Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1626008_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4/IC2
Rapporteringsperiode: Januar 2016
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Driftsafvikling IC4/IC2
15. april 2016
1.
Nuværende indsættelsesplan
DSB
CVR 25 05 00 53
DSB planlagde i januar 2016 med en driftspulje på 37 IC4 togsæt, heraf 30 togsæt
til indsættelse i daglig drift. De resterende 7 togsæt udgør en såkaldt
driftsreserve, som kan indsættes i tilfælde af nedbrud.
På hverdage køres der med koblede tog i ti regionaltogsafgange mellem
København og Kalundborg og to lyntogsafgange mellem København og Århus.
Togene har derudover været anvendt således:
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Antal indsatte tog
Planlagt
17
6
7
30
www.dsb.dk
DSB planlægger dagligt med en driftspulje på 6 IC2 togsæt, heraf 4 togsæt til
indsættelse i daglig drift. 2 togsæt udgør driftsreserven.
IC2
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Antal indsatte tog
Planlagt
4
0
0
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626008_0002.png
2.
Tilgængelighed
Af figuren vises andelen af leverede IC4 togsæt fra værkstedet i forhold til det
planlagte. I januar 2016 lå leveringssikkerheden på 98,0 %. For perioden februar
2015 til januar 2016 ligger leveringssikkerheden på 97,6 %.
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
3.
Tilbagelagte kilometer
Af diagrammet nedenfor fremgår den månedlige udvikling i antal kørte km. med
henholdsvis IC2 og IC4. I januar er der kørt ca. 35.000 km med IC2 og ca. 505.000
km med IC4. Figuren viser, at der er tale om en stadig stigende anvendelse af IC4,
mens IC2 ligger på et stabilt lavt niveau. Den begrænsede anvendelse af IC2
skyldes først og fremmest, at IC2 endnu ikke er på samme tekniske niveau som
IC4. Dette forventes først at være tilfældet i 2017.
Side 2/6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626008_0003.png
Antal kørte km pr. md.
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
IC2
4.
Kunde- og Operatørrettidighed
Tabellen nedenfor viser Kunderettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i Trafikkontrakten for DSB
samlet på 81,8%.
Kunderettidighed
IC2
IC4
Aktuel måned
58,6%
78,2%
År til dato
58,6%
78,2%
Seneste 12 mdr.
72,9%
80,8%
Figuren nedenfor viser udviklingen for henholdsvis IC2 og IC4 for Kunderettidighed
(2:59), som et 12 måneders glidende gennemsnit.
Kunderettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
84,0%
82,0%
80,0%
78,0%
76,0%
74,0%
72,0%
70,0%
68,0%
Kunderettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Kunderettidighed 2:59 IC4
Side 3/6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626008_0004.png
Tabellen nedenfor viser Operatørrettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i Trafikkontrakten for DSB
samlet på 93,8%.
Operatørrettidighed
IC2
IC4
Aktuel måned
80,8%
90,7%
År til dato
80,8%
90,7%
Seneste 12 mdr.
88,7%
93,1%
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2s Operatørrettidighed (2:59), som
et 12 måneders glidende gennemsnit.
Operatørrettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
96,0%
94,0%
92,0%
90,0%
88,0%
86,0%
84,0%
Operatørrettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Operatørrettidighed 2:59 IC4
5.
Togrettidighed
Tabellen nedenfor viser togrettidigheden (andel af ankomster med IC4 senest 2:59
efter plan på udvalgte målestationer, inklusive aflysninger) for den aktuelle
måned, år til dato samt seneste 12 måneder.
Togrettidighed
IC2
IC4
Aktuel måned
64,6%
80,6%
År til dato
64,6%
80,6%
Seneste 12 mdr.
74,2%
83,8%
Side 4/6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626008_0005.png
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2s Togrettidighed (2:59), som et 12
måneders glidende gennemsnit.
Togrettidighed løbende 12 måneder (2:59)
86,0%
84,0%
82,0%
80,0%
78,0%
76,0%
74,0%
72,0%
70,0%
68,0%
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC2
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6.
MDBF
Antallet af km mellem en forsinkende hændelse (MDBF) lå i januar 2016 på 2.600
for IC2 og 3.577 km for IC4 målt ift. den nuværende Trafikkontrakt.
Gennemsnittet for de seneste 12 måneder ligger på 2.767 for IC2 og 5.515 for
IC4.
Hændelser
IC2 (2:59)
IC4 (2:59)
Aktuel måned
2.600
3.577
År til dato
2.600
3.577
Seneste 12 mdr.
2.767
5.515
Ift DSB’s Indsættelsesplan for IC4, hvor slutmålet er 20.000 km, er kriteriet 4:59
for en forsinkelse. For at kunne sammenligne hermed, er MDBF for IC4 opgjort
nedenfor efter 4:59 forsinkelseskriteriet.
Hændelser
IC4 (4:59)
Aktuel måned
4.993
År til dato
4.993
Seneste 12 mdr.
7.594
Side 5/6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 256: Statusrapporten for IC4 og IC2 for januar og februar 2015 fra DSB samt halvårlig orientering fra DSB vedr. IC4 for perioden 1. juli – 31. december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1626008_0006.png
Udviklingen i MDBF
12 måneders glidende gennemsnit
10000
8000
6000
4000
2000
0
IC4 4:59
7.
Konklusion
IC4s produktionsvolumen og indsættelse er kontinuerligt stigende. Der er i årets
første måned af 2016 kørt ca. 25% flere kilometer end i januar 2015 og antallet at
indsatte tog er øget med 10 i forhold til januar 2015.
Det kan desværre konstateres, at den negative trend for IC4, hvad angår antallet
af km mellem hændelser (MDBF), er fortsat i januar 2016. Det er dog kun i
begrænset omfang, at de faldende MDBF påvirker Kunde- og
Operatørrettidigheden, og det er dermed lykkedes at opretholde disse på et
niveau omkring de samlede kontraktmål for DSB. Rettidigheden for det samlede
fjern- og regionaltogsområde har dog generelt oplevet et dyk i januar 2016.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke nogen entydig forklaring på
udviklingen i IC4s MDBF, men de væsentligste årsager til forsinkelser er fortsat
kraftforsyning, bremser samt vognkasse (døre, trin, kobling), omend der kan
konstateres et fald i forhold til seneste måned. Omvendt kan der konstateres en
stigning i antallet af hændelser ift. december vedrørende bogier. I januar har der
været følgende fokusområder ifm. fejlretning: bremsestyring, power pack, HVAC
(varmesystem), dørsystem til handicaptoiletter, passagerinformationssystem samt
døre & trin.
Side 6/6