Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 248
Offentligt
Ministerium für Wirtschaft, Arbeit,
Verkehr und Technologie des Landes Schleswig-Holstein
ministeriet for økonomi, arbejde, transport og teknologi
i delstaten Slesvig-Holsten
Uofficiel oversættelse
Kiel, 21. marts 2016
Første kvartalsrapport for den faste forbindelse over Femern Bælt (FBQ)
Myndighedsgodkendelsesproces for den tyske del af projektet
Den 18. oktober 2013 indleverede projektejerne (Femern A/S og Landesbetrieb
Straßenbau und Verkehr Schleswig-Holsten (delstatsstyrelsen for vejanlæg
og transport i Slesvig-Holsten) (LBV-SH) ansøgningsmaterialet for den tyske
del af projektet vedrørende den faste forbindelse over Femern Bælt til
godkendelsesmyndigheden i Kiel. Projektejerne foretog derefter en vurdering
af fuldstændighed og plausibilitet og tilpassede materialet. I april 2014 blev
myndighedsgodkendelsesprocessen formelt indledt. Fra 5. maj til 3. juli 2014
var ansøgningsmaterialet fremlagt for offentligheden på Fehmarn samt i flere af
de kommuner og kommunesammenslutninger i Kreis Ostholstein, som påvirkes
af den faste forbindelse over Femern Bælt.
I indsigelsesperioden blev der indleveret ca. 3.100 indsigelser. De mange
indsigelser blev vurderet og besvaret af Femern A/S. Den 22. maj 2015 blev
Femern A/S' svar indleveret til godkendelsesmyndigheden i Kiel. Myndigheden
gennemgik disse dokumenter og indledte høringsfasen. De første møder med de
såkaldte Träger öffentlicher Belange (TÖB) – dvs. især offentlige fagmyndigheder
på kommunalt og ministerielt niveau – fandt sted i juli og september 2015.
Yderligere offentlige høringsmøder fandt sted i november 2015.
Som følge af den aktuelle retlige udvikling med hensyn til fx vandrammedirektivet
og en ny trafikprognose samt den nødvendige tilpasning af dokumenterne som
en konsekvens af indsigelserne var det nødvendigt at foretage betydelige
ændringer i ansøgningsmaterialet. Da det især var miljørelevante dokumenter,
der blev ændret, førte dette uundgåeligt til, at myndigheden besluttede
at gennemføre en projektændringsproces med fornyet inddragelse
af offentligheden.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 248: Status for den tyske myndighedsgodkendelse, fra transport- og bygningsministeren
Den 29.02.2016 indleverede projektejerne det opdaterede projektmateriale til
godkendelsesmyndigheden. Myndigheden er nu i færd med at vurdere det
opdaterede projektmateriale for fuldstændighed og plausibilitet. Om nødvendigt
skal det opdaterede projektmateriale revideres, inden det igen kan fremlægges
i kommunerne, og høringsfasen kan indledes. De to projektejere, Femern A/S
og LBV-SH, er enige om, at den videre tidsplan især afhænger af det
opdaterede projektmateriales kvalitet. Projektejerne koordinerer i øjeblikket
en detaljeret tidsplan for de næste projekttrin for at få et pålideligt grundlag for
at vurdere tidsforløbet for den videre myndighedsgodkendelsesproces.
Det fælles mål er at gøre alt for, at der kan udstedes en myndighedsgodkendelse
inden udgangen af 2017. Da det på tysk side nok kan forventes,
at myndighedsgodkendelsen vil blive indbragt for forbundsforvaltningsdomstolen,
må man ifølge tyske erfaringer regne med, at der vil gå to år mere, før der
foreligger en retsgyldig tilladelse – myndighedsgodkendelsen.
Parallelt med dette er der i et tæt samarbejde mellem Femern A/S, LBV-SH
og Landgesellschaft Schleswig-Holstein i mange tilfælde allerede indgået
kontrakter om erhvervelse af fast ejendom.
Ud over arbejdet med det opdaterede projektmateriale vil der være opgaver
i relation til de tyske bygningsreglementer (Bauordnung). Da anlægget ifølge
statstraktatens bestemmelser skal etableres i henhold til danske standarder,
men skal have et sikkerhedsniveau svarende til de tyske standarder, udfører en
uafhængig tysk testingeniør i øjeblikket sammenlignende beregninger. Det ser
ud til, at der for formentlig tre enkeltområder specifikt skal anmodes om
godkendelse hos forbundstrafikministeriet.