Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 251
Offentligt
1625294_0001.png
Ribe, den 16. april 2016
MF Henning Hyllested
Folketinget
[email protected]
Kære Henning Hyllested!
I din egenskab af medlem for Folketingets Transport- og Bygningsudvalg samt meget engageret
folketingsmedlem valgt lokalt, tillader jeg mig at henvende mig direkte til dig, idet Vejdirektoratet
nu har udarbejdet et beslutningsgrundlag for en omfartsvej ved Ribe. Beslutningsgrundlaget er
forelagt Transport- og Bygningsminister Hans Christian Schmidt, der efter drøftelse med
forligspartierne om udarbejdelse af beslutningsgrundlaget formentlig i nærmeste fremtid vil
fremlægge et forslag for Transport- og Bygningsudvalget.
Min baggrund for at udtale mig imod det af Vejdirektoratet til forligspartierne, principalt indstillede
forslag til en løsning af trafikproblemerne omkring Ribe er, at jeg på grund af mit arbejde i politi-
og anklagemyndighed har pendlet ud fra Ribe ad rute 11/24 til arbejdspladser i den syd- og
sønderjyske region. Dermed har jeg oplevet trafikmønteret på alle tider af døgnet og året gennem 36
år. Jeg har konstateret, at de problemer, der var – specielt på lørdage i sommerhalvåret – i
1980’erne, nu kun opleves meget kortvarigt i ”myldretiden”, som overalt i danske byområder, men
langt fra, hvad der er tilfældet omkring Esbjerg by, på E 45 og E 20 på Vestfyn.
Af flere grunde bør lovgiverne forkaste det af Vejdirektoratet principalt indstillede forslag om
etablering af Ribe Omfartsvej og i stedet anmode om nytænkning af et projekt, hvor de bevilligede
372,4 mio. kr. anvendes til at ”trimme” trafik flowet på rute 11/24 omkring Ribe og afhjælpe
støjgenerne for beboerne langs den eksisterende vej uden at ødelægge det enestående miljø omkring
Ribe og uden at skabe nye hindringer for færdslen i lokalområdet ved vejlukninger og –
omlægninger.
Jeg vil her anføre følgende begrundelser mod projektet:
1. Der er ikke økonomi til forslaget.
2. Behovet for projekterne er ikke eksisterende.
a. Vejdirektoratets trafikanalyser viser, at det nuværende vejnet både i dag og frem
over vil kunne klare trafikken.
b. Min egen oplevelse af trafikken i området gennem 36 år siger mig, at behovet ikke
er, som det var i 1980’rene.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Henvendelse af 16/4-16 vedrørende evt. ny omfartsvedj ved Ribe, fra Steen Bøjlund, ribe
c. Fremtidige trafikløsninger andre steder i landsdelen må forventes at mindske behovet
i fremtidsperspektiv.
d. Trafikstrømmen omkring Ribe giver ikke grundlag for at bekoste så mange penge på
forslag, der ikke hjælper på de væsentligste trafikstrømme, der ikke går uden om,
men i stedet til og fra Ribe.
e. Tidsgevinsten for den gennemkørende trafik er så lille, at omkostningerne ved
etablering af forslaget ikke står mål med udbyttet.
3. De vejlukninger og –omlægninger, som forslaget indeholder, vil frem for at få positive i
stedet få betydelige negative konsekvenser for lokaltrafikken.
4. Projektet vil medføre ekspropriationer af ikke støjplagede ejendomme i et omfang, der ville
kunne undgås ved nytænkning af mulighederne for at forbedre trafikforholdene på rute
11/24 omkring Ribe.
5. Vejen vil blive ført igennem og ødelægge et meget sårbart naturområde.
6. Projektet vil støde mod internationale naturhensyn.
7. Ribe bys fantastiske beliggenhed i det åbne landskab vil blive ødelagt.
8. Omlægningen af Bjerrumvej vil være skadelig for den turisme, som Ribe satser på og lever
af.
9. Etableringen af lysregulerede kryds ved Farupvej og Kærbølvej vil ikke virke fremmende
for trafik flowet i en sådan grad, at investeringen står mål med udbyttet.
10. Mange ikke støjplagede borgere vil gennem de omfattende ekspropriationer få ødelagt deres
levevilkår.
Når ønsket om en bedre infrastruktur til og fra Esbjerg by samt gennem landsdelen kan opfyldes
ved andre, nationale trafikløsninger, bør ønsket nedprioriteres, således at hensynet til den
foreliggende økonomi, det manglende behov og de negative konsekvenser for natur, miljø, turisme
og infrastrukturen for borgere i stedet opprioriteres.
Tillad mig at foreslå, at der stoppes op, de undersøgte forslag tidligere i forløbet benævnt A, B1 og
B2 forkastes og i stedet nytænkes forslag C. Det kunne ske ved,
1. etablering af vigepladser for langsomt kørende køretøjer på strækningen mellem
Gredstedbro og rundkørslen ved Ringvejen/Haderslevvej/Tøndervej,
2. udarbejdelse af et projekt, der muliggør ekspropriation af støjplagede beboelsesejendomme
langs Trojelsvej/Plantagevej,
3. alternativt - fremsættelse af tilbud om opkøb af støjramte beboelsesejendomme langs
Trojelsvej/Plantagevej, samt
4. etablering af støjdæmpende foranstaltninger ind mod boligkvarteret Nørremarken langs
Trojelsvej/Plantagevej på hele strækningen mellem Stærevej og Trojels Knæ samt mod ikke
nedlagte beboelsesejendomme nord for Trojelsvej.
For så vidt angår mit forslag om opkøb eller ekspropriering af beboelsesejendomme langs
Trojelsvej/Plantagevej og etablering af støjdæmpende foranstaltninger, vil jeg henvise til, at det
drejer sig om ca. 50 ejendomme, hvis samlede, aktuelle handelspris ligger på ca. 75 mio. kr., hvilket
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Henvendelse af 16/4-16 vedrørende evt. ny omfartsvedj ved Ribe, fra Steen Bøjlund, ribe
beløb sammen med udgifterne til et tæt, beplantet bælte mellem vej og ikke nedrevne boliger næppe
vil beløbe sig til differencen mellem udgiften til det tidligere benævnte forslag C med forbedringer
og udgiften til det tidligere benævnte forslag B2.
Jeg har med stor forundring bemærket, at flertallet i kommunalbestyrelsen i Esbjerg Kommune stik
imod den massive folkestemning, der kan ses af de indkomne høringssvar, så varmt anbefaler den
løsning, som Vejdirektoratet nu er nået frem til principalt at foreslå forligspartierne. Det er mit håb,
at du med dit kendskab til lokalområdet og dit engagement for, at samfundets begrænsede
økonomiske ressourcer kommer flest mulige til gode, samt din store interesse for til natur og miljø,
vil være medvirkende til at stoppe et unødvendigt, kostbart og ødelæggende projekt.
Venlig hilsen
Steen Bøjlund
Solsortevænget 5, 6760 Ribe