Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 262
Offentligt
1628008_0001.png
Odense Universitetshospital-Ortopædkirurgisk afd O, Ulykkes Analyse Gruppen. Tlf 6541 2283
- 20.april 2016
Tilskadekomne på Fynske motorveje – behandlet ved
Odense Universitets Hospital (OUH) – 2013-2015
Ved ulykker i trafikken registreres på OUH, hvor de pgl. ulykker sker. Derfor kan vi opgøre, hvor mange der
sker på den fynske motorvej. Ulykker der er sket udenfor Fyn eller hvor motorvej ikke er oplyst indgår ikke.
Med motorvej forstås selve motorvejen og de umiddelbart tilstødende ramper og tilkørsler, fx rundkørsler
med adgangsveje.
Fynske motorveje
Antal
behandlede,
hvor stedet er angivet som Fynsk motorvej
Antal
ulykker
på det Fynsk motorvejsnet i alt
Beregnet*
2013 2014
2015
182
135
133
99
195
139
Faktisk 2015
1.1.-13. 11.
173
123
Fordelt efter strækning og antal:
Antal
ulykker fra Lillebæltsbroen og til afkørsel 53
Heraf
nær Nr.Aaby (afkørsel 57)
nær Aarup (afkørsel 58)
nær Vissenbjerg(afkørsel 55)
andet på veststrækningen
Antal
ulykker omkring Odense:
Strækningen fra afkørsel 53 Odense Vest til 48 (Tietgenbyen)
Antal
ulykker på Svendborg-motorvejen
Antal
ulykker fra Storebæltsbro til afkørsel 48 (Tietgenbyen)
55
15
11
9
10
38
25
17
41
7
9
6
19
27
16
15
36
21
14
68
9
28
18
13
32
19
12
60
8
25
16
11
Pga skift af IT-registreringssystem i regionen foreligger data endnu ikke fra 13.11.-31.12,
derfor er beregnet 2015
taget som faktisk antal fra 1.1.-13.11. tillagt 13%
Det er markant, at der er så stor forskel på ulykkesforekomsten i de fire dele af
motorvejsnettet.
Samt at der i udviklingen er sket en forskydning med flere
ulykker på den to sporede del af strækningen vest for Odense. Vi havde
forventet en ophobning omkring Nr. Aaby, hvor der indskrænkes/udvides fra to
til tre vejbaner. Nedgangen i 2014 er mest markant for den vestlige del af
motorvejen, hvor der var en generel hastighedsnedsættelse, men også meget
ombygning på Vestfyn under byggeriet af motorvejen. Ud fra tekstbeskrivelsen
ses det, at mange motorvejsulykker sker ved umiddelbare afkørsler/frakørsler og
ramper/rundkørsler til og fra motorvejen.
Blandt de registrerede er alene 20% registreret som personskadeuheld af
politiet. Den officielle færdselsulykkesstatistik baseres på politiets registreringer, og undervurderer derfor
det samlede antal skader betydeligt. Det er bemærkelsesværdigt, at det samlede antal ulykker med
personskade kendt af politiet på landsplan ligger i samme niveau, som det viste her for Fyn alene (De
officielle tal for politiet var i 2013 på landsplan 141 på motorveje, inkl. ramper og 155 i 2014). Politiet
medvirker ved trafikregulering m.v. ved næsten alle ulykker på motorvejene, men det er kun ved konkrete
politimæssige juridiske aspekter, at der oprettes en egentlig registrering på personniveau, derfor er antallet
af personskade ulykker lavere i den officielle statistik. Der var 558 materielskade (dvs uden konkret
personskade i den officielle statisik) i 2013 og 568 i 2014 for hele landet. (Tal fra vejdirektoratet.dk -
årsstatistik)
Udviklingen følges fortsat og vil løbende blive opdateret.
Kildeangivelse: Ulykkes Analyse Gruppen Ortopædkirurgisk Afdeling OUH, mail:
[email protected]
tlf: 6541 2283