Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 241
Offentligt
1621298_0001.png
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 241: Materiale fra konferencen om Produktivitet i renovering, d. 12/4-16
1621298_0002.png
Produktivitet kræver udvikling
- og gode rammevilkår
på at øge produktiviteten i renovering, så
man får mere for pengene. Det er omstridt
om produktiviteten i bygningsrenovering
er god eller ej. Uanset hvad, er det en am-
bition i byggebranchen at ville gøre det
bedre. Der skal renoveres mere produktivt,
så man får mere for mindre. Eller mere for
det samme.
Renovering er en svær disciplin. Der er
en stor grad af uforudsigelighed, lav gen-
tagelseseffekt, og der skal tages hensyn
til de beboere eller bruger, som bor i eller
bruger bygningerne. En ny analyse peger
på den baggrund ikke kun på tekniske løs-
ninger for at øge produktiviteten i renove-
ring. Der er brug for godt samarbejde, klar
kommunikation, inddragelse af brugerne
og realistiske budgetter og tidsplaner. Har
man styr på det – best practice – er man
godt på vej til bedre renovering og øget
produktivitet.
En række brancheinitiativer er sat i søen
for at øge produktiviteten, og i praksis på
byggepladserne er man fremme i skoene.
Samtidig er branchen også i fuld gang med
at se ind i fremtiden med stort fokus på di-
gitale værktøjer, smartere standardiserede
løsninger og innovation. Byggebranchen
stiller sig ikke tilfreds med best practice,
men har en klar ambition om at gøre det
endnu bedre og smartere.
Det spørgsmål, som presser sig på nu, er,
om de politiske rammevilkår understøtter
eller hæmmer en styrket produktivitet i
bygningsrenovering? Vores vurdering er,
at det i en række sager faktisk er tilfældet,
hvilket vi sætter til debat med konferencen
på Christiansborg.
Konferencen er arrangeret af
Bygherreforeningen, Dansk Byggeri,
Ingeniørforeningen IDA, NCC og MT
Højgaard i regi af branchesamarbejdet
Renovering på dagsordenen.
Der er god grund til at sætte fokus på re-
novering af bygninger. Gennem flere år har
renovering fyldt mere i byggeriets aktivitet
end nybyggeri. Der bruges mere end 100
mia. kr. årligt på renovering, og mere end
100.000 personer er beskæftiget inden
for området. Sådan vil det sandsynligvis
blive ved med at være fremadrettet. Store
dele af vores ældre bygninger skal reno-
veres, og den grønne omstilling forudsæt-
ter energioptimering af bygningerne, så vi
bruger mindre energi – hele 40 % af det
samlede energiforbrug sker i bygninger.
Byggebranchen er meget opmærksomme
på denne udvikling og arbejder målrettet
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 241: Materiale fra konferencen om Produktivitet i renovering, d. 12/4-16
1621298_0003.png
Best practice
Sådan renoverer man produktivt
En ny analyse udarbejdet i regi af Renovering på dagsordenen har
på baggrund af seks renoveringsprojekter med god performance
afdækket fem faktorer, som er særligt vigtige for produktivitet i
renoveringsprojekter – best practice for at sikre høj produktivitet i
renovering:
1
Det gode samarbejde
Det gode samarbejde er afgørende for at opnå en god byggeproces og gen-
nemføre et succesfuldt og produktivt renoveringsprojekt. Godt samarbejde
bygger på kendte samarbejdsrelationer, personlige kompetencer, klar for-
ventningsafstemning, respektfuld kommunikation, hurtig løsning på uforud-
sete forhold og velkendte samarbejds- og procesmodeller.
2
Grundigt forarbejde
Grundigt forarbejde fremmer produktivitet ved at minimere risikoen for
konflikter og ændringer undervejs. Vigtige elementer i det grundige forar-
bejde er oftest opmåling, miljøundersøgelser og afdækning af bygbarhed og
konsekvenser for byggeprocessen. Det grundige forarbejde resulterer i et
fyldestgørende udbudsmateriale.
3
Struktureret inddragelse af brugere
Brugerinddragelse fremmer produktiviteten i renoveringsprojekter. Inddra-
gelse af brugernes viden i projekteringen og ejerskab til løsninger bidrager
til at skabe den bedste byggeproces for alle parter og større brugertilfreds-
hed med de endelige løsninger.
4
Realistisk budget og tidsplan
Et realistisk budget og en realistisk tidsplan er med til at fremme produkti-
vitet i renoveringsprojekter ved at reducere risikoen for konflikter og ved at
give plads til at løse uforudsete forhold.
5
Udbudsform og –proces
Udbuddet beskriver renoveringsprojektet, og hvordan bygherren vil have
det gennemført, hvorved udbudsform og -proces er forudsætningen for de
første fire faktorer.
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 241: Materiale fra konferencen om Produktivitet i renovering, d. 12/4-16
1621298_0004.png
Fremtidens renovering
Otte anbefalinger
Den nye best practice-analyse kan ikke stå
alene. Der bør også ses fremad. Parterne
bag ’Renovering på dagsordenen’ har der-
for udarbejdet otte anbefalinger til at ska-
be bedre produktivitet.
Anbefalingerne er lavet på baggrund af en
brancheanalyse fra 2014 og en konference
i januar 2015. De peger på, hvad der bør
gøres fremadrettet for at øge produktivi-
teten i renovering.
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 241: Materiale fra konferencen om Produktivitet i renovering, d. 12/4-16
1621298_0005.png
1
Mere fokus på procesoptimering og samarbejde
Renoveringsprojekter kræver ekstra tæt samarbejde mellem de involverede parter. Det
er ofte en fordel med inddragelse af alle kompetencer og parter allerede ved projektets
tilblivelse i den tidlige projekteringsfase og gennem hele udførelsesforløbet.
2
Flere ressourcer til foranalyse og risikoafdækning
Renoveringsprojekter er modsat nybyggeri karakteriseret ved en høj grad af uforudsige-
lighed. Derfor er det ekstra vigtigt at lave grundige foranalyser og afdækning af mulige
risici ved projektet, så der sikres en afstemning af mulige udfordringer blandt de invol-
verede parter.
3
Flere innovative udbud
Særligt det offentlige og almene byggeri er præget af konservative og strikse fortolk-
ninger af udbudsreglerne. Der findes dog en række eksempler og muligheder for at lave
langt mere innovative udbud, som giver plads til øget produktivitet og mere innovation.
4
Totaløkonomiske vurderinger skal inddrages i tilbudsvurderingen
Produktivitet handler også om drift og vedligeholdelse. Derfor kan vurderingen af større
udbud med fordel omfatte totaløkonomi. Dette vil både på kort og lang sigt give de bed-
ste og mest fordelagtige løsninger for bygherrerne og for samfundet.
5
Hurtigere myndighedsbehandling og tidlig involvering af myndigheder
Der er et stort ønske fra branchen om hurtigere myndighedsbehandling. Dette er en
opfordring til myndighederne om at sikre det.
6
Mere praksisnær forskning og bedre formidling af forskningsresultater
Renovering i stort omfang er en relativ ny situation for byggebranchen, som tidligere pri-
mært har haft fokus på nybyggeri. Derfor mangler der viden og forskning om renovering,
som er praksisnær og udspringer af reelle problemstillinger.
7
Digitalisering, modellering og simulering er vigtige redskaber
Det anbefales, at digitalisering og modellering anvendes ved større og mere komplekse
renoveringsprojekter, således at alternative løsninger kan analyseres mht. funktionali-
tet, bæredygtighed, bygbarhed og logistik mv.
8
Standardisering, præfabrikation og industrialisering giver nye muligheder
Bygningsmassen er karakteriseret ved mange forskelle. Men hver renovering behøver ikke
være unik på alle punkter. I mange tilfælde vil det være oplagt at bruge standardiserede
løsninger, som kan være præfabrikerede.
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 241: Materiale fra konferencen om Produktivitet i renovering, d. 12/4-16
1621298_0006.png
Måleproblem får ikke udfordringerne med
produktivitet i renovering til at gå væk
ensbetydende med, at der ikke er en udfor-
dring med byggeriets produktivitet – men
det betyder, at man bør være varsom med
meget bombastiske konklusioner.
Problemet med målbarheden af byggeriets
produktivitet består primært i, at der ikke
tages tilstrækkeligt højde for kvalitetsfor-
bedringerne i både byggematerialer og
byggeprocesser. Fx er der de seneste 20-
30 år er blevet bygget mere energivenligt,
og man bruger LEAN-principper i stor ud-
strækning.
I de nuværende nationalregnskabsbereg-
ninger følger udviklingen i produktiviteten
antallet af opførte kvadratmetre, så når der
sker kvalitetsforbedringer i branchen, vil
mængdeudviklingen og dermed produkti-
viteten blive undervurderet. For at give et
bedre billede af produktiviteten i branchen
bør der som minimum skelnes mellem ny-
byggeri, vedligehold og anlægsvirksom-
hed. Men i praksis er det ikke muligt med
det nuværende talgrundlag.
Danmarks Statistik er i gang med at ind-
samle data i samarbejde med brancheorga-
nisationerne for at forbedre datagrundlaget
for produktiviteten i bygge- og anlægs-
branchen. De nye data ventes at blive ind-
arbejdet i nationalregnskabet fra og med
2016, men der sker ikke ændringer i tal-
grundlaget bagud i tiden. Dvs. hvis man vil
følge udviklingen i produktiviteten i bygge-
riet fra år til år, skal vi frem til 2017, før man
kan sige noget meningsfuldt herom. Til den
tid vil de nye produktivitetstal til gengæld
efter planen kunne sammenlignes med an-
dre markedsmæssige brancher.
Når beskæftigelsen i dansk økonomi stiger uden
at den samlede værdiskabelse i samfundet,
BNP, følger med, skyldes det sandsynligvis lav
produktivitetsudvikling. Men hvis man zoomer
ind på særligt byggebranchen, herunder byg-
ningsrenovering, bliver øvelsen straks mere
vanskelig.
Produktivitetskommissionen konkluderede i sin
første rapport i 2013, at nationalregnskabets
tal for bygge- og anlægsbranchen ikke kunne
anvendes til produktivitetsanalyse pga. dårlig
datakvalitet. Måleproblemer er naturligvis ikke
Teksten er en opsummering af hoved­
pointerne fra konferenceoplæg ved Bo
Sandberg, cheføkonom, Dansk Byggeri.
6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 241: Materiale fra konferencen om Produktivitet i renovering, d. 12/4-16
Politiske udfordringer for renovering:
Rammevilkår som kan blive bedre
Tværfaglighed snubler i merit-regler
Både forskning og praksis viser, at der er brug
for tværfaglige kompetencer til det stigende
antal renoveringsopgaver. Uddannelserne er
ofte gearet til nybyggeri og monofaglig under-
visning, men de bør omstille sig til mere re-
novering – og det indbefatter tværfaglighed.
Det bør være et krav i akkrediteringen af og
bekendtgørelser til byggeriets uddannelser.
Desværre spænder mulighederne for overfør-
sel af merit (ECTS-point) ben for tværinstituti-
onelle uddannelsesforløb.
flere grunde til. Først og fremmest er der en
række love og regler, som sætter rammerne
for, hvordan offentlige udbud skal være – og
det indebærer ofte flere krav og mere doku-
mentation i udbuddene, end man ser på det
private marked.
Det vil være oplagt med en regelsanering, så
de offentlige bygherrer kan agere friere, og
dermed anvende fremgangsmåder som ken-
des fra den private sektor.
Men der er også en unødig forsigtighed i
mange offentlige udbud, som lægger en
dæmper på både innovationen og produk-
tiviteten. Den forsigtighed skyldes til dels
regler og rammevilkår, men også at offentli-
ge bygherrer ofte er præget af en nulfejlskul-
tur. Det lægger en dæmper på udviklingen i
udbudsformerne, og byggeriets leverandø-
rer ender med at lægge disse omkostninger
oveni prisen.
Kassetænkning i det offentlige
Der er bundet 3.700 mia. kr. i de danske byg-
ninger. Stat, regioner og kommuner råder
over 7 % af bygningsmassen, hvilket svarer til
260 mia. kr., som bør vedligeholdes godt for
at passe bedst muligt på borgernes penge.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører har i
deres nye ’State of the nation’ rapport påvist
et vedligeholdelsesefterslæb i de offentlige
bygninger på minimum 50 mia. kr. Udfordrin-
gen er særlig stor i kommunerne, som råder
over 31 mio. kvm. bygninger, og hvor der år-
ligt kæmpes om budgetterne. Problemet er,
at regningen vil blive endnu større, hvis der
ikke gøres noget.
De økonomiske stramninger er hovedpro-
blemet, men det handler også om budgetter
og professionalisering. En løsning kan være
separate, langsigtede vedligeholdelsesbud-
getter, som ikke indgår i de årlige budgetfor-
handlinger. I den forbindelse er totaløkono-
mi afgørende, så drift- og anlægsbudgetter
hænger realistisk sammen. En anden løs-
ninger kunne være professionaliserede byg-
herreorganisationer, som arbejder strategisk
med porteføljestyring, så der budgetteres og
planlægges rettidigt.
Forskning og udvikling
Byggebranchen er ikke højt prioriteret i den
forskningspolitiske dagsorden, men det bør
den være, hvis man skal øge produktiviteten.
I den forbindelse bør hele byggebranchens
værdikæde medtænkes fra producenter og
entreprenører over rådgivere til bygherrer.
Modsat andre brancher hvor innovationsfo-
kus er på enkelte virksomheder, så bør der
findes en model for brancheinnovation i byg-
geriet, som tager hensyn til den gensidige
afhængighed. Det er svært for en enkelt virk-
somhed at få fordele af investering i forsk-
ning og udvikling – og den enkelte bygherre
kan ikke tage risikoen ved fuldskalademon-
stration.
Den offentlige støtte til forskning og udvik-
ling af byggeriet bør prioriteres og skrædder-
sys. Ellers bliver det svært at få opdateret vi-
den og ny teknologi ind i byggeriet, for hvem
skal tage risikoen?
Offentlige udbud
De offentlige udbud koster mere end de pri-
vate og tager længere tid. Det kan der være
7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 241: Materiale fra konferencen om Produktivitet i renovering, d. 12/4-16
1621298_0008.png
Foto af Islands Brygge, hvor bl.a. en sojakagefabrik, frøsiloer og andre
industribygninger er renoveret og omdannet til beboelse og kontorer.
Fotos: Kontraframe
’Renovering på dagsordenen’ er et branchepartnerskab, hvor følgende
partnere siden 2011 har samarbejde om at fremme bedre renovering:
GI, Bygherreforeningen, Danske Ark, Ingeniørforeningen IDA,
MTHøjgaard Arkitektforeningen, COWI, NCC, Konstruktørforeningen ,
Foreningen af rådgivende ingeniører FRI, Dansk Byggeri og Realdania.