Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1626010_0001.png
Notat
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
IC4 status for 2. halvår 2015
Direktions-
sekretariatet
15, april 2016
Transport- og Bygningsministeriet anmodede i juli 2015 DSB om at udarbejde et
uddybende notat vedrørende de aktiviteter og milepæle, der er gennemført og
planlægges gennemført med udgangspunkt i Proses anbefalinger fra december
2014. Dette skyldtes, at DSB havde oplyst, at DSB ikke forventede at leve op til
den specifikke målsætning i indsættelsesplanen for IC4 for km mellem hændelser
(MDBF) for 2015. Denne rapportering blev fremsendt til ministeriet i august 2015.
På et møde mellem Transport- og Bygningsministeriet og DSB den 4. september
2015 blev det besluttet, at ovenstående uddybende notat skal opdateres hvert
halve år og fremsendes til ministeriet. Dette notat følger denne beslutning og dæk-
ker dermed perioden fra. 1. juli 2015 til 31. december 2015. Notatet er, som det
var tilfældet med den første halvårsrapportering, opbygget i følgende 4 afsnit:
1)
2)
3)
4)
1.
IC4 i drift
Status på Proses anbefalinger
Øvrige tiltag
Forventninger
Telegade 2 B 2, 2
2630 Taastrup
Direkte telefon 24689048
[email protected]
www.dsb.dk
IC4 i drift
DSB har siden 1. kvartal øget den samlede km produktion med IC4, således at IC4 i
2015 har kørt ca. dobbelt meget som i 2013.
Nedenstående figur viser, at der frem til 4. kvartal 2015 har været en kontinuerlig
forbedring af MDBFen, målt som et glidende gennemsnit. For 4. kvartal er udviklin-
gen vendt og niveauet har været utilfredsstillende lavt (5.500 km mellem hændelser
i december og 5.400 i november). DSB forventer ikke at MDBF for den samlede
flåde vil løfte sig markant førend i anden halvdel af 2016.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626010_0002.png
Antal km mellem hændeler
pr. måned og løbende 4. kvartaler
Gns. MDBF løbende seneste 4.kv.
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2013
1.kv.
2013
2.kv.
2013
3.kv.
2013
4.kv.
2014
1.kv.
2014
2.kv.
2014
3.kv.
2014
4.kv.
2015
1.kv.
2015 2015 3. 2015 4.
2.kv.
kv.
kv.
MDBF pr. måned
I tabellen herunder er den kvartalsvise produktion sammenholdt med MDBF og
togrettidighed (opgjort efter den tidligere Trafikkontrakt for at sikre sammenligne-
lighed). Tabellen viser, at der både i 2013, 2014 og 2015 har været en faldende
togrettidighed henover året, men at der ikke umiddelbart kan konstateres nogen
sammenhæng mellem MDBF og Togrettidighed henover perioden.
Kvartal
2013 Q1.
2013 Q2
2013 Q3.
2013 Q4
2014 Q1
2014 Q2
2014 Q3.
2014 Q4
2015 Q1
2015 Q2
2015 Q3
2015 Q4
Produktion (km)
696.215
761.970
696.765
814.288
930.723
954.988
879.242
943.455
1.183.002
1.464.832
1.392.625
1.466.774
MDBF (4:59)
3.534
4.187
5.200
5.694
7.567
4.799
6.022
8.901
8.511
8.370
7.528
5.938
Togrettidighed
5:59
95,0%
94,9%
93,8%
91,9%
96,2%
93,6%
93,7%
89,2%
96,3%
94,9%
94,0%
89,6%
Side 2/9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626010_0003.png
2.
Status på Proses anbefalinger
Prose kom i december 2015 med følgende (overordnede) anbefalinger til DSB:
IC4 bør køre landsdelstrafik
Godkendelse til multipel drift skal i hus
5 togsæt dedikeres til at køre kilometer
Håndværksmæssig bemanding øges
Tekniske ressourcer tilføjes
Tværgående indsats opprioriteres
Nedsættelse af task force med fokus på power pack, herunder root cause
analyse
Bremsesystemet skal analyseres yderligere og viden om design udvides
Root cause analyse i forhold til aksellejekasser skal færdiggøres
DSB’s opfølgning på Proses enkelte anbefalinger gennemgås nedenfor med ud-
gangspunkt i hvad Prose anbefalede , samt hvordan DSB har valgt at adressere an-
befalingerne og hvad status er. Indledningsvis vil DSB dog beskrive den ramme,
som DSB har valgt at give indsatsen for at udvikle og forbedre IC4 efter Prose.
DSB har sikret et tværorganisatorisk setup med en teknisk styregruppe, der inddra-
ger relevante IC4-interessenter i DSB. I regi af dette setup er der etableret 6 pro-
jektgrupper (taskforces) med relevante ressourcer fra DSB og med inddragelse af
eksterne konsulenter.
3 af disse områder har direkte relation til Proses anbefalinger (1-3), mens de øvrige
3 vedrører togets færdiggørelse (4-6)
1)
2)
3)
At opprioritere den tværgående indsats (uddybes i afsnit 2.5)
At fokusere på power pack, herunder en dybdegående analyse (uddybes i
afsnit 2.6)
At analysere bremsesystemet yderligere og udvide viden om design og at
færdiggøre root cause analyse i forhold til aksellejekasser (uddybes i afsnit
2.7)
Togcomputermanagementsystemet (TCMS) (uddybes i 3.1)
Komfortforhold (uddybes i 3.2)
Køreplanstider (uddybes i 3.3)
4)
5)
6)
Side 3/9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626010_0004.png
2.1
Prose anbefalede, at IC4 skal køre landsdelstrafik
Hvorfor?
IC4 er kravspecificeret til at køre IC trafik med 200 km/t. (dog kun godkendt til 180
km/t på dansk infrastruktur), og anvendelse af IC4 i regionaltrafik udfordrer bl.a.
motor, gearing, døre og skydetrin pga. andet driftsmønster.
Hvordan?
Under hensyntagen til den samlede materielanvendelse og rettidighed indsættes
IC4 i landsdelstrafikken.
Status
DSB’s anbefaling til den fremtidige anvendelse af IC4 vil blive udarbejdet i løbet af
2016 på baggrund af de opnåede driftserfaringer. I den forbindelse vil det blive klar-
lagt, i hvilket omfang Proses anbefaling om indsættelse i landsdelstrafikken kan føl-
ges. De foreløbige driftserfaringer viser, at IC4 med den nuværende driftsstabilitet
ikke alene kan indsættes i IC trafik, men også må anvendes i regionaltogstrafikken.
Således anvendes IC4 i dag i landsdelstrafikken i pendlerlyn mellem Odense og Kø-
benhavn (enkelte afgange Aarhus-København). I regionaltrafikken er det primært
Aarhus-Esbjerg og Nordvestbanen der trafikeres med IC4. Ydermere anvendes IC4
på andre strækninger i begrænset omfang.
2.2
Prose anbefalede at få godkendelse til multipel drift i hus
Hvorfor?
I juni 2014 indstillede DSB kørslen med koblede togsæt, fordi der var udfordringer
med kommunikationen mellem koblede togsæt. Udfordringerne er løst med en op-
dateret software til togcomputersystemet, som er indeholdt i den nye typegodken-
delse "Multipel 3".
Hvordan?
Arbejdet med at forbedre togets funktionalitet er betinget af mange elementer, (bl.
a. opdateret software og bremseoptimering) der er indbyrdes afhængige og som
ofte påvirker hinanden. Dokumentation er omfattende med højt fokus på togets
sikkerhedsprofil og inddragelse af 3. parts assessor. Forud for ansøgningen om ty-
pegodkendelse er der desuden sket en sikkerhedsbehandling og myndighedsgod-
kendelse af en ophævelse af kørselsrestriktionerne som følge af Marslev-hændel-
sen.
Status
Trafikstyrelsen udstedte en ny typegodkendelse til IC4 den 6. august 2015. Med ty-
pegodkendelsen kan IC4 køre koblet med op til 3 togsæt. Efter godkendelsen til
koblet kørsel er der foretaget få driftssimuleringskørsler uden passagerer. Den 20.
august blev IC4 indsat i 2 koblet konfiguration på Nordvestbanen.
Når IC4 kører med tilfredsstillende resultater med 2 koblede togsæt, vil 3 koblede
togsæt blive afprøvet over en periode, inden beslutning om egentlig indsættelse
Side 4/9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626010_0005.png
heraf træffes. DSB har ultimo 2015 modtaget ibrugtagningstilladelse til at 45 tog-
sæt kan køre koblet med op til 3 togsæt. Fra august til december 2015 er der sam-
let kørt 270.000 km koblet.
2.3
Prose anbefalede, at DSB skal dedikere 5 togsæt til at køre kilometer
Hvorfor?
Formålet er at køre så mange kilometer som muligt på kortest mulig tid for at få en
indikation af resten af flådens tilstand på et senere tidspunkt.
Hvordan?
5 dedikerede togsæt der i alle forhold prioriteres højt, for at opnå flest mulige kilo-
metre.
Status
DSB har siden d. 1. juli 2015 haft et setup, der kunne sikre at 5 dedikerede togsæt
kørte mest muligt i kommerciel trafik inden for de eksisterende materielplaner.
Driftserfaringerne for det første halve år viser, at de 5 dedikerede togsæt i gennem-
snit har kørt ca. 2.500 km. pr. uge.
De 5 dedikerede togsæt har siden 1. juli 2015 samlet kørt 355.000 km. Det har dog
vist sigt vanskeligt at opretholde et højt kilometerantal bl.a. på grund af DSB’s ge-
nerelle materieludfordringer, hvorfor det har vist sig nødvendigt at omdisponere i
planerne for at opretholde driften.
2.4
Prose anbefalede ansættelse af flere teknikere og håndværkere
Hvorfor?
Prose anbefalede ansættelse af flere teknikere og håndværkere for at fremskynde
implementeringen af tekniske ændringer samt for at forbedre fejlanalysen.
Hvordan?
Nyansættelser af håndværkere og ingeniører samt tilknytning af ekstern konsulent-
bistand med specialistviden på specifikke områder.
Status
Der er siden december 2014 tilført yderligere 12 teknikere til IC4 programmet og
RIT (Reliability Improvement Team, se afsnit 5). Tilsvarende er der tilført yderligere
32 håndværkere til IC4 værkstedet ift. december 2014. Udover Prose har DSB også
knyttet anden ekstern konsulentbistand for derigennem af sikre bedst mulig afdæk-
ning af evt. problematikker og mulige indsatsområder.
Side 5/9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626010_0006.png
2.5
Prose anbefalede at opprioritere den tværgående indsats
Hvorfor?
Prose anbefalede en opprioritering af den tværgående indsats for at forbedre rap-
porteringen gennem tværfaglige teams.
Hvordan?
DSB har inddraget det allerede etablerede RIT-team (Reliability Improvement
Team) i det ovenstående arbejde, således at driftserfaringerne inkorporeres bedre
med udviklingsarbejdet. RIT er en tværfunktionel organisatorisk platform, der ana-
lyserer data og fejl på toget og er bindeleddet mellem drift/operation af toget og
udviklingsteamet.
Det var Atkins, der tilbage i 2011 anbefalede DSB at nedsætte RIT, og teamet styr-
kes nu yderligere på PROSEs anbefaling.
Status
Efter Proses rapport i december 2014 er RIT gået fra 3 medarbejdere til 8, hvoraf en
enkelt medarbejder er udnævnt til leder. RIT er ansvarlig for den tværgående ind-
sats for at forbedre rapporteringen gennem tværfaglige teams.
2.6
Prose anbefalede at nedsætte en task force med fokus på power pack,
herunder root cause analyse
Hvorfor?
Prose påpegede i deres rapport fra december 2014 en risiko for at udskiftning af to-
gets Power Packs (PP) kunne blive nødvendig. Med 4 PP pr togsæt ville det blive i
alt til 420 PP, hvilket udgjorde den største økonomiske risiko i Proses rapport.
Hvordan?
Der er nedsat en dedikeret arbejdsgruppe med opgaven at analysere PP. Arbejdet
er organiseret med DSB specialister bistået af Prose. Projektgruppen i form af en
Task Force har gennem et omfattende analysearbejde, afdækket dels om PP er til-
strækkelig god til, at man kan nøjes med udskiftning af delkomponenter som følge
af ælde/slid, dels hvordan det afdækkes præcist hvilke delkomponenter der bør
skiftes i fremtiden. Der optegnes således et samlet risikobillede, som kan danne
grundlag for de videre beslutninger.
Status
Prose udarbejdede en særskilt rapport om emnet ultimo juli 2015. Prose var enige i
de 15 undersøgelsesområder, som DSB forud for Proses engagement allerede
havde afdækket og iværksat, og supplerede med yderligere 6 områder.
Prose konkluderer i rapporten bl.a. at PP ikke skal udskiftes.
DSB er sammen med Prose i en vurderingsfase om prioriteringen af indsatsen, og
afledt heraf vil DSB vurdere ressourcesituationen både internt og eksternt.
Side 6/9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626010_0007.png
2.7
Prose anbefalede en analyse af bremsesystemet og aksellejekasser situa-
tionen
Hvorfor?
Prose anbefalede en grundig analyse af bremsesystemet pga. udfordringer omkring
IC4’s bremseevne samt konstaterede brud på aksellejekasser.
Hvordan?
Årsagen til brud og revner på aksellejekasserne er overbelastning som følge af en
kombination af en fejl i bremsesoftwaren, en for stiv støddæmper og længere tids
kørsel med hjuldefekter. DSB har derfor løbende indarbejdet en revideret bremse-
software, nye støddæmpere, og haft øget fokus på flader på hjul på togsættene.
DSB's arbejdsgruppe blev suppleret med en Prose specialist.
Status
Prose har udarbejdet en rapport om bremser den 27. juli 2015, som fuldt ud under-
støtter DSB’s arbejde, herunder de implementerede tiltag omkring bremser og ak-
sellejekasser, dvs. nye støddæmpere, ny bremsesoftware og overvågning af hjul.
Prose anbefaler at den videre indsats omkring bremser sker ved yderligere indsats i
RIT-teamet og ved at definere pålidelighedsmål.
Prose anbefaler desuden, at der i forhold til aksellejekasser udføres stresstest i en
testbænk for at verificere, hvorvidt aksellejekasserne designmæssige levetidskrav
er opfyldt. DSB har iværksat denne stresstest, der viser at aksellejekasserne lever
op til de udstukne designkrav. Proses endelige rapport forelå i januar 2016.
3.
Øvrige tiltag
3.1
Arbejdsgruppe om togcomputermanagementsystemet (TCMS)
DSB har igennem flere år forberedt sig på at afslutte relationen til AnsaldoBreda.
Som en del af et forlig har AnsaldoBreda uddannet DSB’s Personale i TCMSs tilbli-
velsesproces, så DSB selv kan tage ansvar og vedligeholde softwaren, når Ansal-
doBreda har afsluttet deres kontraktforpligtelser. De kommende softwarepakker
der leveres af AnsaldoBreda forventes at give såvel funktions– som driftsmæssige
optimeringer.
3.2
Arbejdsgruppe om komfort
DSB har nedsat en arbejdsgruppe, der belyser komfortmæssige forhold. Gruppen
har afdækket området og der er iværksat tiltag, der undersøger hvordan regule-
ringsforholdene relateret til varme, ventilation og støj kan forbedres. Arbejdet er
påbegyndt primo 2016.
Side 7/9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626010_0008.png
3.3
Arbejdsgruppe om køreplanstider
Hvorfor?
Arbejdsgruppen er nedsat for at afdække potentialer for tidsmæssige forbedringer,
som skal sikre grundlaget for indsættelse i de fremtidige køreplaner frem mod
2019. Der er afdækket en række potentialer for IC4, f.eks kortere stationstid gen-
nem ny dørsoftware og optimeret afgangsprocedure samt optimering af koblings-
tid, så der kan forberedes driftskoblinger. Tiltagene skal nu undersøges, udvikles og
implementeres.
Hvordan
Arbejdsgruppe med ingeniører fra DSB analyserer og tester køre-, holde- og kob-
lingstiderne, og anbefaler ændringer til forbedring af disse.
Status
Arbejdsgruppen har afdækket potentialet for en række tidsmæssige forbedringer,
der skal sikre at toget kan køre fjern- og regionaltrafik, med undtagelse af de helt
små baner, som er bedst egnet til letvægtstog. Arbejdsgruppen er i færd med at
konkretisere disse planer.
3.4
Indsats på værkstedet
På værkstederne fortsætter modifikationen af togsættene. For at sikre en mere ef-
fektiv ressourceudnyttelse og indbygning af nye tekniske ændringer, er det beslut-
tet, at samle ombygningsaktiviteten vedrørende IC4 i Århus og ombygningsaktivite-
terne vedrørende IC2 i Fredericia. Konkret arbejdes der på at gøre IC4 togsættene
klar til at koble. Ultimo 2015 var 29 togsæt ombygget med reviderede koblinger og
ny software og havde opnået ibrugtagningstilladelse.
4.
Forventninger
DSB udarbejdede i foråret 2015 følgende reviderede indsættelsesplan, som blev
præsenteret for Transport- og Bygningsministeriet i en mindre detaljeret udgave
den 24. marts 2015:
Side 8/9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626010_0009.png
Af indsættelsesplanen fra 2015 fremgår det, at DSB arbejder med to scenarier for
IC4 indsættelse: Et minimums- henholdsvis et maksimums scenarie.
I K16 er der planlagt kørsel med 30 togsæt og 7 tilhørende driftsreserver. Funkti-
onskravet om 180 km/t er realiseret.
Der arbejdes fortsat hen mod at øget antallet af indsatte tog og forbedre togets
performance jf. indsættelsesplanen. I forhold til at forbedre MDBF i 2016 arbejdes
der bl.a. med følgende aktiviteter:
Udbedring af softwarefejl
0-stilling af samtlige Power Packs
Optimering af kobling
Forbedret varmestyring i tog og førerrum
DSB er ved at udarbejde en samlet anbefaling for den videre anvendelse af IC2/IC4,
som fremlægges for Transport- og Bygningsministeriet i december 2016.
Side 9/9