kriterier, der ligger til grund for en anerkendelse som prøvningslabo-
ratorium inden for det biltekniske område, herunder fastgørelsen af
eftermonterede seler.
De tre ovennævnte virksomheder fortsætter deres virke, indtil der kan
foretages en endelig vurdering af, om deres ekspertise på området er
tilstrækkelig. Denne vurdering udskydes indtil det generelle hjem-
melsgrundlag for prøvningslaboratorier er på plads.
Punktet er dermed delvist opfyldt.
En særskilt orientering vil blive fremsendt til Transportudvalget inden
udgangen af 1. kvartal 2016.
Punkt 9:
Vurdering af, om de internationale tekniske krav til sikkerhedsudstyr
til børn er gode nok og virker efter hensigten, eller om der bør arbej-
des på at ændre dem.
Status
Det er Trafik- og Byggestyrelsens vurdering, at de internationale tek-
niske krav til sikkerhedsudstyr til børn efter ECE-regulativ nr. 44 og
ECE-regulativ nr. 129 med følgende ændringer er udtryk for et an-
svarligt sikkerhedsniveau, som en lang række lande har kunnet blive
enige om, men reglerne er til stadighed under udvikling. Havarikom-
missionen for Vejtrafikulykker gennemførte i 2012 en undersøgelse af
sikkerhedsudstyr til børn i biler på baggrund af 23 ulykker med børn i
biler. I undersøgelsen konkluderes det, at der blandt de undersøgte
ulykker ikke er fundet eksempler på godkendt udstyr, som ved kor-
rekt anvendelse har svigtet i brug.
Trafik- og Byggestyrelsen har tidligere rettet henvendelse til den hol-
landske godkendende myndighed (RDW) samt EU-Kommissionen for
at få RDW til at trække sin godkendelse af en generationssele tilbage.
Godkendelsen er sket på baggrund af en fortolkning af ECE-
regulativerne nr. 14 og 16, som vedrører sikkerhedsseler og deres
forankringer.
Side 7 (8)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 264: Handlingsplan for sikkerhedsudstyr, fra transport- og bygningsministeren
1628581_0008.png
Notat
TS2060110-00702
Dato 27. august 2015
Styrelsen deltager i det internationale samarbejde som led i arbejdet
for et højt teknisk sikkerhedsniveau i regulativerne om generel og
passiv sikkerhed og en ensartet fortolkning i forbindelse med myndig-
heders godkendelse.
Punktet anses for at være opfyldt, og Trafik- og Byggestyrelsen fort-
sætter det internationale samarbejde for at fremme et højt sikker-
hedsniveau i de internationale tekniske krav.
Punkt 10:
Redegørelse til Transportudvalget om status på og effekt af hand-
lingsplanens tiltag.
Status
Dette er den endelige redegørelse om handlingsplanens status of ef-
fekt. En særskilt orientering vil blive fremsendt til Transportudvalget
vedr. punkterne 6 og 8 inden udgangen af 1. kvartal 2016.
Punktet anses for at være opfyldt.
Statusoversigt
Handlingsplanens punkter
1.1. Indskærpelse overfor synsbranchen
1.2 Revision af Vejledning om syn af køretøjer
2. Stikprøvekontrol af minibusser
3. Ekstraordinær synsindkaldelse af busser
4. Forbrugerinformation om sikkerhedsudstyr til børn i biler
5. Information om ombygning af busser
6.1 Skærpet markedsovervågning
6.2 Redegøre hvordan Trafik- og Byggestyrelsen agerer på
området
7.
8.
9.
Synsindkaldelse ved omregistrering af bybusser
Vurdering af anerkendte prøvningslaboratorier
Internationale tekniske krav til sikkerhedsudstyr til børn
Status
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Delvist opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Delvist opfyldt
Opfyldt
Side 8 (8)