Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 238
Offentligt
Talepapir ved ejerlaugets 2. foretræde for transportudvalget
Tirsdag d. 12. 4 2016
1. Vi er i tvivl om Banedanmarks fremdaterede beregninger om støj fra
Ringsted-jernbanen holder i forhold til grænseværdierne??
2. Vi har ikke selektiv hørelse, hvor bilstøj opfanges af det ene øre
og jernbanestøj med det andet. Vores virkeligheden lige nu - uden
jernbane og bro, er trafikstøj over 66 decibel – altså over
Miljøstyrelsens anbefalede grænser – hvad vil transportudvalget
gøre ved det?
3. Vi beder om, at de 178 millioner kroner, som BaneDanmark har
budgetteret for meget, går til støjsikring af jernbanebroen eller i
støjpuljen ( støjdæmper jernbane og motorvej på én gang).
4. Hvorfor arbejder BaneDanmark og Vejdirektoratet ikke sammen om at
lave den mest optimale og økonomisk rigtige løsning for både
jernbane og motorvej tilgavn for borgere og samfund?
5. Hvad vil det alene koste at støjsikre broen?
Findes der beregninger på det?
6. Hvad vil det koste i øgede sygdomsudgifter for samfundet at undlade
at støjdæmpe for 20.000 berørte borgere?
7. Hvor mange tog og hvor meget godstogstrafik bliver vores nattesøvn
forstyrret af, når trafikken i 2018 skal hen over en jernbanebro,
uden den mindste form for støjsikring?
8. Der er mange ukendte faktorer
Hvordan ser det samlede støjbilledet ud, når Fehmern-forbindelsen
tages i brug?
9. Hvilke beregninger ligger til grund for, at jernbanebroen ikke er
udstyret med støjskærme?
10.
Det er en hån mod de borgere, der er med til at betale
anlægsudgifterne, at bygherren – dvs staten – ikke automatisk
indregner støjsikring i et projekt, der har så voldsomt indflydelse
på deres liv og helbred.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 238: Materiale fra Ejerlauget Rendsagerparkens foretræde for udvalget 12/4-16 vedrørende støjsikring af jernbanebro for Ringstedbanen ved Vallensbæk Mose/Ishøj
11.
Med den øget befolkningstilvækst, som Vestegnen oplever, vil
kommende borgere ikke finde sig i at få deres nattesøvn ødelagt af
fem hurtigtog og 20 godstog i timen. Findes der beregninger af,
hvad det vil koste at støjsikre jernbanebroen i forbindelse med
projektet eller efter projektet er i drift?
Samfundsøkonomisk er der efter vores mening sund fornuft i at
støjsikre broen nu, hvor anlægsarbejdet er i gang.