Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1626009_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4/IC2
Rapporteringsperiode: Februar 2016
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Driftsafvikling IC4/IC2
15. april 2016
1.
Nuværende indsættelsesplan
DSB
CVR 25 05 00 53
DSB planlagde i februar 2016 med en driftspulje på 37 IC4 togsæt, heraf 30
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 6 togsæt udgør en såkaldt
driftsreserve, som kan indsættes i tilfælde af nedbrud.
På hverdage køres der med koblede tog i ti regionaltogsafgange mellem
København og Kalundborg og to lyntogsafgange mellem København og Århus.
Togene har derudover været anvendt således:
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Antal indsatte tog
Planlagt
17
6
7
30
www.dsb.dk
DSB planlægger dagligt med en driftspulje på 6 IC2 togsæt, heraf er det planlagt
at der indsættes 4 togsæt i daglig drift.
IC2
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Antal indsatte tog
Planlagt
4
0
0
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626009_0002.png
2.
Tilgængelighed
Figuren nedenfor viser andelen af leverede IC4 togsæt fra værkstedet i forhold til
det planlagte. I februar 2016 lå leveringssikkerheden på 97,5 %. For perioden
marts 2015 til februar 2016 ligger leveringssikkerheden på 97,7 %.
Leveringssikkerhed IC4
100%
80%
60%
40%
20%
0%
Leverede
Ikke leverede
3.
Tilbagelagte kilometer
Af diagrammet nedenfor fremgår den månedlige udvikling i antal kørte km. med
henholdsvis IC2 og IC4. I februar er der kørt ca. 25.000 km med IC2 og ca.
470.000 km med IC4. Figuren viser, at der er tale om en stadig stigende
anvendelse af IC4 ift. samme periode sidste år, mens IC2 ligger på et stabilt lavt
niveau. Den begrænsede anvendelse af IC2 skyldes først og fremmest, at IC2
endnu ikke er på samme tekniske niveau som IC4. Dette forventes først at være
tilfældet i 2017.
Antal kørte km pr. md.
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
IC2
Side 2/6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626009_0003.png
4.
Kunde- og Operatørrettidighed
Tabellen nedenfor viser Kunderettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt de seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i Trafikkontrakten for
DSB samlet på 81,8%.
Kunderettidighed
IC2
IC4
Aktuel måned
62,0%
80,6%
År til dato
60,2%
79,4%
Seneste 12 mdr.
71,5%
80,3%
Figuren nedenfor viser udviklingen for henholdsvis IC2 og IC4 for kunderettidighed
(2:59) som et 12 måneders glidende gennemsnit.
Kunderettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
Kunderettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Kunderettidighed 2:59 IC4
Tabellen nedenfor viser Operatørrettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i Trafikkontrakten for DSB
samlet på 93,8%.
Operatørrettidighed
IC2
IC4
Aktuel måned
83,9%
92,5%
År til dato
82,4%
91,6%
Seneste 12 mdr.
88,2%
92,9%
Side 3/6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626009_0004.png
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2s Operatørrettidighed (2:59) som et
12 måneders glidende gennemsnit.
Operatørrettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
96,0%
94,0%
92,0%
90,0%
88,0%
86,0%
84,0%
Operatørrettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Operatørrettidighed 2:59 IC4
5.
Togrettidighed
Tabellen nedenfor viser Togrettidigheden (andel af ankomster med IC4 seneste
2:59 efter plan på udvalgte målestationer, inklusive aflysninger) for den aktuelle
måned, år til dato samt seneste 12 måneder.
Togrettidighed
IC2
IC4
Aktuel måned
72,3%
83,2%
År til dato
68,5%
81,9%
Seneste 12 mdr.
73,7%
83,2%
Side 4/6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626009_0005.png
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2s Togrettidighed (2:59) som et 12
måneders glidende gennemsnit.
Togrettidighed løbende 12 måneder (2:59)
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC2
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6.
MDBF
Antallet af km mellem en forsinkende hændelse (2:59) lå i februar 2016 på 1.578
for IC2 og 4.125 for IC4. Gennemsnittet for de seneste 12 måneder ligger på
2.573 for IC2 og 5.214 for IC4.
Hændelser
IC2 (2:59)
IC4 (2:59)
Aktuel måned
1.578
4.125
År til dato
2.089
3.851
Seneste 12 mdr.
2.573
5.214
Ift DSBs indsættelsesplan for IC4, hvor slutmålet er 20.000 km, er kriteriet 4:59
for en forsinkelse. For at kunne sammenligne hermed, er MDBF for IC4 efter 4:59
kriteriet opgjort nedenfor:
Hændelser
IC4 (4:59)
Aktuel måned
5.344
År til dato
5.169
Seneste 12 mdr.
7.102
Side 5/6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626009_0006.png
Udviklingen i MDBF (4:59)
12 måneders glidende gennemsnit
10000
8000
6000
4000
2000
0
IC4 4:59
7.
Konklusion
IC4s produktionsvolumen og indsættelse er kontinuerligt stigende. Der er i februar
2016 kørt ca. 25% flere kilometer med IC4 end i februar 2015 og antallet at
indsatte tog er øget med 10 i forhold til februar 2015.
MDBF er forbedret ift januar måned, men ligger fortsat på et lavt niveau.
Der foreligger endnu ikke nogen entydig forklaring på udviklingen, men de
væsentligste årsager til forsinkelser er fortsat vognkasse (døre, trin, kobling)
kraftforsyning (motor) og bremser.
DSB har arbejdet med følgende fokusområder: udvendige døre og trin, power
pack (motor mv.), bremser, HVAC (Varmesystem), togcomputer samt indvendige
døre.
Det er fortsat i begrænset omfang, at de faldende MDBF påvirker kunde- og
operatørrettidigheden, og det er dermed lykkedes at opretholde disse på et
niveau omkring de samlede kontraktmål for DSB. Rettidigheden for det samlede
fjern- og regionaltogsområde har dog generelt oplevet et dyk i de første måneder
af 2016.
På baggrund af den lave MDBF er der taget initiativ til at udarbejde en
handlingsplan, der skal forbedre MDBF på kort sigt. På lang sigt arbejdes der
fortsat frem mod 2019 med at færdiggøre toget samt rette designfejl.
Side 6/6