Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 247
Offentligt
Fra:
Gorm Lunn [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. april 2016 13:36
Til:
Jakob Willum Slot <[email protected]>; Per Movritsen <[email protected]>
Cc:
'Laila R Madsen' <[email protected]>; 'Michael Kringelhede' <[email protected]>
Emne:
Foretræde
Folketingets Transport- og bygningsudvalg
Knabstrup og Regstrup Lokalfora søger foretræde for Folketingets Transport- og
Bygningsudvalg i forlængelse af vort foretræde den 7. februar 2012 for Folketingets
Transportudvalg om Kalundborgmotorvejen.
Vi ønsker at fastholde udvalget på, at Kalundborgmotorvejen ikke bliver en
”Berlinmur”. Hverken på langs eller på tværs af lokalsamfundene.
Det vedhæftede notat fra Holbæk Kommune beskriver situationen ganske præcist.
Med venlig hilsen
Gorm Lunn
Knabstrup Lokalforum
Cc til Laila Madsen (Knabstrup Lokalforum) og Michael Kringelhede (Regstrup
Lokalforum)
Niveaufri overføring ved Knabstrup Møllebakke
Side 1 af 3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Henvendelse af 19/4-16 vedrørende kalundborgmotorvejen, fra Knabstrup og Regstrup Lokalfora
1624296_0002.png
Niveaufri overføring ved Knabstrup Møllebakke
Lokalt ønsker vi en sikker afslutning af Kalundborgmotorvejens 2. etape ved Knabstrup
Møllebakke bestående af en niveaufri overføring med østvendte ramper.
Økonomi
● Transportministeriet vurderer at en bro, som afslutning på 2. etape, vil give en
samfundsøkonomisk besparelse på 4 mio. kr. om året
● 3. etape af motorvejen bliver tilsvarende billigere, da broen er bygget
● Prisen for at etablere en bro uden at forlænge motorvejen er ukendt
Fremkommelighed
● Hastigheden på motorvejen kan hæves til 130 km/t
● Med en bro vil der vil være 2 km. til første indsnævring fra motorvejens afslutning
● Der vil være 9 km. til første rundkørsel fra motorvejens afslutning
Trafiksikkerhed
● Vejdirektoratet henviser til, at anlægsloven ikke har afsat penge til en bro
● Ekspropriationskommissionen, borgere, kommunale politikere samt Holbæk
Kommunes tekniske forvaltning er bekymrede for sikkerheden i afslutningen
● De berørte lodsejere ønsker, at broen bygges sammen med 2. etape
● Broen vil give motorvejens 2. etape en tryg og sikker afslutning
● Ramperne vil aflaste de lokale veje og flytte trafik fra lokalveje til motorvejen
● Samtidig vil kortere vej til motorvejen støtte en fortsat positiv lokal byudvikling
Dokumentation
Økonomi
“Et groft overslag på baggrund af antagelser om tidsgevinster og trafiktal viser, at en
forlængelse af motorvejen samt østvendte ramper vil have gevinster i form af sparet rejsetid
og færre uheld, som svarer til en samfundsøkonomisk besparelse på ca. 4 mio. kr. om året”
(Transportudvalget 2014-15 TRU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 79).
Prisen for broen på de 49 mio. kr. er beregnet af Vejdirektoratet, ud fra en forudsætning om
at motorvejen skal forlænges med 600 meter.
Vejdirektoratet har på møde med Lokalforum Regstrup oplyst, at der kan opnås en væsentlig
besparelse ved at bygge broen i forbindelse med 2. etape (med plads til en motorvej under
broen) men uden at opgradere de 600 meter vej fra motortrafikvej til motorvej.
Niveaufri overføring ved Knabstrup Møllebakke
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Henvendelse af 19/4-16 vedrørende kalundborgmotorvejen, fra Knabstrup og Regstrup Lokalfora
1624296_0003.png
Fremkommelighed
“Fra Dramstrup til Sdr. Jernløse er motorvejens dimensioneringshastighed fastsat til 130
km/t, men forventes skiltet til 110 km/t” (Forhandlingsprotokollen side 2).
Vejdirektoratet har på møder med Lokalforum Regstrup oplyst, at hastigheden på 110 km/t
skyldes, at det ikke er sikkert at skilte hastigheden fra 130 km/t til 90 km/t og derfra til 70
km/t i forbindelse med vejkrydset ved Knabstrup Møllebakke. Uden vejkrydset skal
hastigheden kun ned på 90 km/t og der vil være 2 km. fra motorvejens afslutning til første
indsnævring samt 9 km. til første rundkørsel.
Det vil være muligt at fjerne de 2 indsnævringer ved Knabstrup Vest og Bennebo, og
derved øge fremkommeligheden på de 9 km motortrafikvej fra motorvejens afslutning til
rundkørslen ved Jyderup, det kan endda overvejes om hastigheden på denne strækning
kan øges til 100 km/t.
Trafiksikkerhed
“Afslutningsvis bemærkede Vejdirektoratet, at den projekterede afslutning af motorvejen er
beskrevet i anlægsloven, og at ændringer heri i givet fald må bero på en politisk beslutning”
(Forhandlingsprotokollen side 6).
“Lokalforum Regstrup, Knabstrup Lokalforum og Holbæk Kommune redegjorde for deres
bekymringer omkring trafiksikkerheden i krydset Knabstrup Møllebakke/Knabstrupvej og
Skovvejen. De påpegede, at oversigtsforholdene i krydset i dag er utilfredsstillende og
udtrykte frygt for, at trafiksikkerheden i krydset vil blive yderligere forringet, når strækningen
umiddelbart øst for krydset får motorvejsstatus” (Forhandlingsprotokollen side 6).
De eneste berørte Lodsejere for både den nuværende anlægslovs afslutning af 2. etape
samt for et eventuel anlæg af en bro ved Knabstrup Møllebakke er Dortheaslyst samt
Knabstrup Hovedgård. Begge lodsejere var til stede ved Liniebesigtigelsens indledende
møde og tilkendegav begge, at de ønsker den niveaufri overføring etableret i forbindelse
med anlægget af Kalundborgmotorvejens 2. etape (dette er desværre ikke medtaget i
Forhandlingsprotokollen).
“Et flertal i Transportudvalget har i betænkningen over lovforslaget tilkendegivet, at
forlængelsen af motorvejen forbi krydset ved Knabstrup Møllebakke er et godt projekt, og at
man vil se positivt på en prioritering af projektet i kommende forhandlinger om udmøntning af
frie midler i Infrastrukturfonden” (Forhandlingsprotokollen side 12).
“Ekspropriationskommissionen deler på baggrund af besigtigelsen den bekymring, som er
fremført fra lokal side omkring trafiksikkerheden i krydset mellem Skovvejen og Knabstrup
Møllebakke/Knabstrupvej, der ligger ca. 300 m vest for det punkt, hvor motorvejen efter
anlægsloven afsluttes og tilsluttes den eksisterende motortrafikvej. Kommissionen
konstaterer, at oversigtsforholdene i krydset i dag ikke er optimale, og kommissionen skal
derfor opfordre Vejdirektoratet til at være meget opmærksom på de trafiksikkerhedsmæssige
forhold på stedet i forbindelse med motorvejens videre projektering og afslutning”
(Forhandlingsprotokollen side 12).
Niveaufri overføring ved Knabstrup Møllebakke
Side 3 af 3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Henvendelse af 19/4-16 vedrørende kalundborgmotorvejen, fra Knabstrup og Regstrup Lokalfora
"Parallelt med nybygningsløsningen foreslås det, at der etableres en niveaufri overføring til
Knabstrup Møllebakke, og at denne etableres inden åbningen af motorvejens 2. etape syd
om Regstrup. l modsat fald vil der være stor risiko for høj fart omkring dette eksisterende
firbenede kryds, når der etableres motorvej 1.000 m øst for krydset, og vejen vest for krydset
er opgraderet til motortrafikvej" (VVM-undersøgelse af 3. etape, sammenfattende rapport
side 116).
Niveaufri overføring ved Knabstrup Møllebakke
Side 4 af 3